Антикорупційна програма

 

Анонімне опитування працівників виконавчого апарату обласної ради щодо наявності корупційних ризиків у діяльності Рівненської обласної ради

Розпорядження голови обласної ради від 10.07.2023 №86а "Про робочу групу з оцінювання корупційних ризиків у Рівненській обласній раді" 

Оголошення про початок проведення оцінки корупційних ризиків

Рішення Рівненської обласної ради від 23.06.2023 №703 "Про проведення оцінювання корупційних ризиків у діяльності Рівненської обласної ради"

Звіт за І півріччя 2024 року про виконання Антикорупційної програми Рівненської обласної ради на 2024-2026 роки

 

                                                                                              ЗАТВЕРДЖЕНО

Рішення обласної ради

                                                                                від 22 грудня 2023 року 

                                                                      № 837

АНТИКОРУПЦІЙНА ПРОГРАМА

Рівненської обласної ради на 2024‑2026 роки

 

ЗМІСТ

1. Засади антикорупційної політики Рівненської обласної ради          

2. Оцінювання корупційних ризиків у діяльності Рівненської обласної ради                 

3. Навчання та заходи з поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування      

4. Моніторинг, оцінка виконання та перегляд Антикорупційної програми

5. Інші, спрямовані на запобігання корупційним та пов’язаним з корупцією правопорушенням заходи

 

Додаток. Реєстр ризиків

 

1. ЗАСАДИ АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ПОЛІТИКИ РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

Антикорупційна програма Рівненської обласної ради на 2024 – 2026 роки (далі – Антикорупційна програма) розроблена на виконання вимог статті  19 Закону України «Про запобігання корупції», відповідно до Методології управління корупційними ризиками, затвердженої наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.12.2021 № 830/21 та інших нормативно-правових актів антикорупційного спрямування.

Антикорупційна програма обласної ради на 2024 – 2026 роки є логічним продовженням реалізації заходів, які передбачалися в попередній Антикорупційній програмі Рівненської обласної ради на 2021 – 2023 роки. При її розробленні враховувалися результати проведеного аналізу корупційних ризиків у сфері діяльності обласної ради, а також виконання Антикорупційної програми обласної ради за 2021 – 2023 роки.

Терміни в Антикорупційній програмі вживаються у значеннях, наведених у Законі України «Про запобігання корупції».    

Антикорупційна програма є комплексом правил, стандартів і процедур щодо виявлення, протидії та запобігання корупції у діяльності Рівненської обласної ради на період з 2024 по 2026 роки.

Ця Антикорупційна програма поширюється на таких учасників:        

- депутати обласної ради;

- посадові особи місцевого самоврядування Рівненської обласної ради.

Відповідно до статті 140 Конституції України, статті 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» Рівненська обласна рада є органом місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст області, у межах повноважень, визначених Конституцією України, цим Законом та іншими законами.

Метою Антикорупційної програми є впровадження комплексної системи правових, соціально-економічних, організаційно-управлінських та інших заходів щодо запобігання та протидії корупції в діяльності обласної ради.

Основними завданнями Антикорупційної програми є:

- визначення засад загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупції в обласній раді, заходи з їх реалізації;

- проведення оцінки корупційних ризиків у діяльності обласної ради, визначення причин, що їх породжують, та умов, що їм сприяють;

- визначення заходів щодо усунення виявлених корупційних ризиків, осіб, відповідальних за їх виконання, строків та необхідних ресурсів;

- забезпечення підвищення правової обізнаності посадових осіб та депутатів обласної ради;

- здійснення моніторингу ефективності реалізації в обласній раді антикорупційних заходів.

Обласна рада є органом місцевого самоврядування, що представляє спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст області, у межах повноважень, визначених Конституцією України та законами України.

Політика щодо запобігання та протидії корупції у діяльності Рівненської обласної ради обумовлена основними принципами діяльності обласної ради та принципами служби в органах місцевого самоврядування, визначеними чинним законодавством України про місцеве самоврядування, а саме:

- верховенством права, демократизмом і законністю;

- повагою та дотриманням прав і свобод людини і громадянина;

- гласністю;

- колегіальністю;

- служінням територіальній громаді;

- поєднанням місцевих і державних інтересів;

- професіоналізмом, компетентністю, ініціативністю, чесністю, відданістю справі;

- правовою, організаційною та матеріально-фінансовою самостійністю в межах повноважень, визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» та іншими законами;

- підзвітністю та відповідальністю перед територіальними громадами їх органів та посадових осіб;

- суспільної нетерпимості до корупції, утвердження культури доброчесності;

- державною підтримкою та гарантією місцевого самоврядування.    

Антикорупційна політика Рівненської обласної ради полягає у поетапній підготовці та реалізації антикорупційних заходів, розробленні ефективних механізмів запобігання корупції та конфлікту інтересів, виявленні корупційних ризиків, що можуть виникнути в діяльності посадових ociб та депутатів обласної ради, забезпеченні своєчасного усунення умов та причин виникнення цих ризиків, запобіганню порушенням етичних стандартів поведінки та контролю за дотриманням правил щодо доброчесності, об’єктивності, неупередженості, компетентності, ефективності та належного виконання посадовими особами положень і вимог, визначених положеннями про відділи, посадовими інструкціями, а також відповідності прийнятих рішень обласною радою вимогам законів та інших нормативно-правових актів.

Обласна рада в межах своїх повноважень здійснює заходи з реалізації загальної відомчої політики стосовно запобігання та протидії корупції, такі як:

- заходи щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів;

- здійснення внутрішнього контролю щодо своєчасного подання декларацій депутатами обласної ради, депутатами обласної ради, в яких повноваження закінчилися, посадовими особами обласної ради та особами, які раніше працювали та мали статус посадової особи обласної ради;

- забезпечення дотримання обмежень щодо використання службових повноважень, одержання подарунків та неправомірної вигоди, сумісництва, суміщення з іншими видами діяльності, обмеження спільної роботи близьких осіб;

- створення прозорої системи з добору кадрів та забезпечення прозорості у діяльності обласної ради;

- здійснення контролю за додержанням посадовими особами обласної ради вимог етичних норм поведінки;

- організація проведення спеціальної перевірки щодо осіб, які претендують на зайняття посади, пов’язаної з виконанням функцій місцевого самоврядування;

- проведення правового аналізу проектів нормативно-правових та інших актів обласної ради щодо наявності корупційних ризиків та відповідності їх законодавству;

- проведення службових розслідувань та вжиття заходів щодо притягнення до відповідальності осіб, винних у вчиненні корупційних aбo пов’язаних з корупцією правопорушень, повідомлення про такі випадки спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції;

- забезпечення дотримання обмежень щодо використання службових повноважень, одержання подарунків і неправомірної вигоди, сумісництва, суміщення з іншими видами діяльності, обмеження спільної роботи близьких осіб;

- забезпечення конфіденційності інформації про осіб, які добросовісно повідомляють про можливі факти корупційних aбo пов’язаних з корупцією правопорушень, факти підбурення ïx до вчинення корупційних правопорушень;

- забезпечення доступу до публічної інформації, дотримання принципів відкритості, прозорості та неупередженості під час висвітлювання інформації про діяльність обласної ради на її офіційному вебсайті;

- проведення серед посадових осіб виконавчого апарату обласної ради роз’яснювальної роботи із запобігання, виявлення i протидії корупції;

- виявлення ризиків у діяльності посадових осіб виконавчого апарату обласної ради, депутатів обласної ради, які негативно впливають на виконання функцій місцевого самоврядування, та здійснення оцінки щодо наявності корупційної складової; взаємодія зі спеціально уповноваженими суб’єктами у сфері протидії корупції;

- підвищення рівня антикорупційної обізнаності депутатів;

- інші заходи щодо запобігання i протидії корупції, передбачені чинним законодавством України.

Строк дії Антикорупційної програми Рівненської обласної ради на 2024 – 2026 роки – від часу затвердження до 31 грудня 2026 року.

 

2. ОЦІНЮВАННЯ КОРУПЦІЙНИХ РИЗИКІВ У ДІЯЛЬНОСТІ РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

Оцінювання корупційних ризиків у діяльності Рівненської обласної ради здійснювалось відповідно до рішення обласної ради від 23.06.2023 № 703 «Про проведення оцінювання корупційних ризиків у діяльності Рівненської обласної ради» та з урахуванням вимог Методології управління корупційними ризиками, затвердженої наказом Національного агентства з питань запобігання корупції від 28.12.2021 № 830/21, у форматі самооцінювання.

З метою забезпечення принципів прозорості та відкритості, вивчення і врахування громадської думки на офіційному вебсайті Рівненської обласної ради було розміщено рішення обласної ради 23.06.2023 № 703 «Про проведення оцінювання корупційних ризиків у діяльності Рівненської обласної ради» разом із повідомленням про залучення громадськості та експертів до процесу оцінювання корупційних ризиків у діяльності Рівненської обласної ради. 

Залучено до процесу оцінювання корупційних ризиків у діяльності Рівненської обласної ради керівника громадської організації «Центр суспільних дій «Сівітас».

Розпорядженням голови обласної ради від 10.07.2023 № 86-а «Про робочу групу з оцінювання корупційних ризиків у Рівненській обласній раді» з метою виконання заходів із підготовки, організації та проведення оцінювання корупційних ризиків створено і затверджено склад та положення робочої групи з оцінювання корупційних ризиків у діяльності Рівненської обласної ради (далі – Робоча група).

Оцінювання корупційних ризиків полягає у визначенні об’єктів оцінки корупційних ризиків, необхідних джерел інформації, методів та способів оцінки корупційних ризиків, відповідальних осіб та строків проведення оцінки.

Робоча група визначила вразливі до корупції функції та завдання обласної ради, а саме діяльність у сфері управління комунальними підприємствами та закладами, у сфері здійснення публічних закупівель, у сфері дотримання законодавства щодо розгляду звернень громадян та доступу до публічної інформації, діяльність виконавчого апарату обласної ради та депутатська діяльність.

Також проведено аналіз зовнішнього та внутрішнього середовища обласної ради на предмет виявлення чинників корупційних ризиків в організаційно-управлінській діяльності шляхом анонімного опитування (анкетування) внутрішніх та зовнішніх сторін Рівненської обласної ради.

Для проведення оцінки корупційних ризиків у діяльності Рівненської обласної ради використано такі джерела інформації: нормативні та організаційно-розпорядчі акти, що регулюють діяльність Рівненської обласної ради; положення про відділи обласної ради і посадові інструкції працівників виконавчого апарату обласної ради; результати проведених перевірок щодо обласної ради; публікації у засобах масової інформації та соціальних мережах про можливі неправомірні дії працівників і депутатів Рівненської обласної ради; офіційні листи, звернення, скарги громадян, інформацію, що надійшла від органів влади, фізичних та юридичних осіб.

Оцінювання корупційних ризиків здійснювалося за критеріями ймовірності виникнення ідентифікованих корупційних ризиків та наслідків вчинення корупційного правопорушення чи правопорушення, пов’язаного з корупцією.

Відповідно до затвердженого плану оцінювання корупційних ризиків та підготовки Антикорупційної програми Робочою групою виконано всі заплановані заходи з ідентифікації корупційних ризиків та проведено їх оцінку, а саме:

- визначено джерела отримання інформації, необхідні для проведення ідентифікації корупційних ризиків;

- визначено коло осіб, відповідальних за проведення ідентифікації корупційних ризиків;

- ідентифіковано корупційні ризики;

- визначено методи та способи оцінки корупційних ризиків;

- проведено оцінку корупційних ризиків.

За підсумками проведеного оцінювання корупційних ризиків у діяльності Рівненської обласної ради сформовано Реєстр ризиків згідно з додатком до Антикорупційної програми, який містить опис ідентифікованих корупційних ризиків у діяльності Рівненської обласної ради, існуючі заходи контролю, рівні корупційних ризиків, а також пропозиції щодо заходів із усунення (зменшення) рівня виявлених корупційних ризиків (у тому числі відповідальних суб’єктів за їх виконання та терміни).

 

3. НАВЧАННЯ ТА ЗАХОДИ З ПОШИРЕННЯ ІНФОРМАЦІЇ ЩОДО ПРОГРАМ АНТИКОРУПЦІЙНОГО СПРЯМУВАННЯ

Для забезпечення проведення серед посадових осіб виконавчого апарату обласної ради та депутатів обласної ради організаційної та роз’яснювальної роботи з питань запобігання, виявлення і протидії корупції впродовж дії Антикорупційної програми організовуються такі заходи:

- проведення тренінгів з питань декларування, запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, обмежень, що встановлюються антикорупційним законодавством та щодо правового статусу викривача;

- проведення круглих столів за участю учасників Антикорупційної програми з метою роз’яснення загальних вимог антикорупційного законодавства, можливостей повідомлення про корупцію та поняття конфлікту інтересів і пов’язаних із ним наслідків;

- акумуляція актуальної інформації щодо заходів та методів виявлення корупційного правопорушення чи конфлікту інтересів;

- ознайомлення зі змінами в антикорупційному законодавстві;

участь посадових осіб місцевого самоврядування виконавчого апарату обласної ради в конференціях, круглих столах, семінарах та інших заходах з питань запобігання і протидії корупції, що проводяться в Україні;

- забезпечення участі консультанта з питань запобігання та виявлення корупції у семінарах, тренінгах та інших навчальних заходах, що будуть організовані Національним агентством з питань запобігання корупції та спрямовані на поглиблення знань у сфері застосування антикорупційного законодавства.

- поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування на офіційному вебсайті обласної ради в розділі «Запобігання корупції», інформаційному стенді «Запобігання корупції», поширення серед учасників антикорупційної програми інформаційних буклетів антикорупційного спрямування, а також розсилка електронною поштою;

- участь посадових осіб місцевого самоврядування виконавчого апарату обласної ради в конференціях, круглих столах, семінарах та інших заходах із питань запобігання і протидії корупції, що проводитимуться в Україні;

- участь консультанта з питань запобігання та виявлення корупції у семінарах, тренінгах та інших навчальних заходах, що будуть організовані Національним агентством з питань запобігання корупції та спрямовані на поглиблення знань у сфері застосування антикорупційного законодавства.

Забезпечити підвищення кваліфікації та поглиблення знань, що стосуються норм антикорупційного законодавства, учасниками Антикорупційної програми:

         - на електронних платформах України для підвищення кваліфікації;

- у Рівненському регіональному центрі підвищення кваліфікації;

- за запрошенням фахівцями в галузі знань антикорупційного законодавства будуть проводитись навчання з урахуванням актуальних тем з питань запобігання корупційним проявам;

- у центрах розвитку місцевого самоврядування, зокрема, в Офісі Реформ Рівненського регіонального відділення Асоціації міст України;

за запрошенням громадських організацій, що проводять тематичні семінари у сфері запобігання корупції.

Навчальні заходи (тренінги, практикуми) проводяться для працівників виконавчого апарату обласної ради, не рідше одного разу на півріччя, з урахуванням актуальних тем:        

- е-декларування: порядок заповнення, зміни в законодавстві, що стосуються декларування;

- дотримання вимог етичної поведінки і доброчесності посадовими особами місцевого самоврядування виконавчого апарату обласної ради;

- повідомлення про конфлікт інтересів та механізми його врегулювання;

- формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень Закону України "Про запобігання корупції";

- управління корупційними ризиками;

- дотримання антикорупційних заборон та обмежень посадовими особами місцевого самоврядування виконавчого апарату обласної ради;

- передача в управління підприємств та/або корпоративних прав з метою запобігання конфлікту інтересів;

- види юридичної відповідальності, що наступає за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення;

- типові порушення, що вчиняють керівники комунальних закладів під час виконання своїх посадових обов’язків та шляхи їх уникнення.

Після проведення навчань проводити тестування серед посадових осіб місцевого самоврядування виконавчого апарату обласної ради на знання вимог законодавства у сфері запобігання корупції.

Для новопризначених працівників, на яких поширюється дія Закону України «Про запобігання корупції», передбачається проведення індивідуального навчання щодо основних положень антикорупційного законодавства України, Антикорупційної програми.

На робочих нарадах виконавчого апарату обласної ради працівники апарату інформуються про актуальні питання щодо запобігання і протидії корупції в Рівненській обласній раді.

Відповідальною особою за виконання навчальних заходів та поширення інформації щодо програм антикорупційного спрямування є консультант з питань запобігання та виявлення корупції Рівненської обласної ради.

 

4. МОНІТОРИНГ, ОЦІНКА ВИКОНАННЯ ТА ПЕРЕГЛЯД АНТИКОРУПЦІЙНОЇ ПРОГРАМИ

Моніторинг виконання програми здійснюється шляхом аналізу інформації про виконання передбачених Антикорупційною програмою заходів. Для здійснення моніторингу враховуються індикатори виконання заходів, передбачених Антикорупційною програмою.

Консультант з питань запобігання та виявлення корупції Рівненської обласної ради спільно з постійною комісією з питань Регламенту, діяльності правоохоронних органів та боротьби з корупцією здійснюють контроль за виконанням заходів, передбачених Антикорупційною програмою, а також не рідше ніж один раз на півріччя здійснюють моніторинг упровадження цих заходів шляхом проведення оцінки результатів здійснення заходів за критеріями фактичного виконання заходів та їх впливу на очікувані результати з усунення або мінімізації корупційного ризику.

Особи, відповідальні за виконання заходів, передбачених Антикорупційною програмою, у встановлений нею строк надають консультантові з питань запобігання та виявлення корупції інформацію про стан виконання заходів, їх актуальність, а у разі невиконання або несвоєчасного виконання окремих заходів – інформують про причини, які до цього призвели. Консультант з питань запобігання та виявлення корупції аналізує та узагальнює отриману інформацію і готує піврічний звіт про стан виконання Антикорупційної програми. У разі виявлення недоліків у положеннях Антикорупційної програми у звіті наводяться пропозиції щодо їх усунення та, за необхідності, проведення додаткового оцінювання корупційних ризиків, перегляду Антикорупційної програми.

Звіт про стан виконання Антикорупційної програми подається на розгляд голові обласної ради і постійній комісії з питань Регламенту, діяльності правоохоронних органів та боротьби з корупцією і розміщується на офіційному вебсайті обласної ради.

Результати моніторингу виконання заходів впливу на корупційні ризики відображаються у Реєстрі ризиків та розміщуються на офіційному вебсайті обласної ради.

Оцінка виконання Антикорупційної програми проводиться після спливу строку, на який вона приймалася, та здійснюється шляхом встановлення результативності та ефективності її виконання.

Для встановлення результативності виконання Антикорупційної програми:

- визначається у відсотках прогрес у досягненні індикаторів виконання  кожного заходу, передбаченого Антикорупційною програмою;

- визначається загальний прогрес виконання кожної категорії заходів,  передбачених антикорупційною програмою, як середній арифметичний відсоток виконання кожного заходу із відповідної категорії;

- визначається загальний прогрес виконання Антикорупційної програми як середній арифметичний відсоток прогресу виконання кожної категорії заходів, передбачених Антикорупційною програмою.

Звіт за результатами оцінки виконання Антикорупційної програми розміщується на офіційному вебсайті обласної ради.

Оцінка виконання Антикорупційної програми та пропозиції з удосконалення діяльності з управління корупційними ризиками враховуються при підготовці Антикорупційної програми на наступний період.

За результатами моніторингу ефективності запланованих заходів та наслідками проведеного оцінювання результатів їх здійснення, а також після проведення додаткового оцінювання корупційних ризиків до Антикорупційної програми можуть вноситися зміни та/або доповнення за пропозицією постійної комісії з питань Регламенту, діяльності правоохоронних органів та боротьби з корупцією шляхом прийняття рішення Рівненською обласною радою.

Антикорупційна програма переглядається у таких випадках:              

- зміни у середовищі обласної ради (організаційній структурі, її функціях та процесах) (за необхідності);

- у разі виявлення нових корупційних ризиків;

- у разі встановлення за результатами оцінки виконання Антикорупційної програми недієвості визначених нею заходів;

- внесення до законодавства, в тому числі антикорупційного, змін, які впливають на діяльність обласної ради;

- виявлення за результатами моніторингу її виконання невідповідностей/недоліків у діяльності з управління корупційними ризиками; 

- ідентифікація нових корупційних ризиків;

- відмова Національного агентства у погодженні Антикорупційної програми;             

у разі надання пропозицій щодо удосконалення положень програми Національним агентством з питань запобігання корупції.

Перегляду Антикорупційної програми може передувати проведення додаткового оцінювання корупційних ризиків.

До змін до Антикорупційної програми належать:

- включення нових та/або виключення передбачених Антикорупційною програмою заходів;

- оновлення інформації, викладеної у реєстрі ризиків;

- внесення до Антикорупційної програми змін редакційного характеру які не впливають на її зміст (перейменування організації, її структурних підрозділів, зміна назви посад, зміна назви нормативно-правових актів, на які міститься посилання у Антикорупційній програмі, зміна персональних даних особи – виконавця заходу, інші зміни редакційного характеру).

У разі наявності вказаних підстав консультант з питань запобігання та виявлення корупції ініціює внесення змін до Антикорупційної програми і готує проєкт відповідних змін.

Підготовлений проєкт змін до Антикорупційної програми подається на розгляд голові Рівненської обласної ради.

Зміни до Антикорупційної програми затверджуються на сесії Рівненської обласної ради та вводяться в дію з дати їх затвердження.

 

5. ІНШІ, СПРЯМОВАНІ НА ЗАПОБІГАННЯ КОРУПЦІЙНИМ ТА ПОВ’ЯЗАНИМ З КОРУПЦІЄЮ ПРАВОПОРУШЕННЯМ ЗАХОДИ

Відділ з питань спільної власності територіальних громад та економічного розвитку виконавчого апарату обласної ради та консультант з питань запобігання та виявлення корупції забезпечують вжиття заходів, які є необхідними та обґрунтованими для запобігання та протидії корупції в діяльності підприємств, установ і закладів, що є об’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області та перебувають у власності обласної ради; здійснюють координацію діяльності підприємств, установ, закладів, що є об’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області та перебувають у власності обласної ради щодо розроблення у випадках, визначених статтею 62 Закону України «Про запобігання корупції», антикорупційних програм відповідних юридичних осіб, які в обов’язковому порядку затверджуються їхніми керівниками.

Передбачені цією Антикорупційною програмою правила, процедури і заходи щодо запобігання та виявлення корупції є обов’язковими до виконання  всіма юридичними особами, що є об’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області та перебувають у власності обласної ради.

 

Консультант з питань запобігання та

виявлення корупції Рівненської обласної ради               Ірина СИНИЦЬКА

 




Останні новини
Досвід Рівненщини за програмою PRO_MentalHealth зацікавив інші регіони України 

21-11-2024

Досвід Рівненщини за програмою PRO_MentalHealth зацікавив інші регіони України 

Сьогодні відбулося чергове засіданні членів Наглядової ради щодо впровадження проєкту...

Унікальні ікони повернулися до обласного краєзнавчого музею після реставрації

21-11-2024

Унікальні ікони повернулися до обласного краєзнавчого музею після реставрації

Майже п’ять років знадобилося фахівцям Львівської філії Національного науково-дослідного реставраційного...