Рішення обласної ради 8 скликання
Оприлюднено 30-12-2020У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
Восьме скликання
(Перша сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від 24 грудня 2020 року № 45
Про Обласну програму підтримки молоді на 2021 - 2023 роки
З метою створення умов для ефективної реалізації в Рівненській області молодіжної політики, відповідно до Закону України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні», Указу Президента України від 28.03.2008 № 279/2008 «Про заходи щодо сприяння розвитку пластового (скаутського) руху в Україні», керуючись статтями 43, 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», за погодженням з постійними комісіями та президією обласної ради, обласна рада:
в и р і ш и л а :
1. Затвердити схвалену розпорядженням голови облдержадміністрації від 16 грудня 2020 № 776 Обласну програму підтримки молоді на 2021 - 2023 роки (далі – Програма), що додається.
2. Обласній державній адміністрації:
- забезпечити організацію та виконання заходів Програми;
- щорічно передбачати кошти на реалізацію Програми в межах наявних фінансових ресурсів;
- щорічно до 10 січня інформувати обласну раду про хід виконання Програми.
3. Рекомендувати районним, міським, селищним, сільським радам розробити місцеві програми, передбачивши кошти на їх реалізацію.
4. Головним розпорядникам коштів проводити виплату обласних премій на підставі спільного розпорядження голови обласної ради та голови обласної державної адміністрації.
5. Доручити профільним постійним комісіям обласної ради у місячний термін проаналізувати Програму та надати рекомендації щодо необхідності та доцільності внесення до неї змін.
Доручити обласній державній адміністрації розробити відповідний проєкт рішення та винести його на розгляд сесії обласної ради у першому кварталі 2021 року в установленому порядку.
6. Контроль за виконанням рішення покласти на постійні комісії обласної ради з питань бюджету, фінансів та податків та з питань гуманітарної політики.
Голова ради Сергій КОНДРАЧУК
С х в а л е н о Розпорядженням голови облдержадміністрації від 16 грудня 2020 року № 776 |
|
З а т в е р д ж е н о Рішенням обласної ради від 24 грудня 2020 року № 45 |
Обласна програма
підтримки молоді на 2021 - 2023 роки
Загальні положення
У Рівненській області майже 30 відсотків населення становлять молоді люди віком від 14 до 35 років. Молодь є активною складовою сучасного суспільства. В області існує позитивний досвід реалізації регіональної молодіжної політики. За результатами виконання Обласної програми підтримки молоді на 2016 – 2020 роки здійснено впровадження інструментів щодо участі молоді у процесах ухвалення рішень, розвиток молодіжної роботи в громадах, реалізацію молодіжної політики на місцевому та регіональному рівні; започатковано численні програми, конкурси і проєкти для самореалізації та сталого розвитку молоді, зокрема розвивається програма «Молодіжний працівник», молодіжні консультативно-дорадчі органи, мережа молодіжних центрів, створено комунальний заклад «Рівненський обласний молодіжний пластовий центр» Рівненської обласної ради, надається фінансова підтримка проєктів молодіжних та дитячих громадських організацій, розвивається міжнародне молодіжне співробітництво та співпраця з міжнародними організаціями тощо.
Водночас проблемами, які потребують нагальної уваги, є:
низький рівень участі молоді у суспільному житті, в діяльності інститутів громадянського суспільства, у тому числі молодіжних та дитячих громадських організацій, волонтерських ініціативах та у процесах ухвалення рішень, що стосуються вирішення питань молоді;
низький рівень поінформованості молоді про свої права, обов’язки та можливості для розвитку власного потенціалу та самореалізації у своїй громаді, в області загалом;
низька активність молоді в політичному житті на регіональному та місцевому рівнях;
недостатній рівень мобільності молоді (у межах України та між різними країнами);
низький рівень громадянських компетентностей, у тому числі щодо громадянського обов'язку захисту України, толерантного ставлення та взаємоповаги один до одного;
низький рівень підготовки молоді до сімейного життя та відповідального ставлення молоді до планування сім’ї;
низький рівень компетентностей, необхідних молоді для свідомого вибору професії та кар’єрного розвитку, здійснення підприємницької діяльності, лідерських якостей;
незадовільний стан здоров’я та фізичної культури серед молоді, що особливо важливо в умовах появи нових загроз для життя та здоров’я населення;
низький рівень соціалізації, реінтеграції та адаптації у суспільстві молоді, яка проживає у складних життєвих обставинах, вразливих та маргіналізованих груп.
До основних причин виникнення зазначених проблем належать:
незадовільний стан української економіки, недостатній рівень фінансування різних суспільних сфер, обмежені ресурси держави, військова агресія та тимчасова окупація Російською Федерацією окремих територій України, збереження наслідків колоніального та тоталітарного радянського режиму, низький рівень розвитку громадянського суспільства, недовіра великої частини громадян до органів публічної влади;
некритичне втілення молодими людьми практик і ставлення попередніх поколінь до ментального та фізичного здоров’я;
несистемний підхід до вирішення питань молоді та неврахування потреб, інтересів, можливостей різних груп молоді залежно від статі, віку, місця проживання та інших ознак, у всіх сферах життєдіяльності;
збереження інерції у ставленні до молоді, недостатнє розуміння її ролі у процесах державотворення;
недостатній рівень співпраці та міжсекторальної взаємодії органів державної влади та органів місцевого самоврядування з інститутами громадянського суспільства, установами, що працюють з молоддю, бізнес сектором, та низький рівень їхньої спроможності задля спільного вирішення актуальних питань молоді;
низький рівень адаптивності та життєстійкості молоді у динамічному світі через обмежений рівень компетентностей;
невідповідність компетентностей, якими володіють молоді люди, до сучасних вимог суспільного життя та ринку праці в Україні;
високий рівень еміграції молоді з України, міграційних настроїв у молоді, яка залишається в Україні, та відсутність нормативно-правових актів з метою здійснення роботи з молоддю української діаспори та молоддю, яка вимушено опинилась на заробітках у Європейському Союзі;
складні життєві обставини, низький рівень відповідального ставлення молоді до власного здоров’я, планування сім’ї, батьківства;
недостатня результативність профілактики негативних явищ та небезпечних захворювань у молодіжному середовищі;
недостатнє врахування інклюзивності та необхідність забезпечення рівних прав, а також доступу до послуг, можливостей, інформації для різних категорій молоді у процесі формування молодіжної політики;
низькі темпи впровадження інновацій у молодіжній сфері, зокрема щодо цифрових інструментів у роботі з молоддю;
недостатня кількість компетентних фахівців, які працюють з дітьми та молоддю, у тому числі молодіжних працівників, і водночас недостатня якість послуг, які надаються ними молодим людям;
недостатня кількість відповідних сучасним потребам програм підготовки фахівців, які працюють з молоддю;
обмежені можливості для проведення змістовного дозвілля, недостатньо розвинена мережа молодіжних центрів, клубів, просторів за місцем проживання;
недостатня кількість молоді, яка застосовує наявні механізми, інструменти, можливості, практики, програми щодо задоволення їх потреб, розвитку, соціалізації та підвищення самостійності і спроможності, та недостатній рівень доступу них до молоді.
Отже, молодіжна політика повинна враховувати потреби, інтереси і можливості всіх груп молоді, особливості регіону та нових тенденцій і викликів сучасного світу. У порівнянні з попередніми програмами, нова Програма повинна включати такі завдання у пріоритетних напрямах, що поєднають інструменти, які вже ефективно впроваджуються, з тими, що потребують удосконалення, і реалізації нових підходів, і таких, що є принципово новими та сучасними для роботи з молоддю.
Мета Програми
Метою програми є створення можливостей для самореалізації та розвитку потенціалу молоді в Рівненській області та в Україні через підвищення спроможності інститутів громадянського суспільства у молодіжній сфері, які діють на принципах демократичного врядування, застосування наявних та нових інструментів для активної участі та інтеграції молоді у суспільне життя і подальший розвиток українського суспільства.
Шляхи і способи розв’язання проблем, строки виконання Програми
1. Програма розробляється для реалізації таких завдань:
1) підвищення спроможності, публічності та демократичного врядування інститутів громадянського суспільства у молодіжній сфері, через:
запровадження механізму інституційної підтримки молодіжних та дитячих громадських організацій;
здійснення навчання для представників інститутів громадянського суспільства у молодіжній сфері, у тому числі, молодіжних та дитячих громадських організацій;
надання в установленому порядку фінансової підтримки для реалізації їх проєктів;
2) підвищення рівня культури волонтерства серед дітей та молоді через:
підвищення спроможності організацій, які залучають до своєї діяльності волонтерів;
здійснення навчання представників організацій, які залучають до своєї діяльності волонтерів, та фахівців, що розповідають про волонтерську діяльність;
реалізацію заходів, спрямованих на розвиток культури волонтерства серед дітей та молоді;
запровадження механізму підтримки громадянами таких організацій;
3) активізація залучення молоді до процесів ухвалення рішень (у тому числі підвищення рівня її поінформованості щодо інструментів участі) через:
сприяння утворенню та розвитку молодіжних консультативно-дорадчих органів, органів учнівського та студентського самоврядування;
застосування електронних форм демократичного врядування (петиції, запити, інше), різноманітних форм громадських бюджетів участі тощо;
4) підвищення рівня мобільності молоді, зокрема шляхом здійснення обмінів у межах України та у партнерстві з іншими державами;
5) підготовка фахівців, які працюють з дітьми і молоддю, та молодіжних працівників через розвиток програми «Молодіжний працівник»;
6) розвиток молодіжних центрів через підвищення рівня їх спроможності та якості їх діяльності, у тому числі забезпечення діяльності комунального закладу «Рівненський обласний молодіжний пластовий вишкільний центр»;
7) підвищення рівня громадянських компетентностей молоді та компетентностей для розуміння потреби навчатися впродовж життя, інтеграції у суспільне життя, адаптації до викликів сучасного світу, визначення свідомого вибору життєвого шляху, формування відповідального ставлення до: власного здоров’я, планування сім’ї та батьківства, навколишнього природного середовища.
2. Завдання, визначені Програмою, будуть виконуватися, враховуючи такі напрями:
1) посилення участі молоді у суспільному житті, що включає:
впровадження громадянської освіти, освіти з прав людини та підвищення рівня громадянських компетентностей, формування її готовності та вміння діяти самостійно, знати та відстоювати свої права, нести відповідальність за свої дії та власне життя;
посилення відповідального ставлення до планування сім’ї, підготовки до сімейного життя, розвитку відповідального батьківства;
розвиток скаутського, молодіжного та дитячого громадських рухів в Україні;
посилення відповідального ставлення до навколишнього природного середовища та культури відповідального споживання;
2) підвищення спроможності молоді, що включає:
формування у молоді розуміння потреби навчатися впродовж життя, розвиток молодої людини як цілісної особистості, яка поєднує невпинний фізичний, емоційний та інтелектуальний розвиток;
підвищення у молоді здатності швидко адаптуватися до нових умов, критично оцінювати і реагувати на нові виклики та процеси, що відбуваються в державі та світі;
формування критичного мислення, підвищення медіаграмотності, протидії проявам гібридної війни, що ведеться Російською Федерацією в інформаційному просторі;
підвищення рівня фінансової та цифрової грамотності, підприємливості;
розвиток лідерства та лідерських навичок (саморозвиток, міжособистісні стосунки та суспільна відповідальність);
підвищення рівня конкурентоспроможності молоді та здійснення консультування щодо професійного і кар’єрного розвитку, враховуючи їх власні інтереси, можливості та потреби ринку праці, у тому числі, щодо вивчення STEM та STEAM-дисциплін, стимулювання до наукових досліджень (у першу чергу дівчат) та ознайомлення молоді з процесами державотворення, діяльністю органів державної влади та місцевого самоврядування, популяризація професії державного службовця;
посилення співпраці органів державної влади та органів місцевого самоврядування з представниками роботодавців, у тому числі бізнес сектором для полегшення переходу молоді на ринок праці;
формування культури підприємництва серед молоді, розвитку інноваційного потенціалу та молодіжного підприємництва, у тому числі соціального (з підтримкою молодіжних стартапів та креативних індустрій);
3) утвердження здорового способу життя серед молоді, що включає:
формування відповідального ставлення до власного здоров’я;
розвиток безпеки життєдіяльності;
сприяння усвідомленню потреби збереження репродуктивного та сексуального здоров’я, підвищення уваги до статевого виховання;
зміцнення ментального здоров’я (у тому числі надання психологічної допомоги);
запобігання поширенню інфекційних захворювань;
протидію розповсюдженню вживання психоактивних речовин, алкоголю, тютюну та інших форм залежності;
4) підтримка соціально вразливої молоді, що включає:
залучення соціально вразливої молоді до волонтерської діяльності;
сприяння поширенню толерантності і солідарності молоді, забезпечення умов для рівної участі всіх груп молоді у суспільному житті, запобігання стереотипам, протидії мові ненависті та дискримінації за будь-якими ознаками;
соціалізацію підлітків з сімей, що перебувають у складних життєвих обставинах, дітей-сиріт, вихованців та випускників інтернатних закладів, молодих сімей, які потребують допомоги, молодих осіб з інвалідністю; що належить до окремих етнічних груп; з різними видами залежності;
реінтеграцію молоді з числа учасників бойових дій та їх сімей у суспільному житті;
реінтеграцію молоді з числа внутрішньо переміщених осіб, а також тих, які проживають на лінії зіткнення або на тимчасово окупованій території;
реінтеграцію молодих громадян, що звільнилися з місць позбавлення волі;
забезпечення окремих категорій молоді житлом.
Завдання та заходи Програми спрямовані як на молодь в цілому, так і на окремі цільові групи (учасників бойових дій з числа молоді, молодих людей, що перебувають у складних життєвих обставинах, молодих сімей, сільську та міську, учнівську та студентську молодь, молодих науковців, лідерів й активістів, волонтерів, молодь, з числа закордонних українців, молоді з числа української діаспори, молодь з інвалідністю, а також молодь, що належить до окремих етнічних груп, тощо).
Реалізація завдань у напрямах та здійснення відповідних заходів Програми сприятимуть зменшенню бар’єрів щодо участі інститутів громадянського суспільства, насамперед молодіжних та дитячих громадських організацій, у формуванні та реалізації державної політики. А також забезпечать їх новими інструментами для участі молоді у вирішенні суспільних проблем, одночасно передбачивши їх роботу з інформування молоді про свою діяльність щодо участі у реалізації державної політики у молодіжній сфері, консультування з молоддю щодо вдосконалення державної молодіжної політики, залучення молодих людей, які не є членами громадських об’єднань, до участі у програмах, проєктах, заходах, що реалізуються на державному, регіональному та місцевому рівні і за підтримки органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Реалізація Програми вимагає забезпечення узгодженості дій її виконавців з процесом виконання інших державних програм, в яких містяться завдання та заходи молодіжного спрямування, а також з реалізацією міжнародних, регіональних та місцевих молодіжних програм, що забезпечать здійснення багаторівневого управління у молодіжній сфері та дасть змогу визначити відповідальність органів влади всеукраїнського, регіонального та місцевого рівнях у процесі виконання Програми.
Процес виконання Програми передбачає здійснення комплексу експертно-аналітичних, організаційних, впроваджувальних і підсумкових оціночних заходів, оприлюднення відкритих даних та даних статистичних спостережень, здійснення щорічних репрезентативних соціологічних досліджень та опитувань, проведення соціальних інформаційних кампаній. Зазначена діяльність буде базуватися на основі даних, структурованих за статтю, віком, місцем проживання та іншими ознаками і передбачає аналіз становища дівчат, жінок, хлопчиків та чоловіків у суспільстві.
Координацію міжвідомчої та міжсекторальної співпраці щодо реалізації регіональної політики у молодіжній сфері здійснюватиме департамент розвитку адміністративних послуг, соціальної, молодіжної політики та спорту Рівненської облдержадміністрації.
Реалізація пріоритетів Програми включає посилення роботи з розвитку міжнародного молодіжного співробітництва, сприяння інтеграції молоді у світову та європейську молодіжну спільноту, взаємодію громадських організацій та української молоді діаспори з молодіжними громадськими організаціями України, рееміграцію молоді з числа заробітчан, впровадження найкращих міжнародних практик та інструментів у роботі з молоддю, співпрацю з міжнародними та зарубіжними партнерами.
Строк виконання Програми – з 2021 по 2023 роки включно.
Очікувані результати виконання Програми, визначення її ефективності
Виконання Програми забезпечить:
1) збільшення до 20 відсотків молоді, яка бере участь у суспільному житті; зменшення до 30 відсотків молоді, яка не бере жодної участі в суспільному житті, шляхом інформування про можливості, наявні та нові інструменти участі, у тому числі інформування вразливих категорій молоді про їхні права; збільшення до 27 відсотків молоді, яка користується різними формами та знає про різні інструменти участі, що включає участь у:
діяльності інститутів громадянського суспільства, у тому числі молодіжних та дитячих громадських організаціях, молодіжних центрів, волонтерських ініціатив, благодійних та гуманітарних організаціях, у тому числі щодо охорони довкілля, органів учнівського та студентського самоврядування, молодіжних консультативно-дорадчих органів, об'єднань співвласників багатоповерхових будинків (ОСББ);
діяльності у процесі ухвалення рішень щодо важливих суспільних питань на місцевому, обласному та всеукраїнському рівнях, у тому числі підписання електронних петицій та користування іншими інструментами електронної демократії;
суспільно-політичній діяльності, політичних процесах, що відбуваються в Україні, зокрема зацікавленості новинами, що висвітлюють діяльність органів місцевого самоврядування;
програмах мобільності (у тому числі обмінах молоддю) на рівні міста, області, країни, у партнерстві з іншими країнами;
2) зростання частки молоді, яка засвоїла нові знання, поглибила наявні та здобула нові компетентності з метою самореалізації, професійного та кар’єрного розвитку, здійснення підприємницької діяльності;
3) зростання частки молоді, яка відповідально ставиться до власного здоров’я (не палить цигарки, не споживає продукти, що містять нікотин, алкогольні напої, наркотичні речовини з немедичною метою; дотримується здорового харчування та регулярно займається спортом або руховою активністю; має низький рівень захворювань, у тому числі тих, що передаються статевим шляхом, та відчуття депресії, тривожності, паніки і втоми);
4) зростання частки молоді, яка відповідально ставиться до планування сім’ї та батьківства;
5) зниження частки молоді, яка особисто стикається з проявами дискримінації та соціальною дистанцією (негативним ставленням) до себе;
6) підвищення спроможності інститутів громадянського суспільства у молодіжній сфері через підготовку кваліфікованого персоналу, створення умов для надання ресурсів та інформації для роботи і організації молодіжних заходів для досягнення мети Програми, навчання представників ІГС для отримання відповідних компетентностей;
7) зростання кількості молодіжних центрів та частки молоді, яка задоволена якістю послуг, що вони надають;
8) підготовка 210 фахівців, які пройшли навчання за програмою «Молодіжний працівник» та працюють з молоддю, зростання рівня їхніх професійних компетентностей.
У разі потреби щорічно може здійснюватися перегляд запланованої діяльності, пошук та впровадження більш ефективних способів розв’язання проблем молоді.
Оцінка фінансових, матеріально-технічних, трудових ресурсів, необхідних для виконання Програми
Видатки на виконання Програми здійснюватимуться за рахунок коштів обласного і місцевих бюджетів у межах загальних асигнувань, передбачених головним розпорядникам бюджетних коштів – виконавцям відповідних заходів Програми, та інших не заборонених законодавством джерел.
Обсяг видатків, необхідних для виконання Програми, визначається щороку з урахуванням можливостей обласного та місцевих бюджетів під час формування їхніх показників.