Рішення обласної ради 8 скликання
Оприлюднено 30-12-2020У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
Восьме скликання
(Перша сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від 24 грудня 2020 року № 39
Про Програму розвитку малого
і середнього підприємництва
у Рівненській області
на 2021 - 2023 роки
Враховуючи подання Рівненської обласної державної адміністрації, відповідно до статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з метою забезпечення сприятливих умов для розвитку малого і середнього підприємництва та використання його потенціалу для вирішення соціально-економічних проблем області, за погодженням з постійними комісіями та президією обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а:
1. Затвердити Програму розвитку малого і середнього підприємництва у Рівненській області на 2021 - 2023 роки (далі – Програма), схвалену розпорядженням голови облдержадміністрації від 14.12.2020 № 761 (Програма додається).
2. Обласній державній адміністрації:
1) при формуванні обласного бюджету на 2021 - 2023 роки передбачати кошти на реалізацію Програми в межах наявних фінансових ресурсів;
2) спільно з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, причетними організаціями, установами, суб’єктами господарювання забезпечити організацію та виконання заходів Програми;
3) про хід виконання Програми щорічно інформувати обласну раду за підсумками року до 01 лютого.
3. Склад обласної комісії з конкурсного відбору проєктів, які передбачають залучення коштів обласного бюджету для часткового відшкодування відсоткових ставок за кредитами (позиками) банків, що надаються на реалізацію проєктів суб’єктів малого і середнього підприємництва, затверджувати cпільним розпорядженням голів обласної ради та обласної державної адміністрації.
4. Рекомендувати районним державним адміністраціям, міським, селищним, сільським радам розробити і затвердити відповідні програми розвитку малого і середнього підприємництва.
5. Доручити профільним постійним комісіям обласної ради у місячний термін проаналізувати Програму та надати рекомендації щодо необхідності та доцільності внесення до неї змін.
Доручити обласній державній адміністрації розробити відповідний проєкт рішення та винести його на розгляд сесії обласної ради у першому кварталі 2021 року в установленому порядку.
6. Контроль за виконанням рішення покласти на постійні комісії обласної ради з питань бюджету, фінансів та податків, з економічних питань та комунальної власності.
Голова ради Сергій КОНДРАЧУК
С х в а л е н о розпорядженням голови облдержадміністрації від 14 грудня 2020 року № 761 |
З а т в е р д ж е н о рішенням обласної ради від 24 грудня 2020 року № 39 |
Програма
розвитку малого і середнього підприємництва
у Рівненській області на 2021 - 2023 роки
ХАРАКТЕРИСТИКА
Програми розвитку малого і середнього підприємництва
у Рівненській області на 2021 – 2023 роки
1. |
Загальна характеристика регіону: |
|||||||||||
Площа території (тисяч квадратних кілометрів) – 20,1 |
||||||||||||
Чисельність населення станом на 01.10.2020 (тисяч осіб) – 1149,6 |
||||||||||||
Спеціалізація – у загальному обсязі матеріального виробництва області провідне місце займають енергетика, добувна і переробна промисловість (хімічна, харчова, деревообробна, машинобудівна і текстильна, виробництво будматеріалів та скловиробів), сільське господарство. Регіон знаходиться на перетині транс’європейських транспортних магістралей. Область має значні природні сировинні ресурси (лісові та водні, корисні копалини – базальт, граніт, бурштин, торф, вапняки) |
||||||||||||
2. |
Дата затвердження Програми (найменування і номер відповідного нормативного акта) |
Програма розвитку малого і середнього підприємництва у Рівненській області
|
||||||||||
3. |
Головний розробник Програми Співрозробники |
Департамент економічного розвитку і торгівлі Рівненської обласної державної адміністрації Координаційна рада з питань розвитку підприємництва при обласній державній адміністрації, місцеві органи виконавчої влади, громадські організації, науково-освітні, фінансово-кредитні установи |
||||||||||
4. |
Мета
|
Комплексна підтримка розвитку малого |
||||||||||
|
5. |
Очікувані результати |
2019 рік
|
Очіку-ване виконан-ня, 2020 рік
|
Прогноз |
|
||||||
|
2021 рік |
2022 рік |
2023 рік |
|
||||||||
|
Частка обсягу реалізованої продукції (товарів, послуг) малих підприємств у загальному обсязі реалізованої продукції, відсотків |
30,1
|
30,5 |
31,0 |
31,5 |
32,0 |
|
|||||
|
Частка обсягу реалізованої продукції (товарів, послуг) середніх підприємств у загальному обсязі реалізованої продукції, відсотків |
57,0
|
57,5 |
58,0 |
58,5 |
59,0 |
|
|||||
|
Питома вага зайнятих працівників на малих підприємствах у загальному обсязі зайнятих працівників, відсотків |
29,9
|
30,2 |
30,5 |
30,7 |
31,0 |
|
|||||
|
Питома вага зайнятих працівників на середніх підприємствах у загальному обсязі зайнятих працівників, відсотків |
64,5
|
64,6 |
64,8 |
64,9 |
65,0 |
|
|||||
|
Кількість фізичних осіб – підприємців, тисяч осіб |
35,6
|
37,4 |
37,5 |
37,8 |
38.0 |
|
|||||
|
6. |
Термін реалізації Програми |
2021 – 2023 роки
|
|
||||||||
|
7. |
Перелік цільових проєктів і підпрограм
Виконавці
|
Підпрограми: І. Забезпечення реалізації в області державної регуляторної політики, спрощення та прискорення реєстраційних і дозвільно-погоджувальних процедур, вдосконалення системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. ІІ. Організаційна, інформаційно-консультативна, навчально-методична підтримка розвитку суб’єктів малого і середнього підприємництва, формування відповідної інфраструктури. ІІІ. Ресурсна, фінансово-кредитна Органи виконавчої влади області, органи місцевого самоврядування, суб’єкти підприємницької діяльності, громадські об’єднання підприємців, фінансові та сервісні установи |
|
||||||||
|
8. |
Джерела фінансування |
Державний бюджет (в тому числі державний фонд регіонального розвитку), обласний бюджет, інші джерела, не заборонені законодавством, власні кошти виконавців програми, ресурси вітчизняних та міжнародних фінансових установ |
|
||||||||
|
9. |
Система організації контролю |
Моніторинг виконання Програми здійснює департамент економічного розвитку і торгівлі облдержадміністрації, який в установленому порядку інформує облдержадміністрацію про хід виконання Програми. Щокварталу інформація подається Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України |
|
||||||||
Загальна частина
Програма розвитку малого і середнього підприємництва у Рівненській області на 2021 – 2023 роки розроблена відповідно до Законів України “Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні”, “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, “Про адміністративні послуги”, “Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності”, “Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності”, постанови Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2020 року № 695 “Про затвердження Державної стратегії регіонального розвитку на 2021 – 2027 роки”, Стратегії розвитку Рівненської області на період до 2027 року, схваленої розпорядженням голови облдержадміністрації від 28 грудня 2019 року № 1098 та затвердженої рішенням обласної ради від 13 березня 2020 року № 1618, Плану на 2021 – 2023 роки з реалізації Стратегії розвитку Рівненської області на період до 2027 року, схваленого розпорядженням голови облдержадміністрації від 14 лютого 2020 року № 77 та затвердженого рішенням обласної ради від 13 березня 2020 року № 1619 та на основі Методичних рекомендацій щодо формування і реалізації регіональних та місцевих програм розвитку малого і середнього підприємництва, затверджених наказом Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва від 18 вересня 2012 року № 44, а також пропозицій координаційної ради з питань розвитку підприємництва при обласній державній адміністрації, структурних підрозділів обласної державної адміністрації, територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, громадських організацій та об’єднань підприємців, сервісних установ.
Стан розвитку малого і середнього підприємництва в області
В області здійснюють підприємницьку діяльність близько 6,0 тисяч підприємств (з них 5,58 тисяч або 93,7 відсотка загальної кількості – малих, 368 – середніх) та 37,4 тисячі фізичних осіб – підприємців.
На малих підприємствах Рівненщини працює понад 30,9 тисяч осіб (29,9 відсотка загальної кількості працівників усіх підприємств регіону), на середніх підприємствах - 66,5 тисяч осіб (64,5 відсотків усіх зайнятих на підприємствах).
У 2018 – 2020 роках реалізація програмних заходів здійснювалася за такими напрямами: забезпечення реалізації в області державної регуляторної політики, спрощення та прискорення реєстраційних і дозвільно-погоджувальних процедур, вдосконалення системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності; організаційна, інформаційно-консультативна, навчально-методична підтримка розвитку суб’єктів малого і середнього підприємництва, формування відповідної інфраструктури; ресурсна та інвестиційна підтримка суб’єктів малого і середнього підприємництва.
У напрямі забезпечення реалізації в області державної регуляторної політики, спрощення та прискорення реєстраційних і дозвільно-погоджувальних процедур, вдосконалення системи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності основна увага приділялась внесенню ініціатив до центральних органів виконавчої влади щодо створення умов, спрямованих на поліпшення підприємницького середовища, спрощення процедур отримання адміністративних послуг, у тому числі документів дозвільного характеру, зменшення тиску на підприємців тощо.
Забезпечено дотримання вимог чинного законодавства щодо підготовки та реалізації регуляторних актів у Рівненській області.
Проєкти регуляторних актів з аналізом регуляторного впливу оприлюднюються в засобах масової інформації та на офіційному вебсайті Рівненської обласної державної адміністрації в розділі “Консультації з громадськістю”.
Вживаються заходи щодо оптимізації та мінімізації кількості власних регуляторних актів місцевих органів влади.
Відповідно до Закону України “Про адміністративні послуги” реалізовано комплекс заходів з організаційно-кадрового та матеріально-технічного забезпечення центрів надання адміністративних послуг.
У 15 райдержадміністраціях, а також у 10 територіальних громадах: Вараській, Острозькій, Дубенській, Рівненській, Радивилівській, Козинській, Острожецькій, Висоцькій, Миляцькій, Клеванській функціонують центри надання адміністративних послуг, якими за січень – вересень 2020 року надано 388,2 тисяч послуг.
Центрами надання адміністративних послуг затверджені відповідні переліки адміністративних послуг, до яких увійшли соціальні, земельні послуги.
В області реалізується План заходів з підготовки до трансформації центрів надання адміністративних послуг районних державних адміністрацій у ЦНАПи органів місцевого самоврядування.
Передача повноважень щодо надання адміністративних послуг від райдержадміністрацій громадам дозволить останнім впливати на якість та доступність адміністративних послуг, сприятиме уникненню дублювання функцій та оптимізації використання ресурсів.
У рамках реалізації Програми «U-LEAD з Європою» у 2019 році відкрито центри надання адміністративних послуг у Радивилівській, Козинській, Острожецькій, Висоцькій територіальних громадах, а також модернізовано ЦНАП Миляцької територіальної громади.
У 2020 році 11 територіальними громадами підготовлено приміщення під такі центри. Очікується поставлення меблів і техніки в рамках реалізації Програми.
Облдержадміністрацією забезпечено надання організаційної, інформаційно-консультативної, навчально-методичної підтримки суб’єктам підприємницької діяльності. В департаменті економічного розвитку і торгівлі облдержадміністрації функціонує “гаряча” телефонна лінія для підприємців, за якою суб’єкти підприємницької діяльності отримують необхідну інформацію та консультаційну допомогу.
На телефонну “гарячу” лінію надійшло понад 500 звернень. Дані звернення полягали в отриманні інформації про фінансово-кредитну підтримку бізнесу, започаткування і ведення власної справи, розміщення зовнішньої реклами поза межами населених пунктів у Рівненській області тощо.
Спільно з причетними установами та організаціями проводиться скоординована робота щодо залучення суб’єктів підприємницької діяльності до участі у конференціях, форумах, виставково-ярмаркових заходах тощо.
Серед основних щорічних заходів для суб’єктів малого і середнього бізнесу: хакатон із організаційної підтримки впровадження сучасних форм виробничої кооперації суб’єктів ІТ-бізнесу, Форум креативних індустрій в рамках проєкту «Територія креативних індустрій».
З метою соціальної підтримки незайнятих осіб, розвитку їх підприємницької діяльності центр зайнятості організовує професійне навчання безробітних за професіями, що дозволяють відкрити власну справу.
У базових центрах зайнятості області проводиться робота щодо сприяння у працевлаштуванні безробітних шляхом надання одноразової виплати допомоги по безробіттю для організації підприємницької діяльності.
Служба зайнятості сприяє створенню нових робочих місць шляхом надання компенсації роботодавцям, у тому числі суб’єктам малого підприємництва, у розмірі єдиного соціального внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за працевлаштування безробітних осіб на нові робочі місця.
В області надається фінансова підтримка для малого і середнього підприємництва, що є особливо актуальним в умовах карантинних обмежень, пов’язаних з пандемією коронавірусної хвороби (СOVID-19).
Одним із найбільш дієвих механізмів підтримки бізнесу є Державна програма фінансової підтримки суб’єктів мікро- та малого підприємництва «Доступні кредити 5 – 7 – 9%», яка ініційована Президентом України, та полягає у зниженні відсоткової ставки за кредитом до рівня 5, 7, 9 відсотків залежно від кількості найманих працівників та обсягу річного доходу, рефінансуванні діючих кредитів під 0 відсотка річних терміном на 1 рік, наданні кредитних гарантій, а також надання кредиту під 3 відсотка річних на будь-які потреби бізнесу на час дії карантинних обмежень.
В рамках Програми для суб’єктів малого і середнього підприємництва області видано 252 кредити на суму понад 320,0 млн. гривень.
Територіальними центрами зайнятості виплачено 117,4 млн. гривень допомоги роботодавцям по частковому безробіттю на період карантину. Це дало можливість зберегти 15,8 тисяч робочих місць.
Крім того, в області надається допомога на дітей фізичним особам – підприємцям. Таку допомогу отримали 4491 дитина на загальну суму 32,6 млн. гривень.
Третій рік поспіль діє обласна програма часткового відшкодування відсоткових ставок за кредитами банків, які надано для реалізації проєктів суб’єктів малого та середнього підприємництва.
В рамках програми близько 2 млн. гривень відшкодовано для 58 суб’єктів малого і середнього підприємництва. Це дало можливість здешевити для бізнесу кредитні ресурси на загальну суму понад 50,0 млн. гривень.
Мета Програми
Метою Програми є комплексна підтримка розвитку малого і середнього підприємництва в області, зростання його інвестиційної та інноваційної активності, підвищення рівня конкурентоспроможності в умовах євроінтеграції.
Заходи Програми спрямовані на сприяння розвитку господарського комплексу регіону шляхом надання суб’єктам малого і середнього підприємництва необхідної організаційної, інформаційно-консультативної, навчально-методичної, ресурсної та фінансово-кредитної підтримки, вдосконалення інфраструктури підтримки бізнесу.
Основні напрями та завдання розвитку малого і середнього підприємництва на 2021 – 2023 роки
Основними напрямами та завданнями розвитку малого і середнього підприємництва на 2021 – 2023 роки є:
оптимізація реєстраційно-дозвільної системи шляхом спрощення і прискорення реєстраційних та дозвільно-погоджувальних процедур. Трансформація центрів надання адміністративних послуг районних державних адміністрацій у ЦНАПи органів місцевого самоврядування;
надання фінансової підтримки суб’єктам малого і середнього підприємництва, в тому числі у зв’язку із встановленням карантину та запровадженням посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2;
координація дій органів виконавчої влади області усіх рівнів щодо забезпечення, в рамках повноважень цих органів, належних умов для започаткування та ведення підприємництва, недопущення необґрунтованого втручання владних структур у господарську діяльність;
залучення суб’єктів малого і середнього підприємництва до реалізації актуальних завдань соціально-економічного розвитку області;
забезпечення організаційної, інформаційно-консультативної, навчально-методичної та ресурсної підтримки розвитку малого і середнього підприємництва місцевими органами виконавчої влади;
залучення суб’єктів підприємницької діяльності до участі у виставково-ярмаркових заходах;
забезпечення співпраці місцевих органів виконавчої влади із громадськими об’єднаннями підприємців.
Моніторинг Програми та контроль за реалізацією її заходів
Координацію діяльності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, взаємодію з громадськими об'єднаннями підприємців, громадськими організаціями, фінансово-кредитними та сервісними установами, навчальними закладами області щодо виконання заходів Програми здійснює обласна державна адмiнiстрацiя.
Обласна державна адмiнiстрацiя визначає першочерговість виконання заходiв з урахуванням пріоритетних напрямів Програми, наявності фінансових та інших ресурсів. Аналіз та моніторинг ходу виконання Програми здійснює департамент економічного розвитку і торгівлі обласної державної адміністрації.
Головним розпорядником коштів обласного бюджету, виділених на реалізацію Програми, є департамент економічного розвитку і торгівлі Рівненської обласної державної адміністрації.
Хід реалізації Програми періодично розглядатиметься на засіданнях координаційної ради з питань розвитку підприємництва при обласній державній адміністрації.
Інформація про хід виконання Програми щокварталу подається Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.
Звіти про виконання заходів Програми щокварталу розміщуються на офіційному вебсайті обласної державної адміністрації.