Рішення обласної ради 8 скликання
Оприлюднено 26-08-2021
У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
Восьме скликання
(Шоста сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від 19 серпня 2021 року № 298
Про звернення Рівненської обласної ради до Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства розвитку громад та територій України та Рівненської облдержадміністрації щодо перегляду формульного розрахунку розподілу освітньої субвенції та виділення додаткових коштів для своєчасної виплати заробітної плати педагогічним працівникам Острозької, Сарненської та інших міських територіальних громад Рівненської області
Відповідно до статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», за погодженням з постійними комісіями та президією обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а:
1. Схвалити звернення Рівненської обласної ради до Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства розвитку громад та територій України та Рівненської облдержадміністрації щодо перегляду формульного розрахунку розподілу освітньої субвенції та виділення додаткових коштів для своєчасної виплати заробітної плати педагогічним працівникам Острозької, Сарненської та інших міських територіальних громад Рівненської області (текст звернення додається).
2. Голові обласної ради забезпечити направлення цього рішення до Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства розвитку громад та територій України та Рівненської облдержадміністрації.
Голова ради Сергій КОНДРАЧУК
Звернення
Рівненської обласної ради до Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України, Міністерства розвитку громад та територій України та Рівненської облдержадміністрації щодо перегляду формульного розрахунку розподілу освітньої субвенції та виділення додаткових коштів для своєчасної виплати заробітної плати педагогічним працівникам Острозької, Сарненської та інших міських територіальних громад Рівненської області
Ми, депутати Рівненської обласної ради, просимо переглянути формульний розрахунок розподілу освітньої субвенції та виділити додаткові кошти для своєчасної виплати заробітної плати педагогічним працівникам Острозької, Сарненської та інших міських територіальних громад Рівненської області, оскільки сума освітньої субвенції з державного бюджету на 2021 рік забезпечує видатки на виплату заробітної плати з нарахуваннями педагогічним працівникам закладів середньої освіти лише на 10 місяців. Тобто незабезпеченість складає 5892,8 тис. грн. для Острозької ТГ (крім оплати праці педпрацівників інклюзивно-ресурсного центру) та 36 000 млн.грн для Сарненської ТГ. Також просимо посприяти у внесенні змін до помісячного перерозподілу бюджетних асигнувань освітньої субвенції з державного бюджету для своєчасної виплати заробітної плати, відпускних і матеріальної допомоги на оздоровлення у липні-вересні 2021 року.
Острозька та Сарненська міські територіальні громади відповідно до формули розподілу освітньої субвенції належать до типу II (територіальні громади із щільністю населення 50 осіб на 1 кв. кілометр і більше та чисельністю населення 40 тис. осіб і більше). Чисельність громади становить 43201 особи. Населення, що проживає в сільській місцевості становить 64,2 відсотки, щільність населення 60,9 осіб на 1 кв. кілометр.
Відповідно до п. 4 формули розрахункова наповнюваність класів на 2021 рік складає 21 учень. Фактична середня наповнюваність класів закладів загальної середньої освіти у Острозькій міській територіальній громаді – 15,23 учня,а в Сарненській ТГ – 19,7 учнів, що спричинено високою питомою вагою населення, яке проживає в сільській місцевості.
У п. 4 формули для бюджетів територіальних громад типу II передбачена градація для визначення розрахункової наповнюваності класів учнями у залежності від відсотка населення, що проживає в сільській місцевості:
Відсоток населення, що проживає в сільській місцевості
від 0 до 10
від 10 до 25
25 і більше
Застосування однієї розрахункової наповнюваності класів для громад, в яких у сільській місцевості проживає більше 25 відсотків населення, є необ’єктивним. Необхідно врахувати особливості територіальних громад з великим відсотком сільського населення. Педагогічні працівники сільських закладів загальної середньої освіти таких громад перебувають у нерівних умовах порівняно з закладами територіальних громад типу I.
Так, у цьому ж пункті формули для бюджетів територіальних громад типу I передбачена градація:
Відсоток населення, що проживає в сільській місцевості
від 0 до 25
від 25 до 46
від 46 до 57
від 57 до 64
від 64 до 67
від 67 до 75
від 75 до 89
від 89 до 100
100
Одночасно для бюджетів територіальних громад типу I розрахункова наповнюваність класів визначається з урахуванням щільності учнів, що не передбачено для територіальних громад типу II. Зауважимо, що показник щільності учнів у Острозькій міській територіальній громаді – 6,68 учня, що менше максимального значення цього показника для громад типу I (9,4 і більше).
Для бюджетів територіальних громад типу II коефіцієнт приведення кількості ставок педагогічного персоналу (крім учителів) становить 0,199, тоді як для бюджетів територіальних громад типу I – 0,484.
Як наслідок, у поточному році забезпеченість виплат за освітньою субвенцією нашої громади знизилась, що спричинило значну соціальну напругу в педагогічних колективах.
Окрім того, недосконалість формульного розрахунку освітньої субвенції спричиняє непопулярні управлінські рішення, а саме: зменшувати надбавки педагогічним працівникам за престижність праці з 30-20% до її мінімальної величини в розмірі 5%; не виплачувати щорічну грошову винагороду за сумлінну працю; не виплачувати своєчасно відпускні. Це нівелює прийняття державними органами влади рішення про підвищення заробітної плати освітянам у 2021 році та призведе до несвоєчасної та в неповному обсязі виплати її, створить значну соціальну напругу в громаді та погіршить якість освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти.
Фактично такі зміни у формульному розрахунку освітньої субвенції перекладає гарантії держави щодо здобуття повної загальної середньої освіти на бюджети місцевих громад, а це в свою чергу призводить до порушення основних принципів децентралізації.
При помісячному перерозподілі освітньої субвенції з державного бюджету не повністю враховуються суми розподілів відпускних в літній період і відповідно виникає гостра проблема щодо виплати заробітної плати та відпускних за липень, серпень, вересень для педагогічних працівників (Постанова КМУ від 14 квітня 1997 року № 346 «Про затвердження Порядку надання щорічної основної відпустки тривалістю до 56 календарних днів керівним працівникам закладів та установ освіти, навчальних (педагогічних) частин (підрозділів) інших установ і закладів, педагогічним, науково-педагогічним працівникам та науковим працівникам» (зі змінами); Закон України «Про відпустки» від 15 листопада 1996 року № 504/96-ВР; наказ МОН від 26 вересня 2005 року № 557 «Про впорядкування умов оплати праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів, установ освіти та наукових установ»). Для виплати заробітної плати та відпускних педагогічним працівникам у липні – вересні 2021 року не вистачає місячних асигнувань в сумі 4751,5 тис. гривень (враховано середньомісячну заробітну плату педагогічних працівників за 12 попередніх місяців та суми вихідних допомог) та 9700.00 тис.грн для Сарненської ТГ
Просимо внести зміни в помісячний перерозподіл бюджетних асигнувань освітньої субвенції з державного бюджету для своєчасної виплати заробітної плати, відпускних у липні-вересні 2021 року та в додатковому виділенні коштів освітньої субвенції з державного бюджету в сумі 5892,8 тис. гривень для Острозької міської ради та 36 000 тис. грн для Сарненської міської ради, а також педагогічним працівникам інших міських територіальних громад Рівненської області.
Схвалено
Рішення Рівненської обласної ради
від 19 серпня 2021 року
№ 298