Рішення обласної ради 8 скликання
Оприлюднено 17-03-2021У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
Восьме скликання
(Третя сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від 11 березня 2021 року № 132
Про звернення Рівненської обласної ради до Президента України, Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, Міністерства охорони здоров’я України та Національної служби здоров’я України щодо фінансування протитуберкульозної служби на належному рівні
Відповідно до статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», враховуючи рекомендації постійної комісії обласної ради з питань охорони здоров'я, материнства та дитинства, за погодженням з президією обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а :
1. Звернутись до Президента України, Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, Міністерства охорони здоров’я України та Національної служби здоров’я України щодо фінансування протитуберкульозної служби на належному рівні (текст звернення додається).
2. Голові обласної ради забезпечити направлення цього рішення до Президента України, Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, Міністерства охорони здоров’я України та Національної служби здоров’я України.
Голова ради Сергій КОНДРАЧУК
Звернення
Рівненської обласної ради до Президента України, Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування, Міністерства охорони здоров’я України та Національної служби здоров’я України щодо фінансування протитуберкульозної служби на належному рівні
Досвід першого року впровадження медичної реформи в 2020 році на вторинному та третинному рівнях виявив низку проблемних питань, пов’язаних з наданням спеціалізованої медичної допомоги населенню, яка стосується діагностики та лікування туберкульозу в Рівненській області.
Наразі на території Рівненської області функціонує єдиний спеціалізований протитуберкульозний заклад – комунальне підприємство «Рівненський обласний фтизіопульмонологічний медичний центр» Рівненської обласної ради.
В 2019-2021 роках в області проведено оптимізацію мережі закладів фтизіопульмонологічної служби, а саме: припинили діяльність 4 обласних спеціалізованих протитуберкульозних заклади (комунальне підприємство «Острожецька туберкульозна лікарня» Рівненської обласної ради, комунальне підприємство «Страшівська туберкульозна лікарня» Рівненської обласної ради, комунальне підприємство «Обласний дитячий туберкульозний санаторій «Новостав» для дітей з активними формами туберкульозу» Рівненської обласної ради, комунальне підприємство «Обласний туберкульозний санаторій м. Костопіль» Рівненської обласної ради); затверджено обласну програму фінансової підтримки за рахунок якої планується покрити капітальні та поточні видатки на заклад, і на яку в обласному бюджеті передбачені кошти на комунальні платежі; в закладі проведено зменшення чисельності штату на 393 посади, і навіть після таких заходів щодо оптимізації фтизіопульмонологічної служби в області ситуація з фінансуванням єдиного спеціалізованого закладу критична. Коштів, які планує отримати комунальне підприємство «Рівненський обласний фтизіопульмонологічний медичний центр» Рівненської обласної ради від Національної служби здоров'я України, відповідно до договорів про медичне обслуговування населення, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.2021 №133, вистачатиме лише на покриття 80% від річної потреби на мінімально гарантовану заробітну плату.
Рівненська обласна рада, глибоко стурбована ситуацією, що склалась. Вважаємо, що головною проблемою недофінансування спеціалізованих протитуберкульозних закладів залишається сам принцип фінансування. У зв'язку з епідемією COVID-19 очевидним стало те, що фінансування подібних закладів не може залежати від кількості пролікованих випадків, особливо враховуючи те, що захворюваність на дану патологію здебільшого має циклічний та хвилеподібний характер.
Натомість, замість чіткої національної протитуберкульозної програми, 27.11.2019 розпорядженнями Кабінету Міністрів України затверджені «Державна стратегія у сфері протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу, туберкульозу та вірусним гепатитам на період до 2030 року» та «Державна стратегія розвитку системи протитуберкульозної медичної допомоги населенню», спрямовані, начебто, на реалізацію заходів щодо покращення якості та тривалості життя, зменшення захворюваності, інвалідизації та смертності від туберкульозу. Однак ці програми носять переважно декларативний характер, оскільки не передбачають чіткого механізму фінансового, матеріального та іншого ресурсного забезпечення державою їх заходів.
Фінансування фтизіопульмонологічної служби має здійснюватися стабільно, незалежно від рівня захворюваності на туберкульоз, та виходячи з потреб кожного регіону. Проте перекладання фінансування на місцеві бюджети несе ризики недофінансування протитуберкульозної служби, і як результат – зниження ефективності надання медичної допомоги хворим на туберкульоз та інші інфекційні захворювання.
Також значною проблемою вважаємо відсутність повноцінної комунікації та фахового підходу з боку представників Національної служби здоров’я України в питаннях надання спеціалізованої медичної допомоги загалом та протитуберкульозної допомоги зокрема.
Керуючись у своїй роботі здебільшого економічними розрахунками, Національна служба здоров’я України не враховує специфіки надання спеціалізованої медичної допомоги хворим на туберкульоз. Позиція Національної служби здоров’я України стосовно адаптивних пропозицій у зв’язку з регіональними особливостями є негнучкою.
Можливим вирішенням вказаних проблем вбачаємо дофінансування закладів такого типу Національною службою здоров’я України у вигляді сталої щомісячної глобальної ставки, для забезпечення закладами готовності до реагування на надзвичайні ситуації природного, техногенного та епідеміологічного характеру незалежно від карантинних чи інших форс-мажорних заходів у державі, окрім основного пакету «Лікування дорослих та дітей із туберкульозом у стаціонарних та амбулаторних умовах», оплата по якому здійснюється відповідно до кількості наданих послуг.
Враховуючи викладене, просимо розглянути питання щодо можливості перегляду підходу до системи фінансування протитуберкульозної служби в цілому, або ж вдосконалити взаємодію закладів охорони здоров’я з Національною службою здоров’я України.
Схвалено
Рішення Рівненської обласної ради
від 11 березня 2021 року
№ 132