Рішення обласної ради 7 скликання
Оприлюднено 10-06-2020У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
Сьоме скликання
(Тридцять друга сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від 05 червня 2020 року №1725
Про звернення Рівненської обласної ради до Верховної Ради України про внесення змін до Виборчого кодексу України в частині, що стосується місцевих виборів
Керуючись статтею 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», за погодженням з постійними комісіями та президією обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а :
- Звернутися до Верховної Ради України про внесення змін до Виборчого кодексу України в частині, що стосується місцевих виборів (текст звернення додається).
- Голові обласної ради забезпечити направлення цього рішення до Верховної Ради України.
Голова ради Олександр ДАНИЛЬЧУК
Звернення
Рівненської обласної ради до Верховної Ради України про внесення змін до Виборчого кодексу України в частині, що стосується місцевих виборів
Рівненська обласна рада занепокоєна тим, що у засобах масової інформації та парламентських колах шириться інформація стосовно можливого внесення змін у Виборчий кодекс України щодо жорсткої «партизації» місцевих виборів. Зокрема йдеться про можливі зміни, що пов’язані із встановленням п'ятивідсоткового бар'єру на загальноукраїнському рівні для партій, які є суб’єктами виборчого процесу на місцевих виборах. Якщо, наприклад, партія, яка балотується до місцевої ради, набирає 70% голосів, але в той же час не набирає 5% на загальноукраїнському рівні, то вона не має права на участь в розподілі мандатів.
Такі ініціативи парламенту викликають занепокоєння у політичних партій, які представлені в органах місцевого самоврядування та які бажають брати участь у місцевих виборах.
На нашу думку, такі ініціативи суперечать Конституції та законам України з наступних підстав. Відповідно до ч. 2 ст. 3 Виборчого кодексу України, загальнодержавними виборами є вибори Президента України та вибори народних депутатів України. Оскільки відповідно до ч. 4 ст. 3 Виборчого кодексу України чергові та позачергові загальнодержавні вибори не можуть проводитися одночасно, зокрема, із черговими місцевими виборами, то загальнодержавний прохідний бар’єр стосовно місцевих виборів слід розуміти ніщо інше як імператив участі політичних партій у місцевих виборах на всіх округах, де такі вибори проводяться. Така позиція порушує норму ст. 15 Виборчого кодексу України, відповідно до якої участь громадян України у виборах є добровільною. Ніхто не може бути примушений до участі чи неучасті у голосуванні на виборах, а також у висуванні кандидатів, передвиборній агітації, в інших виборчих заходах чи у здійсненні інших виборчих процедур, передбачених цим Кодексом. Таким чином, зобов’язання партій висувати кандидатів у всіх округах, де проводяться місцеві вибори, прямо суперечитиме зазначеній нормі закону.
Відповідно до ч. 7 ст. 11 Закону України «Про політичні партії в Україні», політична партія протягом шести місяців з дня реєстрації забезпечує утворення та реєстрацію в порядку, встановленому цим Законом, своїх обласних організацій у більшості областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній Республіці Крим. Відповідно до ст. 216 Виборчого кодексу України, право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, міських (міст з кількістю виборців 90 тисяч і більше осіб) рад реалізується виборцями через місцеві організації партій. Організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.
Оскільки законодавством не встановлено обов’язку партії мати місцеві організації в кожному виборчому окрузі з місцевих виборів, а висування кандидатів у депутати на місцевих виборах можливе лише за наявності зареєстрованої організації партії, то вимога про участь партії на місцевих виборах у всіх виборчих округах є незаконною і дискримінаційною щодо партій, які не мають місцевих організацій у всіх виборчих округах.
Оскільки чергові місцеві вибори мають відбутися 25 жовтня 2020 року, то процес внесення змін до Виборчого кодексу України, зокрема, щодо встановлення п'ятивідсоткового бар'єру на всеукраїнському рівні для партій, які є суб’єктами виборчого процесу на місцевих виборах, спричинить дестабілізацію виборчого законодавства напередодні виборів. Про негативні наслідки такого явища як нестабільність виборчого законодавства йдеться у висновку №593/2010 Європейської Комісії за демократію через право (Венеціанської комісії), у якому, зокрема, зазначається, що «…виборче законодавство України надто часто змінювалося, іноді тільки за кілька місяців до виборів. Досить часто такі зміни створювали ситуацію, коли положення різних законів, які регулювали виборчий процес, суперечили одне одному. Це серйозно підривало стабільність виборчого законодавства та, як наслідок, довіру виборців до виборів.».
Враховуючи зазначене, просимо звернути увагу на небезпеку та неприпустимість внесення таких змін до Виборчого кодексу України, а також забезпечити стабільність, законність та демократичність виборчого процесу в Україні, а саме:
– залучити широке коло громадськості, об’єднання громадян та представників політичних партій до обговорення змін до Виборчого кодексу України;
– забезпечити можливість самовисування кандидатів на посаду голови громади;
– зберегти положення про застосування пропорційної системи виборів у громадах з кількістю виборців від 90 000;
– не застосовувати загальнонаціональне рейтингування політичних партій для проходження до окремих рад різних рівнів;
– зменшити заставу для участі політичних партій у виборчому процесі.
Схвалено
Рішення Рівненської обласної ради
від 05 червня 2020 року
№1725