Рішення обласної ради 7 скликання
Оприлюднено 19-03-2020У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
Сьоме скликання
(Тридцять перша сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від 17 березня 2020 року №1671
Про звернення Рівненської обласної ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо зняття з розгляду законопроекту про продаж земель сільськогосподарського призначення
Керуючись частиною 2 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», обласна рада
в и р і ш и л а
1. Схвалити звернення депутатів Рівненської обласної ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо зняття з розгляду законопроекту про продаж земель сільськогосподарського призначення (текст звернення додається).
2. Голові обласної ради забезпечити направлення цього рішення Президенту України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, керівникам депутатських фракцій та груп у Верховній Раді України дев'ятого скликання, народним депутатам України, обраним від Рівненської області.
3. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію обласної ради з питань аграрної політики, земельних відносин та розвитку села.
Голова ради Олександр ДАНИЛЬЧУК
Звернення
Рівненської обласної ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо зняття з розгляду законопроекту про продаж земель сільськогосподарського призначення
Сьогодні Україна через ігнорування звернень органів місцевого самоврядування та позицій всеукраїнських аграрних організацій про запровадження так званого «ринку землі» стоїть перед вибором, який може кардинально змінити долю українського народу, українського села і всієї країни.
Ми, депутати Рівненської обласної ради, розуміємо, що запровадження повноцінного ринку землі на сьогоднішній день є вимогою до України від міжнародних кредиторів. Однак варто враховувати те, що через бойові дії на сході України при відкритті ринку землі є ризик втрати територій. Таким чином, наша країна в нинішніх умовах не готова до ринку землі ні в організаційному, ні у правовому, ні в економічному сенсі.
У зв'язку з цим виникає багато відкритих питань, від вирішення яких залежить доля сьогоднішніх землевласників. У першу чергу, сумнівними є спроможність і бажання державних органів влади забезпечити прозорість ринку землі, захист землевласників перед можливими шахрайськими і спекулятивними схемами. Наскільки високим є ризик масового скуповування земельних паїв і формування на цій основі не орендодавців, а монопольних власників-латифундистів на одному з останніх неприватизованих ресурсів країни? Чи вдасться забезпечити пріоритетність купівлі для дрібних землевласників на перших етапах після прийняття Закону?
Сьогодні відсутні ринкові механізми, які повинні допомогти у формуванні ціни на землю. Відсутній порядок реалізації програми пільгового кредитування національного українського сільськогосподарського товаровиробника, зокрема і малих фермерських господарств, що ставить сільського господаря у неможливість конкуренції перед агрохолдингами та корпораціями, що мають можливість користуватися залученими іноземними інвестиціями.
Отже, земля може стати заручницею спекулятивних дій, внаслідок яких буде зірвано злагоджену роботу агропромислового комплексу, що може вплинути на продовольчу безпеку і призвести до дестабілізації ситуації в Україні. Нам належить зробити свій вибір між поспішним відкриттям ринку земель сільськогосподарського призначення і комплексною земельною реформою.
Згідно з статтею 13 Конституції України земля та її надра в межах території України є об’єктами права власності Українського народу. Таким чином, питання продажу земель сільськогосподарського призначення може бути вирішене лише через референдум. Враховуючи наведене, ми, депутати Рівненської обласної ради, звертаємося до вас з наступними вимогами:
1. Продовжити до 1 січня 2025 року мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення.
2. Розпочати широке, публічне суспільне обговорення питання щодо впровадження ринку земель сільськогосподарського призначення.
3. Винести питання щодо зняття мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення на всеукраїнський референдум.
4. При напрацюванні нових законопроектів про ринок земель сільськогосподарського призначення врахувати такі положення:
– відкриття ринку землі в Україні можливе лише після того, як кожен громадянин скористається передбаченим статтею 121 Земельного кодексу України правом на отримання земельної ділянки площею 2 гектари, виділеної внаслідок процесу розпаювання державних земель;
– запуск державної програми пільгового кредитування середніх і малих сільгосппідприємств та фермерських господарств для купівлі землі (мінімальний термін – 15 років);
– відчуження земельної ділянки не є основою для дочасного припинення дії договору її оренди;
– право на купівлю сільськогосподарських земель повинні мати виключно громадяни України, фермерські господарства, юридичні особи, що мають статус сільгоспвиробника останні три роки, засновниками яких є громадяни України;
– заборону права купівлі сільськогосподарських земель іноземцями, особами без громадянства, а також юридичними особами, заснованими іноземцями;
– заборону права купівлі іноземцями та юридичними особами, заснованими іноземцями, часток у юридичних особах – власниках сільськогосподарської землі;
– відкриття ринку землі в Україні повинно наступити з моменту завершення наповнення Державного земельного кадастру, реєстру прав на нерухоме майно, інвентаризації земель запасу і резерву та виправлення в публічній кадастровій карті України раніше допущених помилок.
Схвалено
Рішення Рівненської обласної ради
від 17 березня 2020 року
№1671