Рішення обласної ради 7 скликання
Оприлюднено 09-10-2019У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
Сьоме скликання
(Двадцять восьма сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від 08 жовтня 2019 року № 1506
Про звернення Рівненської обласної ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо недопущення продажу землі сільськогосподарського призначення
Виходячи з системного погляду на положення статей 1, 2, 3, 5, 13, 14, 41, 66 Конституції України та відповідно до статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», обласна рада
в и р і ш и л а
1. Звернутися до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо недопущення продажу землі сільськогосподарського призначення (текст звернення додається).
2. Голові обласної ради забезпечити направлення цього рішення до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України.
Голова ради О.Ю. Данильчук
Звернення
Рівненської обласної ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо недопущення продажу землі сільськогосподарського призначення
Уже 17 років питання зняття мораторію на продаж землі є каменем спотикання в українській політиці. Запровадження повноцінного ринку землі на сьогоднішній день є вимогою до України від міжнародних кредиторів. Однак, враховуючи бойові дії на сході України, при відкритті ринку землі є ризик втрати територій. Таким чином, наша країна в нинішніх умовах не готова до ринку землі ні в організаційному, ні у правовому, ні в економічному сенсі.
У зв’язку з цим виникає багато відкритих питань, від вирішення яких залежить доля сьогоднішніх землевласників. У першу чергу, сумнівними є спроможність і бажання державних органів влади забезпечити прозорість ринку землі, захист землевласників перед можливими шахрайськими і спекулятивними схемами. Наскільки високим є ризик масового скуповування земельних паїв і формування на цій основі не орендодавців, а монопольних власників-латифундистів на одному з останніх неприватизованих ресурсів країни? Чи вдасться забезпечити пріоритетність купівлі для дрібних землевласників на перших етапах після зняття мораторію?
Сьогодні відсутні ринкові механізми, які повинні допомогти у формуванні ціни на землю. Відсутній порядок реалізації програми пільгового кредитування національного українського сільськогосподарського товаровиробника, зокрема, і малих фермерських господарств, що ставить сільського господаря у неможливість конкуренції перед агрохолдингами та корпораціями, що мають можливість користуватися залученими іноземними інвестиціями.
Отже, земля може стати заручницею спекулятивних дій, внаслідок яких буде зірвано злагоджену роботу агропромислового комплексу, що може вплинути на продовольчу безпеку і призвести до дестабілізації ситуації в Україні. Нам належить зробити свій вибір між поспішним відкриттям ринку земель сільськогосподарського призначення і комплексною земельною реформою.
Згідно зі статтями 13 та 14 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу і основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Ніхто не може позбавити Український народ його основного національного багатства.
Виходячи з системного погляду на положення статей 1, 2, 3, 5, 13, 14, 41, 66 Конституції України, розпорядження правом власності на землю, особливо сільськогосподарського призначення як репродуктивного базису, може бути обмежено в інтересах суспільства і дбання про збереження сфери життєзабезпечення прийдешнім поколінням Українського народу. І таке розуміння щодо обмеження права власності на землю в інтересах суспільства є в усьому цивілізованому світі, зокрема в Канаді, Польщі, Франції, Угорщині, Ізраїлі та інших державах.
Українська земля рясно скроплена кров’ю багатьох поколінь наших Героїв, за неї боролись і віддавали свої життя десятки мільйонів українців. І сьогодні на Донбасі новітні Герої України ціною своїх життів захищають українську землю від московського агресора. Тому ми, як частина Української нації, усіх – «і мертвих, і живих, і ненароджених» – не маємо морального права розпродати надбання нації, за яке боролися покоління українців і яке ми маємо передати у спадок нашим нащадкам.
Враховуючи викладене, ми, депутати Рівненської обласної ради, вимагаємо від Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів:
– гарантувати право приватної власності на присадибні земельні ділянки, землі сільськогосподарського призначення, отримані під час розпаювання, одержані в спадщину, даровані чи відступлені прямими родичами та ті, що перебувають під житловими будинками й іншою нерухомістю;
– заборонити в Україні торгівлю землею сільськогосподарського призначення. Надавати її у довгострокове володіння українським громадянам із правом родинного успадкування;
– дозволити особам, які законним способом набули право власності на землі сільськогосподарського призначення, здійснювати передачу своєї земельної власності прямим родичам або продавати лише державі;
– не дозволяти право власності на землю іноземцям та особам без громадянства;
– створити державний земельний банк;
– розробити та забезпечити дієву реалізацію державних програм: програми стимулювання розвитку кооперативів та сімейних фермерських господарств, програми сприяння виробництву сільськогосподарської техніки з поступовим митним обмеженням імпорту техніки, аналоги якої виробляють в Україні;
– завершити наповнення Державного земельного кадастру, реєстру прав на нерухоме майно, інвентаризації земель запасу і резерву та виправлення в публічній кадастровій карті України помилок, яких припустилися раніше, у геометричних даних по земельних ділянках.
Схвалено
Рішення Рівненської обласної ради
від 08 жовтня 2019 року
№ 1506