Рішення обласної ради 6 скликання
Оприлюднено 27-12-2011
У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
Шосте скликання
(Восьма сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від 23 грудня 2011 року № 489
Про стан та перспективи подальшого функціонування приміських потягів Рівненської дирекції залізничних перевезень
Враховуючи клопотання депутата обласної ради Благодира Ю.А., керуючись частиною 2 статті 21 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», статтею 43 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, за погодженням з постійними комісіями обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а :
1. Інформацію начальника відокремленого підрозділу «Рівненська дирекція залізничних перевезень» Державного територіально-галузевого об’єднання «Львівська залізниця» Левицького О.Ф. взяти до відома.
2. Схвалити звернення Рівненської обласної ради до Міністерства інфраструктури України та Державної адміністрації залізничного транспорту України щодо подальшого функціонування приміських потягів Рівненської дирекції залізничних перевезень (текст звернення додається).
3. Обласній державній адміністрації створити комісію із залученням депутатів обласної ради для вивчення проблемних питань приміських залізничних перевезень.
4. Узагальнені рекомендації комісії подати на розгляд сесії обласної ради.
5. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію обласної ради з питань місцевого самоврядування, розвитку територій та європейської інтеграції (Крока В.І.).
Голова ради Ю.С.Кічатий
Звернення
Рівненської обласної ради
до Міністерства інфраструктури України та
Державної адміністрації залізничного транспорту України
щодо подальшого функціонування приміських потягів Рівненської дирекції залізничних перевезень
Залізничний транспорт для переважної більшості населення є найбільш доступним, зокрема для населення, що користується пільгами. Як результат, територією Рівненської області за десять місяців 2011 року в приміському сполученні перевезено 2463,7 тис. пасажирів, в т.ч. 580,6 тис. пасажирів пільгових категорій.
На даний час моторвагонним депо Здолбунів щоденно забезпечується вихід в рейс та експлуатація 42 поїздів, які працюють в приміському сполученні, загальна протяжність шляхів по області складає 430 км.
Щоденне курсування приміських потягів забезпечує один із найзручніших та швидких способів сполучення між обласним центром та населеними пунктами області, а у деяких районах є ключовим видом транспорту.
Відміна потягів Здолбунів – Красне – Здолбунів, Здолбунів – Сарни, Удрицьк – Здолбунів, яка відбулася у четвертому кварталі поточного року, спричинила невдоволення мешканців області та постійні скарги до облдержадміністрації та обласної ради. Подальше припинення або суттєве скорочення приміського сполучення внаслідок скасування приміських потягів неминуче призведе до суспільного невдоволення, погіршить соціально-економічну атмосферу в області, загальмує розвиток інфраструктури.
Відтак ми, депутати Рівненської обласної ради, вважаємо неприпустимим закриття приміських потягів Рівненської дирекції залізничних перевезень. Сподіваємось на розуміння і підтримку з боку Міністерства інфраструктури України та Державної адміністрації залізничного транспорту України.
СХВАЛЕНО
Рішення восьмої сесії
Рівненської обласної ради
шостого скликання
23.12. 2011 року № 489
ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
ДЕРЖАВНЕ ТЕРИТОРІАЛЬНО – ГАЛУЗЕВЕ ОБ’ЄДНАННЯ „ЛЬВІВСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ”
ВІДОКРЕМЛЕНИЙ ПІДРОЗДІЛ „РІВНЕНСЬКА ДИРЕКЦІЯ ЗАЛІЗНИЧНИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ”
33000 м. Рівне, вул. 16 Липня, 17 Тел./факс (0362) 22-67-25
Залізничний транспорт як соціальний, для переважної більшості населення являється найбільш доступним та привабливим через відносну дешевизну вартості проїзду, зокрема для населення що користується пільгами. Свідченням цього є дані, які підтверджені документально про те, що Рівненською дирекцією залізничних перевезень за 10 місяців 2011 року перевезено в приміському сполученні 2463,7 тис. пасажирів в тому числі 580,6 тис. пасажирів пільгових категорій територією Рівненської області на суму 4752,1 тис. грн.. За пільгове перевезення пасажирів від місцевих органів самоврядування отримано відшкодування в сумі 2650,2 тис. грн., що складає 55,7% від вартості перевезення пасажирів пільгових категорій.
Працівниками моторвагонного депо Здолбунів щоденно забезпечується вихід в рейс та експлуатація 42 поїздів, які забезпечують перевезення пасажирів в приміському сполученні, на таких основних напрямках (Здолбунів – Красне – Львів, Здолбунів – Сарни – Удрицьк, Сарни – Ковель, Сарни – Олевськ, Антонівка – Зарічне, Здолбунів – Луцьк – Ковель, Ковель – Заболоття, Ковель – Володимир-Волинський – Червоноград, Ковель – Ягодин, Ківерці – Сапіжанка, Ковель – Камінь-Каширський). Загальна протяжність шляхів сполучення складає 1415 кілометрів в тому числі по Рівненській області – 430 кілометрів.
Перевезення пасажирів в приміському сполученні проводиться:
- дизель поїздами серії Д1 в кількості 9 поїздів – побудованими та переданими в експлуатацію починаючи з 1970 року, пробіг яких від побудови складає більше 4 млн. кілометрів кожного.
- дизель поїздами серії ДР1А в кількості 9 поїздів – побудованими та переданими в експлуатацію починаючи з 1977 року пробіг яких від побудови складає більше 3,5 млн. кілометрів кожного.
- дизель поїздами серії ДПЛ1 в кількості 4 поїздів – побудованими та переданими в експлуатацію 1985 - 1986 роках.
- електропоїздами серії ЕР9п в кількості 14 поїздів – побудованими та переданими в експлуатацію починаючи з 1967 року пробіг яких від побудови складає більше 5,5 млн. кілометрів кожного.
Термін експлуатації встановлений заводом виробником для дизель поїздів складає 20 років, а для електропоїздів 28 років. Як видно з наведених даних, парк поїздів, який експлуатується моторвагонним депо Здолбунів і забезпечує приміські перевезення в межах дирекції, а отже і Рівненської області давно відслужив свій термін експлуатації, а окремі одиниці перекрили його більш ніж в двічі. Така тривала експлуатація рухомого складу склалась в наслідок відсутності фінансування на його оновлення. І тільки завдяки якісного проведення капітальних ремонтів та добросовісного відношення працівників залізниці до своїх обов’язків по утриманню даного рухомого складу є можливість здійснювати перевезення пасажирів навіть після закінчення терміну експлуатації визначеного заводом виробником.
Аналіз пробігу рухомого складу за останні роки показує, що потреба в проведенні капітального заводського ремонту для підтримання дизель та електропоїздів у технічно справному стані на рік складає 1 дизель-поїзд серії Д1, 1 дизель-поїзд серії ДР1А та 4 електропоїзда серії ЕР9п. Збитковість приміських пасажирських перевезень та недостатність фінансування в 2011 році дали змогу провести тільки 1 заводський ремонт дизель-поїзда серії Д1.
Особливу увагу потрібно звернути на дільницю вузької колії Антонівка – Зарічне довжиною 115 кілометрів, яка обслуговується тепловозом та вагонами 1970 років побудови. Враховуючи час побудови та специфіку такого рухомого складу на сьогоднішній день запасні частини для ремонту відсутні.
Умови в яких працює залізниця, здійснюючи перевезення пасажирів в приміському сполученні, з фінансової точки зору, показує аналіз роботи за жовтень місяць. Загальний обсяг пасажирів перевезених в приміському сполученні по Рівненській дирекції в жовтні 2011 року складає 246,3 тис. пасажирів, що дало надходжень від продажу квитків 1081,9 тис. грн. та відшкодування від місцевих органів самоврядування 141,4 тис. грн., при цьому експлуатаційні витрати тільки моторвагонного депо Здолбунів складають 13674,8 тис. грн. в тому числі фонд оплати праці – 3445,0 тис. грн. та експлуатаційні витрати (електроенергія, паливно-мастильні матеріали, запасні частини та інше) – 10987,0 тис. грн.
Ріст цін на паливно-мастильні ресурси, витратні матеріали на підтримку в належному технічному стані існуючого рухомого складу та придбання нового чи інших капіталовкладень у розвиток інфраструктури залізничного транспорту, сплата податків, неможливість прийняття тарифів до економічно об╜рунтованих, призводить до збільшення витрат залізниці, в тому числі ВП „Рівненська дирекція залізничних перевезень”. Для зменшення збитків від перевезення пасажирів в приміському сполученні залізницею розробляються заходи на виконання яких проводиться закриття квиткових кас, повна відміна приміських поїздів або часткове обмеження маршруту їх слідування а також укладаються угоди з місцевими органами самоврядування про відшкодування вартості пільгового перевезення пасажирів.
На виконання даних угод відшкодування проводилось в неповній мірі так в 2009 році було перевезено пасажирів пільгових категорій на суму 3184,7 тис. грн., а відшкодовано2629,7тис. грн.., що становить 82.5 % , в 2010 році перевезено на 4371,3 тис. грн.. – відшкодовано 2927,3 тис. грн.,що становить - 66,9%, 10 місяців 2011 року – перевезено - 3541, 5 тис. грн., відшкодовано – 2650,2 тис. грн.., що становить – 74,8%
Постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.2002р. №256 «Про затвердження Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету» із змінами й доповненнями в п. 2 зазначено, що фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах, а п. 3 визначено, що розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є головні управління структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад. Таким чином, «замовником» послуг з пільгового перевезення пасажирів є держава в особі її регіональних представників – обласних державних адміністрацій, а «розпорядником» коштів на компенсації за такі перевезення – управління праці і соціального захисту населення. Залізниця, як «перевізник», надає послуги на договірних умовах.
Статтея 9 Закону України ”Про залізничний транспорт” передбачає „Тарифи на перевезення пасажирів і багажу в приміському сполученні встановлюються відповідними залізницями за погодженням з місцевими органами виконавчої влади. При рівні тарифів, що не забезпечують рентабельності цих перевезень, збитки залізниць компенсуються з місцевих бюджетів.
Для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.”
Статтею 10. даного закону передбачено, що „будівництво і реконструкція (у тому числі електрифікація) залізничних ліній, вокзалів, пішохідних мостів і тунелів, пасажирських платформ та інших об'єктів залізничного транспорту, пов'язаних з обслуговуванням населення регіону, придбання електропоїздів та дизель-поїздів для приміського сполучення здійснюються за рахунок коштів залізниць із залученням коштів місцевих бюджетів, а також інших не заборонених законодавством коштів.”
Згідно вимог пункту 70 Постанови Кабінету Міністрів України №252 від 19.03.1997р. із змінами та доповненнями «Про Порядок обслуговування громадян залізничним транспортом» відміна чи призначення поїздів приміського сполучення, які курсують в межах одної залізниці відноситься до компетенції начальника залізниці, а пунктом 71 зазначеної Постанови регламентовано, що додаткова кількість поїздів та додаткова періодичність їх курсування, встановлення додаткових зупинок врегульовується угодами між залізницею та заінтересованими місцевими державними адміністраціями.
Існуюча структура управління залізничного транспорту, стан виробничо-технічної бази залізниць і технологічний рівень організації перевезень за багатьма параметрами не відповідають зростаючим потребам суспільства та європейським стандартам якості надання транспортних послуг, не сприяють підвищенню ефективності функціонування галузі та потребують її реформування.
Метою реформування є здійснення ринкової трансформації галузі з побудовою нової організаційно-правової та економічної моделі управління відповідно до загальнодержавних економічних реформ, розвиток конкурентного середовища на ринку залізничних послуг для підвищення ефективності функціонування і прискорення її розвитку, задоволення потреб національної економіки і населення у перевезеннях, підвищення їх якості та зменшення транспортної складової у вартості товарів і послуг.
В серпні 2011 року керівництвом Львівської залізниці на виконання заходів по реформуванню залізничного транспорту на 2010 – 2015 роки Рівненській обласній державній адміністрації на розгляд були надані пропозиції по можливості створення дирекцій приміських залізничних перевезень у формі спільних підприємств з несенням солідарної відповідальності за організацію, фінансування та безпеку перевезень у приміському сполученні. Де передбачено передачу моторвагонних депо до складу даних дирекцій і за рахунок оптимізації маршрутів, більш раціональної експлуатації рухомого складу та основних фондів підприємства, приведення контингенту працюючих до обсягу робіт, формування оптимальної цінової політики на перевезення забезпечення прибутковості приміських перевезень. Після чого на наступному етапі Дирекції приміських пасажирських перевезень пропонується реорганізувати в Регіональні акціонерні державні товариства з участю Залізниці та Місцевих органів влади.
При залишенні стану приміських пасажирських перевезень в умовах, які склалися, збитковості приміських пасажирських перевезень, відсутності фінансування на оновлення рухомого складу, неможливості застосування оптимальної цінової політики, відсутності покриття збитків від перевезення пасажирів в приміському сполученні залізниця змушена застосовувати такі міри як повна відміна або часткове обмеження маршрутів курсування приміських поїздів, що викликає соціальну напругу серед населення.
З повагою –
Начальник ВП ”Рівненська
дирекція залізничних перевезень” Левицький О.Ф.