Рішення обласної ради 6 скликання
Оприлюднено 27-04-2011
У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
Шосте скликання
(П’ята сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від 22 квітня 2011 року № 257
Про облік платників і нарахування плати за землю в 2011 році
З метою забезпечення належного обліку платників, повного і своєчасного надходження плати за землю у 2011 році, керуючись Земельним кодексом України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ, Податковим кодексом України від 02.12.2010 року № 2755-VI, Законами України від 21.05.1997 №280/97-ВР „Про місцеве самоврядування в Україні”, від 06.10.1998 року N 161-XIV „Про оренду землі”, за погодженням з профільними постійними комісіями обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а:
1. Інформацію щодо виконання рішення обласної ради від 14.05.2010 №1609 «Про облік платників і нарахування плати за землю в 2010 році» взяти до відома (довідка додається).
2. Рекомендувати державній податковій адміністрації в області:
2.1. Облік громадян - платників земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності для нарахування їм плати за землю та надання пільг проводити станом на 1 травня на підставі вивірених на цю дату записів у земельно-кадастровій документації виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, відповідно до розпоряджень та рішень органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо надання у власність та користування земельних ділянок.
2.2. Забезпечити здійснення контролю за правильністю нарахування, повнотою і своєчасністю сплати до бюджету земельного податку та орендної плати.
2.3. Спільно з органами Держкомзему виявляти землекористувачів, які використовують земельні ділянки без оформлення відповідних документів на землю та вжити заходів щодо залучення таких землекористувачів до сплати земельного податку та орендної плати.
2.4 Щоквартально проводити звірки з виконавчими органами місцевих рад та органами Держкомзему щодо зміни власників та землекористувачів – фізичних осіб, наявних у них площ землі, цільового використання, і органами, від яких залежить вивірення даних про набуття або втрату права на пільгу та здійснення перерахунків сум нарахованого земельного податку.
3. Рекомендувати органам Держкомзему:
3.1 Забезпечити належне ведення земельно-кадастрової документації.
3.2 За запитом відповідного органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки надавати інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю.
4. Рекомендувати регіональному відділенню Фонду державного майна України по Рівненській області інформувати державну податкову адміністрацію про викуплені суб’єктами господарювання будівлі, споруди (їх частини).
5. Рекомендувати органам місцевого самоврядування та їх виконавчим комітетам:
5.1 Забезпечити повне і своєчасне надходження до відповідних бюджетів нарахованих громадянам сум земельного податку та орендної плати за земельні ділянки.
5.2 З метою своєчасного нарахування плати за землю щоквартально подавати державним податковим органам на місцях витяги з рішень про виділення земельних ділянок у власність та користування, копії договорів оренди земельних ділянок, які пройшли державну реєстрацію
5.3 Інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладання нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
5.4 При наданні пільг по платі за землю вишукувати додаткові резерви збільшення надходжень цього платежу до відповідних бюджетів та враховувати висновки податкових і фінансових органів щодо фінансового стану платників.
5.5 У термін до 1 вересня 2011 року провести інвентаризацію земельних ділянок, які використовуються без правовстановлюючих документів.
5.6 До 1 лютого подавати державним податковим органам на місцях за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік.
5.7 До 1 лютого подавати державним податковим органам на місцях дані стосовно наданих пільг зі сплати земельного податку фізичним особам та інформувати до 1 числа першого місяця кварталу, що настає за звітним кварталом, у якому відбулися зазначені зміни.
6. Рекомендувати місцевим органам виконавчої влади та місцевого самоврядування провести інвентаризацію укладених договорів оренди на земельні ділянки державної та комунальної власності. У разі встановлення порушень при укладенні договорів привести їх у відповідність до Закону України „Про оренду землі” із змінами і доповненнями.
7. Державній податковій адміністрації в Рівненській області до 1 квітня 2012 року проінформувати обласну раду про виконання рішення за підсумками року.
8. Визнати таким, що втратило чинність, рішення обласної ради від 14.05.2010 №1609 “Про проведення обліку платників і нарахування плати за землю в 2010 році”.
9. Контроль за виконанням рішення покласти на постійні комісії обласної ради з питань бюджету, фінансів та податків (Кособуцький О.М.) та з питань аграрної політики, земельних відносин та розвитку села (Брошук І.С.)
Голова ради Ю.С.Кічатий
Довідка
«Про облік платників і нарахування плати за землю в 2010 році»
На виконання рішення Рівненської обласної ради
№1609 від 14.05.2010 року „Про облік платників і
нарахування плати за землю в 2010 році”
Державна податкова адміністрація у Рівненській області повідомляє, що за 2010 рік до місцевих бюджетів області надійшло 104065,0 тис. грн. плати за землю, в тому числі 17513,8 тис. грн. з фізичних осіб, що на 1944,9 тис. грн. більше до відповідного періоду минулого року.
Протягом 2010 року громадянами сплачено до місцевих бюджетів області 4363,6 тис. грн. земельного податку, або 24,9% від загальної суми надходжень плати за землю з фізичних осіб.
Станом на 01.01.2010 року від платників орендної плати за землі державної та комунальної власності надійшло 13150,2 тис. грн., або 75,1% від загальної суми надходжень з фізичних осіб.
Збільшення надходжень по платі за землю у 2010 році в порівнянні з аналогічним періодом минулого року відбулося у Корецькому районі на 297,2 тис. грн., або 144,7%, Радивилівському – 188,2 тис. грн., або 144,9%, Демидівському – 136,9 тис. грн., або 133,2%, Рокитнівському – 87,8 тис. грн., або 122,2%.
Разом з тим, внаслідок викупу орендованих земельних ділянок у власність в порівнянні з аналогічним періодом минулого року зменшення надходження по платі за землю відбулося у Здолбунівському районі на 13,1 тис. грн., або 97,9%, м. Острог на 5,2 тис. грн., або на 95,0%.
На виконання Рішення Рівненської обласної ради №1609 від 14.05.2010 року „Про облік платників і нарахування плати за землю в 2010 році” та з метою забезпечення повноти і своєчасності надходжень податку до бюджету, в період проведення підготовчих робіт затверджено план заходів по проведенню підготовчих робіт по нарахуванню плати за землю у 2010 році.
Проведено звірки з органами держкомзему, органами місцевого самоврядування та виконавчої влади щодо кількості власників і землекористувачів, закріплених за фізичними особами.
Станом на 01.01.2011 року обліковано 346066 громадян – землекористувачів та 25916 громадян – платників орендної плати за землі державної та комунальної власності, з яких 2269 суб’єктів підприємницької діяльності – фізичних осіб.
Загальна площа облікованих земельних ділянок станом на 01.01.2011 року становила 304,5 тис. га., з яких оподатковано 189,1 тис. га.
Кількість платників, з якими узгоджено суму податкового зобов’язання становило 145230 громадян.
У 2010 році залучено до оподаткування 50291 громадян, яким виділені земельні частки (па) в натурі. Даним громадянам нараховано 1443,9 тис. грн. земельного податку з фізичних осіб.
В області здійснюється постійний контроль за дотриманням вимог чинного законодавства щодо граничних розмірів
орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній та комунальній власності.
Проведеним моніторингом договорів оренди земель державної і комунальної власності у Рівненській області, в порушення ст. 21 Закону України «Про оренду землі» 21 суб’єкт підприємницької діяльності не привели у відповідність договори оренди землі в межах населених пунктів до умов чинного законодавства, щодо встановлення орендної плати нижче мінімального граничного рівня, з яких – 15 у Костопільському районі, 1 – Сарненському, 1 – Березнівському, 4 – м. Рівне.
Хоча пунктом 5 Рішення обласної ради № 1609 від 14.05.2010 року та розпорядженням облдержадміністрації № 148 від 22.04.2010 року „Про облік платників і нарахування плати за землю” рекомендовано органам місцевого самоврядування забезпечити проведення інвентаризації договорів оренди, в частині встановлення орендної плати за землю не нижче мінімального розміру, однак станом на 01.01.2011 року договори оренди землі, в яких розмір орендної плати за землю встановлені нижче розміру залишились не переоформленими. Орієнтована сума втрат до бюджету у 2010 році становить 50,0 тис.грн.
Органи місцевого самоврядування та орендарі систематично повідомляються про приведення у відповідність договорів оренди землі державної та комунальної власності.
Крім того, ДПА в Рівненській області не одноразово зверталася листами з питанням внесення змін до договорів оренди земельних ділянок державної та комунальної власності із органами місцевого самоврядування (№ 8708/17-16 від 11.05.2010 р., № 13448/17-16 від 12.07.2010 р., № 17956/17-16 від 17.09.2010р.), та у листопаді п.р. голові облдержадміністрації, щодо внесення змін до договорів оренди, в частині встановлення мінімального рівня. Проте, відсутнє будь-яке реагування зі сторони Березнівської, Сарненської районних рад та Рівненської міської ради. Хоча у Костопільському районі договори оренди переоформлені, проте іде тривала реєстрація їх в органах державного земельного кадастру, що затягується в часі та призводить до втрат місцевого бюджету.
Зволікання із переглядом договорів оренди землі призводить до втрат бюджету не тільки орендодавця, а й місцевих бюджетів усіх рівнів.
Слід зазначити, що органами місцевого самоврядування неналежним чином виконуються вимоги статті 33 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, відповідно з якою справляння плати за землю покладено на сільські, селищні, міські ради, на території яких знаходяться земельні ділянки та п.п.5.1 п. 5 рішення обласної ради № 1609 від 14.05.2010р. “Про облік платників і нарахування плати за землю в 2010 році”.
Станом на 01.01.2011 року заборгованість по платі за землю з фізичних осіб становила 711,9 тис. грн., в тому числі по земельному податку – 124,6 тис. грн. та по орендній платі за землю – 587,3 тис. грн.
Найбільший борг по платі за землю рахується за громадянами м. Рівне – 342,4 тис. грн., або 48,1% від загальної кількості боргу, Рівненського р-ну – 43,9 тис. грн., або 6,2%, Сарненського – 38,8 тис. грн., або 5,5%, Рокитнівського – 34,0 тис. грн., або 4,8%, Костопільського – 31,7 тис. грн., або 4,5%.
Податкові органи систематично інформують органи місцевого самоврядування про невиконання ст. 33 ЗУ „Про місцеве
самоврядування в Україні”, щодо справляння плати за землю.
Систематично направляються пропозиції, щодо вилучення земельних ділянок у громадян, які допустили виникнення
заборгованості, однак, плата за землю залишається не стягнутою, а бюджети не отримують зазначені кошти.
З метою зменшення податкової заборгованості по платі за землю податковими органами постійно проводиться ряд заходів, а саме:
1. Направляються листи головам районних рад та райдержадміністраціям з інформацією про суми боргу по платі за землю в розрізі сільських рад районів та інформування щодо невиконання делегованих повноважень окремими сільськими радами.
2. Проводяться роз’яснювальні роботи з головами сільських рад та вручаються списки касирам сільських рад про громадян – боржників плати за землю, щодо необхідності виконання ст.33 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, відповідно до якого на органи місцевого самоврядування покладене забезпечення повного i своєчасного надходженню до бюджету нарахованих громадянам сум земельного податку та орендної плати.
3. З метою прокурорського впливу надсилаються списки боржників до органів прокуратури.
4. По боржниках орендної плати за землю постійно направляються листи міським, сільським та селищним радам та райдержадміністраціям, щодо невиконання орендарями умов договорів оренди земельних ділянок в частині своєчасної сплати орендної плати, в яких рекомендовано вимагати від орендарів належного виконання умов договорів, або ініціювати розірвання договорів з метою недопущення росту податкового боргу.
5. Ініційовано питання створення тимчасових комісій при райдержадміністрації для заслуховування голів сільських, селищних рад, щодо справляння ними земельного податку з фізичних осіб.
З метою недопущення порушень земельного законодавства, у тому числі фактів систематичної несплати плати за землю,
податкові органи ініціювали перед розпорядниками земель державної і комунальної власності питання щодо припинення
права користування земельними ділянками.
Так, протягом 2010 року податковими органами ініційовано вилучення земельних ділянок у 887 громадян на суму 18,2 тис.
грн. та 12 СПД на загальну суму 22,9 тис. грн. Крім того, передано матеріали до суду по 127 громадянах на загальну суму
20,4 тис. грн. та по 43 СПД на суму 145,4 тис. грн. та передано до органів прокуратури по3110 громадянах на суму 40,2
тис. грн. та 30 СПД на суму 131,2 тис. грн.
Хоча орієнтовно 80% всього податкового боргу СПД та громадян рахується в органах суду, державної виконавчої служби та прокуратури, земельні ділянки надалі залишаються у користуванні боржників.
Для здійснення контролю за сплатою земельного податку та орендної плати за землю податковими органами протягом ІІІ кварталу 2010 року проведено перевірки сільських, селищних рад, з питань погашення заборгованості по платі за землю та складені відповідні довідки.
З метою недопущення втрат місцевих бюджетів та забезпечення повного і своєчасного надходження плати за землю державна податкова адміністрація в Рівненській області пропонує рекомендувати органам місцевого самоврядування та виконавчої влади:
- терміново вжити вичерпних заходів з метою приведення договорів оренди земель державної і комунальної власності у
відповідність до вимог статті 21 Закону України «Про оренду землі» у частині встановленого мінімального розміру
орендної плати за землю, або припинення таких договорів та примусового стягнення коштів до бюджету;
- Зобов’язати голів сільських, селищних рад забезпечити виконання ст. 33 ЗУ „Про місцеве самоврядування в Україні”,
щодо справляння плати за землю.
- Припинити право користування земельними ділянками у СПД та громадян, які систематично не сплачують земельний
податок або орендну плату за землю.
Прошу дане рішення зняти з контролю.
Голова В.П. Башук
Довідка
«Про облік платників і нарахування плати за землю в 2010 році»
На виконання рішення Рівненської обласної ради
№1609 від 14.05.2010 року „Про облік платників і
нарахування плати за землю в 2010 році”
Державна податкова адміністрація у Рівненській області повідомляє, що за 2010 рік до місцевих бюджетів області надійшло 104065,0 тис. грн. плати за землю, в тому числі 17513,8 тис. грн. з фізичних осіб, що на 1944,9 тис. грн. більше до відповідного періоду минулого року.
Протягом 2010 року громадянами сплачено до місцевих бюджетів області 4363,6 тис. грн. земельного податку, або 24,9% від загальної суми надходжень плати за землю з фізичних осіб.
Станом на 01.01.2010 року від платників орендної плати за землі державної та комунальної власності надійшло 13150,2 тис. грн., або 75,1% від загальної суми надходжень з фізичних осіб.
Збільшення надходжень по платі за землю у 2010 році в порівнянні з аналогічним періодом минулого року відбулося у Корецькому районі на 297,2 тис. грн., або 144,7%, Радивилівському – 188,2 тис. грн., або 144,9%, Демидівському – 136,9 тис. грн., або 133,2%, Рокитнівському – 87,8 тис. грн., або 122,2%.
Разом з тим, внаслідок викупу орендованих земельних ділянок у власність в порівнянні з аналогічним періодом
минулого року зменшення надходження по платі за землю відбулося у Здолбунівському районі на 13,1 тис. грн., або
97,9%, м. Острог на 5,2 тис. грн., або на 95,0%.
На виконання Рішення Рівненської обласної ради №1609 від 14.05.2010 року „Про облік платників і нарахування плати за землю в 2010 році” та з метою забезпечення повноти і своєчасності надходжень податку до бюджету, в період проведення підготовчих робіт затверджено план заходів по проведенню підготовчих робіт по нарахуванню плати за землю у 2010 році.
Проведено звірки з органами держкомзему, органами місцевого самоврядування та виконавчої влади щодо кількості власників і землекористувачів, закріплених за фізичними особами.
Станом на 01.01.2011 року обліковано 346066 громадян – землекористувачів та 25916 громадян – платників орендної плати за землі державної та комунальної власності, з яких 2269 суб’єктів підприємницької діяльності – фізичних осіб.
Загальна площа облікованих земельних ділянок станом на 01.01.2011 року становила 304,5 тис. га., з яких оподатковано 189,1 тис. га.
Кількість платників, з якими узгоджено суму податкового зобов’язання становило 145230 громадян.
У 2010 році залучено до оподаткування 50291 громадян, яким виділені земельні частки (па) в натурі. Даним громадянам нараховано 1443,9 тис. грн. земельного податку з фізичних осіб.
В області здійснюється постійний контроль за дотриманням вимог чинного законодавства щодо граничних розмірів
орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній та комунальній власності.
Проведеним моніторингом договорів оренди земель державної і комунальної власності у Рівненській області, в
порушення ст. 21 Закону України «Про оренду землі» 21 суб’єкт підприємницької діяльності не привели у відповідність
договори оренди землі в межах населених пунктів до умов чинного законодавства, щодо встановлення орендної плати
нижче мінімального граничного рівня, з яких – 15 у Костопільському районі, 1 – Сарненському, 1 – Березнівському, 4 – м.
Рівне.
Хоча пунктом 5 Рішення обласної ради № 1609 від 14.05.2010 року та розпорядженням облдержадміністрації № 148 від 22.04.2010 року „Про облік платників і нарахування плати за землю” рекомендовано органам місцевого самоврядування забезпечити проведення інвентаризації договорів оренди, в частині встановлення орендної плати за землю не нижче мінімального розміру, однак станом на 01.01.2011 року договори оренди землі, в яких розмір орендної плати за землю встановлені нижче розміру залишились не переоформленими. Орієнтована сума втрат до бюджету у 2010 році становить 50,0 тис.грн.
Органи місцевого самоврядування та орендарі систематично повідомляються про приведення у відповідність договорів оренди землі державної та комунальної власності.
Крім того, ДПА в Рівненській області не одноразово зверталася листами з питанням внесення змін до договорів оренди земельних ділянок державної та комунальної власності із органами місцевого самоврядування (№ 8708/17-16 від 11.05.2010 р., № 13448/17-16 від 12.07.2010 р., № 17956/17-16 від 17.09.2010р.), та у листопаді п.р. голові облдержадміністрації, щодо внесення змін до договорів оренди, в частині встановлення мінімального рівня. Проте, відсутнє будь-яке реагування зі сторони Березнівської, Сарненської районних рад та Рівненської міської ради. Хоча у Костопільському районі договори оренди переоформлені, проте іде тривала реєстрація їх в органах державного земельного кадастру, що затягується в часі та призводить до втрат місцевого бюджету.
Зволікання із переглядом договорів оренди землі призводить до втрат бюджету не тільки орендодавця, а й місцевих
бюджетів усіх рівнів.
Слід зазначити, що органами місцевого самоврядування неналежним чином виконуються вимоги статті 33 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, відповідно з якою справляння плати за землю покладено на сільські, селищні, міські ради, на території яких знаходяться земельні ділянки та п.п.5.1 п. 5 рішення обласної ради № 1609 від 14.05.2010р. “Про облік платників і нарахування плати за землю в 2010 році”.
Станом на 01.01.2011 року заборгованість по платі за землю з фізичних осіб становила 711,9 тис. грн., в тому числі по земельному податку – 124,6 тис. грн. та по орендній платі за землю – 587,3 тис. грн.
Найбільший борг по платі за землю рахується за громадянами м. Рівне – 342,4 тис. грн., або 48,1% від загальної кількості боргу, Рівненського р-ну – 43,9 тис. грн., або 6,2%, Сарненського – 38,8 тис. грн., або 5,5%, Рокитнівського – 34,0 тис. грн., або 4,8%, Костопільського – 31,7 тис. грн., або 4,5%.
Податкові органи систематично інформують органи місцевого самоврядування про невиконання ст. 33 ЗУ „Про місцеве
самоврядування в Україні”, щодо справляння плати за землю.
Систематично направляються пропозиції, щодо вилучення земельних ділянок у громадян, які допустили виникнення
заборгованості, однак, плата за землю залишається не стягнутою, а бюджети не отримують зазначені кошти.
З метою зменшення податкової заборгованості по платі за землю податковими органами постійно проводиться ряд заходів, а саме:
1. Направляються листи головам районних рад та райдержадміністраціям з інформацією про суми боргу по платі за землю в розрізі сільських рад районів та інформування щодо невиконання делегованих повноважень окремими сільськими радами.
2. Проводяться роз’яснювальні роботи з головами сільських рад та вручаються списки касирам сільських рад про громадян – боржників плати за землю, щодо необхідності виконання ст.33 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, відповідно до якого на органи місцевого самоврядування покладене забезпечення повного i своєчасного надходженню до бюджету нарахованих громадянам сум земельного податку та орендної плати.
3. З метою прокурорського впливу надсилаються списки боржників до органів прокуратури.
4. По боржниках орендної плати за землю постійно направляються листи міським, сільським та селищним радам та райдержадміністраціям, щодо невиконання орендарями умов договорів оренди земельних ділянок в частині своєчасної сплати орендної плати, в яких рекомендовано вимагати від орендарів належного виконання умов договорів, або ініціювати розірвання договорів з метою недопущення росту податкового боргу.
5. Ініційовано питання створення тимчасових комісій при райдержадміністрації для заслуховування голів сільських, селищних рад, щодо справляння ними земельного податку з фізичних осіб.
З метою недопущення порушень земельного законодавства, у тому числі фактів систематичної несплати плати за землю,
податкові органи ініціювали перед розпорядниками земель державної і комунальної власності питання щодо припинення
права користування земельними ділянками.
Так, протягом 2010 року податковими органами ініційовано вилучення земельних ділянок у 887 громадян на суму 18,2 тис.
грн. та 12 СПД на загальну суму 22,9 тис. грн. Крім того, передано матеріали до суду по 127 громадянах на загальну суму
20,4 тис. грн. та по 43 СПД на суму 145,4 тис. грн. та передано до органів прокуратури по3110 громадянах на суму 40,2
тис. грн. та 30 СПД на суму 131,2 тис. грн.
Хоча орієнтовно 80% всього податкового боргу СПД та громадян рахується в органах суду, державної виконавчої служби та прокуратури, земельні ділянки надалі залишаються у користуванні боржників.
Для здійснення контролю за сплатою земельного податку та орендної плати за землю податковими органами протягом ІІІ кварталу 2010 року проведено перевірки сільських, селищних рад, з питань погашення заборгованості по платі за землю та складені відповідні довідки.
З метою недопущення втрат місцевих бюджетів та забезпечення повного і своєчасного надходження плати за землю державна податкова адміністрація в Рівненській області пропонує рекомендувати органам місцевого самоврядування та виконавчої влади:
- терміново вжити вичерпних заходів з метою приведення договорів оренди земель державної і комунальної власності у
відповідність до вимог статті 21 Закону України «Про оренду землі» у частині встановленого мінімального розміру
орендної плати за землю, або припинення таких договорів та примусового стягнення коштів до бюджету;
- Зобов’язати голів сільських, селищних рад забезпечити виконання ст. 33 ЗУ „Про місцеве самоврядування в Україні”,
щодо справляння плати за землю.
- Припинити право користування земельними ділянками у СПД та громадян, які систематично не сплачують земельний
податок або орендну плату за землю.
Прошу дане рішення зняти з контролю.
Голова В.П. Башук
Пояснювальна записка
до проекту рішення “Про облік платників і нарахування
плати за землю в 2011 році”
1. Об╜рунтування необхідності прийняття рішення.
Плата за землю – один з видів доходів місцевих бюджетів, яка зараховується на рахунки відповідних рад ( сільської, селищної, міської), на території яких розташовані земельні ділянки. Вона відіграє істотну роль у фінансовій та податковій політиці області й становить близько – 10 % загальної суми надходжень коштів до місцевих бюджетів. При справлянні плати за землю не повинно існувати можливостей ухилення від оподаткування, оскільки земельну ділянку не можна сховати і як об’єкт оподаткування вона легко піддається прозорому і чіткому обліку.
Облік землі та ведення земельно-кадастрової документації є компетенцією землевпорядних органів. Контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку здійснюється органами державної податкової служби. Тому завдання органів державної податкової служби полягає в тому, щоб уся земля, яка використовується, оподатковувалася правильно, що забезпечить повне і своєчасне надходження плати за землю до бюджету.
Однак, стан обліку землі, який існує сьогодні в області, ведення земельно-кадастрової документації, дані якої є підставою для нарахування земельного податку, не завершення інвентаризації земель, відсутність документів на право власності чи користування землею, не повне проведення грошової оцінки землі, несвоєчасне оформлення документів на землю при укладанні договорів купівлі-продажу будівель, споруд, неправильне укладання договорів на оренду землі суттєво ускладнюють порядок обчислення і сплати за землю та призводить до втрат місцевих бюджетів.
Проект рішення розробляється з ініціативи ДПА в області з метою спрямування організації роботи по справлянню плати за землю на більш високий рівень, забезпечення повноти обліку платників плати за землю і земельних ділянок та повного і своєчасного надходження плати за землю до бюджету.
2. Мета і завдання прийняття рішення.
Завдання рішення полягає у визначенні порядку організації роботи по нарахуванню земельного податку, повного обліку платників земельного податку, земельних ділянок, земельних часток (паїв) і землекористувачів, а також орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, надання встановлених законодавством пільг та забезпечення повного і своєчасного надходження плати за землю до бюджетів усіх рівнів.
Дане рішення зобов’язане дисциплінувати та стимулювати відповідні служби та організації, задіяні у проведенні обліку платників, нарахуванні і своєчасному надходженні плати за землю.
3. Загальна характеристика та основні положення проекту рішення.
Рішення визначає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення повного і своєчасного надходження до бюджету плати за землю, у виконанні яких задіяні органи виконавчої влади і місцевого самоврядування, державні податкові органи, землевпорядні органи, військомати.
4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
Земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України від 25 жовтня 2001 року №2768-ІІІ., який є основним, фундаментальним документом, що регулює земельні відносини в Україні, а також прийнятими до них нормативно-правовими актами.
Порядок обчислення і сплати земельного податку встановлено Податковим кодексом України від 2 грудня 2010 року №2856-VI (із змінами та доповненнями).
Суб’єктом земельного податку (платником) є власник земельної ділянки, земельної частки (паю) і землекористувач. Орендар - сплачує орендну плату згідно договору оренди земельної ділянки, земельної частки (паю) згідно Законом України “Про оренду землі” від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV.
Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки. Державний земельний кадастр включає дані реєстрації права власності, права користування землею та договорів на оренду землі, обліку кількості та якості земель, бонітування ╜рунтів, зонування території населених пунктів, економічної та грошової оцінки землі.
За 2010 рік до місцевого бюджету області надійшло 104065,0 тис. грн. плати за землю, що на 10044,5 тис. грн. більше відповідного періоду минулого року.
Від фізичних осіб надходження склали 17513,8 тис. грн. що на 1944,9 тис. грн. більше ніж за 2009 рік.
У 2010 році в області було обліковано 346080 громадян – землекористувачів та 25168 орендарів, з яких 2275 СПД – фізичних осіб, які орендують землі державної та комунальної власності. Одноосібно на приватизованих земельних частках (паях) працює 45574 громадян, яким нараховано 1430,3 тис. грн. земельного податку.
З метою поліпшення адміністрування плати за землю з фізичних осіб та забезпечення повноти і своєчасності надходжень податку до бюджету систематично проводяться звірки з органами Держкомзему, органами місцевого самоврядування та виконавчої влади, щодо земельних ділянок, закріплених за фізичними особами.
Однією з вагомих проблем на сьогоднішній день залишаються не витребуванні земельні частки (паї), та земельні частки (паї) на які не укладені договори оренди з сільськогосподарськими товаровиробниками і які не використовуються громадянами.
Слід зазначити, що органами місцевого самоврядування не виконуються вимоги статті 33 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, відповідно з якою справляння плати за землю покладено на сільські, селищні, міські ради на території яких знаходяться земельні ділянки.
Станом на 01.01.2011р. борг по платі за землю становив 711,9 тис.грн., в т.ч. борг по земельному податку – 124,6 тис. грн., по орендній платі – 587,3 тис. грн. Найбільші суми боргу по платі за землю рахуються за громадянами м. Рівне – 342,4 тис. грн., Сарненського району – 38,8 тис. грн., Рокитнівського – 34,0 тис. грн. Костопільського – 31,7 тис. грн. Здолбунівського – 31,5 тис. грн. та Гощанського – 30,0 тис. грн.
5. Фінансово-економічне об╜рунтування.
Реалізація рішення не потребує додаткових матеріальних та інших витрат.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття рішення.
Прийняття рішення дозволить організувати та значно збільшити доходну частину місцевих бюджетів усіх рівнів за рахунок збільшення надходжень плати за землю.
Голова В.П. Башук