Рішення обласної ради 5 скликання
Оприлюднено 20-04-2020У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
(П’яте скликання)
Р І Ш Е Н Н Я
від 23 травня 2008 року № 792
Про обласну цільову соціальну програму реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування
На виконання Закону України „Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, постанови Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2007 року № 1242 "Про затвердження Державної цільової соціальної програми реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування”, керуючись частиною 1.16 статті 43 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, за погодженням з постійними комісіями обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а :
1. Затвердити обласну цільову соціальну програму реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування (далі - Програма), схвалену розпорядженням голови облдержадміністрації від 21 березня 2008 року № 117, (додається).
2. Обласній державній адміністрації:
- забезпечити організацію та виконання заходів Програми;
- передбачити відповідні кошти з обласного бюджету на виконання Програми в межах реальних фінансових ресурсів.
3. Рекомендувати місцевим органам виконавчої влади, районним і міським радам розробити і затвердити відповідні програми, передбачивши фінансування їх заходів.
4. Взяти до уваги, що фінансування Програми буде здійснюватись за рахунок коштів, передбачених у місцевих бюджетах, а також із залученням позабюджетних коштів, не заборонених чинним законодавством, за рахунок видатків державного та обласного бюджетів та інших джерел.
5. Контроль за виконанням рішення покласти на постійні комісії обласної ради з питань духовності, культури та соціальної політики (Жуковський А.П.), з питань освіти, науки, молодіжної політики, фізичної культури і спорту (Кривко М.П.), з питань бюджету, фінансів та податків (Хомич О.В.).
Голова ради О. Ю. Данильчук
Схвалено Розпорядження голови Рівненської облдержадміністрації 21.03. 2008 № 117 |
Затверджено Рішення Рівненської обласної ради 23.05.2008 № 792 |
Обласна цільова соціальна програма
реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей,
позбавлених батьківського піклування
На сьогодні в області, як і у цілому в державі, активізовано роботу, спрямовану на практичну реалізацію основних напрямів поліпшення становища дітей, зокрема щодо забезпечення права кожної дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, на проживання та виховання в сім’ї.
Одним з напрямів подолання сирітства є створення та поширення форм сімейного виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Мета Програми
Метою цієї Програми є створення у період до 2017 року умов для реалізації державних гарантій і конституційних прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, (далі – діти), створення належних умов для всебічного розвитку та виховання дітей.
Шляхи і способи розв’язання проблеми
У ході виконання Програми передбачається:
здійснити реформування системи закладів для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, (далі – заклади) в інтересах кожної дитини;
приймати рішення стосовно влаштування кожної дитини в сім’ю громадян для усиновлення, під опіку та піклування, в прийомну сім’ю, дитячий будинок сімейного типу (далі – сім’я громадян) та до закладів на основі комплексної оцінки її потреб;
забезпечити пріоритетність влаштування дитини в сім’ю громадян;
влаштовувати дитину перших років життя до закладу, якщо з певних причин немає можливості влаштувати її на виховання в сім’ю громадян;
здійснювати переміщення дітей із закладу в заклад лише у тому разі, коли не існує можливостей для поліпшення їх стану в інший спосіб;
забезпечити дотримання принципу родинного походження при влаштуванні дітей у сім’ї громадян і до закладів.
Реформування системи закладів проводиться чотирма етапами:
перший – вивчення і поширення відповідного міжнародного досвіду, удосконалення діяльності закладів, запровадження влаштування дітей в сім’ї громадян (один рік);
другий – регулювання діяльності закладів, пошук додаткових джерел для фінансування заходів, визначених Програмою, в тому числі за участю міжнародних організацій (один – два роки);
третій – утворення закладів нового типу, переведення до них дітей, перепідготовка педагогічних та соціальних працівників (три – чотири роки);
четвертий – перепрофілювання закладів та оптимальне їх використання (сім – вісім років).
Завдання Програми:
застосування ефективних форм соціальної підтримки дітей, які перебувають у складних життєвих обставинах;
забезпечення права кожної дитини на проживання та виховання в сім’ї громадян;
забезпечення функціонування мережі дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей;
забезпечення підготовки та перепідготовки фахівців закладів соціального захисту дітей.
Очікувані результати, ефективність Програми
Виконання Програми дасть можливість:
забезпечити дотримання державних гарантій та конституційних прав дітей;
збільшити кількість дітей, повернутих в біологічну родину та усиновлених громадянами України;
піднести в суспільстві престиж та авторитет сімей усиновителів;
зменшити кількість дітей, вилучених із сімейного середовища;
посилити відповідальність місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за соціальний захист дітей;
зменшити кількість дітей, направлених до закладів;
збільшити кількість дітей, влаштованих у сім’ї громадян за місцем походження дитини;
реформувати систему закладів із створенням умов для проживання та виховання дітей, наближених до сімейних;
створити умови для забезпечення реалізації права дитини на збереження або поновлення контактів з біологічною родиною, родинним оточенням у тому разі, коли це не шкодить її інтересам;
підвищити фаховий рівень соціальних працівників.
Найменування завдання |
Найменування показників виконання завдання |
Одиниця виміру |
Значення показників |
|||||||||
усього |
у тому числі за роками |
|||||||||||
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016-2017 |
||||
1. Посилення превентивної роботи та підтримки сімей з дітьми, що опинилися в складних життєвих обставинах |
Зменшення кількості дітей, вилучених із сімейного середовища |
відсот-ків |
50 |
20 |
15 |
10 |
5 |
|
|
|
|
|
2.Запровадження єдиного механізму фінансового забезпечення дітей |
Поширення на дітей єдиного механізму їх фінансового забезпечення |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.Підвищення відповідальності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за соціальний захист дітей |
Посилення відповідальності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за соціальний захист дітей |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4.Широке запровадження влаштування дітей в сім’ї громадян |
Збільшення кількості дітей, влаштованих у сім’ї громадян за місцем походження дитини |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.Поліпшення умов утримання та виховання дітей |
Зменшення кількості дітей, направлених до закладів |
відсот-ків |
95 |
35 |
30 |
20 |
10 |
|
|
|
|
|
6.Забезпечення соціального супроводження дітей після закінчення строку їх перебування в закладах, сім’ях громадян |
Створення умов для забезпечення реалізації права дитини на збереження або поновлення контактів з біологічною родиною, родинним оточенням у тому разі, коли це не шкодить її інтересам |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7.Забезпечення функціонування оптимальної мережі закладів з умовами виховання, наближеними до сімейних |
Реформування системи закладів із створенням умов для проживання та виховання дітей, наближених до сімейних |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Фінансове забезпечення
Фінансове забезпечення виконання Програми здійснюється в установленому порядку за рахунок видатків державного, обласного та місцевих бюджетів, інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством.
У 2008 – 2017 роках видатки на виконання Програми здійснюватимуться основними виконавцями в межах асигнувань, передбачених у бюджеті області на відповідні роки.
Заходи щодо виконання Програми
Найменування завдання |
Найменування показника |
Значення показника |
Найменування заходу |
Відповідальні за виконання |
||||
Усього |
за роками |
|||||||
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|||||
1.Посилення превентивної роботи та підтримки сімей з дітьми, які опинилися в складних життєвих обставинах |
1)запровадження ефективної методики соціальної роботи, спрямованої на збереження виховної функції сім’ї з метою запобігання виходу дитини з сімейного оточення |
|
|
|
|
|
1)проведення соціальної роботи, спрямованої на збереження виховної функції сім’ї з метою запобігання виходу дитини з сімейного оточення |
Обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
2)зменшення кількості дітей, вилучених із сімейного середовища, відсотків |
|
20 |
15 |
10 |
5 |
2)реалізація комплексних заходів з метою раннього виявлення сімей з дітьми, що опинилися в складних життєвих обставинах |
Служба у справах дітей облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
3)збільшення кількості послуг сім’ям з дітьми, що опинилися в складних життєвих обставинах, відсотків |
|
10 |
10 |
10 |
10 |
3) забезпечення виконання плану розвитку мережі сільських, селищних центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді |
Обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
4)соціальне супроводження батьків, яких поновлено в батьківських правах, відсотків |
|
10 |
10 |
10 |
10 |
4)надання соціальної підтримки батькам, яких поновлено в батьківських правах |
Обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
5)кількість жінок, про які надійшло повідомлення від закладів охорони здоров’я до обласного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді про намір відмови від новонародженої дитини, відсотків |
|
90 |
90 |
90 |
90 |
5)забезпечити роботу консультаційних пунктів центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді в жіночих консультаціях, пологових будинках, пологових відділеннях та дитячих лікарнях з метою запобігання відмові матерів від новонароджених дітей |
Обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, управління охорони здоров’я облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
6)облік дітей та осіб, що бажають взяти їх на виховання; облік дітей, що опинилися в складних життєвих обставинах, відсотків |
|
100 |
100 |
100 |
100 |
6) забезпечення ведення електронного обліку дітей і громадян, які бажають взяти їх на виховання , та обліку дітей, які опинилися в складних життєвих обставинах |
Служба у справах дітей облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
2.Забезпечення реалізації права дітей на виховання у сім’ях громадян за місцем походження дитини |
1)кількість дітей, що повернені із закладів до біологічних родин та влаштовані у сім’ї громадян, відсотків |
|
35 |
30 |
20 |
10 |
1)проведення роботи з виведення дітей із закладів, які перебувають під опікою або піклуванням окремих громадян, з урахуванням інтересів дитини |
Служба у справах дітей облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
2)надання дітям, які опинилися в складних життєвих обставинах, комплексної соціальної, психологічної та інших видів допомоги, відсотків |
|
10 |
10 |
10 |
14 |
2)перепрофілювання притулку для дітей служби у справах дітей облдержадміністрації у соціально-реабілітаційний центр - дитяче містечко |
Служба у справах дітей облдержадміністрації |
3.Підвищення відповідальності місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за соціальний захист дітей |
1) адресна допомога сім’ям з дітьми з метою запобігання влаштуванню дітей до закладу
|
|
|
|
|
|
1)надання адресної допомоги сім’ям, де кризова ситуація зумовлює влаштування батьками дітей до закладу |
Головне управління праці та соціального захисту населення, служба у справах дітей облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
2)утворення міжвідомчих рад на центральному та регіональному рівні з питань реформування закладів, одиниць |
|
1 |
1 |
1 |
1 |
2)утворення координаційної ради з питань дитинства, включення до її розгляду питань щодо стану реформування системи закладів |
Служба у справах дітей облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
3)забезпечення індивідуального підходу до реабілітації дитини |
|
|
|
|
|
3)реалізація методики індивідуальної психологічної, реабілітаційної та корекційної допомоги дітям, зокрема тим, що перебувають в складних життєвих обставинах |
Служба у справах дітей облдержадміністрації |
|
4)удосконалення роботи психолого-медико-педагогічної консультації |
|
|
|
|
|
4)удосконалення роботи психолого-медико-педагогічної консультації |
Управління освіти і науки облдержадміністрації |
|
5)забезпечення захисту житлових та майнових прав дітей |
|
|
|
|
|
5)забезпечення закріплення житла за дитиною після позбавлення її батьків батьківських прав; створення та ведення реєстру житла для дітей
|
Служба у справах дітей облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
6)поширення досвіду роботи із соціальної реабілітації та соціального патронату дітей, які потребують державної підтримки |
|
|
|
|
|
6)вивчення і застосування досвіду роботи із соціальної реабілітації та соціального патронату дітей, які потребують державної підтримки |
Служба у справах дітей облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
4.Широке запровадження влаштування дітей в сім’ї громадян |
1)запровадження моделі функціонування професійних прийомних сімей |
|
|
|
|
|
1)вивчення досвіду створення та функціонування прийомних сімей для дітей з особливими потребами та поширення його в області |
Служба у справах дітей облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
2)виконання регіональної програми влаштування дітей в сім’ї громадян |
|
|
|
|
|
2)розроблення обласної програми влаштування дітей в сім’ї громадян |
Служба у справах дітей облдержадміністрації |
|
3) термінове влаштування дитини в сім’ю громадян |
|
|
|
|
|
3)вивчення досвіду щодо термінового влаштування дитини в сім’ю громадян та поширення його в області |
Служба у справах дітей облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
4)забезпечення розвитку альтернативних форм влаштування дітей |
|
|
|
|
|
4)забезпечення створення і функціонування прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу як альтернативних форм влаштування дітей |
Служба у справах дітей облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
5)популяризація процесу влаштування дітей в сім’ї громадян |
|
|
|
|
|
5)проведення інформаційних кампаній з популяризації влаштування дітей в сім’ї громадян |
Служба у справах дітей облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення, Рівненська обласна державна телерадіокомпанія |
|
6)влаштування дітей з особливими потребами |
|
|
|
|
|
6)підбір та підготовка громадян, які мають бажання взяти в сім’ю дитину з особливими потребами |
Служба у справах дітей облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
5.Удосконалення системи надання соціальних послуг та соціальних виплат |
1) кількість сільських і селищних центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, одиниць
|
|
319 |
319 |
319 |
319 |
1)забезпечення ефективного функціонування всіх центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді |
Обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
2)питома вага сімей, що перебувають в складних обставинах і за результатами соціального супроводження розв’язали життєві проблеми, відсотків |
|
55 |
60 |
65 |
70 |
2)проведення моніторингу якості соціальних послуг сім’ям з дітьми, що опинилися в складних життєвих обставинах |
Обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
3)запровадження соціального інспектування та соціального супроводження сімей |
|
|
|
|
|
3)забезпечення своєчасного виявлення сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, та здійснення їх соціального супроводу |
Обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
4)установлення контролю за дотриманням соціальних стандартів, відсотків |
|
55 |
60 |
65 |
70 |
4)здійснення моніторингу стану дотримання стандартів щодо надання соціальних послуг сім’ям, які виховують дітей з особливими потребами |
Обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
5)питома вага дітей з особливими потребами, які виховуються в сім’ях, охоплених соціальними послугами, відсотків |
|
25 |
30 |
35 |
40 |
5)надання медичних та соціальних послуг сім’ям, які виховують дітей з особливими потребами |
Управління охорони здоров’я, відділ у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
6)питома вага дітей, які можуть бути повернені із закладів у сім’ї, відсотків |
|
35 |
30 |
20 |
10 |
6)проведення соціальної роботи з сім’ями, діти яких можуть бути повернені із закладів у сім’ї
|
Обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
6.Поліпшення умов утримання і виховання дітей |
1)удосконалення мережі будинків-інтернатів першого профілю системи праці та соціального захисту населення залежно від потреб регіонів |
|
|
|
|
|
1)забезпечення належного функціонування Мирогощанського дитячого будинку-інтернату ІІІ профілю |
Головне управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації |
|
2)визначення ефективності функціонування закладів, що належать до сфери управління МОН,МОЗ, Мінпраці |
|
|
|
|
|
2)проведення моніторингу ефективності функціонування закладів освіти, охорони здоров’я, та в разі необхідності здійснення їх реформування |
Служба у справах дітей, управління охорони здоров’я, освіти і науки облдержадміністрації |
|
3)повернення дітей до біологічної родини |
|
|
|
|
|
3)проведення соціальної роботи з біологічною родиною з метою створення умов для повернення дитини в біологічну сім’ю |
Обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
4)надання допомоги у профорієнтаційній підготовці старшокласників |
|
|
|
|
|
4)проведення профорієнтаційної роботи серед старшокласників інтернатних установ |
Відділ у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
|
5)створення умов для забезпечення доступу дітей до отримання відповідного освітнього рівня |
|
|
|
|
|
5) забезпечення закріплення притулку для дітей служби у справах дітей облдержадміністрації, обласного центру соціально-психологічної реабілітації дітей за загальноосвітніми навчальними закладами області з метою рівного доступу дітей до високоякісної середньої освіти; забезпечення переходу дітей на навчання у загальноосвітні заклади |
Служба у справах дітей, управління освіти і науки облдержадміністрації, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
7.Забезпечення соціального супроводження дітей після завершення їх перебування в закладах та сім’ях громадян |
1)забезпечення дітей соціальним житлом |
|
|
|
|
|
1)введення в експлуатацію та забезпечення функціонування Рівненського обласного соціального гуртожитку |
Обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді |
|
2)підготовка випускників закладів до самостійного життя |
|
|
|
|
|
2)підготовка випускників закладів до самостійного життя та сприяння в соціальній адаптації |
Управління освіти і науки, відділ у справах сім’ї та молоді, служба у справах дітей облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, обласний центр зайнятості, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |
8.Забезпечення підготовки та передпідготовки фахівців для роботи у закладах з усиновлювачами, опікунами/піклувальниками, батьками-вихователями, прийомними батьками |
забезпечення підготовки фахівців у вищих навчальних закладах за спеціальностями „соціальна педагогіка” та „соціальна робота” |
|
|
|
|
|
сприяння підготовці фахівців у вищих навчальних закладах за спеціальностями „соціальна педагогіка” та „соціальна робота”, забезпечення підготовки опікунів/піклувальників, усиновителів, кандидатів у прийомні батьки і батьки-вихователі, підвищення кваліфікації прийомних батьків і батьків-вихователів дитячих будинків сімейного типу і прийомних сімей |
Управління освіти і науки облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді |
9.Забезпеченння оптимальної мережі закладів для дітей з умовами виховання, наближеними до сімейних та родинних |
1)забезпечення процесу реформування закладів |
|
|
|
|
|
1)розроблення заходів щодо реформування Ясениницького дитячого будинку спеціального призначення, Рівненського спеціального дошкільного дитячого будинку |
Управління освіти і науки облдержадміністрації, виконком Рівненської міської ради |
|
2)співпраця органів виконавчої влади з громадськими та благодійними організаціями, інвесторами відповідно до законодавства |
|
|
|
|
|
2)надання підтримки громадським організаціям у реалізації їхніх програм, спрямованих на роботу з дітьми-сиротами та дітьми, позбавленими батьківського піклування |
Відділ у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, райдержадміністрації, виконкоми рад міст обласного значення |