Рішення обласної ради 5 скликання
Оприлюднено 23-12-2019У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
(П’яте скликання)
Р І Ш Е Н Н Я
від 10 жовтня 2008 року № 983
Про внесення змін та доповнень
до рішення обласної ради від
23 березня 2007 року № 253
„Про порядок і умови виділення
лімітів та організації справляння
збору при здійсненні побічних
лісових користувань і заготівлі
другорядних лісових матеріалів”
На підставі статей 15, 38,40 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища”, Лісового кодексу України, статей 4, 10 Закону України “Про рослинний світ”, статті 43 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, статті 91 Бюджетного Кодексу України, Закону України „Про податок з доходів фізичних осіб”, Постанови Кабінету України від 6 липня 1998 року № 1012 „Про затвердження Порядку справляння збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду” та з метою посилення державного контролю в галузі охорони, збереження, раціонального використання лісових ресурсів та наповнення місцевих бюджетів, за погодженням з постійними комісіями, обласна рада
в и р і ш и л а :
1. Внести наступні зміни і доповнення до рішення обласної ради від 23 березня 2007 року № 253 „Про порядок і умови виділення лімітів та організації справляння збору при здійсненні побічних лісових користувань і заготівлі другорядних лісових матеріалів”:
1.1. Внести зміни і доповнити пункт 1.4 рішення та подати в наступній редакції:
„ Рекомендувати:
- Державній екологічній інспекції в Рівненській області, Державній інспекції з карантину рослин по Рівненській області, іншим контролюючим органам проводити видачу відповідних сертифікатів суб’єктам підприємницької діяльності при вивозі лісових ресурсів (дикорослих плодів, ягід, горіхів, грибів, лікарсько-технічної сировини, деревних соків та іншого або продуктів їх переробки) за межі області та України лише при наявності у них лісового квитка в оригіналі, а також:
- документів, що підтверджують виділення ліміту на заготівлю лісових ресурсів (заявка на отримання лісового квитка з необхідними відмітками);
- документів, що підтверджують повноту сплати нормативного збору за весь виділений ліміт та податку з доходів фізичних осіб. .
У разі купівлі лісових ресурсів в інших суб’єктів підприємницької діяльності чи заготівельників України надається лісовий квиток, за яким проводилась заготівля.
За вимогою робочої групи з організації контролю за використанням лімітів, заготівлею лісових ресурсів та справлянням збору за спеціальне використання лісових ресурсів при облдержадміністрації надавати дані про кількість сировини, яка відноситься до лісових ресурсів місцевого значення, що пройшла екологічний, фітосанітарний та інші види контролю;
- Рівненській митниці щомісяця надавати робочій групі з організації контролю за використанням лімітів, заготівлею лісових ресурсів та справлянням збору за спеціальне використання лісових ресурсів при облдержадміністрації інформацію про перелік суб’єктів підприємницької діяльності, які експортують лісові ресурси та обсяги експорту за видами сировини.”
1.2. Внести зміни до пункту 3.1 рішення та подати у наступній редакції:
„Затвердити заходи щодо виконання регіональних програм „Ліси Рівненщини на 2001 – 2015 роки”.
1.3. Внести зміни до пункту 3.2 рішення та подати в наступній редакції:
„Передбачити у видатковій частині бюджету спрямування щоквартально з дня сплати в місцеві бюджети 50 відсотків коштів, що надходять від збору за спеціальне використання лісових ресурсів місцевого значення постійним лісокористувачам, на території яких згідно з виданими лісовими квитками та договорами проводиться спеціальне використання лісових ресурсів, і перераховувати їх для фінансування вищезгаданої програми із виконання робіт щодо відтворення лісів, проведення лісогосподарських заходів та утримання лісів в належному санітарному стані.”
1.4. Доповнити пункт 3.3 рішення та подати у наступній редакції:
„Створити стаціонарні заготівельні пункти з реєстрацією на конкретних суб’єктів підприємницької діяльності, які отримали дозвіл на заготівлю, та обладнати їх відповідною інформацією щодо порядку сплати до місцевих бюджетів платежів від їх заготівлі та термінів подання звітності до державних податкових інспекцій, розмірів закупівельних цін на лісові ресурси тощо.
Забезпечити ведення закупу лісових ресурсів суб’єктами підприємницької діяльності згідно з виділеними лімітами тільки на створених заготівельних пунктах з правом доступу на них представників органів місцевого самоврядування, податкових, правоохоронних, природоохоронних органів та лісової охорони.
Визначити відповідальних осіб з контролю за заготівлею лісових ресурсів при здійсненні побічних лісових користувань та заготівлі другорядних лісових матеріалів і забезпечити виконання цього рішення.
Щомісячно подавати до державної податкової інспекції та підрозділу державної інспекції з контрою за цінами в області за місцем розташування інформацію про обсяги заготовлених на їх території лісових ресурсів місцевого значення та заготівельні ціни у розрізі видів та заготівельників.”
1.5. Внести зміни до пункту 6 рішення та подати у наступній редакції:
„Повноваження щодо відстеження результативності регуляторного впливу цього рішення делегувати розробнику – обласному управлінню лісового та мисливського господарства.”
2. Додаток 1 „Порядок і умови виділення лімітів та організації справляння збору при здійсненні побічних лісових користувань і заготівлі другорядних лісових матеріалів” до рішення обласної ради від 23 березня 2007 року №253 викласти у новій редакції (додається).
3. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію обласної ради з питань екології, природокористування, ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи (Рудик О. В.)
Голова ради О. Ю. Данильчук
|
Додаток 1 до рішення Рівненської обласної ради від 10 жовтня 2008 року № 983 |
ПОРЯДОК І УМОВИ
виділення лімітів та організації справляння збору
при здійсненні побічних лісових користувань
і заготівлі другорядних лісових матеріалів
1. Збір, заготівля (в тому числі закупка у населення) з метою подальшого продажу дикорослих плодів, ягід, горіхів, грибів, лікарсько-технічної сировини та іншого або продуктів їх переробки в порядку спеціального використання проводиться на основі лімітів, затверджених органом виконавчої влади, та дозволів (лісових квитків), виданих постійними лісокористувачами або власниками лісів області.
2. Територіальний орган центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства на основі матеріалів лісовпорядкування та інших матеріалів приймає об╜рунтоване рішення щодо обсягів можливої заготівлі лісових ресурсів при здійсненні побічних лісових користувань та заготівлі другорядних лісових матеріалів на території області, погоджує з територіальним органом центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища і обласною радою та до 1 березня кожного року подає в орган виконавчої влади проект рішення про затвердження лімітів на спеціальне використання лісових ресурсів при здійсненні побічних лісових користувань та заготівлі другорядних лісових матеріалів на території області на поточний рік.
3. Суб’єкт підприємницької діяльності (надалі - СПД) щорічно до 1 лютого подає в територіальний орган центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства замовлення для виділення лімітів на спеціальне використання лісових ресурсів при здійсненні побічних лісових користувань та заготівлі другорядних лісових матеріалів на поточний рік.
4. Створена робоча група з організації контролю за використанням лімітів, заготівлею лісових ресурсів та справлянням збору за спеціальне використання лісових ресурсів при обласному органі виконавчої влади за поданням територіального органу виконавчої влади з питань лісового господарства в області розглядає замовлення кожного СПД та надає пропозиції щодо виділення лімітів кожному заявнику.
Виділення лімітів здійснюється в порядку, визначеному чинним законодавством України.
5. Територіальний орган центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства:
розподіляє узгоджені з територіальним органом центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища і обласною радою, затверджені обласним органом виконавчої влади та розподілені робочою групою між СПД ліміти в розрізі постійних лісокористувачів і видає їм зареєстровану заявку на отримання лісового квитка в 2-х примірниках із зазначенням виділених лімітів на кожне лісове господарство за порядковим номером (додається);
доводить розподілені між СПД в розрізі лісових господарств області ліміти до районних державних адміністрацій і рад, інформує державну податкову адміністрацію, державну екологічну інспекцію та державну інспекцію з карантину рослин в області.
6. СПД звертаються із заявкою на отримання лісового квитка у вказане в ній лісове господарство, де вона реєструється, а зазначені ліміти розподіляються по лісництвах (сторінка друга заявки - додається).
7. СПД (тимчасовий лісокористувач), який перебуває на податковому обліку в іншій державній податковій інспекції, зобов’язаний стати на облік, як платник окремого виду податку в державній податковій інспекції за місцем заготівлі лісових ресурсів відповідно до Інструкції „Про порядок обліку платників податків”, затвердженої наказом державної податкової адміністрації України від 19.02.1998 року за № 80 і зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 16.03.1998 року за № 172/26/12 та погодити у відповідних органах місцевого самоврядування розташування пункту прийому заготовленої сировини від населення. Відповідно до зазначених у заявці на отримання лісового квитка лімітів, СПД (тимчасовий лісокористувач) сплачує збір повністю за весь замовлений ліміт до бюджетів сільських і селищних рад (окремо за кожний вид сировини) за місцем адміністративного розташування лісових ділянок.
8. Після сплати збору за спеціальне використання лісових ресурсів, СПД подають в лісове господарство документ про його сплату до бюджету сільських (селищних) рад. Лісове господарство перевіряє повноту сплати збору і завіряє заявку на отримання лісового квитка печаткою та підписом уповноваженої особи. Один оригінал заявки залишається в постійного лісокористувача, другий оригінал засвідченої заявки СПД представляє у відповідних органах виконавчої влади при проведенні експортних операцій.
9. Спеціальне використання лісових ресурсів здійснюється на лісових ділянках, які виділяються для цієї мети, без вилучення земельних ділянок у постійних лісокористувачів або власників лісів. Тимчасовий користувач (СПД) не має права передавати лісові ділянки в тимчасове користування іншим особам. На виділених лісових ділянках можуть використовуватись лише ті лісові ресурси і лише у кількості, у терміни і для цілей, що передбачені спеціальним дозволом чи зазначені у договорі.
Спеціальний дозвіл (лісовий квиток) видається постійними лісокористувачами або власниками лісів згідно статті 69 Лісового Кодексу України на заготівлю лісових ресурсів за видами сировини у відповідності із заявкою на отримання лісового квитка, лише після: реєстрації СПД по місцю заготівлі як платника окремого виду податку; реєстрації в сільських радах заготівельних пунктів; представлення підтверджуючих документів про сплату податку з доходів фізичних осіб за попередній рік.
Тимчасові лісокористувачі перед початком заготівлі другорядних лісових матеріалів та побічних лісових ресурсів забезпечують наявність на заготівельних пунктах копій лісових квитків, завірених постійними лісокористувачами та органами місцевого самоврядування, на території яких здійснюється заготівля.
Передача виданого лісового квитка іншим СПД проводиться тільки постійним лісокористувачем.
10. На кожному пункті заготівлі лісових ресурсів (дикорослих плодів і ягід, грибів тощо) заготівельники зобов’язані вести закупівельні відомості, в яких зазначається порядковий номер, прізвище, ім’я та по батькові здавача, його ідентифікаційний код, кількість закупленої сировини, ціна одиниці продукції, сума, нарахована за здану сировину, утримана сума податку з доходів фізичних осіб; сума до видачі здавачу продукції та його підпис (форма відомості додається), а також Журнал обліку заготівлі лісових ресурсів при здійсненні побічних лісових користувань, який повинен бути пронумерований, прошнурований та засвідчений печаткою і підписом уповноваженої особи податкового органу по місцю реєстрації (реєстрації платника окремих податків) СПД (форма журналу додається ).
За відсутність податкового обліку або ведення його з порушенням встановленого порядку, а саме: неведення закупівельних відомостей, або ведення з порушенням встановленої форми суб’єкт підприємницької діяльності, притягується до відповідальності відповідно до вимог чинного адміністративного законодавства.
Суб’єкти підприємницької діяльності щоденно протягом сезону заготівлі звітують перед органами місцевого самоврядування про обсяги заготовлених лісових ресурсів і заготівельні ціни у розрізі видів цих ресурсів за попередній день по кожному заготівельному пункту, розташованому на території відповідної ради та щомісячно до 25 числа надають робочій групі з організації контролю за використанням лімітів, заготівлею лісових ресурсів, та справлянням збору за спеціальне використання лісових ресурсів при облдержадміністрації дані про кількість заготовленої ними сировини по видах лісових ресурсів у розрізі сільських, селищних рад, на території яких проводилася заготівля.
11. Відповідальні особи за заготівлю лісових ресурсів, призначені органами місцевого самоврядування, систематично здійснюють контроль за ходом заготівлі на кожному заготівельному пункті, про що в Журналі робиться запис. Також відповідний запис про проведену перевірку робиться працівниками контролюючих органів відповідно до їх повноважень. Відповідальні особи надають робочим групам з організації контролю за заготівлею лісових ресурсів, створених при райдержадміністраціях, інформацію про проведені перевірки.
12. Порядок обчислення збору за спеціальне використання лісових ресурсів здійснюється відповідно до „Інструкції про механізм справляння збору за спеціальне використання лісових ресурсів та користування земельними ділянками лісового фонду”, затвердженої спільним наказом Державного комітету лісового господарства України, Державної податкової адміністрації України від 15.10.99 за №91/24/129/236/565, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 15.11.99 за № 785/4078 (далі - Інструкція) із врахуванням положень діючого Лісового Кодексу України. Платники вносять в бюджет всю нараховану суму за виділений ліміт до отримання лісового квитка.
13. У разі, якщо суб’єкт підприємницької діяльності відповідно до Указу Президента України від 28.06.99 № 746/99 „Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва” не є платником збору за спеціальне використання лісових ресурсів, то сплачує вказаний збір наступний господарюючий суб’єкт - платник збору, який придбає цю сировину, або з яким заключна відповідна угода.
14. СПД (тимчасові лісокористувачі) відповідно до Закону України від 21 грудня 2000 року № 2181-III „Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами” щоквартально протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного кварталу подають до органів державної податкової служби за місцем адміністративного розташування ділянок лісового фонду розрахунок збору за спеціальне використання лісових ресурсів.
15. Суб’єкти підприємницької діяльності відповідно до Закону України „Про податок з доходів фізичних осіб” при закупівлі лісових ресурсів у громадян утримують податок з доходів фізичних осіб та перераховують його в бюджет протягом банківського дня, наступного за днем такої виплати (згідно з підпунктом 8.1.4 пункту 8.1 статті 8 вказаного Закону) з обов’язковим відображенням нарахованих, утриманих та перерахованих сум доходів та сум податку з доходів фізичних осіб у податковому розрахунку форми 1-ДФ, який подається щоквартально протягом 40 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного кварталу до органів державної податкової служби за місцем реєстрації в податковому органі.
16. За заготівлю лісових ресурсів від побічних лісових користувань та другорядних лісових матеріалів суб’єктами господарювання без спеціального дозволу лісова охорона, природоохоронні та правоохоронні органи застосовують штрафні (фінансові) санкції до вказаних суб’єктів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 року № 665 „Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу. ”
Контроль за своєчасністю і повнотою сплати до місцевих бюджетів нормативних зборів за спеціальне використання лісових ресурсів місцевого значення покладається на органи державної податкової служби області за місцем адміністративного розташування тимчасових лісокористувачів.
17. За неподання (несвоєчасне подання) розрахунків збору за спеціальне використання лісових ресурсів, несплату або порушення термінів сплати збору до СПД застосовуються штрафні санкції та пеня згідно з чинним законодавством.
18. Постійні лісокористувачі або власники лісів, які видають дозволи до 1 числа кожного місяця поточного року направляють органам державної податкової служби довідку про перелік суб’єктів господарювання, яким видані лісові квитки із зазначенням терміну їх дії. У разі видачі дозволів на спеціальне використання лісових ресурсів після 1 числа, дані повідомляються в 10-денний термін після видачі лісового квитка
19. Територіальний орган центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства:
19.1. Щорічно до 1 лютого подає звіт за попередній рік про фактичні обсяги використання (заготівлі) лісових ресурсів при здійснення побічних лісових користувань та заготівлі другорядних лісових матеріалів державному управлінню охорони навколишнього природного середовища в Рівненській області та державній податковій адміністрації в області в розрізі постійних і тимчасових лісокористувачів і заготівельників (в тому числі у населення).
19.2. Щорічно до 1 лютого інформує обласну раду про хід виконання цього рішення.
20. Збір громадянами дикорослих трав’янистих рослин, квітів, грибів, ягід, горіхів та інших плодів для власного споживання у лісах державної та комунальної власності, а також за згодою власника в лісах приватної власності належить до загального використання лісових ресурсів і провадиться безкоштовно в межах встановлених максимальних норм безоплатного збору лісових ресурсів.
21. Рекомендувати державній інспекції з контролю за цінами в області у період сезону заготівлі забезпечувати моніторинг закупівельних цін на лісові ресурси місцевого значення у межах області та інформувати про них державну податкову адміністрацію.
Перший заступник голови обласної ради В.А.Королюк
Пояснювальна записка до проекту рішення
„Про внесення змін та доповнень до рішення обласної ради від 23 березня 2007 року № 253 „Про порядок і умови виділення лімітів та організації справляння збору при здійсненні побічних лісових користувань і заготівлі другорядних лісових матеріалів”
1.Обгрунтування необхідності прийняття рішення.
У відповідності до новоприйнятого в 2006 році Лісового кодексу України спеціальне використання лісових ресурсів місцевого значення врегульоване рішенням обласної ради від 23 березня 2007 року № 253 „Про порядок і умови виділення лімітів та організації справляння збору при здійсненні побічних лісових користувань і заготівлі другорядних лісових матеріалів.” Контроль за дотриманням затвердженого цим рішенням Порядку проводиться завдяки спільним зусиллям органів місцевого самоврядування, лісових господарств, податкових, природоохоронних та правоохоронних органів, що дозволяє поповнювати місцеві бюджети області. Надходження цих коштів суттєво покращилось завдяки координаційним діям створеної при адміністрації робочої групи по контролю за видачею дозволів, за заготівлею побічних лісових ресурсів та за справлянням збору за їх спеціальне використання. В 2007 році до місцевих бюджетів області поступили кошти від сплати зборів в сумі 735 тис. грн., що на що на 37 тис. грн. більше ніж в 2006 році, на 155 тис. грн. більше, ніж в 2005 році та в 2-3 рази більше, ніж в 2004, 2003 роках.
Однак, поряд з цим, окремі СПД неповністю використовують виділені їм ліміти на заготівлю, уникають від сплати нормативних зборів та податку з доходів фізичних осіб і проводять незаконну заготівлю без належних документів. Експорт заготовленої суб’єктами підприємницької діяльності сировини по кількості перевищує ту кількість, за яку сплачені нормативні збори. З метою удосконалення контролю над заготівлями, легалізації заготівель та збільшення надходжень до місцевих бюджетів дане рішення потребує внесення деяких доповнень та змін.
2. Мета і шляхи її досягнення
Проблема раціонального використання лісових ресурсів потребує державного регулювання і розробки чіткого механізму контролю.
З метою узагальнення напрацьованого, усунення порушень, які допускають суб’єкти підприємницької діяльності; запобігання порушенням законодавства у сфері спеціального використання лісових ресурсів; забезпечення повноти сплати нормативних зборів за використання цих ресурсів, необхідно посилити контроль за заготівлями, справлянням зборів та сплатою податків, що знаходить своє відображення у запропонованих доповненнях та змінах до діючого Порядку.
Впровадження підготовленого проекту рішення та запропонованого ним Порядку посилить державний контроль в галузі охорони, збереження, раціонального, невиснажливого використання лісових ресурсів та забезпечення відтворення відновлювальних властивостей лісу.
3. Загальна характеристика та основні положення проекту рішення.
Для виконання поставленої мети зміни та доповнення, що вносяться до рішення, направлені на посилення державного контролю з боку лісової охорони, органів місцевого самоврядування, податкових, природоохоронних та правоохоронних органів. Також посилена відповідальність при спеціальному використанні лісових ресурсів місцевого значення з боку постійних і тимчасових лісокористувачів.
Зокрема удосконалення та посилення державного нагляду передбачається при здійсненні екологічного, фітосанітарного контролю та інших видів контролю, що проводиться при вивезенні лісових ресурсів за межі області та України. Передбачена також звітність перед робочою групою з організації контролю за використанням лімітів, заготівлею лісових ресурсів, та справлянням збору за спеціальне використання лісових ресурсів при облдержадміністрації Рівненської митниці про кількість експортованої сировини, що відноситься до лісових ресурсів місцевого значення. Державна екологічна інспекція та державна інспекція з карантину рослин надають дані за вимогою робочої групи про кількість сировини, що пройшла екологічний та фітосанітарний контроль.
Рекомендовано органам місцевого самоврядування створити стаціонарні заготівельні пункти з реєстрацією на конкретних суб’єктів підприємницької діяльності, які отримали дозвіл на заготівлю, та обладнати їх відповідною інформацією щодо Порядку сплати до місцевих бюджетів платежів за спеціальне використання лісових ресурсів та термінів подання звітності до державних податкових інспекцій, розмірів закупівельних цін на лісові ресурси. Забезпечити ведення закупу лісових ресурсів суб’єктами підприємницької діяльності тільки на створених заготівельних пунктах.
Суб’єкти підприємницької діяльності - тимчасові лісокористувачі:
перед початком сезону заготівлі забезпечують наявність на заготівельних пунктах копій лісових квитків, завірених постійними лісокористувачами та органами місцевого самоврядування, на території яких здійснюється заготівля;
щоденно протягом сезону заготівлі звітують перед органами місцевого самоврядування про обсяги заготовлених лісових ресурсів і заготівельні ціни у розрізі видів цих ресурсів за попередній день по кожному заготівельному пункту, розташованому на території відповідної ради;
щомісячно до 25 числа надають робочій групі з контролю за виділенням та використанням лімітів, заготівлею та справлянням збору за спеціальне використання лісових ресурсів при здійсненні побічних лісових користувань та заготівлі другорядних лісових матеріалів дані про кількість заготовленої ними сировини по видах лісових ресурсів у розрізі сільських, селищних рад, на території яких проводилася заготівля.
Приватні підприємці, які перебувають на спрощеній системі оподаткування не є платниками збору за спеціальне використання лісових ресурсів, як правило реалізують заготовлені лісові ресурси наступним суб’єктам господарювання, що поставляють заготовлену сировину на експорт, за рахунок цього завищують закупівельні ціни на сировину і унеможливлюють ведення заготівель тими суб’єктами господарювання, які є платниками збору. Тому пропонується приватним підприємцям, які перебувають на спрощеній системі оподаткування заключати угоду на поставку заготовленої сировини з кінцевим господарюючим суб’єктом (платником збору), який сплачує встановлений збір.
Передбачено також проведення моніторингу закупівельних цін на лісові ресурси місцевого значення в межах області Державною інспекцією з контролю за цінами в області в період сезону заготівлі.
4. Стан нормативно-правової бази у цій сфері правового регулювання.
На сьогодні спеціальне використання лісових ресурсів при здійсненні побічних лісових користувань та заготівлі другорядних лісоматеріалів регулюється рішенням обласної ради від 23 березня 2007 року № 253, прийнятим у відповідності з діючим законодавством. Внесені зміни та доповнення до рішення дають можливість удосконалити спеціальне використання лісових ресурсів при здійсненні побічних лісових користувань і заготівлі другорядних лісоматеріалів у відповідності з чинним законодавством.
Це вигідно і для суб’єктів підприємницької діяльності - впровадження Порядку дасть можливість керуватись ним при здійсненні заготівель лісових ресурсів та тимчасовому користуванні лісовими ділянками, уникати та не допускати порушень чинного законодавства при здійсненні даного виду господарської діяльності.
В разі прийняття змін і доповнень до Рішення, буде врегульовано порядок спеціального використання цих лісових ресурсів, забезпечено контроль за їх заготівлею та сплатою зборів і податків до місцевих бюджетів. Суб’єкти підприємницької діяльності, згідно із запропонованим Порядком, будуть працювати в рівних умовах, а органи місцевого самоврядування, .лісового господарства, охорони навколишнього природного середовища, податкові і виконавчі органи матимуть можливість контролювати і добиватись виконання цих вимог. В процесі проведення контролю згаданими органами протягом року буде відстежуватись результативність виконання даного рішення, про що мають засвідчити суми надходжень збору за спеціальне використання лісових ресурсів та податку з доходів фізичних осіб до місцевих бюджетів.
Начальник Управління В. П. Грицайчук
Аналіз регуляторного впливу
до проекту рішення обласної ради
“Про внесення змін та доповнень до рішення обласної ради від 23 березня 2007 року № 253 „Про порядок і умови виділення лімітів та організації справляння збору при здійсненні побічних лісових користувань і заготівлі другорядних лісових матеріалів”
1. Проблема, яку передбачається вирішити
а) Опис проблеми та її проявів.
У відповідності до новоприйнятого в 2006 році Лісового кодексу України спеціальне використання лісових ресурсів місцевого значення врегульоване рішенням обласної ради від 23 березня 2007 року № 253 „Про порядок і умови виділення лімітів та організації справляння збору при здійсненні побічних лісових користувань і заготівлі другорядних лісових матеріалів.” Контроль за дотриманням затвердженого цим рішенням Порядку проводиться завдяки спільним зусиллям органів місцевого самоврядування, лісових господарств, податкових, природоохоронних та правоохоронних органів, що дозволяє поповнювати місцеві бюджети області. Надходження цих коштів суттєво покращилось завдяки координаційним діям створеної при адміністрації робочої групи по контролю за видачею дозволів, за заготівлею побічних лісових ресурсів та за справлянням збору за їх спеціальне використання. В 2007 році до місцевих бюджетів області поступили кошти від сплати зборів в сумі 735 тис. грн., що на що на 37 тис. грн. більше ніж в 2006 році, на 155 тис. грн. більше, ніж в 2005 році та в 2-3 рази більше, ніж в 2004, 2003 роках.
Однак, поряд з цим, окремі СПД неповністю використовують виділені їм ліміти на заготівлю, уникають від сплати нормативних зборів та податку з доходів фізичних осіб і проводять незаконну заготівлю без належних документів. Експорт заготовленої суб’єктами підприємницької діяльності сировини по кількості перевищує ту кількість, за яку сплачені нормативні збори. З метою удосконалення контролю над заготівлями, легалізації заготівель та збільшення надходжень до місцевих бюджетів дане рішення потребує внесення деяких доповнень та змін
б) Причини виникнення.
Щорічно на протязі всього сезону заготівлі лісовою охороною області та оперативними групами, створеними в районах із представників органів місцевого самоврядування, податкових, природоохоронних та правоохоронних органів, проводиться постійний контроль за повним використанням суб’єктами підприємницької діяльності виділених лімітів на заготівлю лісових ресурсів. Результати цього контролю та щорічний аналіз і узагальнення напрацювань при спеціальному використанні лісових ресурсів місцевого значення говорять про те, що є ще необхідність і можливість удосконалення механізму державного контролю в цій сфері.
в) Об╜рунтування неможливості її розв’язання за допомогою ринкових механізмів
Проблема раціонального використання лісових ресурсів потребує державного регулювання і не може бути розв’язана з допомогою лише ринкових механізмів тому, що основна частина заготовлених лісових ресурсів експортується СПД за межі України, за що вони отримують відповідні доходи і у них є пряма зацікавленість в нарощуванні обсягів заготівлі, а відсутність чіткого контролю (конкретних відповідальних) з боку відповідних органів не виключає можливості заготівлі без відповідних лімітів та дозволів, що може призвести до виснаження лісових ресурсів та зменшення надходження до місцевих бюджетів.
г) Об╜рунтування неможливості її розв’язання за допомогою чинних регуляторних актів
Окремі пункти діючого вищеназваного рішення обласної ради потребують удосконалення та доповнення. Тому вважаємо за доцільне викласти вказані пункти рішення в новій редакції та затвердити на сесії обласної ради, передбачивши в ньому удосконалення контролю над заготівлями та здійсненням відповідних податкових платежів.
д) Для кого проблема має вплив
В результаті впровадження підготовленого проекту рішення та затвердженого ним Порядку очікується збільшення надходжень від сплати нормативного збору за спеціальне використання лісових ресурсів місцевого значення до бюджетів сільських (селищних) рад.
Це вигідно і для суб’єктів підприємницької діяльності - впровадження регуляторного акту дасть їм можливість керуватись ним при здійсненні заготівлі лісових ресурсів та не допускати порушення чинного законодавства при здійсненні даного виду господарської діяльності.
Дана проблема негативного впливу не має.
2. Цілі державного регулювання
Метою впровадження підготовленого проекту рішення та запропонованого ним Порядку є посилення державного контролю в галузі охорони, збереження, раціонального, невиснажливого використання лісових ресурсів та забезпечення відтворення відновлювальних властивостей лісу.
Для узагальнення напрацьованого, усунення порушень, які допускають суб’єкти підприємницької діяльності; запобігання порушенням законодавства у сфері спеціального використання лісових ресурсів при здійсненні побічних лісових користувань; забезпечення повноти сплати нормативних зборів за використання цих ресурсів, необхідно посилити контроль за заготівлями, справлянням зборів та сплатою податків, що знаходить своє відображення в Порядку, який пропонується.
Впровадження підготовленого проекту рішення та запропонованого ним Порядку посилить державний контроль в галузі охорони, збереження, раціонального, невиснажливого використання лісових ресурсів та забезпечення відтворення відновлювальних властивостей лісу.
3. Альтернативні способи досягнення цілей державного регулювання
3.1. Залишити встановлений в області Порядок при спеціальному використанні лісових ресурсів місцевого значення без змін. Але в такому випадку контроль над спеціальним використанням лісових ресурсів буде недостатнім, не будуть повністю виконуватись вимоги Лісового кодексу України.
3.2. Внести запропоновані зміни та доповнення до діючого рішення.
Це дасть можливість відповідним державним органам та органам місцевого самоврядування вести більш досконалий контроль за спеціальним використанням лісових ресурсів та легалізувати його, в результаті чого збільшаться надходження коштів до місцевих бюджетів, частина яких буде використана для фінансування регіональних програм «Ліси Рівненщини на 2001-2015 роки».
4. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми, відповідні заходи.
а) Опис механізму досягнення цілей державного регулювання
Зміни та доповнення, що вносяться до рішення, направлені на посилення державного контролю з боку лісової охорони, органів місцевого самоврядування, податкових, природоохоронних та правоохоронних органів.
б) Основні заходи, які будуть вжиті
Для виконання поставленої мети зміни та доповнення, що вносяться до рішення, направлені на посилення державного контролю з боку лісової охорони, органів місцевого самоврядування, податкових, природоохоронних та правоохоронних органів. Також посилена відповідальність при спеціальному використанні лісових ресурсів місцевого значення з боку постійних і тимчасових лісокористувачів.
Зокрема удосконалення та посилення державного нагляду передбачається при здійсненні екологічного, фітосанітарного контролю та інших видів контролю, що проводиться при вивезенні лісових ресурсів за межі області та України. Передбачена також звітність перед робочою групою з організації контролю за використанням лімітів, заготівлею лісових ресурсів, та справлянням збору за спеціальне використання лісових ресурсів при облдержадміністрації Рівненської митниці про кількість експортованої сировини, що відноситься до лісових ресурсів місцевого значення. Державна екологічна інспекція та державна інспекція з карантину рослин надають дані за вимогою робочої групи про кількість сировини, що пройшла екологічний та фітосанітарний контроль.
Рекомендовано органам місцевого самоврядування створити стаціонарні заготівельні пункти з реєстрацією на конкретних суб’єктів підприємницької діяльності, які отримали дозвіл на заготівлю, та обладнати їх відповідною інформацією щодо Порядку сплати до місцевих бюджетів платежів за спеціальне використання лісових ресурсів та термінів подання звітності до державних податкових інспекцій, розмірів закупівельних цін на лісові ресурси. Забезпечити ведення закупу лісових ресурсів суб’єктами підприємницької діяльності тільки на створених заготівельних пунктах.
Суб’єкти підприємницької діяльності - тимчасові лісокористувачі:
перед початком сезону заготівлі забезпечують наявність на заготівельних пунктах копій лісових квитків, завірених постійними лісокористувачами та органами місцевого самоврядування, на території яких здійснюється заготівля;
щоденно протягом сезону заготівлі звітують перед органами місцевого самоврядування про обсяги заготовлених лісових ресурсів і заготівельні ціни у розрізі видів цих ресурсів за попередній день по кожному заготівельному пункту, розташованому на території відповідної ради;
щомісячно до 25 числа надають робочій групі з контролю за виділенням та використанням лімітів, заготівлею та справлянням збору за спеціальне використання лісових ресурсів при здійсненні побічних лісових користувань та заготівлі другорядних лісових матеріалів дані про кількість заготовленої ними сировини по видах лісових ресурсів у розрізі сільських, селищних рад, на території яких проводилася заготівля.
Приватні підприємці, які перебувають на спрощеній системі оподаткування не є платниками збору за спеціальне використання лісових ресурсів, як правило реалізують заготовлені лісові ресурси наступним суб’єктам господарювання, що поставляють заготовлену сировину на експорт, за рахунок цього завищують закупівельні ціни на сировину і унеможливлюють ведення заготівель тими суб’єктами господарювання, які є платниками збору. Тому пропонується приватним підприємцям, які перебувають на спрощеній системі оподаткування заключати угоду на поставку заготовленої сировини з кінцевим господарюючим суб’єктом (платником збору), який сплачує встановлений збір.
Передбачено також проведення моніторингу закупівельних цін на лісові ресурси місцевого значення в межах області Державною інспекцією з контролю за цінами в області в період сезону заготівлі.
5. Об╜рунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта
а) Оцінка впливу зовнішніх факторів на дію акта з визначенням та порівнянням позитивних і негативних обставин, які можуть впливати на виконання вимог акта
Зовнішні фактори, які мали б позитивний чи негативний вплив на дію акта відсутні.
б) Оцінка можливості впровадження та виконання вимог акта органами влади, фізичними та юридичними особами
Положення даного регуляторного акта розроблені у відповідності до вимог Лісового кодексу України, інших нормативних документів, де чітко визначені повноваження органів державної влади.
Виконання вимог акта фізичними та юридичними особами буде контролюватись структурами територіального органу центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства, податковими, природоохоронними і правоохоронними органами та органами місцевого самоврядування.
в) Характеристика механізму повної або часткової компенсації можливої шкоди у разі настання очікуваних наслідків дії акта
При виникненні можливої шкоди у разі дії акта податкові, природоохоронні та правоохоронні органи застосовують штрафні (фінансові) санкції до господарюючих суб’єктів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23 липня 2008 р. N 665 „Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу.”
г) Зазначається періодичність здійснення державного контролю та нагляду за додержанням вимог акта.
Здійснення державного контролю та нагляду за додержанням вимог акта при здійсненні побічних лісових користувань та заготівлі другорядних лісових матеріалів проводиться постійно під час сезону заготівлі.
6. Визначення очікуваних результатів прийняття акта:
а) Групи, на які документ має вплив
В разі прийняття проекту рішення, суб’єкти підприємницької діяльності, згідно вимог даного регуляторного акту, будуть працювати в рівних умовах, а органи місцевого самоврядування, лісового господарства, охорони навколишнього природного середовища, податкові органи матимуть можливість контролювати і добиватись виконання цих вимог.
Крім того, впровадження цього рішення дасть можливість налагодити належний контроль за заготівлею лісових ресурсів, тобто звести до мінімуму заготівлю сировини без наявності відповідних документів та створити здорову конкуренцію.
б) опис впливу
Вплив регуляторного акту на тимчасових лісокористувачів виражений в дотриманні ними Лісового кодексу України та іншого чинного законодавства, що діє в цій сфері.
Вплив регуляторного акту на постійних лісокористувачів та інших органів державного контролю виражений у дотриманні ними Лісового кодексу України, здійсненні функцій охорони та контролю над спеціальним використанням лісових ресурсів.
в) оцінка вигод і витрат у грошовій формі
Впровадження проекту рішення дасть можливість забезпечити надходження до місцевих бюджетів області в межах 1 млн. грн. щорічно за рахунок сплати нормативних зборів за спеціальне використання всіх видів лісових ресурсів місцевого значення:
Сфера впливу (інтереси громадян, суб’єктів господарювання та держави) |
Вигоди |
Витрати |
Органи державної влади та місцевого самоврядування |
Щорічно отримають від впровадження даного регуляторного акта додатково 900-990 тис. грн. |
Витрат на прийняття даного регуляторного акту немає |
Суб’єкти господарювання |
Отримають законне право легально займатися підпри-ємницькою діяльністю на лісових ділянках |
Плата суб’єктів господарю-вання за спеціальне використування лісових ресурсів 900-990 тис. грн. |
Населення
|
Збільшиться зайнятість населення та його доходи, покращиться охорона лісу. |
Негативний вплив відсутній. |
7. Об╜рунтування строку дії акта
Термін дії рішення починається з моменту його прийняття і є необмеженим. Його дія може бути припинена в разі внесення змін до діючих нормативних документів та у випадку прийняття відповідної постанови Кабінету Міністрів України з цього питання.
8. Визначення показників результативності акта
а) розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів, пов’язаних з дією акта
Сплата нормативних зборів за спеціальне використання лісових ресурсів місцевого значення здійснюється до місцевих бюджетів в розмірі 100 відсотків.
б) кількість суб’єктів господарювання або фізичних осіб, на яких поширюватиметься дія акта
Суб’єктами правовідносин при спеціальному використанні лісових ресурсів місцевого значення є:
- постійні лісокористувачі, власники лісів або уповноважені ними особи;
- тимчасові лісокористувачі - юридичні та фізичні особи – суб’єкти підприємницької діяльності, яким надано право на спеціальне використання лісових ресурсів місцевого значення.
в) розмір коштів і час, що витрачатимуться суб’єктами господарювання або фізичними особами, пов’язаними з виконанням вимог акта
Розмір встановленої в області нормативної плати, яку повинні сплатити суб’єкти підприємницької діяльності за спеціальне використання лісових ресурсів становить не більше 3 – 4% від закупівельних цін на сировину, що є посильним для суб’єктів господарювання. Встановлена нормативна плата за довгострокове тимчасове користування лісами залежить від якості та доступності послуг, що надаються. Перерахування коштів проводиться в розмірі 100 % до місцевих бюджетів на вказані розрахункові рахунки.
г) рівень поінформованості суб’єктів господарювання або фізичних осіб з основних положень акта
Проект рішення та аналіз регуляторного впливу розміщені в мережі Інтернет на веб-сторінках обласної ради і Рівненського обласного управління лісового та мисливського господарства. Повідомлення про оприлюднення проекту рішення та аналізу регуляторного впливу опубліковані в газеті «Вісті Рівненщини» від 22 серпня 2008 року № 34.
9. Визначення заходів з відстеження результативності акта.
Територіальний орган центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства, податкові і природоохоронні органи та органи місцевого самоврядування здійснюють постійний контроль за виконанням рішення обласної ради та затвердженого Порядку.
Для відстеження результативності дії рішення будуть використовуватись статистичні дані та зауваження і пропозиції від контролюючих органів, постійних і тимчасових лісокористувачів. Зведена інформація щодо відстеження дії рішення обласної ради буде подаватись Рівненським обласним управлінням лісового та мисливського господарства в обласну раду щороку до 1 лютого.
Базове відстеження значень буде проведено в термін до 1 року з дня набрання чинності даного акту.
Повторне відстеження значень результативності буде проведено через 1-2 роки з дня набрання чинності даного акту.
Начальник Управління В. П. Грицайчук