Рішення обласної ради 5 скликання
Оприлюднено 23-12-2019У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
(П’яте скликання)
Р І Ш Е Н Н Я
від 23 травня 2008 року № 850
Про досвід роботи Малівської сільської ради Демидівського району, Здовбицької сільської ради Здолбунівського району, Головинської сільської ради Костопільського району та Острожецької сільської ради Млинівського району
Ознайомившись з досвідом роботи Малівської сільської ради Демидівського району, Здовбицької сільської ради Здолбунівського району, Головинської сільської ради Костопільського району та Острожецької сільської ради Млинівського району в питаннях розвитку територій, за рекомендацією постійної комісії обласної ради з питань місцевого самоврядування, розвитку територій та європейської інтеграції, керуючись Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні”, обласна рада
в и р і ш и л а :
1. Схвалити досвід роботи Малівської сільської ради Демидівського району, Здовбицької сільської ради Здолбунівського району, Головинської сільської ради Костопільського району та Острожецької сільської ради Млинівського району (матеріали додаються).
2. Рекомендувати органам місцевого самоврядування врахувати досвід зазначених сільських рад в своїй діяльності.
3. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію обласної ради з питань місцевого самоврядування, розвитку територій та європейської інтеграції (Диновський Д.М.).
Голова ради О.Ю.Данильчук
ПРО досвід роботи МАЛІВСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ
ДЕМИДІВСЬКОГО РАЙОНУ РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
До сільської ради входить чотири населених пункти, село Малево - центральна садиба, село Більче, село Берестечко, село Пашева.
Загальна територія сільської ради становить 3229,8 га., сільськогосподарських угідь2648,4 га.
Відстань від центральної садиби до обласного центру - 100 км, до районного центру - 25 км.
Сільський голова : Корінь Віктор Михайлович, працює на посаді з серпня 2001 року (освіта вища - Луцький державний університет)
Секретар сільської ради : Іщук Зоя Петрівна, працює на посаді з 1988 року (освіта середня спеціальна - Рівненський с/г технікум) Обрано 15 депутатів сільської ради.
ХАРАКТЕРИСТИКА РАДИ:
Кількість дворів - 529
Кількість населення : 1807 чоловік
в т. числі до 18-ти років - 553 чол.
працюючі - 835 чол.
пенсіонери - 419 чол.
Проживають на території сільської ради : інваліди війни – З; дітей - інвалідів -11; учасників бойових дій – 10; учасників війни – 72; потерпілих на аварії на ЧАЕС -1100; одиноких престарілих – 29; багатодітних сімей – 71; дітей сиріт – 1; дітей позбавлених батьківського піклування – 2; реабілітованих – 4; вдови - З
Землі в користуванні в жителів сільської ради - 564.1 га. У приватній власності домогосподарств знаходиться с/г техніка : тракторів - З, комбайнів - 8, вантажних автомобілів - 4, легкових автомобілів - 83, мікроавтобусів - 4.
В особистих підсобних господарствах утримується : ВРХ - 488 гол. в т.ч. корови - 413,свині - 840, коні - 168, птиця - 4922. Зареєстровано 17 приватних підприємців.
Розташовано 10 торгових точок, з яких 7 приватних підприємців, 3 магазини приватного підприємства «Рікос».
НА ТЕРИТОРІЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ФУНКЦІОНУЮТЬ :
Заклади соціальної інфраструктури: школи - 4 :
Малійська ЗОШ 1-111 ст. - директор Якимович Г.Є., проектна кількість учнівських місць - 366, вчителів -31, навчається учнів - 287, є спортивна зала, актова зала, майстерні по дереву, металу, ігрова кімната, спортивний майданчик, комп'ютерний клас, має в користуванні 2,0 га землі. Організовано харчування початкових класів, також погоджений підвіз дітей до школи с. Малево. В школі створений дитячий юнацький центр, який діє на протязі 5 років. В 1982 році встановлено меморіальну дошку та відкрито музейну кімнату відомого українського поета, уродженця с. Більче - Валер'яна Львовича Поліщука. Центром національно - культурного відродження в школі - є музей села і школи. На громадських засадах діють 14 предметних гуртків, працюють спортивні секції, гуртки за інтересами.
Пашівська ЗОШ 1 ст. - розташована в двохквартирному житловому будинку, завідуюча школи Котяй Марія Іванівна, загальна площа - 310 кв.м., навчається 19 учнів, є ігрова кімната та майданчик.
Берестецька ЗОШ 1 ст. - розташована в типовому приміщенні, завідуючий школи Бойцун З.П., проектна кількість місць 50, навчається 25 учнів, є гімнастичний зал -100кв.м., ігрова кімната. Проблемне питання: спортивний інвентар.
Білецька ЗОШ 1 ст. - завідуюча школою Білоус Л.М.. Навчальний заклад розташований в типовому приміщенні, навчається учнів 25.
Заклади охорони здоров’я :
Малівська сільська лікарська амбулаторія - лікар Безугла Тамара Борисівна, медичний персонал: лікар-стоматолог - 1 чол., середній медперсонал - 3 чол., молодший медперсонал - 2. Амбулаторія розташована в пристосованому приміщенні (житловий будинок). За 2007 рік відвідувань по амбулаторії - 12517, до терапевта - 2088, до середнього медичного персоналу - 10429, відвідувань на дому - 3915. Структурні підрозділи : оглядовий, клініко-діагностична лабораторія, маніпуляційна, стоматологічний, акушерсько-гінекологічний, дитячий, аптечний пункт.
ФАП с. Пашева - завідуюча - Романюк В.В. Радіус обслуговування - 3 км, відстань до лікарської амбулаторії - 5 км
ФАП с. Берестечко - завідуюча Костюкевич В.П. Радіус обслуговування - 3 км., відстань до лікарської амбулаторії - 3 км.
ЗАКЛАДИ КУЛЬТУРИ
Клуб с. Малево - завідуюча Базилюк Г.Є.
Кількість місць в глядацькому залі -150, є кімната гурткової роботи.
Всього гуртків : вокальний, фольклорний, драматичний, художнього читання.
При сільському клубі функціонує КДК, проводяться молодіжні дискотеки, діє фольклорний ансамбль «Перевесло», який засновано в 1986 році. В колективі приймають участь працівники школи, культпрацівники, працівники сільської ради та жителі села. За час свого існування колектив неодноразово виступав на районній та обласній сценах. В 2005 році здобув 2 місце в обласному огляді-конкурсі сценаріїв, програм виконавської майстерності сільських закладів культури клубного типу, нагороджується грамотами та дипломами. В 2006 році колективу присвоєно звання «народний».
Публічно - шкільна бібліотека с. Малево - завідуюча Харчук О.В.
Підпорядкованість - районному відділу культури, власник приміщення - сільська рада, тип приміщення - сільський клуб.
Забезпечена технічним обладнанням. Загальний бібліотечний фонд 19114 екземплярів книг.
Стаціонарне відділення районного територіального центру.
Завідуюча відділенням: Корінь О.М.
Відділення розраховане на 20 л. місць, в даний час на обслуговуванні перебуває 13 одиноких громадян.
Побут : швейна майстерня - майстер Паньчук С.Г. перукарня - пр. підприємець Бондарук А.О.
Відділення зв'язку с. Малево: завідуюча - Харкевич Г.П. Обслуговує 417 пенсіонерів. АТС на 250 номерів.
Відділення Ощадного банку: керівник - Драголюк К.О.
Дитячий оздоровчий табір «Лія - дітям України»: директор Чайка Т., розрахований на 200 відпочиваючих. Діє сезонно, має в власності земельну ділянку 2,40га та 1,20га в оренді, спальний корпус на 200 місць, приміщення їдальні, спортивний зал.
На території сільської ради розташовані господарства :
ТзОВ «Урожай»- керівник Хорошенко В.Л. ( в оренді 569 паїв, площею 1696 га).
Діяльність : відгодівля свиней, вирощування, переробка та реалізація с/г продукції.
ФГ «Генерал»- керівник Недашківській В.І.( в оренді 3 паї, площею 7,45 га). Діяльність : вирощування та реалізація с/г продукції.
На території сільської ради діє 6 церков: 4 - УПЦ, 1 - ЄХБ, 1 - адвентисти сьомого дня.
ОРГАНІЗАЦІЙНА РОБОТА
Свою діяльність сільська рада планує згідно затверджених планів. Пленарні засідання проводяться за активності депутатів сільської ради та членів виконавчого комітету сільської ради. Протягом 2007 року проведено :
7 скликань сесії сільської ради та 13 засідань виконавчого комітету сільської ради. Розглядались наступні питання : торгівля на території сільської ради, медичне обслуговування, земельні питання, криміногенна обстановка, про роботу Демидівського РСКГ по забезпеченню населення питною водою, благоустрій населених пунктів, про роботу виконавчого комітету по зверненнях громадян, виконавська дисципліна., виконання сільського бюджету.
На протязі 2007 року сільською радою та ініціативними групами територіальної громади було підготовлено та подано на конкурси різних фондів 4 проекти, два з яких отримали перемогу (проведення ремонту сільського клубу на загальну суму 20522 грн. та облаштування спортивно - оздоровчого комплексу для громади села на загальну суму 7190 грн.
8 2008 році готується ще два проекти на загальну суму 320 тис. грн.
РОБОТА З ГРОМАДСКІСТЮ
Протягом 2007 року до виконкому сільської ради надійшло звернень 426, з них письмових 150, усних - 276. Найчастіше порушувались питання по земельних відносинах, приватизація житлових будинків, забезпечення законності та правопорядку. Порушені питання розглянуті в зазначені строки. Надавалась допомога в обробітку земельних ділянок соціально незахищених верств населення, заготівля дров, для одиноких престарілих громадян надавалась допомога по веденню домашнього господарства. За 2007 рік видано 2028 довідок різного змісту. Вчинено нотаріальних дій -238
ДЕМОГРАФІЧНА СИТУАЦІЯ
2006 рік |
В порівнянні до 2007 року |
|
одружень |
9 |
10 |
народжень |
29 |
30 |
смертей |
27 |
32 |
БЮДЖЕТ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ
Виконком сільської ради постійно працює над збільшенням доходів. За 2007 рік виконано бюджет на 106 %, що дало змогу провести всі заплановані заплановані видатки, та спрямувати лишки на ремонт бібліотеки та закупівлю музичної апаратури для сільського клубу.
За 1 квартал 2008 року - план надходжень виконано на 195,1 %, ріст надходжень становить до відповідного періоду минулого року - 131,6 %
РОЛЬ ТА ЗНАЧЕННЯ РАДИ
в соціально - економічному розвитку
Згідно затвердженої програми соціально - економічного розвитку сільської ради на 2007 рік виконано :
більш як 90% громадян отримали Державні акти взамін сертифікатів на зем. частки (паї);
проведено ремонт водомережі, а саме: замінено водозабірні труби в артсвердловинах с.Більче, с.Малево, замінено глибинні насоси в усіх 4 артсвердловинах; замінено електрощитові по всіх водонапірних баштах;
проведено ремонт бібліотеки та залу сільського клубу, закуплено музичну апаратуру на суму 4,0 тис. грн.;
облаштовано водоканалізаційними системами діючу амбулаторію та ФАП с.Берестечко;
придбано за кошти місцевих бюджетів стоматологічну установку та інше медичне обладнання для амбулаторії і ФАПів за кошти Держбюджету, на загальну суму 85,9 тис. грн.;
проведено роботи по вимощуванню дороги по вул. Тернова, протяжністю 360м;
вивчалося питання щодо відновлення роботи дитячого садочка с. Малево;
вирішується проблема розширення виробничих площ в лікарській амбулаторії, шляхом реконструкції приміщення контори під амбулаторію;
ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ РАДИ:
На даний час стоять гостро проблеми, над якими працює виконком сільської ради разом з райдержадміністрацією та районною радою і місцевою громадою :
1. Водопостачання населення питною водою.
4 водогони, загальною протяжністю 15,3 км, з них 6,4 км азбестоцементні, що не відповідають санітарним вимогам.
6 арт. свердловин та 6 водонапірні башні За майже 20 років експлуатації деякі ділянки прийшли в аварійний стан. З цього приводу готується проект на тему : «Покращення послуг водопостачання населенню» на Всеукраїнський конкурс проектів розвитку місцевого самоврядування. В разі перемоги даного проекту планується розпочати реконструкцію аварійних водогонів.
2. Дороги обласного і місцевого значення.
Не витримує ніякої критики дорога від с. Набережне до с. Малево (власник - служба автомобільних доріг Рівненської області).
Відрізок дороги від с. Пашева до с. Більче (власник той же) потребує поямочного ремонту загальною площею приблизно 400 кв.м.
Із загальної кількості доріг місцевого значення 25, (загальною протяжністю 17,5 км), три вулиці, 540, 230 і 830 м без твердого покриття. Над вирішенням цієї проблеми виконком сільської ради працює. В 2007 році за кошти місцевого бюджету була об лаштована вул. Тернова в с, Малево, протяжністю 360 м
3. Відновлення роботи дитячого садочка.
В 1993 році дитячий садочок в с. Малево виведений з експлуатації. На 2008 рік заплановано реконструкцію системи опалення, водопостачання та каналізації, на що передбачено 50 тис. грн. в бюджеті сільської ради.
В результаті відновлення роботи дитячого садочка виникне проблема підвозу дітей, села від центральної садиби віддалені на відстані від 3,5 км до 5,5 км, віддаленість до районного центру - 25км, до обласного 100км.
Виконком сільської ради разом з райдержадміністрацією та районною радою працює над вирішенням проблеми транспорту, в якому нуждається і школа (поїздки на районні та обласні змагання), а також і сільський клуб (поїздки народного фольклорного ансамблю на різні обласні та районні заходи).
4. Температурний режим в Малівській ЗОНІ не відповідає санітарним нормам, в зв'язку з малою потужністю газових котлів, система опалення потребує реконструкції (на яку складено кошторис витрат який становить понад 200 тис. грн.).
5. Фельдшерсько - акушерський пункт с.Пашева потребує заміни діючого приміщення так, як на даний час ФАП розміщений в пристосованому приміщенні, яке не відповідає вимогам.
Про практику роботи Здовбицької сільської ради
Здолбунівського району Рівненської області
(досвід самоврядної громади
в питаннях здійснення управлінської роботи)
Здовбиця – одне з найбільших сіл в Рівненській області, яке має територію – 4015 га, нараховує 5 200 жителів, 1850 дворів.
На території села розмішено ряд організацій, 11 торгових кіосків, 3 приватних магазини, 2 кафе, соціально - культурні установи.
Здовбицька сільська рада, керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», направляє свої зусилля на реалізацію планів соціально-економічного розвитку села, бере на себе відповідальність за вирішення питань життєдіяльності громади. Це – надання соціальної допомоги і послуг; соціальне забезпечення людей похилого віку, робота з молоддю, надання житлово-комунальних послуг, благоустрій і територіальне планування, утримання місцевих доріг тощо.
Серед багатьох напрямків роботи сільської ради головним є курс на забезпечення самодостатності територіальної громади. Основи закладаються під час формування бюджету та чіткої системи збору місцевих податків.
Показовими є зміни у наповненні та використанні коштів сільського бюджету. Якщо раніше він був стабільно дотаційним, то протягом останніх кількох років вдається його перевиконувати, а відтак закумульовані кошти спрямувати до підпорядкованих сільській раді установ для їх належного утримання і розвитку, а найголовніше на удосконалення соціальної інфраструктури села, тобто життєвого середовища Здовбицької сільської ради.
Депутати сільської ради, а саме бюджетна комісія, постійно працюють над пошуком шляхів наповнення бюджету сільської ради, заслуховують керівників організацій та установ, які розташовані на території села, про стан сплати податків.
Завдяки виваженому підходу щодо діяльності підприємств та підприємців на території сільської ради у 2007 році порівняно з 2005 роком отримали позитивні результати щодо поповнення сільського бюджету:
2005(грн.) |
2007 (грн.) |
Різниця (грн.) |
|
єдиний податок для суб’єктів підприємницької діяльності |
35460 |
39510 |
+4050 |
плата за торгівельний патент |
3702 |
10779 |
+7077 |
орендна плата за землю з юридичних та фізичних осіб |
11756 |
16005 |
+4249 |
фізичний податок на доходи фізичних осіб від заняття підприємницькою діяльністю |
1335 |
2161 |
+826 |
податок з доходів найманих працівників |
40568 |
136133 |
+95565 |
від продажу землі |
00 |
106265 |
+106265 |
За перший квартал 2008 року виконаний бюджет по власних доходах на 28.8% (заплановано на 2008 рік 297тис. 080 грн., надійшло 85 тис. 628 грн.). На спецрахунок сільської ради надійшло 15 тис.736 грн.
Сільська рада вивчає потенційні можливості та нові джерела для додаткового надходження коштів до сільського бюджету. Так, від оренди землі у першому кварталі 2008 року надійшло 5 тис. 825 грн.; від оренди приміщень – 236 грн.; від торгівлі – 16 тис. 706 грн. Уже другий рік за рахунок коштів від транспортного податку внутрішні дороги на території сільської ради вимощуються щебенем.
Крім того, на попередній сесії сільської ради затверджено рішення щодо встановлення ставок єдиного податку на території Здовбицької сільської ради в сторону збільшення з деяких видів підприємницької діяльності та запровадження нових видів діяльності. Це в свою чергу надасть змогу поповнити сільський бюджет та розширити сферу надання послуг для населення.
За рахунок перевиконання бюджету у 2007 році в галузі дошкільного виховання було проведено капітальний ремонт та газифікацію дитячого садочка, відкрито нову групу; у галузі охорони здоров’я придбано новий автомобіль та стоматологічне обладнання для амбулаторії.
З метою вирішення питань, пов’язаних з утриманням будівель бюджетних установ, забезпеченням належного санітарного стану в селі, розв’язанням проблем безробіття за пропозицією населення з 2003 року створена і діє сільська комунальна служба при Здовбицькій сільській раді. Згідно з рішенням сільської ради від 27 грудня 2002 року № 93 затверджене відповідне Положення про сільську комунальну службу.
На комунальну службу покладено обов'язки по утриманню села в належному санітарному стані, утримання, обслуговування та експлуатацію водонапірної башти, функції проведення поточного ремонту приміщень школи, дитсадка, амбулаторії. Крім цього, передбачається збільшити перелік послуг з водопостачання, вивезення сміття, різки дерев на дрова. До громадських робіт широко залучаються безробітні жителі села.
Для підтримки служби депутати розробили і затвердили Програму реформування та розвитку сільської комунальної служби на 2006-2010 роки. У сільському бюджеті щорічно передбачаються власні видатки на утримання комунальною службою об’єктів житлово-комунального господарства, зокрема, на поточний ремонт обладнання та водопровідної мережі, санітарну очистку та благоустрій сільської території, створення резерву знезаражувальних та дезинфікуючих матеріалів з метою недопущення епідемічних ситуацій у селі, утримання кладовища та братських могил. Для покращення роботи комунальної служби потрібно трактор.
Сьогодні комунальна служба працює над розширенням мережі освітлення. За минулі роки проведено освітлення трьох центральних вулиць, у 2008 році планується закінчити роботи по освітленню ще двох вулиць (всього у селі 42 вулиці).
Важливою ділянкою роботи Здовбицької сільської ради є ведення належного обліку земель та залучення їх до оподаткування в межах населеного пункту. Прослідковуються позитивні тенденції у вирішенні питання розмежування земель, виготовлення державних актів на право власності.
Упродовж останніх років сільська рада забезпечує організаційну і фінансову підтримку робіт з виготовлення державних актів на земельні частки (паї). Зареєстровано 2 233 суб’єкти права власності на землю, 68 суб’єктів права користування землею, укладено 68 договорів оренди землі.
У користуванні населення 767,18 га землі. Видано 1726 державних актів. Виділено земельні частки (паї) в натурі 18 шт.
Проводиться робота по розширенню індивідуального житлового будівництва. В 2007 році дано десять дозволів на індивідуальне житлове будівництво та дозволи на добудову до житлових будинків. Сільська рада співпрацює з обласним фондом індивідуального житлового будівництва на селі. Жителі села брали відношення про надання пільгового кредиту на газифікацію будинків та будівництва, придбання житла. Молодим сім’ям роз'яснюються умови отримання кредиту на житлове будівництво.
Керуючись Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" та іншими нормативними документами Здовбицька сільська рада здійснює виконання делегованих повноважень у галузі торгівельного та побутового обслуговування населення. Свою роботу сільська рада планує та проводить на основі рішень виконавчого комітету, заяв та пропозицій депутатів сільської ради, підприємців та жителів села.
Так, на сьогоднішній день, жителі села забезпечені в достатній кількості продуктовою та промисловою групою товарів, користуються послугами щодо проведення ремонтних робіт, встановлення пластикових вікон, пошиття одягу, послугами по електрифікації, подрібненню фуражного зерна, та мукомелення.
На території сільської ради можна отримати послуги з вантажних перевезень, послуги автокрана, бульдозера, грейдера, навантажувача, тракторів та комбайнів.
На стадії завершення знаходиться погодження документації на відкриття перукарні приватним підприємцем та продовжується будівництво ще однієї перукарні в центрі села. На центральній вулиці налагоджено централізоване вивезення сміття, а з 22 березня 2008 року відновлено вивіз побутового сміття з інших вулиць села згідно з узгодженим графіком.
Користуються жителі села і послугами закладів громадського харчування, де проводять весілля, випускні вечори, жалобні обіди та інше.
Не менш важливим є те, що в адмінприміщенні сільської ради встановлено два електричні котли. Тепер тепло не тільки в приміщенні сільської ради, а в амбулаторії, ощадкасі. В сільському будинку культури проведено газове опалення в кабінети гурткової роботи. Заплановано до кінця року закупити лампи обігріву. Замінені двері в глядацьку та танцювальну залу. Окультурено територію навколо будинку культури.
В дитячому садочку "Ромашка" для другої групи закуплено необхідні меблі та м’який інвентар. Завершено повністю ремонт в групах. В дитячому садочку залишилось благоустроїти двір, прокласти доріжки.
В селі є загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, розрахована на 900 учнів. На даний час в школі навчається 690 учнів. Всі діти охоплені навчанням. Опікунська рада при виконкомі сільської ради контролює умови проживання дітей в багатодітних сім’ях, виявляє неблагополучні сім’ї. Спільно з дільничним інспектором проводиться робота щодо попередження злочинності серед молоді.
На базі сирітського притулку "Батьківський затишок" створено 5 прийомних сімей, де на спільному проживанні та вихованні, крім власних дітей, проживає 50 прийомних. Ініціатором створення притулку "Батьківський затишок" була громада християн віри Євангельської /незалежні/ - пастир – Радчук Василь Олександрович.
На підтримку одиноких престарілих громадян, ветеранів війни, учасників бойових дій виконкомом розроблені: програма “Ветеран”, яка спрямована на задоволення потреб людей похилого віку та ветеранів; заходи щодо забезпечення реалізації стратегії подолання бідності та посилення соціального захисту багатодітних і неповних сімей.
Крім цих програм та заходів, щорічно на сесії заслуховується питання про виконання на території сільської ради програми соціального захисту окремих категорій населення.
За перший квартал 2008 року членами виконкому, депутатами проведено обстеження матеріально – побутових умов проживання у десяти малозабезпечених сім’ях та згідно з прийнятими рішеннями надана суттєва матеріальна допомога. Для цієї категорії населення оформлені документи на отримання субсидій при оплаті за газопостачання та світло, а ті, що не мають центрального опалення отримали субсидію на тверде паливо.
Сільська рада тісно співпрацює із районним центром зайнятості в питаннях надання інформації безробітним жителям села щодо організації власної справи, наявності вакантних місць.
При сільській раді створено культурно–дозвіллєвий комплекс (КДК), у складі якого діють: зразковий оркестр народних інструментів «Самоцвіт», ансамбль народних інструментів «Козачок», аматорський фольклорний колектив «Здовбицькі Молодички», народний вокально-інструментальний ансамбль «Небокрай», а також спортивні секції (волейбол, футбол, шахи).
Основною метою діяльності КДК є організація дозвілля населення, надання можливості самовираження авторів та виконавців. В 2007 році сільська рада брала участь у районному фестивалі культурно - дозвіллєвих комплексів, де виборола перші місця з окремих видів програми.
Оптимізовано роботу апарату сільської ради завдяки поліпшенню технічного забезпечення – використання комп’ютерної бази, впроваджено електронний документообіг.
Допомогу в благоустрої села надають як більші підприємства, де працюють мешканці села Здовбиця, так і дрібні комерційні структури. Так, за сприяння начальника вагонного депо станції Здолбунів п.Йосипа Гаврищака споруджено автозупинку. Відчутну допомогу надають також приватне підприємство "ВИР", "Компанія АВТОЛЕНД", ТЗоВ комбінат комунальних підприємств, "Райагробуд", фермери та приватні підприємці.
На жаль, поки що, бюджет місцевої ради не є самодостатнім навіть там, де є потужні підприємства і значна кількість працездатного населення. Здовбицька сільська рада має змогу виділяти на розвиток села тільки приблизно 10 відсотків бюджетних надходжень, оскільки левова частка доходів місцевої скарбниці витрачається на заробітну плату та комунальні платежі (насамперед на розрахунки за енергоносії).
Зважаючи на проведену роботу, сільська рада працює і над вирішенням проблемних питань, серед яких відкриття майстерні по ремонту взуття, побутової техніки, хімчистки, бані, фотоательє тощо. Однією з причин їх наявності депутати вважають те, що село Здовбиця є приміським поселенням і багато спеціалістів, які проживають на сільській території, працюють у місті.
Члени виконкому та депутати сільської ради проводять роботу щодо попередження порушень правил торгівлі та зайняття підприємницькою діяльністю, хоча не всі підприємці прислухаються до рекомендацій та зауважень.
Проблемні питання знаходяться на постійному контролі депутатів і в подальшому буде проводитися робота для їх вирішення, в тому числі і щодо розширення соціальної інфраструктури на території ради, мережі закладів побутового обслуговування, якісного оновлення місцевих доріг чи будівництва водогону.
Здовбицька сільська рада утверджується як господар свого села, своєї землі. Вчиться долати труднощі, намагається ухвалювати виважені рішення з питань суспільно-політичного та соціально-економічного розвитку.
14-18 квітня 2008 року
Матеріали надіслані апарату Верховної Ради України.
Про досвід Острожецької сільської ради Млинівського району
як самоврядної громади в питаннях здійснення управлінської роботи
До складу Острожецької сільської територіальної громади входить два населених пункти ‑ с. Острожець (2610 чол.) та с.Залав’я (583 чол.) із загальною кількістю мешканців 3193 чол. Острожецька сільська територіальна громада нараховує 1096 дворів, в тому числі с. Острожець – 905 дворів, с. Залав’я – 191 двір.
До складу Острожецької сільської ради обрано 20 депутатів. Сесією сільської ради затверджено склад виконавчого органу (виконкому) в кількості 7 чоловік.
На території Острожецької сільської ради знаходиться 12 бюджетних установ та їх філіалів, 29 підприємств та організацій приватної власності (юридичні особи) та 86 приватних підприємців (фізичні особи).
Острожецька сільська рада, керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», направляє свої зусилля на реалізацію планів соціально-економічного розвитку села, бере на себе відповідальність за вирішення питань життєдіяльності громади. Це – робота з молоддю, надання житлово-комунальних послуг, благоустрій і територіальне планування, утримання місцевих доріг, надання соціальної допомоги і послуг тощо.
Виконком сільської ради особливу увагу приділяє вирішенню питань в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торгівельного обслуговування, громадського харчування, транспорту та зв’язку. Прийнято ряд рішення, які дають змогу регулювати відносини в цих галузях.
Зокрема, на території сільської ради активно функціонує Острожецьке сільське комунальне підприємство, яке постачає холодну воду для населення, надає послуги по благоустрою території сільської ради (вивезення сміття від населення, прибирання вулиць та кладовища, озеленення та догляд за насадженнями, ліквідація стихійних сміттєзвалищ), по обробітку ╜рунту, перевезенню вантажів. При ОСКП створено ремонтно-будівельну бригаду. Сума обороту згаданого підприємства в 2007 році становила 219 тис. грн.
За останній час силами сільського комунального підприємства ліквідовано понад шість стихійних сміттєзвалищ, вік яких понад 20 років і організований централізований вивіз побутового сміття від населення, реконструйовано понад 700 м. водогону.
За кошти мецената, благодійника Єремеєва І.М. побудовано дві дороги з асфальтним покриттям протяжністю 890м. Реконструйовані ділянки дороги з асфальтним покриттям вулиць Незалежності та Каштанової на суму 68 тис.грн. за кошти спецфонду сільської ради. Розпочинаються роботи по будівництву дороги з твердим покриттям по вулиці Чкалова в с. Залав’є (кошторис на суму 490 тис.грн.) за кошти місцевого с/г підприємства АФ «Камаз-Агро».
Щороку два рази грейдеруються всі ╜рунтові дороги сіл сільської ради.
За організаційної підтримки сільської ради створено 10 кооперативів по газифікації приватних житлових будинків. Ця робота ведеться з 1998 року, що дало змогу газифікувати села Острожець та Залав’є на 94-98 %.
Великий обсяг роботи виконком сільської ради здійснює в сфері освіти, охорони здоров’я , культури, фізкультури і спорту.
На території сільської ради функціонують Острожецький навчально-виховний комплекс (к-сть учнів – 529), Залав’єцька ЗШ І ст. - філіал НВК, Острожецький ясла-садок «Сонечко» (к-сть дітей - 117).
НВК забезпечений шкільним автобусом для підвозу учнів із навколишніх сіл інших сільських рад до навчального закладу. НВК газифікований та має центральне водопостачання.
На протязі трьох останніх років за рахунок коштів бюджету розвитку сільської ради проведено реконструкцію частини приміщення Острожецького ясел-садочку «Сонечко», зокрема ‑ зовнішньо-будівельні роботи, реконструкцію котельні. Всього виконано робіт на суму 241465 грн. В дошкільний заклад постійно постачається холодна та гаряча вода.
Медична галузь територіальної громади представлена Острожецькою районною (стаціонар ‑ 40 ліжок, поліклініка – 150 відвідувачів у зміну) та протитуберкульозною лікарнями.
Вартість харчування у вищезазначених медичних закладах одного хворого відповідно в середньому 3 грн. та 3,50 грн.
Культурна сфера на території сільської громади представлена Острожецьким будинком культури, де працюють гуртки: вокальний, драматичний, вокальний дитячий, хор. Всього задіяні в гуртковій роботі 40 осіб.
На протязі року проводяться заходи до державних і релігійних свят (святкування Новорічно-Різдвяних свят, 8 Березня, 9 Травня, День села, День Незалежності України).
З 2007 року ведеться капітальний ремонт приміщення Осрожецького будинку культури.
Рішенням сесії Острожецької сільської ради №85 від 08.04.2000року при Острожецькій сільській раді був створений територіальний фізкультурно-спортивний клуб «Горизонт». При ФСК «Горизонт» створені і функціонують спортивні секції із футболу, волейболу, баскетболу, настільного тенісу, шашок, шахів, дзюдо, східних єдиноборств.
Розроблено та запроваджено єдину систему фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів за участю всіх соціальних груп сільського населення. Проводяться тематичні вечори з молоддю за здоровий спосіб життя, зустріч ветеранів спорту з учнями Острожецького НВК, планується зробити кімнату музей спортивного життя с. Острожець в будинку культури. Фінансування ФСК «Горизонт» здійснюється з бюджету виконкому сільської ради та коштів АФ «Камаз-агро».
З 2007 року розпочато реконструкцію ФСК «Горизонт». Кошторисна вартість робіт становить 465 тис.грн.
Питання пов’язані із сферою соціального захисту населення також посідають чільне місце у роботі виконкому.
В сфері побутового обслуговування (перукарня, майстерня по ремонту взуття, ветеринарний заклад) та торгівлі (магазинів – 23, кафе-барів – 7, кіосків – 3). значну увагу виконком приділяє умовам надання послуг.
Так, ліквідовано торгівлю в тимчасових будівлях, крім ринку. Торгівля та надання побутових послуг здійснюється суто в стаціонарних, сучасно обладнаних приміщеннях. Продовжується розпочата робота по благоустрою, дотриманню дизайну, архітектурних форм об’єктів торгівлі і їх зовнішнього вигляду. Для всіх торгово-побутових закладів прийняті рішення про погодження та дотримання режиму роботи і санітарний стан об’єктів, а також проводиться контроль за виконанням прийнятих рішень, як виконкомом сільської ради так і контролюючими органами.
На сесіях Острожецької сільської ради приймаються рішення для покращення життєдіяльності членів громади в різних сферах.
Зокрема, на протязі 2006 – 2008 р.р. прийнято два рішення про виділення 12 квартир в приватну власність з комунальної власності сільської ради, 8 рішень щодо надання дозволів на реконструкцію, добудову житлових будинків, 21 рішення на виготовлення технічної документації для підведення природного газу до 53 житлових будинків.
Пріоритетом у діяльності сільської ради є фінансування найважливіших об’єктів та заходів, що заплановані в Програмі соціально-економічного розвитку, а саме :
2006, грн. |
2007,грн. |
2008,грн. |
|
Дитячий садок Будинок культури ФСК «Горизонт» Апарат сільської ради Благоустрій Реконструкція та будівництво Дороги та дорожнє покриття |
215 049 33 400 14 817 182 186 33 626 119 284 20 000 |
329 424 48 415 16 458 214 697 71 545 359 603 20 995 |
613 730 81 305 33 129 171 929 38 371 350 000 22 838 |
Загальний бюджет сільської ради на 2008 рік становить 1 312 299 грн., в ньому дотація становить 418 608 грн.
Важливою ділянкою роботи Острожецької сільської ради є ведення належного обліку земель та залучення їх до оподаткування в межах населених пунктів. Прослідковуються позитивні тенденції у вирішенні питання розмежування земель, виготовлення державних актів на право власності.
За пропозицією виконкому Острожецької сільської ради встановлені ставки земельного податку та орендної плати за користування земельними ділянками. За 2006 – 2008 роки надано 104 ділянки під забудову. На даний час в сільській раді проведено інвентаризацію земельних ділянок, які перебувають у власності чи користуванні на умовах оренди громадян і виготовлений збірний кадастровий план земель сільської ради.
Всі землі колишнього КСП «Заповіт» розпайовано і 548 членів КСП «Заповіт» отримали сертифікати на право на земельну частку (пай), в розмірі 3,65 умовних кадастрових га. Замінили ці сертифікати на Державні акти на право власності на земельну ділянку 310 громадян.
Станом на 01.01.08 р. 492 громадян сільської ради заключили договори оренди земельних часток (паїв) із агрофірмою «Камаз-Агро» загальною площею 1815,93га. Господарчі двори бувшого КСП «Заповіт» орендує АФ «Камаз-Агро» загальною площею 22,68 га., орендна плата за користування становить 37121 грн. за рік. Орендну плату агроформування сплачує вчасно натуроплатою в розмірі 600 кг. зернових за один пай.
Самостійно господарювати виявили бажання 34 власники земельних ділянок(паїв) і обробляють 110,85 га на яких вирощують зернові, цукровий буряк, кукурудзу.
1119 громадян користуються на умовах оренди або у приватній власності земельними ділянками із земель запасу сільської ради для обслуговування житлових будинків, веденням особистого селянського господарства та городництва загальною площею 679,95 га. Вище згадані громадяни мають право на приватизацію земельних ділянок для обслуговування житлового будинку та ведення особистого селянського господарства, використали це право 660 громадян що становить 59% від всіх землекористувачів.
На території громади функціонують агрофірма «Камаз-Агро» (с/г виробництво), СГ ТзОВ «ІДНА» (птахівництво і тваринництво, переробка с/г продукції, виробництво комбікормів), підрозділ КП «Млинівський райагробуд», селянське (фермерське) господарство «АКО» (вирощуванням овочів); виробляються фасади меблів з натурального дерева (ПП Турок В.О.), цегли (ПП «Меркурій»), тощо.
ДП «Млинівський лісгосп» Острожецьке лісництво використовує земельну ділянку сільської ради загальною площею 447 га.
26 січня 2003 року створена Острожецька сільська пожежна команда, яка обслуговує 10 сусідніх сільських рад.
Завдяки спільним зусиллям налагоджено тісний взаємозв’язок голови громади з депутатським активом, виконкомом (однодумцями), жителями сіл, підприємцями, керівниками організацій. Одним із факторів вищезгаданого є особлива увага голови сільради до прийому громадян, швидкому реагуванню на їх заяви або пропозиції.
Зокрема:
23.03.2007 р. проведений виїзний прийом з колективом Острожецької протитуберкульозної лікарні, де порушувались питання щодо санітарного стану, земельні питання;
15.10.2007 р. - зустріч з жителями вулиці Чкалова с. Залав’є щодо будівництва дороги.
Про практику роботи
Головинської сільської ради Костопільського району Рівненської області
(досвід самоврядної громади з питань розвитку сільських територій)
Неподалік від районного центру – міста Костопіль – знаходиться найближча сільська рада з центром в селі з незвичною назвою Головка.
До сільської ради входять населені пункти: Головин, Базальтове, Берестовець, Іваничі та Садки.
Населення територіальної громади, налічує 993 двори та 3122 особи (це переважно українці), із них:
- молоді віком від 16 до 28 років - 284,
- пенсіонерів - 890,
- безробітних - 60,
- зайнятого населення - 1062 чоловіки.
На території сільської ради розташовані та функціонують:
Заклади освіти:
- Головинський навчально-виховний комплекс;
- Берестовецький навчально - виховний комплекс;
- Базальтівське навчально-виховне об'єднання „Дитячий садок-школа І ступеня", до якого входять Головинський, Берестовецький та Базальтівський дитячі садки;
- Іваницька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів.
Заклади культури:
- Головинський будинок культури;
- Берестовецький сільський клуб;
- Іваницький сільський клуб;
- Базальтівський сільський клуб;
- Головинська публічно-шкільна бібліотека;
- Берестовецька сільська бібліотека;
- Іваницька публічно-шкільна бібліотека.
Заклади охорони здоров’я:
- Берестовецька лікарська амбулаторія;
- Головинський фельдшерсько - акушерський пункт;
- Іваницький фельдшерсько - акушерський пункт;
- Базальтівський фельдшерсько-акушерський пункт.
Храми:
- Свято-Михайлівська церква с.Головин;
- Свято - Троїцька церква с.Іваничі;
- Свято - Богородицька церква с.Берестовець.
Підприємства та організації різних форм власності
Виробничі підприємства:
- Відкрите акціонерне товариство „Берестовецький спецкар’єр";
- Відкрите акціонерне товариство „Іванодолинський спецкар’єр";
- Орендне підприємство "Костопільський комбінат будівельних матеріалів".
Підприємства сільського господарства:
- Сільськогосподарський виробничий кооператив „Маяк";
- приватне сільськогосподарське підприємство „Іваницьке";
- сільськогосподарське приватне підприємство "Зодіак".
Суб'єкти підприємницької діяльності середнього та малого бізнесу:
- Товариство з обмеженою відповідальністю " Каменяр -древ";
- Мале підприємство „Базальт";
- Виробничо-будівельне підприємство "Базальтвирібпром";
- Мале приватне підприємство „ Гірник";
- Мале приватне підприємство „Граніт";
- Мале підприємство „Тома".
На території сільської ради функціонує 20 приватних підприємців.
Підприємства торгівлі:
- Шість торгових об'єктів Костопільського сільського споживчого товариства.
На утриманні сільської ради знаходиться місцева пожежна команда, яка розміщена у селі Головин.
До депутатського корпусу сільської ради входять 20 депутатів, з їх числа утворено дві постійні комісії: з питань бюджету, цін та податкової політики; з питань, соціально-економічного розвитку, законності та правопорядку. Виконавчий комітет налічує 9 осіб.
Умови реформування економіки і суспільних відносин спонукають сільську раду до активного пошуку шляхів ефективнішого використання можливостей територіальної громади відповідно до Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні".
У 2006 роді було затверджено програму соціально - економічного розвитку сільської ради на 2006-2010 роки. Інформація про хід її виконання заслуховується щорічно, вносяться зміни до заходів її реалізації.
У 2006 році доходна частина бюджету становить 904021 грн., в т.ч. дотації 203745 грн. Доходну частину бюджету сільської ради наповнюють основні види податків (грн), зокрема:
- земельний - 74417
- комунальний - 7461
- єдиний - 119985
- транспортний - 58731
- податки на доходи - 147037
Всього: 407631
Видатки бюджету сільської ради (грн.)
- на освіту - 351400
- на охорону здоров'я - 146016
- на культуру - 84914
Всього: 582330
Згідно з програмою соціально - економічного розвитку вже протягом 2004-2006 років направляються кошти сільського бюджету на ремонт вулиць та доріг, газифікацію населених пунктів та установ сільської ради. За результатами загальних зборів громадян населених пунктів сільської ради, які скликаються сільським головою щорічно, й також при потребі у вирішенні життєво важливих питань громади, щомісячних нарад сільського голови з керівниками установ сільської ряди складають плани роботи закладів, вивчаються потреби у матеріальному забезпеченні їх функціонування. Значну допомогу у виконанні заходів щодо прокладання вуличних газопроводів, благоустрою населених пунктів, впорядкуванню сміттєзвалищ та ліквідацію несанкціонованих смітників, будівництва церкви в с.Базальтове надають суб'єкти підприємницької та господарської діяльності розташовані на території сільської ради.
Найбільшим та найскладнішим заходом за останні два роки стало прокладання підвідного газопроводу до с. Берестовець Костопільського району. Сільським головою було скликано за 2005-2006 роки 5 сходів села Берестовець, в також нарад, круглих столів з керівниками підприємств та організацій, розташованих на території підвідного газопроводу Головин-Берестовець. Тільки за допомогою підприємств ВАТ "Берестовецький спецкар’єр'', ТзОВ "Каменяр - древ", НВП „Автопромбуд", депутатів сільської ради по Берестовецьких виборчих округах було прокладено 4200 метрів газопроводу, а також виготовлено технічна документація, проведена її експертиза, виконані земельні роботи із залучанням техніки цих підприємств.
Для забезпечення сталого функціонування підприємств та установ сільської ряди в умовах зимового періоду (розчищення вулиць та провулків населених пунктів від снігових заметів, забезпечення стабільної роботи котелень, ремонт каналізаційних і водопровідних мереж) сільським головою провадяться наради з керівниками підприємств та організацій, розташованих на підвідомчій території сільської ради. Протягом 2004-2006 років надавали матеріально—технічну допомогу ВАТ "Берестовецький спецкар'єр" - 5000 грн., ВАТ "Іванодолинський снецкар’єр" - 10000 грн., ТзОВ "Каменяр - древ" - 15000 грн., ВБП ,,"Базальтвирібпром" - 1 000 грн., підприємець Шлеюк Володимир Адамович та ін. 5000 грн.
Щорічно в листопаді - грудні під керівництвом сільського голови проводиться акція „ Не можу стояти осторонь". Суб'єктами господарювання надається допомога закладам освіти, охорони здоров'я, закладам культури. На жаль, коштів на проведення поточних ремонтів вищезгаданих закладів, особливо приміщень шкіл, виділяється недостатньо, тому підприємства малого та середнього бізнесу не стоять осторонь проблем, допомагають у придбанні деяких будматеріалів, надають ремонтні та транспортні послуги.
На новорічні та Різдвяні свята діти дошкільник закладів та діти молодших класів шкіл отримали призи та подарунки на загальну суму 1500 грн.
За кошти територіальної громади села Базальтове в цьому ж селі будується церква. Не малий внесок вклали підприємства та підприємці населеного пункту в цю новобудову, особливо вагомий внесок мають: ВБП "Базальтвирібпром", ВАТ "Іванодолинський спецкар’єр" та дрібні підприємці, які забезпечують будівництво не тільки матеріально-технічними засобами, а й транспортними послугами.
З 2002 року на території Головинської сільської ради працює культурно - дозвілевий комплекс, згідно з планом роботи якого здійснюються заходи щодо проведення святкових та урочистих подій, спортивних змагань, святкування Дня Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945рр. та Дня Незалежності України. Активну участь у проведенні названих заходів, а також їх спонсорська підтримка здійснюється виробничими підприємствами, підприємствами малого та середнього бізнесу. За кошти ВАТ „Іванодолинський спецкар’єр" утримується спортивний стадіон у с. Базальтове та тренажерний зал. За підтримки цього ж підприємства проводяться спортивні змагання з першості району та між командами сільської ради. Щорічно збоку місцевих підприємців на ці заходи виділяється понад 4000 грн.
Суб'єкти підприємницької діяльності досить активні у благодійних акціях щодо соціального захисту пільгових категорій населення, а саме надання їм матеріальної допомоги, надання транспортних послуг. Не залишаються вони осторонь у наданні допомоги дітям-сиротам та дітям -інвалідам. За останній рік на ці акції виділено понад 2000 грн.
Можна зробити ще чималий перелік добрих справ, гарних подій, які вміло і організовано вдається проводити виконавчому комітету Головинської сільської ради.
Особливо необхідно відзначити високі ділові та людські якості голови виконкому Шуліми Михайла Федоровича, який вміло знаходить компроміс і вирішує сільські проблеми із своїми підприємцями. Жителі місцевої громади вчетверте обрали Шуліму Михайла Федоровича Головинським сільським головою.
Ознайомившись із досвідом роботи Головинського сільського виконавчого комітету, стає зрозуміло, що виконком на чолі з головою, депутатами сільської ради і надалі буде вишукувати шляхи спільної плідної праці із керівниками підприємств, товариств, виробничих кооперативів, інших суб’єктів господарської діяльності з метою покращання умов для життя і діяльності місцевої громади.