Рішення обласної ради 5 скликання
Оприлюднено 23-12-2019У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
(П’яте скликання)
Р І Ш Е Н Н Я
від 23 травня 2008 року № 801
Про облік платників і нарахування
плати за землю в 2008 році
З метою забезпечення належного обліку платників, повного і своєчасного надходження плати за землю у 2008 році, керуючись Законами України від 21.05.1997 №280/97-ВР „Про місцеве самоврядування в Україні”, від 03.07.1992 №2535-ХІІ Закону України „Про плату за землю”, від 06.10.1998 року N 161-XIV „Про оренду землі”, від 28.12.2007р. №107-VI Закону України „Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України”, від 21.12.2000 №2181-ІІІ „Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами”, Земельним кодексом України від 25.10.2001 №2768-ІІІ, за погодженням з профільними постійними комісіями обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а:
1. Рекомендувати державній податковій адміністрації в області:
1.1. Облік громадян - платників земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності для нарахування їм плати за землю та надання пільг проводити станом на 1 травня на підставі вивірених на цю дату записів у земельно-кадастровій документації виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, відповідно до розпоряджень та рішень органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо надання у власність та користування земельних ділянок.
1.2. Забезпечити здійснення контролю за правильністю нарахування, повнотою і своєчасністю сплати до бюджету земельного податку та орендної плати.
1.3. Провести звірки з регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській області викуплених суб’єктами господарювання будівель, споруд (їх частин) і спільно з органами земельних ресурсів виявляти землекористувачів, які використовують земельні ділянки без оформлення відповідних документів на землю, та вжити заходів щодо залучення таких землекористувачів до сплати земельного податку та орендної плати.
1.4 Щоквартально проводити звірки з виконавчими органами місцевих рад щодо зміни власників та землекористувачів - фізичних осіб, наявних у них площ землі, цільового використання і органами від яких залежить вивірення даних про набуття або втрату права на пільгу та здійснення перерахунків сум нарахованого земельного податку.
2. Рекомендувати органам земельних ресурсів забезпечити належне ведення земельно-кадастрової документації.
3. Рекомендувати Рівненській регіональній філії Державного підприємства „Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах” на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 1 серпня 2006 року №1066 „Про затвердження Порядку взаємодії органів виконавчої влади щодо обміну інформацією, щоквартально надавати інформацію необхідну для обчислення і справляння плати за землю із зазначенням ідентифікаційного коду, адреси та повної назви суб’єкта господарювання згідно з реєстраційними документами, місцезнаходження земельної ділянки, категорії земель, їх грошової оцінки на магнітних та паперових носіях.
4. Рекомендувати органам місцевого самоврядування та їх виконавчим комітетам:
4.1 Забезпечити повне і своєчасне надходження до місцевих бюджетів нарахованих громадянам сум земельного податку та орендної плати за земельні ділянки.
4.2. З метою своєчасного нарахування плати за землю щоквартально подавати державним податковим органам на місцях витяги з рішень про виділення земельних ділянок у власність та користування, копії договорів оренди земельних ділянок, які пройшли державну реєстрацію.
4.3 При наданні пільг по платі за землю вишукувати додаткові резерви збільшення надходжень цього платежу до місцевих бюджетів та враховувати висновки податкових і фінансових органів щодо фінансового стану платників.
5. Провести інвентаризацію укладених договорів оренди на земельні ділянки державної та комунальної власності. У разі встановлення порушень при укладенні договорів привести їх у відповідність до Закону України „Про оренду землі” із змінами і доповненнями.
6. Державній податковій адміністрації в Рівненській області та обласному головному управлінню земельних ресурсів проінформувати обласну раду про хід виконання рішення за підсумками 9 місяців та року.
7. Визнати таким, що втратило чинність, рішення обласної ради від 25.05.2007 №301 “Про проведення обліку платників і нарахування плати за землю в 2007 році”.
8. Контроль за виконанням рішення покласти на постійні комісії обласної ради з питань бюджету, фінансів та податків (Хомич О.В.) та з питань аграрної політики, земельних відносин та розвитку села (Варфалюк В.О.)
Голова ради О.Ю. Данильчук
Пояснювальна записка
до проекту розпорядження “Про проведення обліку платників і
нарахування плати за землю в 2008 році”
1. Об╜рунтування необхідності прийняття розпорядження .
Плата за землю – один з видів доходів місцевих бюджетів, яка зараховується на рахунки відповідних рад ( сільської, селищної, міської), на території яких розташовані земельні ділянки. Вона відіграє істотну роль у фінансовій та податковій політиці області й становить близько – 6 % загальної суми надходжень коштів до місцевих бюджетів. При справлянні плати за землю не повинно існувати можливостей ухилення від оподаткування, оскільки земельну ділянку не можна сховати і як об’єкт оподаткування вона легко піддається прозорому і чіткому обліку.
Облік землі та ведення земельно-кадастрової документації є компетенцією землевпорядних органів. Контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку здійснюється органами державної податкової служби. Тому завдання органів державної податкової служби полягає в тому, щоб уся земля, яка використовується, оподатковувалася, до того ж оподатковувалась правильно, що забезпечить повне і своєчасне надходження плати за землю до бюджету.
Однак, стан обліку землі, який існує сьогодні в області, ведення земельно-кадатрової документації, дані якої є підставою для нарахування земельного податку, не завершення інвентаризації земель, відсутність документів на право власності чи користування землею, не повне проведення грошової оцінки землі, несвоєчасне оформлення документів на землю при укладання договорів купівлі-продажу будівель, споруд, неправильне укладання договорів на оренду землі суттєво ускладнюють порядок обчислення і сплати за землю та призводить до втрат місцевих бюджетів.
Проект розпорядження розробляється з ініціативи ДПА в області з метою спрямування організації роботи по справлянню плати за землю на більш високий рівень, забезпечення повноти обліку платників плати за землю і земельних ділянок та повного і своєчасного надходження плати за землю.
2. Мета і завдання прийняття розпорядження
Завдання розпорядження полягає в визначенні порядку організації роботи по нарахуванню земельного податку, повного обліку платників земельного податку, земельних ділянок, земельних часток (паїв) і землекористувачів, правильного нарахування земельного податку, а також орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, надання встановлених законодавством пільг та забезпечення повного і своєчасного надходження плати за землю до бюджетів усіх рівнів.
Дане розпорядження зобов’язане дисциплінувати та стимулювати відповідні служби та організації задіяні в проведенні обліку платників, нарахуванні і своєчасному надходженні плати за землю.
3. Загальна характеристика та основні положення проекту розпорядження
Розпорядження визначає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення повного і своєчасного надходження до бюджету плати за землю, у виконанні яких задіяні органи державної влади і місцевого самоврядування, державні податкові органи, землевпорядна служба, облвійськомат.
4. Стан нормативно-правової бази у даній сфері правового регулювання
Земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України від 25 жовтня 2001 року № 2768-ІІІ., який є основним, фундаментальним документом, що регулює земельні відносини в Україні, а також прийнятими до них нормативно-правовими актами.
Порядок обчислення і сплати земельного податку встановлено Законом України від 3 липня 1992 року № 2535-ХІІ “ Про плату за землю” (із змінами та доповненнями).
Суб’єктом земельного податку (платником) є власник земельної ділянки, земельної частки (паю) і землекористувач. Орендар - сплачує орендну плату згідно договору оренди земельної ділянки, земельної частки (паю) згідно Законом України “Про оренду землі” від 06 жовтня 1998 року № 161-XIV.та Закону України від 28.12.2007 року № 107 - IV “ Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів”.
Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Державний земельний кадастр включає дані реєстрації права власності, права користування землею та договорів на оренду землі, обліку кількості та якості земель, бонітування ╜рунтів, зонування території населених пунктів, економічної та грошової оцінки землі.
За 2007 рік до місцевого бюджету області надійшло 44085 тис.грн. плати за землю, ріст надходжень до попереднього року склав 15327 тис.грн.
Від юридичних осіб надходження склали 36203 тис.грн. що на 12862 тис.грн. більше ніж за 2006 рік, від фізичних осіб відповідно: 7881 тис.грн. та 2464 тис.грн.
За 2007 рік в області було обліковано 356609 громадян – землекористувачів та 2151 СПД- фізичних осіб, які орендують землі державної та комунальної власності. Площа оподаткованих земель збільшилася на 9,0 тис.га. Одноосібно на приватизованих земельних частках (паях) працює 39973 громадян, яким нараховано 943,2 тис.грн. земельного податку.
З метою поліпшення адміністрування плати за землю з фізичних осіб та забезпечення повноти і своєчасності надходжень податку до бюджету систематично проводяться звірки з органами земельних ресурсів, органами місцевого самоврядування та виконавчої влади, щодо земельних ділянок, закріплених за фізичними особами.
На сьогодні існують значні резерви з надходження плати за землю по СПД – фізичних особах, які використовують земельні ділянки, що знаходяться під об’єктами нерухомого майна підприємств державної та комунальної власності по яких проводиться реорганізація і процедура банкрутства. Процедура оформлення земельних відносин з новими власниками майнових комплексів затягується в часі, що в свою чергу призводить до втрат по платі за землю.
Доцільно прийняти відповідні зміни до Земельного кодексу де передбачити, що право власності на землю державної та комунальної власності виникає з моменту придбання нерухомого майна, відповідно і сплата податків – з моменту укладання договору купівлі - продажу.
Надалі залишається не врегульоване питання земельних відносин з суб’єктами підприємницької діяльності – фізичними особам, які отримали дозволи та здійснюють діяльність в багатоквартирних житлових будинках і не залучені до плати за землю.
За 2007 рік від 351 СПД – фізичних осіб м. Рівне надійшло до бюджету 1548,9 тис. грн. орендної плати за землю державної та комунальної власності. За оперативними підрахунками, втрати в бюджет міста, у зв’язку з незалученням до оподаткування більше 400 СПД - фізичих осіб, які здійснюють діяльність у багатоповерхових будинках складають до мільйона гривень.
Однією з вагомих проблем на сьогоднішній день залишаються не витребуванні земельні частки (паї), та земельні частки (паї) на які не укладені договори оренди з сільськогосподарськими товаровиробниками і які не використовуються громадянами. За оперативними даними втрати в місцеві бюджети тільки по земельному податку з громадян складають до 1,4 млн.грн.
Слід зазначити, що органами місцевого самоврядування не виконуються вимоги статті 33 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, відповідно з якою справляння плати за землю покладено на сільські, селищні, міські ради на території яких знаходяться земельні ділянки.
Станом на 01.04.2008р. борг по платі за землю становив 146,0 тис.грн., в т.ч. борг по земельному податку – 51,9 тис.грн., по орендній платі – 94,1 тис.грн. Найбільші суми боргу по земельному податку рахуються за громадянами Рівненського району - 11,4 тис.грн., Костопільського – 24,1 тис.грн., Корецького - 18,7 тис.грн., Гощанського – 12,0 тис. грн.
5. Фінансово-економічне об╜рунтування
Реалізація розпорядження не потребує додаткових матеріальних та інших витрат.
6. Прогноз соціально-економічних та інших наслідків прийняття розпорядження
Прийняття розпорядження дозволить значно збільшити доходну частину місцевих бюджетів за рахунок збільшення надходжень плати за землю.
Голова ДПА в Рівненській області В. Башук