Рішення обласної ради 5 скликання
Оприлюднено 26-10-2010У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
П’яте скликання
(Тридцять сьома сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від «22» жовтня 2010 року № 1729
Про Регіональну угоду між Рівненською обласною державною адміністрацією, обласною радою, об’єднанням організацій роботодавців області та Федерацією профспілок області з соціально-економічних питань на 2010-2012 роки
Розглянувши звернення Федерації професійних спілок Рівненської області та проект Регіональної Угоди між Рівненською облдержадміністрацією, обласною радою, об’єднанням організацій роботодавців області та федерацією професійних спілок Рівненської області з соціально-економічних питань на 2010-2012 роки, керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», за погодженням з постійними комісіями та президією обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а :
1. Погодити Регіональну Угоду між Рівненською облдержадміністрацією, обласною радою, об’єднанням організацій роботодавців області та федерацією професійних спілок Рівненської області з соціально-економічних питань на 2010-2012 роки (текст додається).
2. Доручити голові обласної ради укласти Регіональну угоду між Рівненською облдержадміністрацією, обласною радою, об’єднанням організацій роботодавців області та федерацією професійних спілок Рівненської області з соціально-економічних питань на 2010-2012 роки.
3. Контроль за виконанням рішення покласти на першого заступника голови обласної ради Королюка В.А.
Голова ради О.Ю.Данильчук
Р Е Г І О Н А Л Ь Н А У Г О Д А
між Рівненською обласною державною адміністрацією,
обласною радою, об’єднанням організацій роботодавців області та Федерацією профспілок області з соціально – економічних питань
на 2010-2012 роки
Регіональну угоду (далі – Угоду) укладено відповідно до Закону України „Про колективні договори і угоди” між обласною державною адміністрацією, обласною радою , об’єднанням організацій роботодавців області та Федерацією профспілок області (далі – Сторони) з метою регулювання та цілеспрямованого удосконалення на договірній основі та партнерських засадах економічних, виробничих, соціально-трудових відносин, регіональної соціально-економічної політики, забезпечення Конституційних прав і гарантій працівників і власників, стабільної соціально-політичної обстановки в області. Для забезпечення цього Сторони приймають на себе такі зобов’язання:
Розділ I. Загальні положення
1.1. Угода спрямована на співпрацю Сторін, забезпечення прав і гарантій працюючих та членів їх сімей, розвиток соціального партнерства, попередження соціальної напруги в області.
1.2. Сторони визнають Угоду, як акт соціального партнерства в області, в якому викладені зобов’язання облдержадміністрації, обласної ради, об’єднань організацій роботодавців області та Федерації профспілок області, щодо посилення соціально-економічного захисту найманих працівників, надання додаткових, понад встановлених законодавством, пільг і соціальних гарантій.
Реалізація Угоди здійснюється з урахуванням прогнозних показників розвитку області, визначених програмами соціально-економічного та культурного розвитку Рівненської області на 2010 -2012 роки.
1.3. Положення цієї Угоди поширюються на всі суб’єкти, які перебувають в сфері повноважень Сторін, що уклали цю Угоду, і є обов’язковими для застосування під час ведення колективних переговорів і укладення колективних договорів на підприємствах, в установах та організаціях області.
1.4. Норми Угоди, які визначають економічні, трудові, соціальні права та гарантії найманих працівників, не можуть бути нижчими за відповідні їм у Генеральній, галузевих угодах і законодавстві України.
Вони є обов’язковими для використання на виробничому рівні, як мінімальні, під час укладання колективних договорів, а виходячи з можливостей підприємства (установи, організації), можуть їх перевищувати.
1.5. На час дії Угоди Сторони створюють робочу групу, яка працює на постійній основі з метою контролю виконання положень Угоди, внесення до неї змін та доповнень. Чисельність робочої групи визначається за домовленістю Сторін на паритетній основі та очолюється співголовами від кожної зі Сторін.
1.6. Сторони домовилися під час дії Угоди забезпечувати здійснення заходів щодо попередження колективних трудових спорів (конфліктів), а у разі їх виникнення прагнути до їх вирішення відповідно до чинного законодавства.
1.7. Угода набуває чинності з дня підписання і діє до укладення нової, або перегляду цієї Угоди. За згодою Сторін протягом дії Угоди до неї можуть вноситися доповнення та зміни.
Розділ II . У сфері економічних і виробничих відносин
Сторони визнають, що головною метою соціально-економічної політики в області є забезпечення відтворення і розвитку трудового, інтелектуального та людського потенціалу шляхом соціальної орієнтації економічних реформ, удосконалення виробничих, соціальних та трудових відносин, підвищення добробуту населення .
Сторони домовились:
2.1. Забезпечувати на підприємствах, в установах і організаціях, незалежно від форм власності і господарювання, контроль за дотриманням державних гарантій, норм Генеральної і галузевих угод, вимог чинного законодавства про працю, здійснювати, в межах своєї компетенції, спільні перевірки суб’єктів господарювання за узгодженими напрямами діяльності.
2.2.Надавати методичну та практичну допомогу райдержадміністраціям, міськвиконкомам, підприємствам, установам і організаціям в питаннях розробки, укладення, реєстрації та виконання колективних договорів, а також посильну допомогу в розв’язанні соціально-економічних проблем трудових колективів та регіонів області.
З метою підвищення рівня правової підготовки сторін колективних договорів та ефективного контролю за їх виконанням щорічно проводити для представників власників і профспілок навчання протягом 2-4 днів із збереженням заробітної плати за місцем основної роботи.
2.3. Два рази на рік на спільних засіданнях Сторін аналізувати стан економіки області, тенденції розвитку, соціальні наслідки; виявляти та аналізувати проблеми і намічати заходи по їх вирішенню для поступового підвищення рівня добробуту населення області.
Зобов’язання облдержадміністрації, обласної ради 2.4. За участю Сторін щорічно розробляти плани соціально-економічного розвитку області та забезпечувати їх виконання.
2.5. Забезпечити стабільність, прозорість, збалансованість та ефективність економічної регіональної політики з метою збільшення інвестиційної привабливості області, сприяти розширенню можливостей впливу підприємницьких структур на формування власного інноваційного потенціалу, привабливого інвестора.
2.6. Вносити пропозиції, які стосуються проблем регіону, до проектів державних програм соціально-економічного розвитку України, а також довгострокових прогнозів розвитку окремих галузей економіки, сприяти їх реалізації.
2.7. Проводити спільно з об’єднанням організацій роботодавців політику по розширенню міжрегіональних та міжнародних зв’язків області щодо товарообміну, надавати відповідно до чинного законодавства підтримку підприємствам, що налагоджують виробництво конкурентноспроможних товарів.
2.8. Орієнтувати регіональну промислову політику на збереження, підтримку та розвиток вітчизняного виробництва, а в соціальній сфері – на підвищення рівня та якості життя населення на основі реалізації Стратегії розвитку Рівненської області на період до 2015 року.
2.9. Формувати та розглядати проекти обласного бюджету, програми соціально-економічного та культурного розвитку регіону, із врахуванням пропозицій Сторін угоди, забезпечувати їх виконання. У разі необхідності, проводити консультації з питань соціально-економічного розвитку із залученням соціальних партнерів.
2.10. Сприяти розбудові конкурентноспроможного, соціально спрямованого аграрного сектору економіки, нарощуванню обсягів виробництва валової продукції сільського господарства відповідно до показників програми соціально-економічного розвитку області.
2.11. Сприяти збереженню і розвитку виробничої та соціальної інфраструктури села.
2.12. Сприяти фінансуванню обласної програми реформування житлово-комунального господарства.
2.13. Створити умови для розвитку підприємств малого і середнього бізнесу та індивідуального підприємництва, становлення в них колективно-договірних, соціально-економічних відносин.
2.14. Сприяти погашенню заборгованості із виплати заробітної плати працівникам підприємств, організацій і установ за виготовлену продукцію, виконані роботи та послуги, які були здійснені за держзамовленнями, а також за договорами з місцевими органами виконавчої влади.
2.15.Рекомендувати райдержадміністраціям та міськвиконкомам (міст обласного значення) передбачати у проектах відповідних бюджетів кошти на утримання об’єктів соціальної сфери, які прийняті в комунальну власність, та забезпечити контроль за їх цільовим використанням.
2.16. Інформувати соціальних партнерів про основні прогнозні показники соціального та економічного розвитку області щодо реалізації заходів із регіонального розвитку.
Зобов’язання об’єднання організацій роботодавців
2.17. Приймати участь у розробці та реалізації програм соціально-економічного розвитку регіону.
2.18. Сприяти здійсненню структурної перебудови виробництва (переважно на інноваційній основі), ефективному використанню трудового потенціалу, максимальному залученню власних ресурсів інвестування.
2.19. Надавати методичну та організаційну допомогу підприємствам та організаціям у розробці та реалізації програм стабілізації та їх розвитку шляхом сприяння:
- технічному переоснащенню, модернізації, впровадження нових технологій;
- активізації інноваційних процесів;
- залученню інвестицій шляхом використання всіх джерел інвестиційних ресурсів;
- підвищенню ефективності виробництва та продуктивності праці;
- оновленню асортименту продукції та підвищення її якості;
- освоєнню виробництва конкурентоспроможної продукції або зміни профілю виробництва.
2.20. Спільно з органами виконавчої влади вивчати потреби регіонального споживчого ринку у товарах та послугах, розробляти й реалізовувати програми випуску та насичення ринку вітчизняними товарами народного споживання.
2.21. Не підтримувати необ╜рунтованого завищення цін на продукцію та послуги підприємств області, сприяти зниженню цін та збільшенню на цій основі попиту на них.
2.22.Сприяти забезпеченню дотримання правил торгівлі, побутового, комунального та транспортного обслуговування, законодавства про захист прав споживачів та добросовісної конкуренції.
2.23.Рекомендувати в кожному трудовому колективі, які об’єднуються об’єднанням організацій роботодавців області укладення, реєстрацію колдоговорів та реалізацію колдоговірних зобов’язань.
2.24. На запит профспілкових організацій, їх об'єднань надавати безоплатну інформацію щодо взятих суб'єктами господарської діяльності зобов'язань за договорами купівлі-продажу об'єктів приватизації (фіксованими умовами конкурсів), а також стану їх виконання стосовно зайнятості, оплати праці та інших питань з соціально-трудових відносин.
2.25. Сприяти дотриманню підприємствами області норм чинного законодавства у сфері господарської діяльності, виконання зобов’язань перед бюджетом та державними позабюджетними фондами, дотримання встановлених стандартів продукції, технічних умов виробництва, законодавства про працю.
Зобов’язання Федерації профспілок області
2.26. Здійснювати контроль за дотриманням роботодавцями чинного законодавства у сфері соціально-економічних відносин згідно повноважень, які передбачені Законом України „Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності”.
2.27. Проводити роботу щодо вирішення проблем ефективності виробництва, продуктивної праці, поліпшення якості та зниження собівартості продукції.
2.28. Сприяти зміцненню виробничої та трудової дисципліни, організованості і порядку на підприємствах області. Погоджувати рішення роботодавців про вжиття до порушників виробничої та трудової дисципліни відповідного покарання, згідно чинного законодавства.
2.29. Організовувати роботу з укладення колективних договорів на підприємствах усіх форм власності, в яких передбачати заходи щодо розвитку підприємств, підвищення ефективності їх діяльності і конкурентноздатності.
2.30. Надавати безкоштовну юридичну допомогу працівникам, трудовим колективам, проводити навчання профактиву, працівників господарських органів з питань чинного законодавства, що регулює соціально-економічні, виробничі та трудові відносини.
2.31. Брати безпосередню участь у забезпеченні своєчасності виплати заробітної плати та повернення боргів з неї, вивчати причини недотримання законодавчих норм про оплату праці, вживати заходи в межах своєї компетенції по усуненню недоліків.
Розділ III. У сфері оплати праці та трудових відносини
Сторони домовились:
3.1. Вживати заходи щодо дотримання діючого законодавства про працю, норм Генеральної, галузевих та цієї Угоди.
3.2. Контролювати виконання положень цієї угоди у сфері оплати праці та трудових відносин.
3.3. Спільними зусиллями здійснювати необхідні заходи щодо своєчасної і в повному обсягу виплати заробітної плати та недопущенню виникнення заборгованості з неї.
3.4. Вжити реальні заходи щодо ліквідації заборгованості із заробітної плати, яка виникла на підприємствах і в організаціях області, зокрема, на підприємствах, що перебувають в процедурі банкрутства та економічно неактивних підприємствах.
3.5. Взяти на контроль впровадження на підприємствах, в установах і організаціях тарифної ставки робітника 1 розряду у розмірі не менше встановленої Генеральною угодою.
3.6. Контролювати встановлення та застосування на підприємствах, в установах і організаціях переліку і розмірів доплат та надбавок до тарифних ставок і посадових окладів працівникам, що мають міжгалузевий характер, відповідно до Генеральної угоди.
3.7. При погіршенні економічного стану підприємств, систематичному порушенні законодавства про працю , невиконанні зобов’язань колективних договорів і угод з вини керівників підприємств, порушувати питання перед власниками та органами, що здійснюють управління майном таких підприємств, організацій і установ щодо розірвання трудових договорів (контрактів) з керівниками.
3.8. Висвітлювати в засобах масової інформації органів виконавчої влади ( місцевого самоврядування), організацій роботодавців і профспілок факти порушень законодавства про оплату праці, в тому числі які виявлені за результатами спільних перевірок територіальної державної інспекції праці Рівненської області та профспілок із зазначенням керівників підприємств. 3.9. Забезпечувати дотримання законодавчо визначених норм тривалості робочого часу, відпочинку, порядку укладання трудових договорів режиму роботи на підприємствах сфери обслуговування та торгівлі, режиму роботи за місцем їх реєстрації.
Зобов’язання облдержадміністрації, обласної ради:
3.10.Здійснювати в рамках соціального діалогу комплекс організаційних заходів щодо підвищення рівня заробітної плати згідно з показниками Програми соціально-економічного та культурного розвитку області.
3.11. Вживати заходи щодо остаточного погашення заборгованості із виплати заробітної плати на економічно активних підприємствах.
3.12. Забезпечити своєчасне фінансування виплати заробітної плати працівникам бюджетних установ і організацій, що утримуються за рахунок обласного бюджету у межах передбачених асигнувань. 3.13.Територіальній державній інспекції праці у Рівненській області:
- надавати щомісячно соціальним партнерам інформацію про кількість наданих приписів щодо несвоєчасної виплати заробітної плати, кількості виконаних (невиконаних) приписів з наростаючим підсумком та про заходи впливу до керівників підприємств, які не виконали приписи;
- спільно з фахівцями від профспілок та головами первинних профспілкових організацій проводити на підприємствах перевірки виконання договірних гарантій в сфері оплати праці, встановлених Угодою.
3.14. Регулярно заслуховувати керівників підприємств, установ і організацій області, які порушують законодавство про оплату праці і не вживають заходів для погашення заборгованості з виплати заробітної плати на засіданнях обласної та регіональних тимчасових комісій з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій і інших соціальних виплат.
Зобов’язання об’єднання організацій роботодавців
3.15.Сприяти забезпеченню додержання законодавства про працю на підприємствах, в установах та організаціях області всіх форм власності. Застосовувати норми Генеральної та галузевих Угод, чинних законів щодо питань оплати праці, як мінімальної гарантії при укладенні колективних договорів.
3.16 Сприяти забезпеченню на підприємствах, в установах і організаціях виконання ст.24 Закону України "Про оплату праці" та ст.115. КЗпП України щодо регулярної виплати поточної заробітної плати працівникам, у строки встановлені чинним законодавством або колективним договором.
3.17. Сприяти забезпеченню у встановлені строки перегляд і введення в дію нових розмірів оплати праці відповідно до рішень Кабінету Міністрів України. Погоджувати з виборними органами первинних профспілкових організацій зміни систем і норм оплати праці, режиму робочого часу відповідно до вимог Кодексу законів про працю України, Закону України „Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності”.
3.18. Сприяти створенню комісій з трудових спорів на підприємствах з кількістю працюючих 15 і більше осіб та підвищенню ефективності їх роботи, відповідно до ст.223 Кодексу законів про працю України .
3.19. Рекомендувати роботодавцям нараховувати компенсацію працівникам за втрату частки заробітної плати у випадках порушення встановлених термінів її виплати. Проводити індексацію заробітної плати працівникам відповідно до чинного законодавства.
Зобов’язання Федерації профспілок області
3.20. Здійснювати контроль за додержанням законодавства про оплату праці, вживати заходів щодо усунення виявлених порушень, застосовуючи для цього всі надані профспілкам повноваження у сфері праці та трудових відносин.
3.21.
-У випадках передбачених чинним законодавством проводити перевірки підприємств, на яких порушуються строки виплати заробітної плати, не виконуються графіки погашення заборгованості із заробітної плати, вживати заходи щодо усунення виявлених порушень.
3.22. В межах своїх повноважень здійснювати контроль у сфері застосування контрактної форми трудового договору.
3.23. Надавати членам профспілок безкоштовну правову допомогу з питань законодавства про працю та проводити роз’яснювальну роботу, в тому числі через засоби масової інформації, представляти в необхідних випадках трудові і соціально-економічні права та інтереси членів профспілок у судових та інших органах державної влади й місцевого самоврядування відповідно до законодавства.
3.24. Інформувати відповідні органи виконавчої влади про факти порушень законодавства про працю, усунення яких потребує їх втручання.
3.25. Аналізувати стан укладення та реєстрації колективних договорів, виконання їх зобов’язань.
.
Розділ IV. У сфері охорони праці, здоров’я і навколишнього середовища
Сторони домовились:
4.1. Вважати, що основними напрямами діяльності з охорони праці, здоров’я працюючих та навколишнього середовища є:
- удосконалення регіональної та галузевої політики з охорони праці на виробництві;
- посилення ефективності профілактики нещасних випадків і професійних захворювань та відновлення працездатності потерпілих;
- забезпечення реалізації прав і гарантій працюючих у шкідливих і важких умовах праці, визначених законодавством про охорону праці, положеннями нормативно-правових документів; - здійснення комплексних перевірок стану умов і охорони праці, навколишнього середовища;
- забезпечення своєчасної виплати відшкодувань потерпілим на виробництві та членам сімей загиблих і вирішення їх соціально- побутових проблем.
Зобов’язання облдержадміністрації, обласної ради
4.2. Відповідно до законодавства вживати заходи щодо соціального захисту працюючих, зайнятих на роботах із шкідливими умовами праці на підприємствах, в установах та організаціях усіх форм власності.
4.3. Разом з територіальним управлінням Держгірпромнагляду області, профспілками та роботодавцями організовувати і проводити комплексні перевірки стану охорони праці на підприємствах, в установах та організаціях. Кожного півріччя здійснювати аналіз обставин і причин нещасних випадків зі смертельними наслідками та інформувати Федерацію профспілок області про вжиті заходи щодо їхнього усунення.
4.4. Проводити моніторинг атестації робочих місць за умовами праці, поповнювати базу даних підприємств і робочих місць з важкими та шкідливими умовами праці, забезпечувати своєчасне та якісне проведення їх атестації.
4.5. Організовувати навчання і перевірку знань посадових осіб підприємств, установ і організацій області з питань охорони праці.
4.6. Вживати заходи щодо економічного стимулювання роботодавців, які підвищують якість охорони та безпеки праці, не допускають аварій та нещасних випадків.
4.7. Забезпечити виконання Основ законодавства України про охорону здоров’я, як пріоритетної галузі, через систему місцевих органів виконавчої влади та передбачати виділення бюджетних асигнувань на розвиток охорони здоров’я в науково-об╜рунтованих нормах, відповідно Основам законодавства України про охорону здоров’я.
4.8. Вжити заходи щодо поліпшення умов праці, побуту на виробництві та приведення їх у відповідність до санітарно-гігієнічних норм.
4.9 При формуванні бюджетів на відповідний рік сприяти виділенню коштів:
- на охорону праці не менше 0,2 відсотка відповідно до статті 19 Закону України "Про охорону праці” ;
- на культурно-масову і фізкультурну роботу не менше ніж 0,3 відсотка відповідно до ст. 44 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності".
4.10. Проводити роботу щодо поліпшення санітарного та епідемічного стану в області.
4.11. Включати до складу тарифікаційних та атестаційних комісій представників виборних органів галузевої профспілки.
Зобов’язання об’єднання організацій роботодавців
Рекомендувати роботодавцям :
4.12. Забезпечити за участю сторін колективного договору розробку і реалізацію комплексних заходів по досягненню встановлених нормативів та підвищенню існуючого рівня охорони праці на підприємствах всіх форм власності
4.13. Створити безпечні та здорові умови праці, забезпечити працівників санітарно-побутовими приміщеннями, засобами індивідуального захисту згідно з чинними нормативами. Вживати заходи з профілактики виробничого травматизму та профзахворювань.
4.14. Виконувати вимоги чинного законодавства щодо соціального захисту прав та інтересів працівників, які працюють у шкідливих умовах праці.
4.15. Створити служби охорони праці та призначити відповідальних осіб з охорони праці в структурних підрозділах.
4.16. Забезпечити впровадження ефективної системи управління з питань охорони праці на виробництві.
4.17. Забезпечити організацію проведення щорічних медичних оглядів працівників, які зайняті на роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці, згідно із ст.17 Закону України "Про охорону праці" та нового порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій, затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21 травня 2007 року № 246.
4.18. Сприяти виконанню статті 19 Закону України "Про охорону праці" щодо використання коштів на охорону праці не менше 0,5 відсотка від суми реалізованої продукції.
Зобов’язання Федерації профспілок області
4.19. Здійснювати громадський контроль за реалізацією прав та інтересів працівників у сфері охорони праці. 4.20. Надавати правову, методичну допомогу профспілковим комітетам з питань проведення страхових виплат працівникам у разі ушкодження їхнього здоров’я на виробництві.
4.21. Надавати допомогу у вивченні нормативних актів з питань охорони праці профспілковим комітетам, громадським інспекторам з охорони праці.
4.22. Надавати методичну допомогу профспілковим організаціям підприємств і організацій у розробленні розділу колективних договорів „Охорона праці”, контролювати хід виконання заходів з охорони праці, що внесені до колективних договорів.
4.23. Рекомендувати включати до колективних договорів умови щодо запровадження тривалості робочого часу для осіб, які мають дітей віком до 14 років або дитину-інваліда, на одну годину в день менше встановленої тривалості із збереженням розміру заробітної плати.
4.24.Забезпечити контроль за створенням здорових і безпечних умов для відпочинку дітей у дитячих оздоровчих закладах області.
4.25. Здійснювати контроль за цільовим використанням передбачених колективними договорами коштів на проведення заходів з охорони праці. 4.26. Разом з територіальним управлінням Держгірпромнагляду в Рівненській області проводити перевірки стану охорони праці окремих підприємств та організацій незалежно від форм власності, де погіршилися умови праці, у межах своїх повноважень. Брати участь у розслідуванні нещасних випадків на виробництві, профзахворювань і аварій.
4.27. Здійснювати громадський контроль за дотриманням законодавства України щодо відшкодування шкоди, заподіяної працівникам ушкодженням здоров’я, пов’язаним з виконанням ними трудових обов’язків.
4.28.Надати допомогу у створенні комісій з охорони праці у профспілкових організаціях підприємств, які здійснюють громадський контроль за додержанням роботодавцем вимог законів та інших нормативно - правових актів з охорони праці, захищати права та інтереси членів профспілок.
4.29. Здійснювати громадський контроль за додержанням законодавства про охорону праці, створення безпечних і нешкідливих умов праці, належних виробничих та санітарно-побутових умов, забезпечення працівників спецодягом, спецвзуттям, іншими засобами індивідуального та колективного захисту.
Розділ V. У сфері забезпечення зайнятості та соціального
захисту населення від безробіття
Сторони домовились:
5.1. Використовувати всі можливості по збалансуванню попиту і пропозиції робочої сили на підприємствах та організаціях регіону, її професійної спрямованості і рівня кваліфікації, забезпеченню гідної, вільно обраної зайнятості всього працездатного населення, розглядаючи це як основний чинник життєдіяльності людей.
5.2. Гарантувати й забезпечувати здійснення громадянами конституційного права на працю та соціальний захист під час безробіття через реалізацію Державної та обласної програм зайнятості населення з метою значного поліпшення ситуації на ринку праці.
5.3. Підвищувати рівень контролю за дотриманням норм чинного законодавства, Генеральної та галузевих угод з питань зайнятості на підприємствах, в установах та організаціях області незалежно від форм власності і господарювання.
5.4. Домагатися включення в колективні договори та угоди заходів, які спрямовані на збільшення обсягів виробництва чи робіт, збереження та зростання кількості робочих місць, перепідготовку вивільнюваних працівників, збереження за ними права на користування гуртожитками, дитячими оздоровчими закладами та інших пільг і компенсацій понад визначені розміри в межах діючого законодавства, і передбачити їх фінансування.
5.5. Погоджувати питання скорочення чисельності персоналу на підприємствах, в установах і організаціях із чисельністю 100 і більше працюючих з відповідним вищим за рівнем профспілковим органом, якщо передбачається вивільнення з ініціативи роботодавця більше 5 відсотків працівників протягом року.
У разі виникнення об’єктивних причин, через які неминучі масові вивільнення, проводити їх лише за умови попереднього, не менше як за три місяці, письмового повідомлення про це відповідних профорганів і державної служби зайнятості для проведення спільних консультацій щодо заходів, спрямованих на працевлаштування вивільнюваних працівників.
5.6. З метою задоволення потреби підприємств у висококваліфікованих кадрах вживати дієві заходи щодо подолання існуючого дисбалансу між попитом і пропозицією робочої сили.
5.7. Посилити контроль та відповідальність всіх Сторін Угоди за дотриманням чинного законодавства в частині заборони при прийомі на роботу і дискримінації за ознаками віку, статі, соціального становища.
5.8. Сприяти ефективному використанню коштів Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, які спрямовуються на реалізацію основних напрямків Програми зайнятості.
5.9. Сприяти забезпеченню першим робочим місцем випускників професійно-технічних та вищих учбових закладів.
5.10. Вживати заходи по виявленню і запобіганню нелегального найму працівників. 5.11. Вживати заходи щодо недопущення необ╜рунтованого масового вивільнення працівників.
5.12. Забезпечити реалізацію гарантій зайнятості для громадян, які не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці і потребують соціального захисту, а саме: інвалідів, жінок, молоді. Визначати зазначені категорії населення (за винятком інвалідів) пріоритетними при працевлаштуванні за рахунок надання дотацій роботодавцям з Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування на випадок безробіття. При цьому взаємодіяти з громадськими об’єднаннями і організаціями, що представляють інтереси вказаних категорій населення.
Зобов’язання облдержадміністрації, обласної ради
5.13. Розробляти і реалізовувати за участю роботодавців і профспілок Програму зайнятості населення Рівненської області на 2010-2011 роки, в якій передбачається:
- щорічне розширення сфери застосування праці за рахунок створення нових робочих місць : 2010 рік - 13250 осіб; 2011 рік - 14748 осіб;
- щорічну професійну підготовку, перепідготовку та підвищення кваліфікації за сприяння Державної служби зайнятості: 2010 рік - 7,8 тис. незайнятих громадян; 2011 рік - 7.9 тис. незайнятих громадян;
- бронювання для соціально-незахищених верств населення щорічно не менше 0,3 тис. робочих місць на підприємствах, в установах та організаціях області;
- розширення обсягів громадських робіт, щорічне залучення до такого виду зайнятості не менше 8,5 тис. громадян з числа безробітних, працівників, які перебувають у вимушених неоплачуваних відпустках, учнівської та студентської молоді, пенсіонерів;
- сприяння у здобутті першої робітничої професії молоді, дітям-сиротам та іншим категоріям громадян, які потребують соціального захисту, відповідно до чинного законодавства.
5.14. Сприяти запобіганню зниження сумарної чисельності зайнятих в усіх сферах економічної діяльності.
5.15. Забезпечити виконання обласної, міських, районних програм зайнятості населення на 2010-2012 роки та заходів щодо соціального захисту різних верств населення від безробіття.
5.16. Підвищити конкурентоспроможність незайнятого населення на ринку праці, у першу чергу молоді, шляхом вдосконалення підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації з професій, які користуються попитом на ринку праці, у наступних напрямках:
- розвиток матеріально-технічного та методичного забезпечення системи професійного навчання;
- впровадження прогресивних технологій навчання, в тому числі модульних технологій, індивідуальних програм, навчання під заявку роботодавця;
- створення умов для надання виробничої бази для проходження учнями ПТУ та студентами ВУЗів виробничої практики.
- продовження сприянню проведенню ярмарки вакансій, професій, днів центрів зайнятості, презентацій робочих професій у кожному місті, районі з метою підвищення престижу робітничих професій та орієнтації молоді на отримання професій, які користуються попитом на ринку праці.
5.17.Здійснювати контроль за дотриманням встановлених законодавством та передбачених колективними договорами норм тривалості робочого часу та часу відпочинку, оплати простою не з вини працівника згідно чинного законодавства. 5.18.Здійснювати контроль за дотриманням законодавства України у сфері зайнятості населення у містах та районах області, норм галузевих угод та колективних договорів щодо запобігання вивільнення працівників, вживати заходи впливу до порушників законодавства з цих питань.
Зобов’язання об’єднання організацій роботодавців
5.19.Рекомендувати роботодавцям не допускати порушень у межах своїх повноважень, вимог Кодексу законів про працю.
5.20.Рекомендувати власникам підприємств щорічно визначати в колективних договорах кількість працівників, які потребують підвищення кваліфікації та обсяги фінансування на зазначені цілі, дотримуючись обов’язкового проходження кожним працівником підвищення кваліфікації не рідше одного разу на 5 років.
5.21.Сприяти обов’язковому виконанню підприємствами, організаціями, установами Закону України "Про зайнятість населення" щодо своєчасного та в повному обсязі подання до центрів зайнятості районів, міст області інформації про наявність вакансій (вільних робочих місць).
5.22. Сприяти виконанню ст.22 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності" в частині інформування роботодавцями профспілкових організацій підприємств, установ, організацій не пізніше, ніж за три місяці до намічених звільнень працівників з причин економічного, технологічного, структурного характеру або у зв’язку з ліквідацією, реорганізацією, зміною форми власності, включаючи інформацію про причини звільнень, кількість і категорії працівників, яких це може стосуватися, про терміни проведення звільнення, а також про заходи із працевлаштування вивільнюваних працівників.
5.23.Сприяти забезпеченню, за поданням обласної служби зайнятості, працевлаштування на заброньовану кількість робочих місць осіб, які потребують соціального захисту й не здатні на рівних конкурувати на ринку праці.
Зобов’язання Федерації профспілок області
5.24. Приймати участь у розробці обласної програми зайнятості населення та сприяти її виконанню, а також вносити пропозиції щодо здійснення узгодженої політики зайнятості.
5.25. Розробити рекомендації щодо включення до колективних договорів зобов’язань сторін, які спрямовані на захист законних прав та інтересів працюючих.
5.26. Забезпечити безкоштовну юридичну і консультативну допомогу з питань гарантій зайнятості, проводити в трудових колективах підприємств, установ та організацій навчання щодо використання чинного законодавства про зайнятість населення. Доводити до відома профкомів нормативно-правові документи з питань зайнятості, оперативні дані про стан ринку праці.
5.27. Вживати заходи щодо недопущення порушень трудового законодавства стосовно неповнолітніх, при звільненні працівників, у необхідних випадках представляти їх інтереси в органах, що розглядають трудові спори.
Розділ VI. У сфері забезпечення соціальних гарантій Сторони домовилися:
6.1. Проводити узгоджені дії щодо стабілізації цін на споживчі товари і послуги першої необхідності, комунальні послуги. Здійснювати систематичний контроль за правильністю встановлення та застосування тарифів на послуги природних монополій: житлово-комунального господарства, громадського транспорту, зв’язку.
6.2. У разі прийняття рішень, які стосуються підвищення цін і тарифів на товари і послуги, проводити заходи щодо безумовного дотримання процедури соціального діалогу. Такі рішення приймати після проведення попередніх переговорів представників Сторін та визначення економічної
об╜рунтованості планових витрат. 6.3. З метою забезпечення працівників додатковими до загальнообов’язкового державного пенсійного страхування пенсійними виплатами сприяти створенню недержавних пенсійних фондів.
6.4. З метою удосконалення соціально-трудових відносин, попередження виникнення конфліктів вносити пропозиції щодо вирішення наявних проблем регіону, зокрема, через Центр законодавчих ініціатив Рівненської обласної ради, шляхом внесення змін і доповнень до проектів та чинних законодавчих актів. 6.5. Передбачати при укладенні колективних договорів зобов’язання щодо соціального захисту ветеранів праці та людей похилого віку.
6.6. Співпрацювати з питань забезпечення дотримання чинного законодавства у сфері соціальних гарантій і соціального захисту населення.
Зобов’язання облдержадміністрації, обласної ради
6.7. Сприяти створенню необхідних умов для вільної діяльності профспілок на підприємствах , в установах та організаціях незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності відповідно до ратифікованих Україною Конвенцій Міжнародної Організації Праці № 87 «Про свободу асоціації та захист права на організацію», № 135 « Про захист прав представників працівників на підприємстві та можливості , що їм надаються», дотримуватись прав і гарантій діяльності профспілок, передбачених статтями 40, 41, 42, 43, 44, 45 Закону України « Про професійні спілки , їх права та гарантії діяльності».
6.8. Забезпечити виконання Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в межах коштів, які виділятимуться з Державного бюджету на ці цілі.
6.9. Передбачити в обласному бюджеті та рекомендувати райдержадміністраціям та міськвиконкомам (міст обласного значення) враховувати при формуванні місцевих бюджетів на 2010-2012 роки асигнування:
- на оздоровлення дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей інших пільгових категорій у дитячих позаміських, пришкільних, профільних оздоровчих закладах у період літніх канікул;
- на проведення обласної новорічної ялинки для дітей.
6.10. Сприяти забезпеченню оплати населенням за житло, комунальні послуги згідно з Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та пічного побутового (рідкого) палива.
6.11. Сприяти забезпеченню земельними ділянками працівників бюджетної та соціальної сфери, які працюють та проживають у сільській місцевості для ведення особистого селянського господарства у межах норм безоплатної приватизації, а також городництва і сінокосіння за рахунок земельного запасу та резервного фонду відповідно до Земельного Кодексу України.
Зобов’язання об’єднання організацій роботодавців
6.12.Сприяти роботі поліклінік, оздоровчих пунктів, санаторіїв-профілакторіїв, оздоровчих баз, дитячих дошкільних закладів та об’єктів торгівельно-побутового призначення, культури і спорту, що належать підприємствам.
6.13.Рекомендувати керівникам підприємств і організацій спільно з виборними органами первинних профспілкових організацій використовувати можливості щодо додаткового пенсійного забезпечення працівників через недержавні пенсійні фонди.
6.14. Забезпечувати відповідно до чинного законодавства своєчасне безоплатне проходження медичних оглядів певних категорій працівників та неповнолітніх.
6.15. Рекомендувати роботодавцям забезпечувати медичне обслуговування ветеранів праці в медсанчастинах за місцем роботи і виділяти кошти на їх лікування за рахунок підприємств.
Зобов’язання Федерації профспілок області
6.16. Рекомендувати керівникам підприємств за рахунок власних коштів у колективних договорах передбачати:
- встановлення для працюючих жінок, які виховують неповнолітніх дітей, скорочену тривалість робочого часу зі збереженням оплати праці за повний робочий час;
- встановлення в розділі "Оплата праці" заохочувальні та компенсаційні виплати (матеріальну допомогу, одноразові заохочувальні виплати до свят і ювілеїв, винагороди, трудові та соціально-побутові пільги тощо) працівникам в межах фінансових можливостей.
6.17. Надавати безкоштовні консультації членам профспілок щодо пільг і гарантій, встановлених законодавством України для соціально незахищених верств населення.
6.18. Приймати участь в організації під час зимових канікул новорічно-різдвяних свят для дітей та учнівської молоді, в тому числі, для дітей з багатодітних малозабезпечених сімей, дітей-сиріт, та дольову участь, у межах можливостей профспілкового бюджету, у фінансуванні культурно-масових та спортивних заходів. 6.19. Сприяти внесенню до колективних договорів заходів, що передбачають соціальний захист працівників та тих, які вийшли на пенсію, шляхом надання додаткової допомоги соціально вразливим категоріям громадян. 6.20. Використовувати усі наявні можливості для вдосконалення максимальних соціальних норм і гарантій, які реально б впливали на підвищення рівня життя населення .
6.21. Забезпечити організацію літнього відпочинку й оздоровлення дітей, учнів, студентської молоді, передбачати на ці цілі фінансування за рахунок коштів Державного та місцевих бюджетів, бюджету соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, підприємств, профспілок.
6.22.Сприяти наданню додаткової адресної допомоги малозабезпеченим сім’ям за рахунок коштів підприємств та підприємців, благодійних та спонсорських територіальних громад тощо.
6.23. Створювати умови для ефективного функціонування соціально- культурних закладів області, забезпечення їх необхідними фінансовими,
матеріальними, трудовими ресурсами. 6.24. Вживати заходів щодо збереження мережі оздоровчих закладів для дітей, учнівської та студентської молоді, позашкільних установ, закладів спорту, культури і мистецтва.
6.25. Сприяти розвитку освіти, культури, мистецтва, народної творчості, спорту шляхом проведення регіональних та обласних конкурсів, фестивалів, олімпіад, спортивних заходів тощо.
Розділ VII. У сфері задоволення соціально-культурних та духовних потреб населення
Сторони домовились :
7.1. Впроваджувати в життя національні і державні програми духовного відродження та здорового способу життя, забезпечувати реалізацію державної молодіжної і сімейної політики, створювати умови для загальнодоступного користування надбаннями національної та світової культури, розвитку масової фізичної культури і спорту, всіх видів і жанрів самодіяльного мистецтва. 7.2. Рекомендувати під час укладення колективних договорів та угод передбачати вирішення питань щодо розвитку культури, фізичного виховання та спорту, дитячого оздоровлення, молодіжної та гендерної політики.
Зобов’язання облдержадміністрації, обласної ради
7.3. Виділяти з обласного бюджету кошти на розвиток фізичної культури і спорту, на фінансову підтримку фізкультурно-спортивних товариств, утримання дитячо-юнацьких спортивних шкіл, об’єктів спортивного
призначення, навчально-спортивну роботу, оздоровлення вихованців ДЮСШ у профільних таборах.
7.4. Забезпечити виконання обласних програм розвитку фізкультурно-оздоровчої та спортивно-масової роботи, спорту вищих досягнень, збереження та удосконалення матеріально-технічної бази, підвищення якості функціонування дитячо-юнацьких спортивних шкіл.
7.5. Рекомендувати органам місцевого самоврядування вирішувати питання щодо:
- забезпечення учнів загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості безоплатним транспортом до місця навчання і додому;
- створення мережі підприємств побуту для надання пільгових послуг малозабезпеченим верствам населення;
- забезпечення фінансування путівок для оздоровлення дітей , фінансової підтримки дитячим оздоровчим закладам на удосконалення їх матеріальної бази.
7.6. Сприяти збереженню мережі підліткових клубів за місцем проживання та залученню до участі в них дітей соціально незахищених категорій. 7.7. Не допускати перепрофілювання, продажу та здачу в оренду дитячих оздоровчих закладів, закладів освіти, культури та спорту комерційним та іншим структурам без глибокого і всебічного вивчення обгрунтованості таких дій та погодження з профспілками.
Зобов’язання об’єднання організацій роботодавців
7.8. Надавати допомогу роботодавцям щодо збереження об’єктів соціальної сфери на підприємствах - закладів культури, спорту, дитячих оздоровчих закладів, інших об’єктів, та забезпечення сприятливих умов.
7.9. Брати участь у реалізації регіональних програм соціально-культурного та духовного розвитку населення, частковому фінансуванню культурно-масових і фізкультурно-спортивних заходів, свят, змагань, дитячого оздоровлення.
7.10.Рекомендувати роботодавцям, керуючись ст.250 Кодексу законів про працю України, відраховувати кошти первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну та оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективними договорами відповідно до статті 44 Закону України "Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності".
Зобов’язання Федерації профспілок області
7.11. Сприяти використанню усіх можливостей щодо максимального задоволення соціально-культурних та духовних потреб населення, забезпечення ефективної діяльності культурно-освітніх, фізкультурно-спортивних дитячих та молодіжних закладів, установ і організацій.
7.12. Здійснювати громадський контроль за працевлаштуванням молоді, створенням для неї належних умов для адаптації в трудових колективах, підвищення кваліфікації та професійної майстерності, задоволення її культурно-освітніх, оздоровчих та житлово-побутових потреб.
7.13. Разом з членськими організаціями забезпечити проведення культурно-масової та фізкультурно-спортивної роботи серед працюючих і членів їх сімей, виділяти кошти на проведення новорічних і різдвяних свят для дітей, на оздоровлення дітей влітку і канікулярний період.
7.14. Забезпечувати контроль за використанням коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, своєчасним наданням матеріального забезпечення та соціальних послуг за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням, у складі комісій (уповноваженого) підприємства із загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими народженням та похованням.
7.15. Разом із членськими організаціями приймати активну участь у:
- культурно-мистецьких і фізкультурно-спортивних заходах, що проводяться в області, в тому числі галузевих і міжгалузевих спартакіадах;
- всеукраїнському огляді-конкурсі на кращий культурно-освітній заклад трудових колективів та кращого працівника цього закладу;
- всеукраїнській спартакіаді трудових колективів, легкоатлетичних кросах, змаганнях з окремих масових видів спорту, спартакіадах вихованців дитячо-юнацьких спортивних шкіл фізкультурно-спортивних товариств .
7.16. Відстоювати рівність прав жінок і чоловіків, розширення представництва жінок в органах державної влади, місцевого самоврядування, на керівних посадах у сфері виробництва, в профспілкових органах та інших громадських організаціях.
Розділ VIII. Соціальний діалог
З метою координації діяльності, пов’язаної з колективно-договірним регулюванням соціально-економічних і трудових відносин та вдосконалення соціального діалогу , сторони домовилися:
8.1. Визнавати основними формами реалізації соціального діалогу колективні переговори, консультації та співробітництво Сторін, а також вирішення конфліктних ситуацій на основі посередництва та примирення відповідно до чинного законодавства.
8.2.Проводити регулярні консультації з питань вироблення і реалізації соціально-економічної політики в області, а також з розроблення проектів програм, які стосуються соціально-економічних і трудових відносин, соціального захисту громадян, розглядати їх за участю Сторін. Інформувати Сторони про проведення зборів, нарад-семінарів, "круглих столів" інших заходів щодо соціально-економічних проблем з метою участі представників у цих заходах.
8.3. Сприяти укладанню угод на галузевому і регіональному рівнях та колективних договорів на підприємствах, в організаціях, установах усіх форм власності, що знаходяться у сфері дії сторін з охопленням ними максимальної кількості працівників.
8.4. Рекомендувати керівникам підприємств, установ та організацій разом з профспілковими організаціями брати участь у Всеукраїнському та обласному конкурсах на кращий колективний договір.
8.5. При наявності письмових заяв працівників-членів профспілок та згідно з умовами колективних договорів, роботодавці щомісячно та безкоштовно утримують із заробітної плати і перераховують на рахунки профспілок членські профспілкові внески і не допускають по них виникнення кредиторської заборгованості.
8.6. Продовжити роботу щодо подальшого формування в районах, містах області системи соціального діалогу, укладення територіальних угод.
Розділ IX.Заключні положення
9.1. Жодна із Сторін, що уклали Угоду, не має права в односторонньому порядку протягом терміну її дії приймати рішення, що погіршують норми і положення Угоди, або припиняють її дію.
9.2. У разі порушення однією із Сторін положень Угоди інша Сторона у 5-денний строк має право на позачергове скликання засідання обласної
тристоронньої соціально-економічної ради. Розбіжності і спори, що виникають, вирішуються в порядку, визначеному ст.11 Закону України “Про колективні договори і угоди”.
9.3. Спірні питання, що виникають під час реалізації Угоди, розв’язувати шляхом проведення консультацій та переговорів.
9.4. За порушення чи невиконання положень Угоди, ухиляння від участі в переговорах, за ненадання своєчасної інформації, необхідної для колективних переговорів і здійснення контролю, представники Сторін несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
9.5. У випадку реорганізації однієї із Сторін, правонаступники продовжують виконання прийнятих зобов’язань. 9.6.Текст Угоди та інформація про хід та підсумки її виконання оприлюднюються у засобах масової інформації.
Угоду підписано у чотирьох примірниках, які зберігаються у кожної із Сторін і мають однакову юридичну силу.
Угоду підписали:
|
|
|
Голова Рівненської обласної державної адміністрації
В.Берташ
Голова Федерації профспілок Рівненської області
М.Сірук |
Голова Рівненської обласної ради
О. Данильчук
Голова об’єднання організацій Роботодавців Рівненської області
В. Боярчук
|
11 жовтня 2010р.