Рішення обласної ради 5 скликання
Оприлюднено 24-12-2019У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
П’яте скликання
(Двадцять дев’ята сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від «25» вересня 2009 року № 1329
Про дотримання закладами охорони
здоров'я області конституційних прав
громадян на медичне обслуговування
Заслухавши доповідь начальника управління охорони здоров’я облдержадміністрації Ковальова В.А. щодо дотримання закладами охорони здоров'я області конституційних прав на медичне обслуговування та з метою забезпечення конституційних прав на медичне обслуговування, поліпшення організації медичного забезпечення, якості та доступності спеціалізованої медичної допомоги населенню області, керуючись статтею 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», за погодженням з постійними комісіями обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а :
1. Доповідь начальника управління охорони здоров’я облдержадміністрації Ковальова В.А. щодо стану дотримання закладами охорони здоров'я області конституційних прав на медичне обслуговування взяти до відома (довідка додається).
2. Схвалити текст звернення депутатів Рівненської обласної ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних рад, Київської та Севастопольської міських рад щодо конституційних прав громадян на медичну допомогу (звернення додається) та надіслати його за належністю.
3. Рекомендувати облдержадміністрації забезпечити належне фінансування обласних цільових програм та комплексних заходів з питань охорони здоров’я, спрямованих на профілактику захворювань, ранню діагностику, надання невідкладної медичної допомоги та якісне лікування.
4. Рекомендувати райдержадміністраціям, районним та міським радам:
4.1. Розглянути питання щодо стану дотримання закладами охорони здоров'я області конституційних прав на медичне обслуговування на сесіях відповідних рад.
4.2. На виконання діючих нормативних актів, відповідно до Типового положення про відділ охорони здоров’я районної державної адміністрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.11.2007р. №1364, забезпечити подальший контроль за створенням відділів охорони здоров’я районних держадміністрацій, з метою удосконалення системи управління охороною здоров'я області.
4.3. За підсумками діяльності за 9 місяців 2009 року переглянути фінансування регіональних програм та комплексних заходів з охорони здоров'я з метою поліпшення їх фінансування з місцевих бюджетів.
5. Рекомендувати управлінню охорони здоров’я облдержадміністрації, територіальним медичним закладам області:
5.1. Здійснювати заходи щодо забезпечення дотримання конституційних прав на медичне обслуговування населення, поліпшити якість та доступність медичної допомоги сільському населенню.
5.2. Продовжити контроль за виконанням рішення обласної ради від 28.01.2005 №473 "Про обласну програму реформування первинної медико-санітарної допомоги на засадах загальної практики/сімейної медицини на 2005-2010 роки", в частині реорганізації ФАПів і сільських лікарських амбулаторій в лікарські амбулаторії загальної практики/сімейної медицини та забезпечення їх кваліфікованими медичними кадрами, відповідним обладнанням, транспортом і умовами праці.
5.3. З метою поліпшення фінансування галузі ефективно впроваджувати систему багатоканального фінансування закладів охорони здоров’я шляхом збільшення відсотка залучених позабюджетних коштів, в тому числі за рахунок створення та активізації роботи лікарняних кас, спонсорських коштів юридичних, фізичних осіб, страхових компаній та інших джерел фінансування, що не суперечать чинному законодавству. Забезпечити контроль за додержанням фінансово-господарської дисципліни.
5.4. Здійснити заходи щодо упорядкування мережі та структури закладів охорони здоров'я, в тому числі санаторіїв, відповідно до фактичних потреб.
5.5. Передбачити пріоритети профілактики та лікування соціально значущих захворювань, особливо у дітей і підлітків.
5.6. Здійснити заходи щодо удосконалення профорієнтаційної роботи по залученню сільської молоді та молоді, яка проживає на радіаційно забрудненій території, до вступу у вищі навчальні заклади ІІІ-IV рівнів акредитації за цільовими направленнями.
5.7. Активізувати санітарно-освітню роботу щодо профілактики тютюнопаління, наркоманій, алкоголізму та пропаганди здорового способу життя.
6. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію обласної ради з питань охорони здоров’я, материнства та дитинства (Кобилянська В.Г.).
Голова ради О. Ю.Данильчук
ЗВЕРНЕННЯ
депутатів Рівненської обласної ради
до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України,
Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних рад,
Київської та Севастопольської міських рад
щодо конституційних прав громадян на медичну допомогу
Ми, депутати Рівненської обласної ради, від імені громади краю висловлюємо стурбованість станом охорони здоров'я населення. На жаль, гарантована Конституцією України безоплатна медична допомога не доступна багатьом жителям країни, особливо соціально-незахищеним верствам: дітям, людям похилого віку, хронічним хворим на цукровий діабет, ниркову недостатність та іншим категоріям.
Невпинно зростає рівень захворюваності систем кровообігу, онкологічних патологій. Поширюються інфекційні хвороби: зокрема туберкульоз, СНІД. Прогресують алкоголізм та наркоманія, психічні порушення.
Водночас існуюча система охорони здоров'я об’єктивно вже не може задовольнити зростаючі потреби у медичній допомозі. В результаті питома вага втрат працездатного населення у загальній смертності зросла до 26 %.
Державне фінансування охорони здоров'я є недостатнім. До того ж, його постійно нівелює зростаючий рівень інфляції: лише за 9 місяців 2009 року вартість ліків зросла в середньому в Україні на 15 %, тому ліки для значної частини хворих недоступні.
Варто зазначити, що в державному бюджеті не передбачаються видатки в повному обсязі для лікування хворих, які потребують медичної допомоги третинного рівня. Наприклад, з обласного бюджету у 2009 році передбачено на медикаментозне забезпечення хворих з хронічною нирковою недостатністю 5 млн.175 тис.грн. з розрахунку потреби для лікування одного хворого з хронічною нирковою недостатністю 65 тис. грн. в рік. Згідно з нормативними розрахунками Міністерства фінансів України на кожного мешканця виділяється сума коштів, яка не забезпечує виконання статті 49 Конституції України в повному обсязі.
Нагальною є потреба забезпечення закладів охорони здоров'я сучасним високоефективним обладнанням, а також удосконалення форм оплати праці медичних працівників, управління та організації діяльності галузі. Рівень оплати праці залишає більшість медиків за межею бідності, а обмеженість бюджету не дозволяє належним чином забезпечити безпеку праці персоналу.
Крім того, реальний дефіцит кадрів складає 20% і за прогнозами через 3-5 років ця тенденція може призвести до різкого погіршення медичного обслуговування населення. Забезпеченість лікарськими кадрами районів, що зазнали радіоактивного впливу внаслідок аварії на ЧАЕС складає від 16,3 до 21,3 на 10 тис. населення при середньообласному показнику - 37,3.
Фактично законодавча база не відповідає вимогам статті 49 Конституції України, адже не визначено той мінімум медичної допомоги, що повинен гарантуватися державою, не обраховано потребу в коштах для його реалізації та не приведено у відповідність до неї обсяги бюджетного фінансування галузі.
Медична допомога для всього населення держави перестала бути безкоштовною – це слід визнати представникам усіх гілок влади.
Дефіцит державних коштів веде до заміщення безоплатної медичної допомоги платною.
Державні та комунальні медичні заклади продовжують залишатися в статусі бюджетних установ із украй обмеженими правами і стимулами щодо прийняття управлінських і фінансових рішень, які дозволяли б забезпечити більш ефективне використання ресурсів.
Враховуючи зазначене, з метою поліпшення стану справ у галузі охорони здоров'я відповідно до статті 49 Конституції України, ми, депутати Рівненської обласної ради пропонуємо:
1. Провести Парламентські слухання у Верховній Раді України щодо забезпечення конституційних прав громадян на медичну допомогу та проблемних питань охорони здоров'я;
2. Забезпечити виконання норми статті 49 Конституції України щодо безоплатності медичної допомоги в державних і комунальних медичних закладах;
3. Внести зміни до статті 49 Конституції України щодо створення страхових та приватних медичних закладів, у яких лікування проводитиметься за рахунок страхових внесків та особистих коштів громадян.
4. Визначити обсяги гарантованого рівня безоплатної медичної допомоги всіма закладами охорони здоров'я незалежно від форми власності з метою забезпечення конституційних прав громадян України на охорону здоров'я, медичну допомогу та медичне страхування;
5. Забезпечити першочергове державне медичне страхування всіх дітей України шляхом передбачення на це коштів у Державному Бюджеті України з 1 січня 2010 року та внесення відповідної норми у Бюджетний Кодекс України.
6. Гарантувати виконання статті 49 Конституції України всім хворим, які підлягають лікуванню за цільовими Державними Програмами в галузі охорони здоров‘я.
7. Розробити систему соціально-економічного стимулювання здорового способу життя з визначенням заходів і механізмів підтримки та заохочення культури здоров'я на державному, галузевому, індивідуальному рівнях, а також на рівні трудових колективів.
8. Розробити перелік соціальних стандартів на медичне обслуговування третинного рівня, який має фінансуватися з державного бюджету.
9. Підготувати державну програму організації медичного забезпечення хворих з хронічною нирковою недостатністю, що потребують гемодіалізного лікування та пересадки донорської нирки.
Кабінету Міністрів України при формуванні державного бюджету передбачати виділення коштів на ці цілі окремим рядком. Потреба Рівненської області складає 7 млн.900 тис. гривень на 2009 рік.
Ми розраховуємо на розуміння та підтримку кожного і закликаємо до реальних дій, тому що збереження здоров'я нації – це наша загальна справа.
Схвалено
Рішення Рівненської обласної ради
від 25 вересня 2009 року
№ 1329
ДОВІДКА
про дотримання закладами охорони здоров'я області
конституційних прав на медичне обслуговування.
Головною метою соціального розвитку в кожній державі є збереження здоров'я людини, попередження розвитку хвороб та інвалідності, оскільки у системі людських цінностей здоров'я має особливе значення – при його втраті або суттєвому погіршенні все інше позбувається свого сенсу. Здоров'я громадян значною мірою впливає на процеси і результати економічного, соціального і культурного розвитку країни, демографічну ситуацію і стан національної безпеки, і є важливим соціальним критерієм ступеню розвитку і благополуччя суспільства.
Стан здоров'я населення значною мірою визначаються станом організації та функціонування системи охорони здоров'я, доступністю та якістю медичних послуг, що гарантують забезпечення реалізації передбаченого Конституцією України права громадян на медичну допомогу.
Система охорони здоров'я в Україні – це комплексна галузь, яка повинна ╜рунтуватися на принципах ЕФЕКТИВНОЇ ВЗАЄМОДІЇ багатьох центральних та регіональних органів влади на рівні Міністерств , відомств, управлінь:охорони здоров'я, фінансів, економіки, праці та соціальної політики, освіти і науки, з питань надзвичайних ситуацій та інших міністерств та відомств. Відповідно ефективна діяльність галузі неможлива без належної взаємодії центральної влади та органів місцевого самоврядування.
Крім того, відповідно до Конституції України та Закону України " Про місцеве самоврядування", повноправним власником більшості закладів охорони здоров'я первинного та вторинного рівнів ( до яких, зокрема, відносяться дільничні лікарні, амбулаторії, районні, міські лікарні), а також закладів третинного рівня ( обласні лікарні та інші заклади обласного підпорядкування) є відповідні місцеві ради.
Регулювання правовідносин у сфері охорони здоров'я провадиться на підставі:
- Конституції України;
- законів України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Основи законодавства України про охорону здоров'я", "Основи законодавства України про загальнообов'язкове державне соціальне страхування" та Бюджетним кодексом України;
- постанови Кабінету Міністрів України від 13.06.2007 №815 "Про затвердження Національного плану розвитку системи охорони здоров'я на період до 2010 року"
У відповідності до Статті 49. Конституції України:
Кожен має право на охорону здоров’я, медичну допомогу та медичне страхування.
Охорона здоров’я забезпечується державним фінансуванням відповідних соціально-економічних, медико-санітарних і оздоровчо-профілактичних програм.
Держава створює умови для ефективного і доступного для всіх громадян медичного обслуговування. У державних і комунальних закладах охорони здоров’я медична допомога надається безоплатно; існуюча мережа таких закладів не може бути скорочена. Держава сприяє розвиткові лікувальних закладів усіх форм власності.
Держава дбає про розвиток фізичної культури і спорту, забезпечує
санітарно- епідемічне благополуччя.
Основні шляхи та напрями реалізації визначених завдань, спрямованих на задоволення потреб населення в охороні його здоров'я, забезпечення прав громадян на якісну і доступну медико-санітарну допомогу, створення умов для формування здорового способу життя визначені Міжгалузевою комплексною програмою « Здоров’я нації» на 2002-2011 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 14 від 10 січня 2002 року.
Відповідна регіональна Міжгалузева комплексна програма "Здоров'я нації" на 2002 – 2011 рр затверджена рішенням обласної ради та схвалена розпорядженням голови облдержадміністрації від 17.12.2002р. №734. Стан реалізації заходів регіональної Програми перебуває на постійному контролі в управлінні охорони здоров'я облдержадміністрації, органах місцевого самоврядування. У порядку контролю систематично аналізується на колегіях облдержадміністрації , управління охорони здоров’я, медичних радах.
В умовах триваючої економічної кризи охорона здоров'я постала перед серйозними проблемами, пов'язаними з обмеженим фінансуванням галузі, дефіцитом ресурсів, недосконалістю нормативно-правових засад, демографічними та соціально-економічними диспропорціями, поглибленням екологічних проблем.
З метою реалізації державної політики та конституційних вимог у сфері охорони здоров'я, пріоритетними напрямками діяльності управління, органів та закладів охорони здоров'я області визначені: збереження, оптимізація та забезпечення діяльності мережі закладів охорони здоров'я, підвищення якості та доступності медичної допомоги населенню, поліпшення матеріально-технічної бази лікувально-профілактичних закладів, охорона материнства та дитинства, боротьба з туберкульозом, онкологічними та серцево-судинними захворюваннями, ВІЛ/СНІДом, іншими інфекційними хворобами.
Мережа закладів охорони здоров'я нараховує 853 медичних закладів; з них 69 стаціонарних, 119 самостійних амбулаторно-поліклінічних, 14 центральних районних та 9 районних лікарень, 17 дільничних, 93 лікарські амбулаторії, в тому числі 87 амбулаторій загальної практики-сімейної медицини, 630 фельдшерсько-акушерських пунктів, 32 здоровпункти.
здійснювались заходи щодо пріоритетного розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах загальної практики-сімейної медицини, поліпшення матеріальної бази закладів охорони здоров'я первинної ланки. В рамках виконання регіонального плану реформування первинної медико-санітарної допомоги, у 2008 році було створено 17 закладів загальної практики/сімейної медицини та 52 дільниці при самостійних амбулаторно-поліклінічних закладах; у І півріччі 2009 року – 4 амбулаторії та 2 дільниці. Всього функціонує 110 закладів даного типу, в тому числі 80 сільських лікарських амбулаторій та 7 відділень ЗПМС. В заміну терапевтичних та педіатричних дільниць, в області на теперішній час, організовано 204 дільниці лікарів загальної практики/сімейної медицини, на обслуговуванні яких перебуває понад 420 тисяч населення, або 36,6 % жителів області (2007 – 29,5%). Впродовж І півріччя 2009 року для поліпшення матеріально-технічної бази закладів (підрозділів) загальної практики/сімейної медицини придбано 7 холодильників, 3 стоматустановки, 3 комп'ютери та медичний інструментарій. Всього з різних джерел фінансування, на виконання комплексних заходів впровадження загальної практики/сімейної медицини, в І півріччі 2009 року використано 102,7 тис. грн.
Спеціалізована медична допомога забезпечується 21 обласним закладом охорони здоров'я. Загальна кількість стаціонарних ліжок становить 10010; показник забезпечення населення лікарняними ліжками - 87,0, (по Україні-87,6) Робота ліжка склала 340,7 днів, оберт ліжка 26,9 рази, середнє знаходження хворого на ліжку – 12,5 дні, летальність – 0,68. За 6 місяців поточного року в лікарняних закладах області проліковано на 4394 хворих більше аналогічного періоду минулого року. Рівень відвідування до лікарів амбулаторно-поліклінічних закладів області з розрахунку на 1 жителя становить 4,8 (4,7 за І півріччя 2008 р.). Сільськими жителями здійснено 43,2% відвідувань.
Крім того, на території області функціонують 6 відомчих закладів охорони здоров'я з ліжковим фондом 610 ліжок; на підприємницьких засадах здійснюють медичну практику - 50 закладів та 176 фізичних осіб.
У 2008 році на будівництві та реконструкції об'єктів охорони здоров’я за рахунок всіх джерел фінансування було освоєно 27728,7 тис. грн., в тому числі на будівництві лікарні в смт Рокитне -6,8 млн. грн. За рахунок цих коштів поліпшена матеріально-технічна база близько 20 відділень та структурних підрозділів районних та обласних закладів охорони здоров'я; на базі Сарненської ЦРЛ створено міжрайонне відділення гемодіалізу та екстракорпоральної детоксикації для хворих з хронічною нирковою недостатністю, на базі пологового будинку №1 м. Рівне створений комунальний заклад "Рівненський обласний перинатальний центр", при обласному центрі профілактики та боротьби зі СНІДом відкрита лабораторія діагностики ВІЛ-інфекції та інш.
Упродовж 2008 року для потреб галузі отримано 18 санітарних автомобілів, в тому числі 9 для обслуговування сільського населення. За рахунок різних джерел фінансування придбано медичного обладнання на загальну суму понад 15 млн. грн..
За І півріччя 2009 року для лікувально-профілактичних закладів області отримано 4 автомобілі, в тому числі для закладів сільської місцевості – 2 автомобілі.
Розроблені та затверджені в установленому порядку: Обласна комплексна програма "Цукровий діабет" на 2008 – 2009 рр, Обласна програми створення єдиної системи надання екстреної медичної допомоги на період до 2010 року.
У поточному році проведені ремонтні роботи нейрохірургічного відділення ЦМЛ м. Рівне та відкрито нейрохірургічний комплекс з нейрореанімаційним блоком; запроваджено відповідну програму його розвитку та підтримки.
Проводиться реконструкція приміщень під лікарські амбулаторії загальної практики/сімейної медицини: дитячого садка с. Блажево Рокитнівського р-ну та колишньої музичної школи с. Колоденка Рівненського р-ну. Закінчуються ремонтні роботи дитячого садка смт. Оржів Рівненського р-ну.
В Дубровицькій ЦРЛ створено і відкрито відділення анестезіології та інтенсивної терапії.
Відремонтоване приміщення травмпункту міської лікарні Дубенського міськрайонного ТМО.
Згідно проекту людської безпеки “Кусаноне”, який реалізується Посольством Японії в Україні, пологове відділення Рокитнівської ЦРЛ, забезпечено медичним обладнанням (інкубатор, реанімаційне місце для новонароджених, ваги, лампи для фототерапії) вартістю 220 тис. грн.
В рамках реалізації інвестиційних проектів соціально-економічного розвитку регіонів в сфері охорони здоров'я, за кошти Стабілізаційного фонду в сумі 5746,3 тис. грн., планується ввести в дію до завершення поточного року дитячу поліклініку і відділення сімейної медицини в смт. Гоща потужністю 140 відвідувань за зміну, реконструювати і ввести в дію пологове відділення Березівської дільничної лікарні Рокитнівського району потужністю 5 ліжок та лікарську амбулаторію в с. Борове Рокитнівського району потужністю 30 відвідувань за зміну.
За рахунок коштів бюджету розвитку обласного бюджету (2654,6 тис. грн.) буде введено в дію фізіотерапевтичне відділення обласного госпіталю для інвалідів ВВВ в смт. Клевань Рівненського району, реконструйоване і введене в дію приймальне відділення обласної дитячої лікарні в м. Рівне та завершені роботи по реконструкції лікарської амбулаторії в с. Великі Озера Дубровицького району. Крім цього, планується продовжити будівництво Рокитнівської центральної районної лікарні (терапевтичний корпус з харчоблоком).
Результативність діяльності галузі значною мірою визначається належним
фінансовим забезпеченням, що вимагає збільшення асигнувань на охорону здоров’я та їх ефективного використання.
На 2008 рік для закладів охорони здоров'я були заплановані видатки в сумі 586104,4 тис. грн., що на 150785,3 тис. грн., або на 25,7% більше асигнувань минулого року. Профінансовано 100% до планових призначень (586104,4 тис. грн.). Касові видатки з розрахунку на 1-го жителя склали 509,2 грн. проти 375,5 грн. за 2007 рік.
В структурі видатків:
| 2007р | 2008р | ||
Відсоток виконання бюджету до запланованого | 99,5 | 100,0 | ||
Касові видатки (тис. грн.) | 433086,3 | 586104,4 | ||
- заробітна плата | 246358,2 | (56,9%) | 332188,8 | (56,7%) |
- енергоносії | 31716,6 | (7,3%) | 40948,1 | (7,0%) |
- медикаменти | 21511,5 | (5,0%) | 27394,4 | (4,5%) |
- харчування | 10808,0 | (2,5%) | 14961, 1 | (2,5%) |
Питома вага збільшення видатків припадає на підвищення заробітної плати з нарахуваннями працівникам у зв'язку із збільшенням розміру мінімальної заробітної плати.
Дещо зросли витрати лікувальних закладів на медикаменти. Якщо в 2007 році на ці цілі було виділено 21511,5 тис. грн., то в 2008 р. - 27394,4 тис. грн. (В розрахунку на 1 ліжко-день видатки склали 8,1 грн. проти 6,18 грн. у попередньому році).
Фінансування, передбачене на продукти харчування стаціонарних хворих збільшено на 4153,1 тис. грн. (видатки з розрахунку на 1 ліжко-день складають 4,43 грн., за 2007 р - 3,18 грн.).
Для потреб галузі, лікувально-профілактичними закладами області за 2008 рік залучено 45 млн. 746,6 тис. грн. позабюджетних коштів, що на 27,8% більше, ніж за 2007 рік. З розрахунку на 1 жителя сума позабюджетних коштів збільшилась до 39,7 грн. проти 28,6грн. за попередній рік.
Фінансові надходження до фондів лікарняних кас, в порівнянні з 2007 роком зменшились на 82,4 тис. грн. В середньому витрати лікарняних кас на придбання медикаментів та виробів медичного призначення на 1 особу в 2008 році є більшими ніж в 2007 році, 203,6 грн., та 140,2 грн. відповідно.
На 2009 рік передбачене фінансування в обсязі 623млн. 420,0 тис. грн., або в порівнянні з минулим роком збільшено майже на 10,0%. Профінансовано, станом на 01.07.2009 р., 298 млн. 353,6 тис. грн., що становить 47,8% до запланованого на рік. Обсяги фінансування з розрахунку на 1 жителя за 6 місяців нинішнього року становлять 259,2 грн.
Разом з тим, одночасно із збільшенням фінансування відбулося зростання вартості медикаментів та інших ресурсів, які використовуються системою охорони здоров'я для реалізації діагностичних, лікувальних та профілактичних технологій
У 2009 році для потреб закладів охорони здоров'я шляхом залучення позабюджетних коштів, що не суперечить чинному законодавству, додатково акумульовано 21,1 тис. грн., що на 4,25 тис. грн. менше, ніж за 6 місяців 2008 року.
Менш активною стає діяльність лікарняних кас. Надходжень з фондів лікарняних кас для лікування хворих в динаміці І півріч 2008-2009 років зменшились на 63,7 тис. грн.
Загальна сума позабюджетних надходжень з розрахунку на 1 жителя зменшились з 19,1 грн. до 18,3 грн.
Для виконання заходів державних програм в 2009 р. заплановано 26 млн. 949,2 тис. грн., що на 12,2 тис. грн. менше, ніж в минулому році. Проте за І півріччя 2009 року державні програми профінансовано на 33,4% більше, ніж за аналогічний період минулого року, або 15 млн. 344,6 тис. грн. проти 9 млн. 184,1 тис. грн. відповідно.
На реалізацію регіональних програм за рахунок коштів місцевих бюджетів профінансовано 6 млн. 677,4 тис. грн., що становить 47,1% до запланованого.
В розрізі районів та міст області заплановані обсяги фінансування на виконання регіональних галузевих програм в тис. грн. становлять: в Сарненському – 538,4, Рівненському – 349,0, Здолбунівському – 339,0, натомість в Демидівському –12,0, Березнівському – 42,2, Дубенському – 60,1, а в Дубровицькому р-ні фінансування не передбачено зовсім.
В цілому , реальне фінансування галузі тільки частково забезпечує потреби охорони здоров'я, в тому числі забезпечення медикаментами та виробами медичного призначення пільгової категорії населення.
Важливим елементом підвищення якості та доступності медичної допомоги є ліцензування та акредитація закладів охорони здоров’я. Станом на 01.07.09 р. ліцензуванням та акредитацією охоплено понад 90,0% закладів охорони здоров'я, що мають юридичний статус. У 2009 році, згідно затвердженому графіку, проведена державна акредитація 25 закладів охорони здоров'я, в тому числі 15 лікувальних закладів третинного рівня, за участі представників Головної акредитаційної комісії МОЗ України. За окремим дорученням голови обласної держадміністрації, продовжується активна робота щодо ліцензування господарської діяльності - медичної практики закладів охорони здоров’я первинного рівня, що перебувають у власності сільських (селищних) рад.
В діяльність закладів охорони здоров’я всіх рівнів та профілів впроваджуються уніфіковані нормативи надання медичної допомоги та показники якості медичної допомоги (клінічні протоколи), затверджені відповідними наказами МОЗ України. Крім того, впроваджено 43 нових рекомендованих методів діагностики та лікування захворювань.
Забезпеченість населення області лікарськими кадрами зросла з 36,8 на 10 тис. населення у 2007 році до 37,3 у 2009 В сільських адміністративних районах показник забезпеченості лікарями складає 22,6 на 10 тис. населення і залишається практично незмінним з 2002 року. Низькі показники забезпеченості лікарськими кадрами в районах, що зазнали радіоактивного впливу внаслідок аварії на ЧАЕС( від 16,3 до 21,3 на 10 тис. населення). В області проблемним для галузі охорони здоров'я залишається кадрове забезпечення амбулаторно-поліклінічних закладів північних районів. На протязі останніх років в Зарічненському районі відсутній лікар кардіолог, недостатнє забезпечення хірургами, акушер-гінекологами. На теперішній час залишаються без лікарів 12 лікарських амбулаторій, зокрема сіл: Берег Дубенського р-ну, Переброди Дубровицького р-ну, Ступно Здолбунівського р-ну, Устя Корецького р-ну, Злазне, Берестовець Костопільського р-ну, Бокійма, Миколаївка Млинівського р-ну, Могиляни Острозького р-ну, Хотинь, Рідків Радивилівського р-ну, Старе Село Рокитнівського району.
З метою поліпшення кадрового забезпечення закладів охорони здоров'я області, особливо сільської місцевості, управлінням охорони здоров'я облдержадміністрації направлено на навчання у вищі медичні заклади освіти за цільовими направленнями 180 осіб, зокрема за сільською квотою 150 осіб, за Чорнобильською - 30 осіб.
З випуску 2009 р. зараховано 92 особи для проходження інтернатури та послідуючого працевлаштування в заклади охорони здоров'я області, 80% з них - в заклади охорони здоров'я сільської місцевості.
Стан здоров'я населення. З 2008 року, вперше за останні роки, демографічні процеси набули позитивного значення. Природний приріст у 2008 році склав плюс 0,9 на 1 тисячу жителів проти мінус 0,1 у 2007 році (по Україні у 2007році- мінус 6, 2 ). Позитивна динаміка природного приросту зберігається і у 2009 році: за І півріччя – ( + 0,5) . Кількість міст та районів з приростом населення збільшилось з 6-ти до 8-ми.
У 2008 році зареєстрований 1 випадок материнської смертності (показник 5,85 на 100 тис. народжених живими проти 19,0 (2 випадки) у 2007 році). У І півріччі 2009 року випадки материнської смертності не реєструвались.
Показник малюкової смертності знизився до 8,85 на 1 тисячу народжених живими проти 11,3 у 2007 році; за 6 місяців 2009 року малюкова смертність склала 7,9 на 1 тис. народжених живими.
В динаміці перших півріч 2008-2009 років рівень первинної захворюваності знизився серед дорослого населення на 5,9%, проте зріс серед дітей на 3,9%, серед підлітків на 8,1%. В структурі захворюваності переважають хвороби органів дихання - 1444,7 на 10 тис. населення, органів травлення - 341,6, травми та отруєння - 259,6, хвороби системи кровообігу-257,1. Знизилась захворюваність злоякісними новоутвореннями, СНІДом, наркоманіями.
В динаміці звітних періодів двох останніх років рівень травматизму серед всього населення області зменшився на 1402 випадків, або на 4,9%, в тому числі виробничий травматизм зменшився з 18,2 на 100 тис. дорослих до 12,3.
Позитивної динаміки по області набув рівень первинного виходу на інвалідність серед дорослого населення, темп зниження становить 6,3%; в той же час серед дітей цей показник у 2009 році зріс на 4,7%.
Профілактика та лікування серцево-судинних та судинно-мозкових захворювань є одним із пріоритетів діяльності охорони здоров’я Рівненської області. Розповсюдженість ішемічної хвороби серця в області у 2008 році зросла на 2,6 % в порівнянні з 2007 роком (з 1979,5 на 10 тис. населення у 2007 році до 2032,7 у 2008); розповсюдженість гіпертонічної хвороби зросла на 1,9% (з 2659,5 на 10 тис. населення у 2007 році до 2711,4 у 2008). Кількість пацієнтів з гострим інфарктом міокарду у 2008 зросла на 2,0 % в порівнянні з 2007 роком. Тенденція до росту захворюваності продовжується і в 2009 році. Рівень інвалідизації населення працездатного віку від цієї патології зріс на 17,6%.
В цілому по області, за роки виконання заходів Програми профілактики та лікування артеріальної гіпертензії на 1999- 2010 роки поліпшено виявлення хворих на гіпертонічну хворобу, збільшено обсяги охоплення диспансерним спостереженням хворих, зменшився рівень первинного виходу на інвалідність з причини гіпертонічної хвороби, зменшилась смертність та поширеність інсультами порівняно з 1999 роком, але основною проблемою виконання програми і на теперішній час є відсутність фінансування.
На виконання програми по запобіганню та лікуванню серцево-судинних та церебро-васкулярних захворювань на 2006-2010 роки за І півріччя 2009 року на базі РОКЛ та міської лікарні збільшено кількість проведених інтервенційних втручань.
Організовано 2 виїзних огляди хворих Рівненської області фахівцями інституту ім. М.М. Амосова: оглянуто – 202 хворих, відібрано для оперативного лікування 36 хворих.
В області протягом І півріччя 2009 року виявлено – 1480 хворих з цукровим діабетом, із них - 12 дітей. Низький рівень первинної захворюваності діабетом на 100 тис. населення в Дубровицькому (58,6), Рівненському (95,4) районах та м. Рівне ( 97,1), по області показник становить 128,6.
За І півріччя відзначається незначне збільшення відсотка діабетичних ускладнень: діабетичнох нефропатіх з 3,5% до 3,7% від диспансерної групи, діабетичних ретинопатій з 5,8% до 6,2%, що пояснюється уточненням даних при внесенні до Державного реєстру хворих на цукровий діабет.
Станом на 1 липня 2009 року, в області перебуває на обліку 25,1тис. хворих з діабетом, поширеність складає 2181,5 на 100 тис. населення.
3656 хворих або 14,5% потребують щоденного введення інсуліну, із них - 139 дітей віком до 18 років.
На виконання Програми „Цукровий діабет” в обласному бюджеті на закупівлю інсулінів (вітчизняного та імпортного виробництва), аналогів, засобів самоконтролю та витратних матеріалів для них, препаратів для лікування хворих нецукровим діабетом передбачено 6319,1 тис. грн., із них використано в І півріччі 2009 року – 2673,2 тис. грн.
Всі діти, підлітки і вагітні, хворі на цукровий діабет, забезпечені глюкометрами та витратними матеріалами до них на 100%. Для покращення виявлення цукрового діабету у сільського населення широко застосовуються тест-смужки для визначення цукру крові, які були отримані централізовано у листопаді 2008 року.
Забезпечення хворих цукровим діабетом цукрознижуючими таблетованими препаратами залишається у 2009 році на досить низькому рівні – 20-25%. Дещо краще забезпечення даними препаратами відзначається в північних районах області (за рахунок коштів Чорнобильського фонду.
В області за 2008 рік відмічається поліпшення епідситуації з туберкульозу. Захворюваність дітей віком 0-17 років на активний туберкульоз в порівнянні з 2007 роком зменшилась на 25,4% (по Україні на 2,8%). Зменшилась на 5,7%, захворюваність активним туберкульозом серед сільського населення ( за 2008 рік показник на 100 тис. населення становив 79,4 (по Україні – 80,7); за І половину 2009 року рівень захворюваності зменшився на 17,8% проти аналогічного періоду 2008 року.
Разом з тим. за звітний період в області відмічається значне зниження обсягів профілактичних оглядів населення з метою виявлення туберкульозу: рентгенопрофоглядів з 682,5 до 253,0 на 1000 населення віком від 15 років і старше, туберкулінодіагностики з 352,9 до 247,3 на 1000 населення віком до 14 років.
В Дубровицькому, Острозькому, Млинівському р-нах рентгенопрофоглядами охоплено лише 16-16,5% жителів, від числа підлягаючих.
Недостатні обсяги проведення туберкулінодіагностики в 7-ми районах відображено в таблиці.
№ з/п | Назва районів | Туберкулінодіагностика на 1000 дитячого населення до 14 років включно | |
І півріччя 2008р. | І півріччя 2009 р. | ||
1. | Володимирецький | 831,5 | 16,1 |
2. | Зарічненський | 63,3 | 16.1 |
3. | Костопільський | 772,1 | 44.4 |
4. | Березнівський | 650,1 | 73,2 |
5. | Млинівський | 953,3 | 83,6 |
6. | Острозький | 0 | 0 |
7. | Рівненський | 0 | 0 |
Захворюваність активним туберкульозом знизилась з 40,8 на 100 тис. населення за І півріччя 2008 року до 33,5 за звітний період нинішнього року. Нижчий рівень захворюваності туберкульозом в м. Кузнецовськ – 14,9, Корецькому р-ні – 16,8, Березнівському р-ні – 17,6, натомість висока захворюваність в Сарненському – 51,4, Гощанському – 49,6, Рівненському – 44,2 районах.
Відсоток деструктивних форм туберкульозу серед вперше виявлених хворих зменшився до 49,8 проти 53,7 за І півріччя 2008 року. Водночас відмічається зростання показника в Радивилівському – на 28,6% (85,7%), Березнівському на 20,5% (75,%), Зарічненському на 17,8% (77,8%) районах.
Занедбаних форм туберкульозу у вперше виявлених зменшилось на 0,9%, показник по області становить 24,6%. Вдвічі перевищує значення середньообласного показника в Демидівському р-ні (50,0%). Висока занедбаність туберкульозу в Дубенському – 45,4%, Радивилівському – 42,8% районах.
Смертність від туберкульозу серед населення області зменшилась з 0,9 на 10 тис. жителів до 0,6. або на 32,1% проти аналогічного періоду 2008 року Більше ніж в 4 рази смертність в м. Дубно (2,6), майже вдвічі більша в Дубровицькому (1,2), Гощанському (1,1), Дубенському (1,1) районах.
Онкозахворюваність серед населення області за 2005-2008 роки має тенденцію до поступового росту (від 253,0 на 100 тис. нас. у 2005 році до 262,1за 2008 рік). Кількість виявлених онкохворих за 2008 рік в порівнянні з 2007 роком по області збільшилася на 3,3%. Показник смертності від злоякісних новоутворень знизився до 149,6 на 100 тисяч населення проти 156,6 у 2007 році.
Темпи ВІЛ інфікованості щороку зростають. Впродовж 2008 року в області зареєстровано 223 нових випадків ВІЛ-інфекції, що становить 18,0 на 100 тис. населення, проти 13,6 на 100 тисяч населення у 2007 році. Показник захворюваності СНІДом склав 2,3 на 100 тисяч населення (25 випадків) проти 2,8 на 100 тисяч населення у 2007році.
Станом на 01.07.2009 року, зареєстровано 1050 осіб з діагнозом ВІЛ-інфекція. Вдвічі знизилась захворюваність на СНІД (з 1,6 до 0,78 на 100 тисяч населення), водночас рівень смертності від СНІДу зріс з 0,08 до 6,9 на 100 тис. населення.
За 6 місяців поточного року відмічається збільшення кількості донорів по області на 995 осіб або 7,2%. Зросла також кількість донорів, прийнятих виїзною бригадою КЗ "РОСПК" на 318 чоловік.
І на далі в ряді районів не вирішується питання забезпечення донорів обов’язковим сніданком та обідом після кроводачі, оскільки тільки в 6-ти районах (Березнівський, Володимирецький, Дубровицький, Дубенський, Острозький, Сарненський, МСЧ м. Кузнецовська) донори отримують обід вартістю 8 – 15 грн., хоча на даний час це недостатньо для забезпечення необхідної калорійності обіду. В червні 2009 року, у Всесвітній день донора черговий раз в області проводилось вшанування донорів. На сьогоднішній день в області налічується 6 донорів, що мають статус «Заслуженого донора України» та 1733 донори зі званням «Почесний донор України», для яких з 01.01.2006 року на 10% від прожиткового мінімуму підвищилася пенсія, що надається по віку.
Значна увага надавалась медичному забезпеченню ветеранів війни.
Протягом 2008 року в області лікарями фахівцями комплексно оглянуто 61460 ветерани війни, що складає 97,0% від усіх ветеранів, які перебувають на обліку; стаціонарно оздоровлено 20714 ветеранів війни або 32,7 % ( по Україні - 25,8%). В умовах обласного госпіталю інвалідів війни 106 ветеранів війни безоплатно отримали слухові апарати, 538 - зубопротезну допомогу .
В області проживає та перебуває на диспансерному обліку 405519 осіб, постраждалих внаслідок аварії на ЧАЕС, що складає 35,2 % від усього населення регіону. Комлексними медичними оглядами у 2008 році охоплено: ліквідаторів - 70,0%, евакуйованих - 9,1%, дорослого населення ІІІ групи первинного обліку – 61,6%, дорослого населення ІV групи первинного обліку – 53,5%, дитячого населення ІV групи первинного обліку (діти 0-14р.) – 79,7%, підлітків (15-17 р.) – 78,3%, онуків V групи первинного обліку – 76,2%.
Обсяги оздоровлення постраждалого населення області в розрізі груп первинного обліку за 6 місяців 2009 року:
| Амбулаторно | Стаціонарно | Санаторно-курортно | |||
2008 | 2009 | 2008 | 2009 | 2008 | 2009 | |
Ліквідатори | 2762 | 2834 | 424 | 666 | 81 | 81 |
евакуйовані | 160 | 170 | 32 | 39 | 15 | - |
Доросле населення ІІІ гр. | 113648 | 117791 | 21962 | 22891 | 785 | 1273 |
Доросле населення ІУ гр. | 8988 | 11538 | 663 | 908 | 90 | 123 |
Діти (0-14р.) | 57698 | 60336 | 5086 | 4718 | 5217 | 6508 |
Підлітки (15-17р.) | 13347 | 15835 | 568 | 1034 | 468 | 1773 |
Відповідно до Закону України «Про державний бюджет України на 2009 рік» нашій області за програмою «Оздоровлення громадян, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» передбачено 64,4 млн.грн., що на сім відсотків більше порівняно з минулим роком.
Закупівля путівок для санаторно-курортного лікування постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи громадян здійснюється Мінпраці та соціальної політики України, які в подальшому розподіляються адміністративно-територіальним одиницям.
У І півріччі 2009 року головним управлінням отримано 23362 путівки на загальну суму 60108,2 тис.грн., серед них 21223 дитячих путівок, 956 путівок матері та дитини і 1183 дорослих путівок, які згідно з графіками розподілені між районами та містами обласного значення.
Постраждалі громадяни для санаторно-курортного лікуванні в 2009р. направляються до 48 санаторно-курортних закладів України. Серед них лише два дитячих заклади нашої області: «Електронік-Рівне» та «Джерельце», які розташовані в с.Олександрія Рівненського району.
Станом на 01.07.2009 р., за рахунок отриманих путівок оздоровлено 8638 постраждалих громадян області, серед них: 7408 дітей в складі груп, 380 дітей разом з одним із батьків та 473 дорослих, що у 2,5 рази більше, ніж за відповідний період минулого року.
Для порівняння: за аналогічний період минулого року було оздоровлено 3275 постраждалих громадян, в т.ч. 2735 дітей.
Із пріоритетної категорії громадян оздоровлено – 274 дітей-інвалідів, 94 дітей-сиріт (що становить відповідно 40 і 27 відсотків від загальної чисельності цієї категорії дітей), та 200 осіб, які віднесені до постраждалих категорії 1 (становить 3 відсотки від загальної чисельності цієї категорії осіб).
Згідно заявки Рівненської облдержадміністрації за статтею “Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань, із застосуванням високо вартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” в І півріччі 2009 року на забезпечення медичних закладів області та їх структурних підрозділів необхідними матеріалами та медикаментами для впровадження в практику сучасних методів профілактики, діагностики та лікування було передбачено коштів у розмірі 923 245,11 грн. Медикаменти та витратні матеріали в установленому порядку передано спеціалізованим лікувальним закладам, які надають медичну допомогу постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи громадянам області.
За програмою «Пільги на медичне обслуговування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» на 2009 рік доведені ліміти за рахунок субвенцій з обласного бюджету в сумі 15 736 100 грн. Упродовж І півріччя 2009 року в область надійшло і освоєно за призначенням 7 180 150 грн., що становить 46% виконання програми.
В районах та містах області визначено аптечні заклади, які проводять відпуск ліків за безкоштовними рецептами лікарів. З метою посилення контролю за цільовим використанням коштів, опрацьовуються звіти аптечних закладів щодо освоєння призначених коштів, у формі реєстрів ведеться комп'ютерний облік медикаментів, безплатно виданих постраждалим громадянам.
Стан дотримання закладами охорони здоров'я області конституційних прав громадян на медичне обслуговування перебуває на постійному контролі в управлінні охорони здоров'я облдержадміністрації, органах та закладах територіальних медичних закладів, органах місцевої влади, правових органах. Зокрема, у 2008-2009 роках прокуратурою Рівненської області здійснювались перевірки дотримання законодавства з охорони здоров'я в управлінні охорони здоров'я та у закладах охорони здоров'я: Рівненській обласній клінічній лікарні, комунальному закладі "Рівненський обласний онкологічний диспансер", , обласному протитуберкульозному закладі, обласному спеціалізованому диспансері , Острозькій, Здолбунівській центральних районних лікарнях. Результати перевірок опрацьовані з керівниками лікувально-профілактичних закладів. Здійснені заходи щодо усунення та недопущення виявлених порушень.
Упорядкування надання платних послуг, що не входять до гарантованого державою обсягу безоплатних медичних послуг- одне з найболючишіх питань системи охорони здоров'я. Необхідність додержання положень статті 49 Конституції України вимагає від нас забезпечення оптимізації та прозорості механізмів часткової та повної прямої оплати витрат на надання медичних послуг пацієнтам, а також механізмів добровільного медичного страхування. Для переходу до системи медичного страхування як окремого виду соціального страхування, спочатку необхідно вжити заходів щодо реформування галузі охорони здоров'я.
Серед основних причини системних недоліків в галузі охорони здоров'я , обумовлених чинним законодавством:
-недостатність фінансування галузі;
-упорядкування надання платних послуг;
- відсутність інвестицій у матеріально-технічну базу;
-низький рівень заробітної плати медиків;
-відсутність вертикального управління галузі;
-відсутність чіткого розмежування первинного, вторинного та третинного рівнів медико-санітарної допомоги;
Враховуючи нові фінансові та економічні умови, що склалися в Україні, потребують вирішення на державному рівні стратегічні питання, що повинні забезпечити надійний захист населення від негативного впливу наслідків кризи, збільшити обсяги державного фінансування національної системи охорони здоров'я, вдосконалити систему охорони здоров'я на всіх рівнях надання медичної допомоги. В умовах фінансово-економічної кризи пріоритетним стає питання забезпечення якості та доступності медичної допомоги для населення. Ця ситуація вимагає від нас підвищення ефективності та раціонального використання не тільки наявних коштів, а усіх наявних ресурсів системи: насамперед кадрових та матеріально-технічних.
Проблемні питання галузі охорони здоров'я області є невід'ємним пріоритетом в діяльності обласної держадміністрації, обласної ради, за ініціативи та підтримці яких управління охорони продовжує працювати над вирішенням першочергових завдань:
- Добудова нового приміщення обласного онкодиспансеру,
- Виділення приміщення для розміщення стаціонарного відділення та лабораторії обласного центру профілактики та боротьби зі СНІДом,
- Укомплектування кадрами, санітарним транспортом та медичним обладнанням, сільських закладів охорони здоров'я .
- Укомплектування медичним обладнанням обласного перинатального центру, згідно табелю оснащення.
Реальний шлях поліпшення стану галузі охорони здоров’я:
- запровадження гарантованого державою безоплатного рівня та обсягу медичної допомоги;
- впровадження Закону України “Про загальнообов'язкове державне медичне страхування”;
- багатоканальність фінансування медичної сфери, в т.ч. розвиток і легалізація платних медичних послуг при одночасному зростанні державного фінансування;
- подальше реформування галузі охорони здоров'я, розширення мережі закладів (підрозділів) загальної практики/сімейної медицини, відповідно до потреб населення;
- першочергове укомплектування закладів охорони здоров'я сільської місцевості санітарним транспортом підвищеної прохідності, медичним обладнанням згідно затверджених табелів оснащення;
- активізація санітарно-освітньої роботи щодо запобігання захворювань, пропагування здорового способу життя.
- створення єдиного медичного простору з передачею на комунальний рівень відомчих медичних закладів.
Начальник управління В.Ковальов