Рішення обласної ради 5 скликання
Оприлюднено 24-12-2019У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
П’яте скликання
(Двадцять дев’ята сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від «25» вересня 2009 року № 1322
Про обласну програму медико-психологічної реабілітації неповнолітніх осіб, які постраждали у надзвичайній ситуації техногенного та природного характеру місцевого або об’єктового рівня, а також у яких внаслідок такої надзвичайної ситуації загинув один із батьків або обоє батьків
З метою забезпечення відповідним лікуванням і психологічним відновленням у санаторно-курортних закладах неповнолітніх осіб, які постраждали у надзвичайній ситуації техногенного та природного характеру місцевого або об’єктового рівня (у тому числі спричиненій дорожньо-транспортною пригодою), а також у яких внаслідок такої надзвичайної ситуації загинув один із батьків або обоє батьків, керуючись Законами України „Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку державних аварійно-рятувальних служб і здійснення заходів у сфері запобігання надзвичайним ситуаціям техногенного та природного характеру”, „Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру”, „Про правові засади цивільного захисту”, відповідно до пункту 16 частини 1 статті 43 Закону України „Про місцеве самоврядування в Україні”, за погодженням з постійними комісіями обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а :
1. Затвердити обласну програму медико-психологічної реабілітації неповнолітніх осіб, які постраждали у надзвичайній ситуації техногенного та природного характеру місцевого або об’єктового рівня, а також у яких внаслідок такої надзвичайної ситуації загинув один із батьків або обоє батьків (далі – Програма), схвалену розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 18 червня 2009 року № 220, (додається).
2. Обласній державній адміністрації:
- забезпечити організацію та виконання Програми;
- при формуванні обласного бюджету на відповідні роки передбачати видатки на виконання заходів Програми в межах наявних фінансових ресурсів;
- про хід виконання Програми інформувати обласну раду до 10 лютого щороку за підсумками року.
3. Контроль за виконанням рішення покласти на постійні комісії обласної ради з питань бюджету, фінансів та податків (Хомич О.В.), з питань охорони здоров’я, материнства та дитинства (Кобилянська В.Г.), з питань екології, природокористування, ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи (Рудик О.В.), з питань духовності, культури та соціальної політики (Жуковський А.П.).
Голова ради О.Ю.Данильчук
ОБЛАСНА ПРОГРАМА
медико-психологічної реабілітації неповнолітніх осіб, які постраждали у надзвичайній ситуації техногенного та природного характеру місцевого або об’єктового рівня, а також у яких внаслідок такої надзвичайної ситуації загинув один із батьків або обоє батьків
Програма розроблена з метою реалізації державної політики у сфері цивільного захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру відповідно до:
абзацу третього пункту 2 розділу ІІ Закону України від 24.09.2008 № 587-VІ „Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку державних аварійно-рятувальних служб і здійснення заходів у сфері запобігання надзвичайним ситуаціям техногенного та природного характеру”;
статей 1, 13, 28, 35 Закону України від 08.06.2000 № 1809-ІІІ „Про захист населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру”;
статей 12, 13 Закону України від 24.06.2004 № 1859-ІV „Про правові засади цивільного захисту”.
Мета Програми
Основною метою Програми є розроблення та впровадження сучасних медичних та психологічних технологій, ефективних методів психологічної корекції, проведення комплексу заходів діагностичного, лікувально-профілактичного, реабілітаційного і оздоровчого характеру, спрямованих на лікування, відновлення і збереження психофізіологічних функцій організму, оптимальної працездатності та соціальної активності неповнолітніх осіб, які постраждали у надзвичайній ситуації техногенного та природного характеру місцевого або об’єктового рівня (у тому числі спричиненій дорожньо-транспортною пригодою), а також у яких внаслідок такої надзвичайної ситуації загинув один із батьків або обоє батьків (далі – постраждалі неповнолітні особи).
Оцінка стану виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на території Рівненської області
Державна політика у сфері захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру здійснюється на принципах пріоритетності завдань, спрямованих на рятування життя та збереження здоров’я людей, охорону довкілля, безумовне надання переваги раціональній та превентивній безпеці.
Ризик виникнення надзвичайних ситуацій на території Рівненської області високий, що обумовлено географічними особливостями території регіону, концентрацією екологічно небезпечних виробництв, високою щільністю населення поблизу них і старінням основних виробничих фондів.
Потенційними чинниками ризику виникнення надзвичайних ситуацій техногенного походження на території Рівненської області є:
478 потенційно небезпечних об’єктів, з яких близько 440 пожежо-, вибухонебезпечні;
21 хімічно небезпечний об’єкт, на яких зберігається та використовується близько 4,0 тис. тонн небезпечних хімічних речовин; загальна чисельність населення, яке попадає в прогнозовану зону хімічного забруднення внаслідок аварій на них, становить понад 10 тис. осіб;
залізнична станція Здолбунів, прикордонна залізнична станція Сарни, через які перевозяться різноманітні небезпечні вантажі.
Значна частина території області у випадку радіаційних аварій з викидом радіоактивних речовин на Рівненській та Хмельницькій атомних електростанціях попадає у відповідні зони ураження.
Через територію області проходять дві гілки магістрального нафтопроводу "Дружба", продуктопровід, газопровідна мережа високого тиску.
З природних факторів, які можуть становити потенційну небезпеку та призвести до виникнення надзвичайних ситуацій, можна виділити наступні: сильні вітри (буревії), зливи, підтоплення (затоплення) окремих територій, зумовлені високим заляганням (рівнем) ╜рунтових вод, а також таненням снігів та льоду.
У зону шкідливої дії води потрапляє 164 населені пункти та майже 100 тис. га сільськогосподарських угідь.
Понад 36 відсотків території області вкриті лісами, більша частина яких знаходиться на півночі області, де лісистість досягає 50 відсотків. Ці території є найбільш пожежонебезпечними зонами.
За період з 2004 по 2008 рік у надзвичайних ситуаціях на території Рівненської області постраждало 298 осіб, з них 124 дитини; загинуло 22 особи, з них 12 дітей.
За підсумками 2008 року в області виникло 2 надзвичайних ситуації, внаслідок яких постраждали неповнолітні особи:
у січні в Здолбунівському районі на перегоні Здолбунів – Івачкове поблизу залізничної платформи Семилітка семеро осіб потрапили під швидкий пасажирський потяг № 43 сполученням Київ – Івано-Франківськ, внаслідок чого 6 чоловік загинули та 1 постраждав;
у червні в с. Озеро Володимирецького району внаслідок споживання неякісних продуктів харчування отруїлося 20 осіб, у т.ч. 4 дітей.
Організація та здійснення медичної допомоги постраждалим в умовах надзвичайних ситуацій має низку особливостей, однією з яких є одночасна поява великої кількості постраждалих, яким необхідно надати різноманітну багатопрофільну медичну допомогу. Серед найбільш розповсюджених патологічних станів, уражень та захворювань з урахуванням техногенного навантаження регіону можна виділити такі: тяжкі комбіновані ураження, променева хвороба, радіаційний і психологічний шок, інфекційні захворювання, опіки, травматичний шок, переломи, синдром довготривалого здавлювання тощо.
Ліквідація наслідків надзвичайної ситуації, незалежно від її характеру та масштабу, передбачає надання постраждалим (у тому числі неповнолітнім особам) адекватної допомоги (зокрема, медичної), проведення в подальшому медико-психологічної реабілітації, спрямованої на відновлення оптимальної працездатності та соціальної активності постраждалих.
Завдання Програми
Програмою передбачається реалізація ряду організаційних, правових та матеріально-технічних заходів, а саме:
визначення рівня надзвичайної ситуації, розміру шкоди, заподіяної населенню внаслідок надзвичайної ситуації, формування списків осіб, що постраждали внаслідок надзвичайної ситуації, в тому числі неповнолітніх, у розрізі відповідних адміністративно-територіальних одиниць області;
відбір постраждалих з числа неповнолітніх осіб, у яких внаслідок надзвичайної ситуації загинув один або обоє батьків, які за станом фізичного і/або психічного здоров’я потребують направлення на медико-психологічну реабілітацію, і визначення для кожної особи конкретного комплексу заходів діагностичного, лікувально-профілактичного, реабілітаційного та оздоровчого характеру з урахуванням показань та протипоказань щодо їх проведення;
організація направлення та супроводу постраждалих неповнолітніх осіб до центрів медико-психологічної реабілітації, забезпечення їх необхідними транспортними послугами, відшкодування витрат, пов’язаних із проїздом та перебуванням у центрі медико-психологічної реабілітації;
організація та проведення медичних оглядів постраждалих з числа неповнолітніх осіб з метою оцінки ефективності проведеної медико-психологічної реабілітації, а також надання рекомендацій щодо подальшого режиму навчання (праці) та визначення (за потребою) необхідного комплексу лікувально-профілактичних, реабілітаційних, психологічних і психолого-педагогічних заходів, спрямованих на відновлення оптимальної працездатності та соціальної активності постраждалих;
аналіз організації та виконання заходів з медико-психологічної реабілітації.
Шляхи виконання завдань Програми
Первинну медичну і/або психологічну допомогу неповнолітнім особам, які постраждали у надзвичайній ситуації техногенного та природного характеру місцевого або об’єктового рівня, а також у яких внаслідок такої надзвичайної ситуації загинув один із батьків або обоє батьків, надають підготовлені за спеціальною програмою рятувальники і медичні працівники Державної служби медицини катастроф. У подальшому медична допомога постраждалим неповнолітнім особам надається медичним персоналом лікувально-профілактичних закладів системи Міністерства охорони здоров’я України. Психологічна допомога здійснюється психологами – фахівцями з кризової психології.
Направлення постраждалих з числа неповнолітніх осіб у центри медико-психологічної реабілітації здійснюється за висновками фахівців Державної служби медицини катастроф та/або обласної (районної, міської) медико-соціальної експертної комісії (лікарсько-трудової комісії) за участю психолога або психотерапевта з обов’язковим визначенням терміну проведення та тривалості реабілітації. Показання та протипоказання для направлення на медико-психологічну реабілітацію визначаються клінічними протоколами, затвердженими Міністерством охорони здоров’я України, а також загальними протипоказаннями щодо направлення дорослих та дітей на санаторно-курортне лікування.
Реабілітація проводиться в центрах медико-психологічної реабілітації. Центри створюються при санаторно-курортних закладах системи Міністерства охорони здоров’я України та при санаторно-курортних закладах іншого підпорядкування незалежно від форми власності. Перелік санаторно-курортних закладів, при яких створюються центри медико-психологічної реабілітації, визначається та затверджується Міністерством охорони здоров’я та Міністерством з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи кожні два роки у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Тривалість реабілітації неповнолітньої особи, яка постраждала внаслідок надзвичайної ситуації, визначається індивідуально з урахуванням її психоемоційного та соматичного стану, але не повинна становити менше 12-14 днів. В окремих випадках за рішенням комісії центру медико-психологічної реабілітації термін реабілітації може бути продовжений на строк, що не перевищує 3-х календарних місяців.
Додаткове повторне направлення впродовж календарного року постраждалих неповнолітніх осіб у центри медико-психологічної реабілітації здійснюється як виняток, при наявності у постраждалого виражених порушень стану соматичного, психічного, фізичного та соціального здоров’я, підтверджених висновками відповідної комісії.
Комплекс заходів, спрямованих на забезпечення медико-психологічної реабілітації неповнолітніх осіб, які постраждали у надзвичайній ситуації техногенного та природного характеру місцевого або об’єктового рівня, а також у яких внаслідок такої надзвичайної ситуації загинув один із батьків або обоє батьків, визначений у додатку 2 до Програми.
Очікуваний результат
Реалізація заходів, передбачених Програмою, дасть змогу неповнолітнім особам, які постраждали у надзвичайній ситуації техногенного та природного характеру місцевого або об’єктового рівня (у тому числі спричиненій дорожньо-транспортною пригодою), а також у яких внаслідок такої надзвичайної ситуації загинув один із батьків або обоє батьків, пройти індивідуальну програму реабілітації із застосуванням медикаментозної терапії, фізіотерапії, лікувальної фізкультури, масажу, природних і фізичних чинників, яка включає лікування, відновлення та збереження психофізіологічних функцій організму, внаслідок якої буде відновлена оптимальна працездатність та соціальна активність постраждалих.
Контроль за реалізацією Програми
Виконавцями Програми є управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення облдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації, головне управління МНС України в області, управління ДАІ УМВС України в області, головне фінансове управління облдержадміністрації, головне управління економіки та інвестиційної політики облдержадміністрації, головне управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації, управління освіти і науки облдержадміністрації, територіальне управління Держгірпромнагляду по області, відділ у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, служба у справах дітей облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, районні державні адміністрації, виконавчі комітети рад міст обласного значення.
Контроль за реалізацією заходів, передбачених Програмою, покладається на управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення облдержадміністрації, яке щороку узагальнює інформацію про стан медико-психологічної реабілітації неповнолітніх осіб, які постраждали у надзвичайній ситуації техногенного та природного характеру місцевого або об’єктового рівня, а також у яких внаслідок такої надзвичайної ситуації загинув один із батьків або обоє батьків.
Обсяги та джерела фінансування
Фінансування заходів Програми здійснюється за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів в межах наявних фінансових ресурсів, а також добровільних пожертвувань.
Додаток 1
до Програми
ПАСПОРТ
обласної програми медико-психологічної реабілітації неповнолітніх осіб, які постраждали у надзвичайній ситуації техногенного та природного характеру місцевого або об’єктового рівня, а також у яких внаслідок такої надзвичайної ситуації загинув один із батьків або обоє батьків
1. Програма розроблена на виконання абзацу третього пункту 2 розділу ІІ Закону України від 24.09.2008 № 587-VІ „Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку державних аварійно-рятувальних служб і здійснення заходів у сфері запобігання надзвичайним ситуаціям техногенного та природного характеру”.
2. Програма схвалена розпорядженням голови облдержадміністрації від "18" червня 2009 року № 220.
3. Замовник – обласна державна адміністрація.
4. Керівник Програми – перший заступник голови облдержадміністрації Благодир Ю.А.
5. Виконавці заходів Програми – управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення облдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації, головне управління МНС України в області, управління ДАІ УМВС України в області, головне фінансове управління облдержадміністрації, головне управління економіки та інвестиційної політики облдержадміністрації, головне управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації, управління освіти і науки облдержадміністрації, територіальне управління Держгірпромнагляду по області, відділ у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, служба у справах дітей облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, районні державні адміністрації, виконавчі комітети рад міст обласного значення.
6. Термін виконання програми: постійно.
7. Фінансування заходів Програми здійснюється за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів в межах наявних фінансових ресурсів, а також добровільних пожертвувань.
Додаток 2
до Програми
КОМПЛЕКС ЗАХОДІВ,
спрямованих на забезпечення медико-психологічної реабілітації неповнолітніх осіб, які постраждали у надзвичайній ситуації техногенного та природного характеру місцевого або об’єктового рівня, а також у яких внаслідок такої надзвичайної ситуації загинув один із батьків або обоє батьків
№ пор. | Назва заходу | Виконавці | Термін виконання | |||
1 | 2 | 3 | 4 | |||
1. | Повідомлення управління з питань НС та ЦЗН облдержадміністрації про загрозу або виникнення надзвичайної ситуації, у т.ч. дорожньо-транспортної пригоди, внаслідок якої загинули люди та/або постраждали неповнолітні особи | Місцеві органи управління цивільного захисту, підприємства, установи, організації | При виникненні або загрозі виникнення надзвичайної ситуації | |||
2. | Визначення обсягу заподіяних надзвичайною ситуацією збитків, людських втрат і/або кількості постраждалих осіб | Комісії місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, виконавчі комітети рад міст обласного значення, підприємства, установи, організації | Впродовж 7 днів з моменту виникнення надзвичайної ситуації | |||
3. | Класифікація надзвичайної ситуації за її рівнем | Постійна комісія з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій області | Впродовж місяця після отримання доручення | |||
4. | Формування списків осіб, у т.ч. неповнолітніх, яким внаслідок дії вражаючих чинників джерела надзвичайної ситуації завдано тілесне ушкодження або які захворіли, що призвело до втрати працездатності, що засвідчено в установленому порядку, і які за станом здоров’я потребують медичної допомоги. Подання сформованих списків до управління охорони здоров’я облдержадміністрації | Управління з питань НС та ЦЗН облдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації, територіальне управління Держгірпромнагляду по області, головне управління МНС України в області, служба у справах дітей облдержадміністрації, районні державні адміністрації, виконавчі комітети рад міст обласного значення | Впродовж 2 тижнів з моменту виникнення надзвичайної ситуації. | |||
5. | Визначення із числа постраждалих у надзвичайній ситуації неповнолітніх осіб та дітей, у яких внаслідок такої надзвичайної ситуації загинув один або обоє батьків, які за станом фізичного і/або психічного здоров’я потребують направлення на медико-психологічну реабілітацію | Управління охорони здоров’я облдержадміністрації | Впродовж місяця з моменту виникнення надзвичайної ситуації | |||
6. | Підготовка матеріалів для виділення коштів з резервного фонду на ліквідацію наслідків надзвичайної ситуації місцевого або об’єктового рівня | Районні державні адміністрації, виконавчі комітети рад міст обласного значення, підприємства, установи, організації | Впродовж місяця з моменту виникнення надзвичайної ситуації | |||
7. | Подання матеріалів для розгляду комісією з питань використання резервного фонду відповідного бюджету та прийняття рішення про виділення коштів | Виконавчі комітети відповідних рад, керівники підприємств, установ, організацій, комісія з питань використання резервного фонду місцевого бюджету | Впродовж місяця з моменту прийняття комісією рішення про направлення на реабілітацію | |||
8. | Розгляд звернень районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів рад міст обласного значення про додаткове залучення коштів резервного фонду обласного бюджету на ліквідацію наслідків надзвичайної ситуації місцевого рівня | Головне фінансове управління облдержадміністрації, головне управління економіки та інвестиційної політики облдержадміністрації | У триденний термін з дня отримання звернення | |||
9. | Прийняття рішення про виділення коштів з резервного фонду відповідного бюджету на ліквідацію наслідків надзвичайної ситуації | Обласна державна адміністрація, районні державні адміністрації, виконавчі комітети рад міст обласного значення | – | |||
10. | Забезпечення постраждалих неповнолітніх осіб путівками у санаторно-курортний заклад для їх медико-психологічної реабілітації (відповідно до повноважень) | Управління охорони здоров’я облдержадміністрації, відділ у справах сім’ї та молоді облдержадміністрації, головне управління праці та соціального захисту населення облдержадміністрації, служба у справах дітей облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, районні державні адміністрації, виконавчі комітети рад міст обласного значення | При виділенні коштів з державного або місцевого бюджетів, а такождобровільних пожертвувань | |||
11. | Організація супроводу та розміщення постраждалих неповнолітніх осіб у центрах медико-психологічної реабілітації | Служба у справах дітей облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді | – | |||
12. | Організація та проведення медичних, психолого-медико-педагогічних оглядів осіб, які пройшли медико-психологічну реабілітацію, з метою визначення її ефективності та надання рекомендацій щодо подальшого режиму навчання (праці), визначення (за потребою) необхідного комплексу лікувально профілактичних, реабілітаційних, психологічних і психолого-педагогічних заходів | Управління охорони здоров’я облдержадміністрації, управління освіти і науки облдержадміністрації, обласна, районні (міські) психолого-медико-педагогічні консультації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді | Після закінчення курсу медико-психологічної реабілітації | |||
13. | Аналіз організації та виконання заходів з медико-психологічної реабілітації | Управління з питань НС та ЦЗН облдержадміністрації, управління охорони здоров’я облдержадміністрації | Щороку до 1 лютого | |||
14. | Розроблення та затвердження Положення про порядок організації та проведення медико-психологічної реабілітації постраждалих неповнолітніх осіб | Управління охорони здоров’я облдержадміністрації | До 1 листопада 2009 року | |||
15. | Забезпечення інформування населення про порядок проведення медико-психологічної реабілітації неповнолітніх осіб, постраждалих у надзвичайній ситуації місцевого або об’єктового рівня | Управління охорони здоров’я облдержадміністрації, служба у справах дітей облдержадміністрації, обласний центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, районні державні адміністрації, виконавчі комітети рад міст обласного значення | Постійно | |||