Рішення обласної ради 5 скликання
Оприлюднено 23-12-2019У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
П’яте скликання
(Двадцять сьома сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від «29» травня 2009 року № 1227
Про дотримання законодавства України
щодо захисту суспільної моралі
у Рівненській області
Розглянувши звернення Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі щодо проведення пленарного засідання з питань дотримання чинного законодавства України у сфері захисту суспільної моралі в регіоні, Рівненська обласна рада зазначає наступне.
За ініціативи постійної комісії Рівненської обласної ради з питань духовності, культури та соціальної політики з метою вивчення причин моральної деградації молоді та негативного впливу ЗМІ на їх свідомість протягом грудня 2007 року – січня 2008 року проведено загальнообласні громадські слухання на тему: «Проблеми моралі та духовності молодого покоління на Рівненщині і вплив інформаційного простору на формування особистості» із залученням широких верств населення.
Результати обласних громадських слухань підтвердили занепад моралі та духовності суспільства. Виявлені негативні тенденції засвідчили, що під загрозою може опинитися існування нашої молодої Держави. За результатами рішення заключного етапу загальнообласних громадських слухань з відповідної теми, обласна рада 29 лютого 2008 року прийняла два рішення: № 700 «Про звернення депутатів Рівненської обласної ради до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Верховної Ради Автономної республіки Крим, обласних рад, Київської та Севастопольської міських рад щодо проблем моралі та духовності молодого покоління і впливу інформаційного простору на формування особистості» та №701 «Про хід виконання рішення Рівненської обласної ради від 17 серпня 2007 року №442 «Про упорядкування діяльності закладів азартних ігор на території Рівненської області».
Варто зазначити, що питання, порушені у вказаних рішеннях обласної ради, були частково враховані у відповідних законопроектах та прийняті Верховною Радою України у першому читанні. Крім цього, ініціативу Рівненської обласної ради підтримали інші обласні ради України.
Зважаючи, що питання захисту суспільної моралі потребують подальшого законодавчого врегулювання, а також постійного дієвого контролю з боку всіх гілок влади, з метою недопущення руйнації основ української нації – суспільної моралі та духовності, керуючись Законом України "Про захист суспільної моралі", на підставі Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», за рекомендаціями постійних комісій обласної ради та погодженням з президією, обласна рада
в и р і ш и л а :
1. Вважати питання захисту суспільної моралі на території Рівненської області одним із пріоритетних напрямів у діяльності місцевих органів державної влади та органів місцевого самоврядування всіх рівнів.
2. Підтримати пропозиції Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі щодо внесення змін до наступних законодавчих актів України: «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», «Про здійснення діяльності у сфері азартних ігор», «Про інформаційні агентства», «Про телекомунікації», «Про рекламу», «Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні», «Про телебачення та радіомовлення», «Про кінематографію», «Про інформацію», «Про видавничу справу», Основ законодавства України про культуру, «Про гастрольні заходи в Україні», «Про обов’язковий примірник документів», «Про театри і театральну справу», «Про охорону дитинства», Кодексу про адміністративні правопорушення України, Господарського кодексу України (пропозиції додаються).
3. Звернутися до Верховної Ради України з пропозицією розглянути запропоновані зміни до чинного законодавства та провести парламентські слухання з питань захисту суспільної моралі.
4. Рекомендувати місцевим органам виконавчої влади в межах своєї компетенції посилити контроль за додержанням вимог законодавства у сфері захисту суспільної моралі на території Рівненської області.
5. Звернути увагу правоохоронних органів Рівненської області на недопущення розповсюдження друкованої, аудіо- та відеопродукції порнографічного характеру, яка продається з порушенням чинного законодавства.
6. Рівненській обласній державній телерадіокомпанії спільно з відповідними структурними підрозділами облдержадміністрації розширити кількість програм морально-етичного, патріотичного та християнського виховання, а також програм щодо дотримання законодавства України у сфері захисту суспільної моралі в Рівненській області.
7. Рекомендувати органам місцевого самоврядування Рівненщини щорічно заслуховувати на сесіях місцевих рад питання про стан дотримання законодавства у сфері захисту суспільної моралі.
8. Надіслати рішення обласних радам України до відома та підтримки.
9. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію обласної ради з питань духовності, культури та соціальної політики (Жуковський А.П.).
Голова ради О.Ю. Данильчук
Пропозиції
Національної експертної комісії України
з питань захисту суспільної моралі
щодо внесення змін до чинного законодавства України у сфері захисту суспільної моралі,
підтримані депутатами Рівненської обласної ради
на двадцять сьомій сесії 29 травня 2009 року
З метою захисту суспільної моралі вважаємо за доцільне внести зміни до чинного законодавства України:
1.1. Доповнити статтю 9 Закону України „Про ліцензування певних видів господарської діяльності” (Відомості Верховної Ради України, 2000 р., № 36, ст. 299) доповнити пунктом 78 наступного змісту: „78) виробництво, виготовлення, створення, розповсюдження продукції сексуального та еротичного характеру, здійснення послуг і проведення видовищних заходів еротичного характеру.”.
1.2. Прийняти Закон України "Про здійснення діяльності у сфері азартних ігор", яким передбачити умови організації та утримання тоталізаторів, гральних закладів (з обов’язковим винесенням таких об’єктів за межі населених пунктів); заборону особам віком до 21 року перебувати у гральних закладах, а також грати в азартні ігри; визначити відповідальність власників таких закладів за перебування осіб віком до 21 року у вигляді позбавлення ліцензії строком на один рік.
1.3. Законодавчо закріпити механізми державного контролю за обігом інформації в мережі Інтернет з метою обмеження доступу українських користувачів до джерел (сайтів), які пропагують людиноненависництво, жорстокість, порнографію та різні форми збочень, зокрема :
1) В частині 3 ст. 2 Закону України «Про інформаційні агентства» після слів «Інформаційні агентства» додати слова «та розповсюджувачі продукції інформаційного агентства – власники (користувачі) засобів комунікації».
2) Внести зміни до Закону України «Про телекомунікації» шляхом доповнення цього закону статтею, яка б встановила, що «організація, яка здійснює управління адресним простором українського сегменту мережі Інтернет, обслуговування та адміністрування системного реєстру і системи доменних імен домену верхнього рівня «UA», провайдери Інтернет, що надають послуги з розміщення, зберігання та доступу до електронних інформаційних ресурсів (веб-сайтів), а також провайдери, що надають послуги доступу до Інтернет, зобов'язані:
− в угодах (договорах) про надання послуг з громадянами та юридичними особами обов'язковою умовою визначати заборону розміщення та поширення протиправної інформації, визначеної законом;
− вживати невідкладних (протягом доби) заходів щодо блокування доступу до електронних інформаційних ресурсів (їх частин), визначених Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі протиправною інформацією, а також: видалення з українського сегменту мережі Інтернет зазначених ресурсів за рішенням суду;
1.4. У Законі України „Про рекламу” (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., № 39, ст. 181):
1) Абзац дванадцятий частини першої статті 8 викласти в такій редакції:
„розповсюджувати рекламу (включаючи анонси кіно- і телефільмів), у якій використовується інформація у текстовій, візуальній чи звуковій формах, що містить елементи чи позитивну оцінку насильства та жорстокості, цинізм, грубі, брутальні слова, ненормативну лексику та непристойні вирази, демонстрацію актів вандалізму, тіл померлих чи важко поранених людей, сцен, що викликають страх чи жах, заохочують каліцтво чи самогубство, а також інформація, що принижує людську честь і гідність, розпалює національну, расову та релігійну ворожнечу, інша інформація, що здатна спричинити або спричиняє шкоду моральному здоров’ю населення. Анонси фільмів, які мають обмеження щодо глядацької аудиторії, розміщуються лише у час, відведений для показу таких фільмів.”.
2) Доповнити статтею 10-1 в такій редакції:
„10-1. Реклама, що порушує законодавство у сфері захисту суспільної моралі
Реклама, яка порушує чинне законодавство у сфері захисту суспільної моралі забороняється.
Відповідальність за рекламу, яка порушує законодавство у сфері захисту суспільної моралі несе винна особа.
Рішення щодо визнання реклами такою, що порушує законодавство у сфері захисту суспільної моралі, приймає Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі.”.
3) Частину першу статті 26 доповнити абзацом сьомим такого змісту:
„Національна експертна комісія України з питань захисту суспільної моралі – щодо дотримання законодавства про захист суспільної моралі.”.
4) У статті 27:
у абзацах другому, третьому, четвертому частини четвертої слово „п’ятикратної” замінити словом „десятикратної”;
у частині шостій цифри „100” замінити цифрами „200”;
у частині сьомій та восьмій цифри „300” замінити цифрами „600”.
1.5. У Законі України „Про друковані засоби масової інформації (пресу) в Україні” (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 1, ст. 1):
1) У преамбулі після слів „Закону України „Про інформацію” доповнити словами „Закону України „Про захист суспільної моралі”.
2) У частині третій статті 2 слова „крім випадків, коли” замінити словами „за виключенням випадків, передбачених чинним законодавством, а також у випадку, якщо”.
3) Частину третю статті 26 доповнити пунктом 8 такого змісту:
„8) дотримуватися у своїй діяльності вимог чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі.”.
4) Частину другу статті 41 доповнити новим пунктом 2 такого змісту:
„2) порушення вимог чинного законодавства у сфері захисту суспільної моралі;”.
У зв’язку з цим пункти 2-10 вважати пунктами 3-11.
1.6. У Законі України „Про телебачення та радіомовлення” (Відомості Верховної Ради України, 1994 р., № 10, ст. 43):
1) Статтю 3 після слів „Про радіочастотний ресурс України” доповнити словами „Про захист суспільної моралі”.
2) Частину другу статті 6 доповнити новим абзацом одинадцятим такого змісту:
„поширення інформації, забороненої до обігу згідно статті 5 Закону України „Про захист суспільної моралі;”.
У зв’язку з цим абзац одинадцятий вважати абзацом дванадцятим.
3) У частині п’ятій статті 28 після слів „насилля (фізичного чи психологічного)” доповнити словом „жорстокості”.
1.7. У Законі України „Про кінематографію” (Відомості Верховної Ради України, 1998 р., № 22, ст. 114 ):
1) Статтю 1 після слів „Про авторське право і суміжні права” доповнити словами „Законі України „Про захист суспільної моралі”.
2) Статтю 15 доповнити частиною другою такого змісту:
„Фільми еротичного характеру, з елементами еротики, з елементами насильства і жорстокості підлягають оцінці Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі до видачі державного посвідчення на право розповсюдження і демонстрування фільмів.”.
1.8. Частину першу статті 46 Закону України „Про інформацію” (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 48, ст. 650) доповнити словами „а також для створення продукції, забороненої до виробництва та обігу на території України відповідно до статті 5 Закону України „Про захист суспільної моралі”.
1.9. У Законі України „Про видавничу справу” (Відомості Верховної Ради України, 1997 р., № 32, ст. 206):
1) У статті 4 після слів „законами України” доповнити словами „Про захист суспільної моралі”.
2) Частину другу статті 28 доповнити новим абзацом п’ятим такого змісту:
„виготовляти чи розповсюджувати видавничу продукцію, заборонену до обігу на території України згідно статті 5 Закону України „Про захист суспільної моралі;”.
У зв’язку з цим абзаци п’ятий та шостий вважати абзацами шостим та сьомим.
1.10. Частину другу статті 13 Основ законодавства України про культуру (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 21, ст. 294) доповнити словами „а також інших творів, заборонених до обігу статтею 5 Закону України „Про захист суспільної моралі”.
1.11. Частину другу статті 3 Закону України „Про гастрольні заходи в Україні” (Відомості Верховної Ради України, 2004 р., № 7, ст. 56) доповнити словами „а також інших гастрольних заходів, заборонених до проведення на території України згідно статті 5 Закону України „Про захист суспільної моралі”.
1.12. У статті 8 Закону України „Про обов’язковий примірник документів” (Відомості Верховної Ради України, 1999 р., № 22-23, ст. 199):
1) Частину першу доповнити пунктом 10 такого змісту:
„10) обов’язковий безоплатний примірник текстових, картографічних, образотворчих, електронних видань, аудіо-, візуальної, аудіовізуальної продукції еротичного характеру – Національній експертній комісії України з питань захисту суспільної моралі.”.
2) У частині другій слова та цифри „в пунктах 5, 6, 7 і 9 цієї статті” замінити словами та цифрами „в пунктах 5, 6, 7, 9 і 10 цієї статті”.
1.13. Частину п’яту статті 5 Закону України „Про театри і театральну справу” (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 26, ст. 350) викласти у такій редакції:
„Обмеження або заборона публічного виконання чи публічного показу театральної постановки, а також інших видів її використання, публікації інформаційних та рекламних матеріалів про театральну постановку можливі за рішенням суду у випадках, якщо публічне виконання чи публічний показ творів театрального мистецтва заборонений статтею 5 Закону України „Про захист суспільної моралі”.
1.14. У статті 20 Закону України „Про охорону дитинства” (Відомості Верховної Ради України, 2001 р., № 30, ст. 142):
1) Частину четверту викласти у такій редакції:
„Забороняється пропагування у засобах масової інформації наркоманії, токсикоманії, алкоголізму, тютюнокуріння та інших шкідливих звичок, насильства і жорстокості, неповаги до національних і релігійних святинь, невігластва, неповаги до батьків та сімейних цінностей, а також розповсюдження порнографії та інформації, що зневажає людську гідність і завдає шкоди моральному благополуччю дитини.”.
2) Доповнити частиною п’ятою такого змісту:
„Забороняється використання елементів насильства і жорстокості, грубих та брутальних слів, ненормативної лексики та непристойних виразів і жестів, а також демонстрація актів вандалізму, позитивного оцінювання насильства, тіл померлих чи важко поранених людей, сцен, що викликають страх чи жах, заохочують каліцтво чи самогубство у рекламі, мобільному контенті, у комп’ютерних іграх та інших іграх для дітей, у друкованій продукції та поліграфії, розрахованій на дітей, а також у анімаційних фільмах та фільмах, що не мають обмеження глядацької аудиторії, дитячій відео- та аудіопродукції, дитячих теле-, радіопередачах та видовищних заходах.”.
1.15. У Кодексі про адміністративні правопорушення України (Відомості Верховної Ради УРСР, 1984 р., додаток до № 51, ст. 1122):
1) Доповнити новою статтею 164-15 наступного змісту:
„Стаття 164-15. Порушення умов розповсюдження продукції сексуального чи еротичного характеру та проведення видовищних заходів еротичного характеру, визначених Законом України „Про захист суспільної моралі”
Розповсюдження продукції сексуального чи еротичного характеру та проведення видовищних заходів еротичного характеру не в спеціально відведених місцях, без позитивного висновку Національної експертної комісії України з питань захисту суспільної моралі,
тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією такої продукції, а також грошей, отриманих від її реалізації та проведення видовищних заходів.
Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після застосування заходів адміністративного стягнення, –
тягнуть за собою накладення штрафу від ста до трьохсот неоподаткованих мінімумів доходів громадян з конфіскацією такої продукції, а також грошей, отриманих від її реалізації та проведення видовищних заходів.”.
2) У статті 173 після слів „чіпляння до громадян” доповнити словами „ поява в громадських місцях у роздягненому вигляді”.
3) У статті 221 і частині першій статті 294 цифри „164-5 – 164-14” замінити цифрами „164-5 – 164-15”.
4) У абзаці другому пункту першого частини першої статті 255 після цифр „164 – 164-11” доповнити цифрами „164-15”.
1.16. Частину першу статті 14 Господарського кодексу України (Відомості Верховної Ради України, 2003 р., № 18, ст. 144) доповнити словами „а також захист суспільної моралі”.
Ми, депутати Рівненської обласної ради, просимо Верховну Раду України розглянути запропоновані зміни до чинного законодавства та провести парламентські слухання з питань захисту суспільної моралі.
Сподіваємося, що спільні зусилля держави й громадськості сприятимуть моральному оздоровленню українського суспільства.
Підтримано
Рішення Рівненської обласної ради
від «29» травня 2009 року
№ 1227