Рішення обласної ради 5 скликання
Оприлюднено 23-12-2019У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
(П’яте скликання)
Р І Ш Е Н Н Я
від 05 грудня 2008 року № 1018
Про програму організації рятування людей на водних об’єктах Рівненської області
на 2009-2012 роки
На підставі розпорядження Президента України від 14 липня 2001 року № 190/2001-рп “Про невідкладні заходи щодо запобігання загибелі людей на водних об’єктах”, постанови Кабінету Міністрів України від 06.03.2002 № 264 «Про затвердження Порядку обліку місць масового відпочинку населення на водних об’єктах», Закону України «Про аварійно-рятувальні служби» та Правил охорони життя людей на водних об’єктах України, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 03.12.2001 № 272, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 01.02.2002 за №95/6383 (із змінами), та з метою забезпечення охорони життя людей на водних об'єктах області, керуючись частиною 1.16 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», за погодженням з постійними комісіями обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а :
1. Затвердити програму організації рятування людей на водних об’єктах Рівненської області на 2009-2012 роки (далі – Програма), схвалену розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 30 вересня 2008 року № 423 (додається).
2. Облдержадміністрації:
- при формуванні обласного бюджету на відповідні роки передбачати кошти на реалізацію Програми в межах наявних фінансових ресурсів;
- спільно з місцевими органами виконавчої влади, територіальними органами міністерств і відомств, обласними організаціями і установами, суб’єктами господарювання забезпечити організацію та виконання заходів Програми;
- інформувати обласну раду про хід виконання рішення щороку до 30 листопада.
3. Рішення обласної ради від 25 березня 2005 року № 520 «Про програму організації рятування людей на водних об’єктах Рівненської області на 2005-2008 роки», від 14 грудня 2007 року № 545 «Про зміни до програми організації рятування людей на водних об’єктах Рівненської області на 2005-2008 роки» визнати такими, що втратили чинність з 1 січня 2009 року.
4. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію обласної ради з питань екології, природокористування, ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи (Рудик О.В.).
Голова ради О.Ю.Данильчук
ПРОГРАМА
організації рятування людей на водних об’єктах
Рівненської області на 2009 – 2012 роки
I. Загальні положення
Програма організації рятування людей на водних об’єктах Рівненської області на 2009-2012 роки (далі – Програма) розроблена на виконання Закону України ,,Про аварійно-рятувальні служби” від 14.12.1999 № 1281-XIV, розпорядження Президента України від 14.07.2001 № 190/2001-рп ,,Про невідкладні заходи щодо запобігання загибелі людей на водних об’єктах”, постанов Кабінету Міністрів України від 05.10.1998 № 1599 ,,Про Основні засади створення в Україні підсистеми рятування і ліквідації небезпечних забруднень на воді єдиної державної системи запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру”, від 06 .03. 2002 № 264 ,,Про затвердження Порядку обліку місць масового відпочинку населення на водних об’єктах” і спрямована на реалізацію державної політики України в галузі охорони здоров’я, життя населення, використання природного середовища і створення безпечних умов життєдіяльності, відпочинку.
В основу реалізації Програми покладено принцип об’єднання зусиль державних та недержавних органів усіх рівнів для розв’язання проблеми загибелі людей на водних об’єктах області.
Всього в області налічується 170 річок, загальна довжина яких становить 4,45 тис.км. Крім того, по території протікає 1204 невеликих водотоків-струмків (довжина від 0,5 до 10 км) загальною протяжністю понад 3,29 тис.км. На території Рівненщини знаходиться 52 озера, загальна площа яких становить 266,25 кв.м, а сумарний об’єм води в них сягає майже 131 млн.куб.метрів. Крім того, на заплавах крупних річок налічується близько 750 заплавних і старичних водойм.
Такий гідрологічний стан сприяє утворенню великої кількості місць масового відпочинку, любительського та спортивного рибальства.
З метою попередження нещасних випадків, пов'язаних із загибеллю людей на водних об’єктах, в області здійснено ряд організаційних та практичних заходів, які дозволили знизити кількість загиблих на воді. Зокрема, станом на 01.09.2008 на водоймах області загинуло 54 особи, в тому числі 4 дітей, у порівнянні з 2007 роком – 57 осіб, із них – 8 дітей.
Основними причинами виникнення надзвичайних ситуацій на водних об’єктах є:
невиконання органами місцевого самоврядування, установами та організаціями вимог постанови Кабінету Міністрів України від 06.03.2002 № 264 ,,Про затвердження Порядку обліку місць масового відпочинку населення на водних об’єктах” щодо територій, що підлягають постійному обслуговуванню аварійно-рятувальними службами;
відсутність узгоджених дій у вирішенні питання запобігання загибелі людей на водних об’єктах між обласним управлінням меліорації і водного господарства, головним управлінням Деркомзему в Рівненській області, державною екологічною інспекцією в Рівненській області, головною державною інспекцією України з безпеки судноплавства Прип’ятського регіонального представництва, головним управлінням держрибохорони в Рівненській області, Рівненською обласною комунальною аварійно-рятувальною службою на водних об’єктах, головним управлінням МНС України в Рівненській області, місцевими органами самоврядування;
невпорядкованість пляжів і відсутність на більшості з них сезонних рятувальних постів;
необізнаність людей із правилами поведінки на воді через недостатній рівень інформаційно-профілактичної роботи серед населення;
недостатня дієздатність Рівненської обласної комунальної аварійно-рятуальної служби на водних об’єктах з причин недостатнього фінансування та відсутності належного матеріально-технічного забезпечення;
не в повному обсязі фінансуються і не на всіх зареєстрованих місцях, де проводиться масовий відпочинок, рибальство (особливо в сільській місцевості), створюються сезонні аварійно-рятувальні станції, пости;
органами місцевого самоврядування, установами та організаціями не приділяється належна увага організації культурно-масового, спортивного, оздоровчого відпочинку населення на водних об’єктах;
у зв’язку з недостатнім фінансуванням місця, заборонені для купання, застосування плавзасобів та рибальства, не обладнані попереджувальними та інформаційними знаками.
Досвід останніх років доводить необхідність координації дій при системному розв’язанні проблем програмними методами. Такий підхід є виправданим і можливим лише за умов:
віднесення безпеки населення на водних об’єктах до проблеми виключної важливості для області;
комплексного підходу до створення умов для безпечної поведінки на водних об’єктах;
зміни ідеології вирішення завдань охорони і збереження життя людей на воді.
Зазначені умови визначають необхідність формування нової ідеології запобігання загибелі людей на водних об’єктах, запровадження на обласному рівні невідкладних заходів шляхом розроблення і реалізації відповідної Програми.
II. Мета та основні завдання Програми
Метою Програми є комплексне розв’язання проблем захисту населення від надзвичайних ситуацій на водних об’єктах, попередження нещасних випадків, пошук та рятування потерпілих на воді людей і створення умов безпечного користування водними об’єктами в інтересах окремої людини та громадськості області.
Для досягнення зазначеної мети передбачається вирішити такі основні завдання:
запобігання загибелі людей на водних об’єктах та захист населення у надзвичайних ситуаціях на водних об’єктах;
удосконалення сил та засобів реагування на надзвичайні ситуації на водних об’єктах, їх технічне оснащення та підвищення ефективності управління;
підготовка населення і фахівців до дій щодо запобігання та реагування на надзвичайні ситуації на водних об’єктах, пошуку та рятування потерпілих на воді людей.
1. Запобігання загибелі людей на водних об’єктах та захист населення на воді передбачають:
удосконалення системи взаємодії місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з керівниками підприємств, установ та організацій, які використовують водні об’єкти з виробничою метою або для відпочинку населення, з пошуково-рятувальними службами;
визначення, обстеження і облаштування місць для масового відпочинку на водних об’єктах, купання та любительського вилову риби в літній та зимовий періоди;
удосконалення організації безпечного використання водних об’єктів місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, керівниками підприємств, установ та організацій, що ведуть господарську діяльність з їх використанням;
удосконалення системи зв’язку та оповіщення щодо надзвичайних ситуацій та нещасних випадків на водних об’єктах;
своєчасність та ефективність заходів із попередження нещасних випадків і надзвичайних ситуацій на водних об’єктах;
ефективну діяльність системи життєзабезпечення населення у надзвичайних ситуаціях на водних об’єктах.
2. Удосконалення сил та засобів реагування на надзвичайні ситуації на водних об’єктах, їх матеріально-технічне оснащення та підвищення ефективності управління вимагають:
розроблення типових процедур дій щодо запобігання надзвичайних ситуацій із загибеллю людей на водних об’єктах, проведення пошуку та рятування потерпілих на воді;
удосконалення методів проведення рятувальних робіт під час ліквідації надзвичайних ситуацій на водних об’єктах;
поліпшення форм та методів оцінки ситуації, оперативності та управління під час проведення рятувальних робіт;
створення мережі рятувальних постів у місцях масового відпочинку населення на водних об’єктах, пляжах, прокатних човнових станціях, масового підлідного вилову риби та проведення спортивних заходів;
оснащення рятувально-водолазних підрозділів сучасними плавзасобами, рятувальним майном та водолазним обладнанням.
3. Підготовка населення і фахівців щодо запобігання і реагування на надзвичайні ситуації на водних об’єктах, проведення пошуку та рятування потерпілих на воді людей визначають необхідність:
організації систематичного інформування населення щодо профілактики нещасних випадків на водних об’єктах, зокрема роз’яснення правил поведінки на воді, надання першої медичної допомоги потерпілим;
визначення безпечних місць масового відпочинку, зорієнтування населення щодо дій у випадках надзвичайних ситуацій на воді;
вдосконалення сучасних методів комплектування, підготовки та перепідготовки особового складу рятувально-водолазних формувань для проведення пошуково-рятувальних робіт;
підготовки та перепідготовки матросів-рятувальників для сезонних рятувальних постів;
розробки та випуску плакатів, інструкцій та наочних посібників щодо запобігання нещасних випадків на воді у зимовий та літній періоди.
III. Основні напрями виконання Програми
Виконання Програми планується здійснити практичною реалізацією організаційних, правових та матеріально-технічних засад, у тому числі:
здійснення комплексної оцінки стану місць відпочинку населення на воді, наявності та готовності до дій водолазно-рятувальних підрозділів, аварійно-рятувальних мобільних груп, сезонних рятувальних постів у місцях масового відпочинку на воді та місцях спортивного і любительського вилову риби;
здійснення першочергових заходів щодо створення, реорганізації, розвитку, матеріально-технічного забезпечення аварійно-рятувальної служби та її підрозділів;
реєстрація та закріплення водних об’єктів за органами місцевого самоврядування, організаціями, установами і підприємствами, що ведуть господарську діяльність з їх використанням;
ідентифікація і оцінка водних об'єктів, у тому числі паспортизація потенційно небезпечних водних об’єктів та гідроспоруд;
визначення місць масового відпочинку, купання, спортивного і любительського вилову риби, закріплення їх за юридичними особами та їх облаштування;
створення мережі сезонних рятувальних постів;
розроблення і реалізація заходів щодо запобігання надзвичайних ситуацій та загибелі людей на водних об’єктах;
проведення роз’яснювально-профілактичної роботи серед населення, в першу чергу серед дітей та підлітків.
Передбачається удосконалення функціонування сил і засобів запобігання, реагування та проведення рятувальних робіт у випадках надзвичайних ситуацій на водних об’єктах, у тому числі:
розширення мережі сезонних рятувальних постів на водних об’єктах, які використовуються з виробничою або спортивною метою для відпочинку або аматорського риболовства в літній і зимовий періоди;
подальше впровадження комплексу заходів, спрямованих на зниження показників кількості нещасних випадків на водних об’єктах;
здійснення інформаційних заходів із запобігання загибелі людей на воді, кризі, які включають використання телебачення, радіо, преси, попереджувальної наочної агітації (щитів, плакатів), у тому числі в небезпечних для відпочинку на воді місцях;
удосконалення нормативно-правового забезпечення функціонування сил і засобів реагування, приведення їх до постійної готовності;
застосування юридичних прав та штрафних санкцій до керівників, які порушують законодавство з питань запобігання надзвичайних ситуацій та загибелі людей на водних об’єктах;
покращення матеріально-технічної бази;
переоснащення рятувальних підрозділів сучасними плавзасобами та водолазним спорядженням;
налагодження системи професійної підготовки, підвищення кваліфікації та перепідготовки водолазних спеціалістів та рятувальників аварійно-рятувальних підрозділів;
узгодження взаємодії лікувальних закладів управління охорони здоров’я облдержадміністрації та підрозділів аварійно-рятувальної служби з надання медичної допомоги потерпілим на водоймищах;
запровадження комплексної системи підготовки населення до дій у надзвичайних ситуаціях та профілактики нещасних випадків на водних об’єктах.
ІV. Механізм забезпечення виконання Програми.
Організаційне забезпечення
Сприяння взаємодії та забезпечення координації діяльності місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, окремих підприємств, установ та організацій незалежно від підпорядкування та форми власності щодо виконання Програми, а також коригування передбачених нею заходів відповідно до наявних фінансових, матеріальних та організаційних можливостей покладається на обласну комісію з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
Організація виконання Програми здійснюється місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, обласним управлінням меліорації і водного господарства, головним управлінням Держкомзему в Рівненській області, державною екологічною інспекцією в Рівненській області,
головною державною інспекцією України з безпеки судноплавства Прип’ятського регіонального представництва, головним управлінням держрибохорони в Рівненській області, Рівненською обласною комунальною аварійно-рятувальною службою на водних об’єктах, головним управлінням МНС України в Рівненській області.
Проблеми, пов’язані із загибеллю людей на водних об’єктах, потребують невідкладного розв’язання як на державному так і на місцевому рівнях. Для цього необхідно передбачити такі першочергові заходи:
виділення територій та обладнання місць для організації відпочинку, вилову риби, купання;
проведення паспортизації місць масового відпочинку, вилову риби до початку купального сезону та подання обласній комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій на затвердження для отримання дозволу на відкриття;
перевірка дна водойм, якості води, грунту в рекреаційних зонах перед відкриттям купального сезону, постійний санітарно-епідеміологічний контроль упродовж купального сезону;
виділення земельних ділянок у місцях масового відпочинку населення для розміщення сезонних рятувальних постів;
проведення патрулювання місць масового відпочинку населення на водоймах з метою підтримання громадського порядку і попередження надзвичайних ситуацій.
V. Джерела фінансування Програми
Фінансування Програми здійснюється відповідно до чинного законодавства за рахунок коштів:
обласного бюджету;
місцевих бюджетів;
зацікавлених суб’єктів підприємницької діяльності усіх форм власності та громадських організацій і окремих громадян;
з інших джерел, не заборонених чинним законодавством.
VІ. Очікувані результати від реалізації Програми
У результаті виконання Програми буде забезпечено повноцінне функціонування системи запобігання та реагування на надзвичайні ситуації на водних об’єктах, яке дозволить:
підвищити оперативність та якість інформаційної роботи серед населення з питань безпечного використання водних об’єктів, роз’яснення правил поведінки на воді та надання першої медичної допомоги;
скоротити кількість нещасних випадків на водних об’єктах;
розширити діапазон дій аварійно-рятувальної служби та підвищити ефективність проведення пошуково-рятувальних робіт на воді;
підвищити ефективність заходів щодо попередження нещасних випадків та надзвичайних ситуацій на водних об’єктах.
Додаток до Програми
|
Заходи щодо реалізації Програми організації рятування людей на водних об’єктах
Рівненської області на 2009 – 2012 роки
№ пор. |
Зміст заходу |
Відповідальні виконавці |
Етапи, джерела та обсяги ( в тис .грн.) фінансування за роками |
|||||||
Обласний бюджет |
Місцевий бюджет та кошти юридичних осіб-користувачів водних об’єктів |
Обласний бюджет |
Місцевий бюджет та кошти юридичних осіб-користувачів водних об’єктів |
|||||||
2009 |
2010 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2011 |
2012 |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
1 |
Визначення місць масового відпочинку населення на водних об’єктах, купання та аматорського вилову риби, закріплення їх за юридичними особами та реєстрація |
Райдержадміністрації, виконкоми органів місцевого самоврядування, власники водойм |
1,2 |
1,3 |
1,5 |
1,5 |
||||
2 |
Облаштування місць масового відпочинку населення на водних об’єктах, пляжах, прокатних човнових станціях та місцях підлідного лову риби |
Виконкоми органів місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи – користувачі водних об’єктів |
25,0 |
30,0 |
30,0 |
30,0 |
||||
3 |
Організація сезонних рятувальних постів на пляжах, у місцях масового відпочинку населення та підлідної рибалки |
Виконкоми органів місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи – користувачі водних об’єктів |
25,0 |
26,0 |
15,0 |
15,0 |
||||
4 |
Обстеження водолазами водоймищ, призначених для купання, і очищення їх від сторонніх предметів, небезпечних для здоров’я та життя людей |
Обласна комунальна аварійно-рятувальна служба на водних об’єктах |
45,0 |
45,0 |
50,0 |
50,0 |
||||
5 |
Виконання заходів із забезпечення рятування людей на водних об’єктах, у тому числі: - проведення пошуково-рятувальних, аварійно-відновлювальних робіт, контроль за готовністю місць відпочинку, роботи відомчих рятувальних постів на пляжах, утримання та забезпечення діяльності обласної комунальної аварійно-рятувальної служби на водних об’єктах; - придбання обладнання та предметів довгострокового користування |
Управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення облдержадміністрації, обласна комунальна аварійно-рятувальна служба на водних об'єктах, обласна санітарно-епідеміологічна станція, державна екологічна інспекція в Рівненській області |
1293.8 1006,8 287,0 |
1490,0 1200 290,0 |
40,0 |
40,0 |
1800,0 1500,0 300,0 |
1920,0 1600,0 320,0 |
50,0 |
50,0 |
6 |
Навчання дітей плаванню на обладнаних для цього спеціальних дитячих пляжах |
Виконкоми органів місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи – користувачі водних об’єктів, обласна комунальна аварійно-рятувальна служба на водних об'єктах |
25,0 |
26,0 |
30,0 |
30,0 |
||||
7 |
Паспортизація місць масового відпочинку на водних об’єктах, пляжах та надання дозволу для їх відкриття за заявками місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування, керівників оздоровчих закладів |
Виконкоми органів місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи – користувачі водних об’єктів, обласна комунальна аварійно-рятувальна служба на водних об’єктах |
4,2 |
4,5 |
4,3 |
4,7 |
||||
8 |
Здійснення контролю за створенням і організацією чергування відомчих рятувальних постів |
Обласна комунальна аварійно-рятувальна служба на водних об’єктах |
30,0 |
30,0 |
32,0 |
32,0 |
||||
9 |
Реалізація запобіжних заходів щодо недопущення купання у водоймищах, які не мають обладнаних пляжів, сезонних рятувальних постів і у не визначених районними державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування місцях масового відпочинку |
Виконкоми органів місцевого самоврядування, обласна комунальна аварійно-рятувальна служба на водних об’єктах |
4,2 |
4,3 |
5,0 |
5,0 |
||||
10 |
Підготовка та атестування матросів-рятувальників для сезонних рятувальних постів |
Обласна комунальна аварійно-рятувальна служба на водних об’єктах |
4,5 |
4,7 |
4,8 |
4,8 |
||||
11 |
Проведення комплексу заходів щодо дотримання правил безпеки під час проведення фізкультурних, спортивних та інших святково-розважальних заходів на воді |
Виконкоми органів місцевого самоврядування, обласна комунальна аварійно-рятувальна служба на водних об’єктах |
4,0 |
4,1 |
4,0 |
4,0 |
||||
12 |
Проведення комплексу заходів щодо дотримання правил безпеки на льоду та користування льодовими переправами |
Виконкоми органів місцевого самоврядування, обласна комунальна аварійно-рятувальна служба на водних об’єктах |
3,6 |
4,0 |
4,0 |
4,2 |
||||
13 |
Розробка та випуск плакатів, буклетів та текстів щодо запобігання загибелі та травматизму людей на воді в літній та зимовий періоди, інші заходи з інформування юридичних і фізичних осіб, у тому числі про вимоги документів щодо охорони життя людей на водних об’єктах України і заходів безпеки на воді, контроль за їх виконанням |
Обласна комунальна аварійно-рятувальна служба на водних об’єктах |
8,0 |
8,0 |
9,0 |
9,0 |
||||
14 |
Підготовка та перепідготовка спеціалістів- водолазів в навчальних центрах України |
Обласна комунальна аварійно-рятувальна служба на водних об’єктах |
7,5 |
7,5 |
7,0 |
7,5 |
8,5 |
8,5 |
7,0 |
7,5 |
15 |
Проведення комплексу заходів щодо безпеки людей в місцях масового відпочинку на водних об’єктах під час купання та любительського рибальства |
Обласна комунальна аварійно-рятувальна служба на водних об’єктах |
3,5 |
3,7 |
4,0 |
4,2 |
||||
|
ВСЬОГО: |
1301,3 |
1497,5 |
230,2 |
239,1 |
1808,5 |
1928,5 |
250,6 |
251,9 |