Рішення обласної ради 5 скликання
Оприлюднено 23-12-2019У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
П’яте скликання
(Тридцять четверта сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від “14” травня 2010 року № 1612
Про нову редакцію регіональної програми розвитку земельних відносин у Рівненській області на 2006-2015 роки
З метою подальшого вдосконалення і розвитку ринкових земельних відносин, здійснення пріоритетних заходів в галузі ефективного використання та охорони земель, забезпечення реалізації громадянами, юридичними особами, територіальними громадами права власності на землю, відповідно до Законів України «Про основні засади державної аграрної політики на період до 2015 року», «Про землеустрій», «Про місцеве самоврядування в Україні», Указу Президента України від 12.01.2009 №5/2009 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21 листопада 2008 року «Про виконання рішень Ради національної безпеки і оборони з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель», керуючись пунктом 16 частини 1 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», за погодженням з постійними комісіями обласної ради, обласна рада
в и р і ш и л а :
1. Затвердити регіональну програму розвитку земельних відносин у Рівненській області на 2006-2015 роки (надалі Програма) у новій редакції, схвалену розпорядженням голови облдержадміністрації від 9 березня 2010 року № 80, (додається).
2. Рекомендувати районним, міським, сільським, селищним радам переглянути відповідні Програми розвитку земельних відносин і привести їх у відповідність до потреб регіонів та вимог діючого законодавства.
3. Рекомендувати обласній та районним державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування:
3.1 Забезпечити організацію та виконання Програми.
3.2 Передбачати видатки з місцевих бюджетів на фінансування заходів, визначених Програмою, в повному обсязі в межах наявних асигнувань.
3.3 Забезпечити використання коштів, що надходять у порядку відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спрямувавши їх частину на розроблення схем, проектів землеустрою щодо охорони та використання земель з метою проведення робіт з освоєння, поліпшення, відновлення та охорони земель.
4. Фінансування заходів, визначених Програмою, передбачити з усіх джерел, не заборонених чинним законодавством.
5. Визнати такими, що втратили чинність рішення обласної ради від 10 березня 2006 року №778 «Про регіональну програму розвитку земельних відносин у Рівненській області на 2006-2015 роки», від 23 березня 2007 року №256 «Про хід виконання рішення обласної ради від 10.03.2006 №778 «Про регіональну програму розвитку земельних відносин у Рівненській області на 2006-2015 роки», від 29 лютого 2008 року №721 «Про хід виконання рішення обласної ради від 10.03.2006 №778 «Про регіональну програму розвитку земельних відносин у Рівненській області на 2006-2015 роки» та внесення змін до програми», від 10 жовтня 2008 року №970 «Про внесення змін до заходів щодо реалізації регіональної програми розвитку земельних відносин у Рівненській області на 2006-2015 роки, затверджених рішенням обласної ради від 29 лютого 2008 року №721», від 27 березня 2009 року № 1146 «Про хід виконання рішення обласної ради від 10.03.2006 №778 «Про регіональну програму розвитку земельних відносин у Рівненській області на 2006-2015 роки» та зняти їх з контролю.
6. Контроль за виконанням рішення покласти на постійні комісії обласної ради з питань аграрної політики, земельних відносин та розвитку села (Варфалюк В.О.), з питань бюджету, фінансів та податків (Хомич О.В.).
Перший заступник
голови обласної ради В.А.Королюк
Регіональна програма
розвитку земельних відносин
у Рівненській області на 2006–2015 роки
(нова редакція)
Регіональна програма розвитку земельних відносин у Рівненській області на 2006 – 2015 роки (далі - Програма) розроблена відповідно до Закону України "Про основні засади державної аграрної політики на період до 2015 року", Указу Президента України від 12.01.2009 № 5/2009 "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 21 листопада 2008 року "Про виконання рішень Ради національної безпеки і оборони України з питань регулювання земельних відносин, використання та охорони земель", постанови Кабінету Міністрів України від 05.08.2009 № 844 "Деякі питання реалізації права власності на землю громадянами України" із змінами та доповненнями, Конституції України, Земельного кодексу України, Закону України "Про державні цільові програми" та інших нормативно-правових і нормативно-технічних актів.
Метою Програми є визначення та сприяння у реалізації державної політики з подальшого розвитку ринкових земельних відносин, здійснення пріоритетних заходів у галузі використання та охорони земель, землеустрою, які б забезпечували гарантування прав на землю, запровадження цивілізованого земельного ринку, підвищення інвестиційної привабливості українського землекористування.
Реалізація Програми, як системи взаємопов’язаних організаційних, правових, науково-технічних, нормативно-методичних та фінансових заходів, має забезпечити продовження в області земельної реформи, а також створити ефективний механізм регулювання земельних відносин та державного управління земельними ресурсами на засадах сталого розвитку.
1. Земельні ресурси
Площа земель Рівненщини становить 2005,1 тис. га, з них 933,1 тис. га або 47 відсотків - сільськогосподарські угіддя, 40 відсотків (801,7 тис. га) - лісові площі, 3 відсотки - (54,9 тис. га) - забудовані землі, 2 відсотки - (43,1 тис. га) під водою та 5 відсотків (105,5 тис. га) - заболочені землі.
Із загальної площі області в державній власності перебуває 1284 тис. га (64 відсотки) земель, у приватній – 720,9 тис. га (36 відсотків), з них: у фізичних осіб - 720 тис. га (99,9 відсотка), у юридичних - 1 тис. га (0,1 відсотка).
2. Концепція вдосконалення земельних відносин
на 2010–2015 роки
Концептуальні питання вдосконалення земельних відносин мають бути тісно пов'язані з адміністративно-територіальною реформою, економічною, соціальною, екологічною політикою держави і спрямовані на підвищення добробуту населення.
Пріоритетні завдання державної політики
у сфері розвитку земельних відносин в
області на 2010–2015 роки
Основними шляхами розвитку земельних відносин є:
1. Повна персоніфікація власників та користувачів земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
2. Створення державної системи реєстрації прав власності на земельні ділянки та розташоване на них нерухоме майно.
3. Удосконалення методики оцінки земель, урахування вартості землі сільськогосподарського призначення при збалансуванні міжгалузевих відносин.
4. Створення системи земельного іпотечного кредитування.
5. Впровадження і фінансове забезпечення загальнодержавних програм використання та охорони земель, зокрема:
зменшення розораності земель в області шляхом консервації;
створення системи захисту їх від водної і вітрової ерозії;
відтворення і підвищення родючості ╜рунтів;
агролісомеліорація та меліорація земель;
рекультивація порушених земель;
стандартизація та нормування у сфері охорони земель.
6. Включення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне об╜рунтування сівозмін та впорядкування угідь новостворених землеволодінь та землекористувань, до бізнес-планів відповідних сільськогосподарських підприємств.
7. Запровадження ефективної системи охорони родючості ╜рунтів.
8. Проведення системи моніторингу ╜рунтів, суцільної агрохімічної паспортизації земель сільськогосподарського призначення.
9. Здійснення державної інвентаризації земельного фонду області.
10.Формування сучасної інфраструктури ведення Державного земельного кадастру та реєстрації нерухомого майна.
11. Проведення оцінки земель (бонітування ╜рунтів, економічна, нормативна та експертна грошова оцінка земель).
12. Забезпечення органами земельних ресурсів разом з органами місцевого самоврядування розмежування земель державної і комунальної власності.
13. Завершення робіт щодо визначення (уточнення) меж населених пунктів.
14. Здійснення заходів щодо розроблення схем землеустрою і техніко-економічного об╜рунтування використання і охорони земель адміністративно-територіальних утворень.
15. Завершення в 2010 – 2015 роках встановлення в натурі (на місцевості) меж об’єктів природно-заповідного фонду (в першу чергу заповідників і національних парків), історико-культурного призначення.
16. Проведення робіт щодо встановлення меж територій лісового та водного фондів, установлення меж водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон та зон особливого режиму використання земель.
17. Проведення наукових досліджень у сфері економіки землекористування, охорони земель.
18. Зміцнення науково-технічної бази та суттєве підвищення фахових вимог до вищих навчальних закладів, які здійснюють підготовку спеціалістів у галузі землеустрою, земельного кадастру та земельного права.
19. Створення Фонду земель державної власності та удосконалення управління землями державної власності.
20. Створення спеціальних тематичних карт і атласів стану земель та їх використання.
21. Впровадження механізмів здійснення громадського контролю за прийняттям рішень щодо регулювання земельних відносин, а також за використанням та охороною земель.
Для забезпечення виконання вищезазначених завдань розроблено заходи щодо реалізації регіональної програми розвитку земельних відносин у Рівненській області на 2006 – 2015 роки, що додаються.
Забезпечення подальшого розвитку
відносин власності на землю
Розвиток відносин власності на землю здійснюватиметься на підставі реалізації відповідних положень Конституції України та передбачає:
розмежування земель державної і комунальної власності, визначення механізму управління ними та порядку придбання земельних ділянок для державних потреб і потреб територіальних громад сіл, селищ і міст;
приватизацію громадянами і юридичними особами області земельних ділянок різного функціонального призначення, за винятком тих, які відповідно до закону не можуть передаватись у приватну власність;
задоволення потреб громадян у земельних ділянках для ведення особистого селянського господарства і фермерського господарства, сінокосіння і випасання худоби, садівництва і городництва, індивідуального і гаражного будівництва;
забезпечення ефективного використання земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності, шляхом передачі цих ділянок у довгострокову оренду громадянам та юридичним особам як правило на конкурсних засадах (аукціони і конкурси);
надання у постійне користування земельних ділянок із земель державної власності лише державним, а із земель комунальної власності – лише комунальним підприємствам, установам та організаціям;
установлення на місцевості меж земельних ділянок усіх форм власності, посвідчення права приватної власності на землю відповідними державними актами, державну реєстрацію земельних ділянок і прав на них;
надання дозволів на зміни характеру використання земельних ділянок усіх форм власності, в тому числі тих, які надані у постійне користування або передані в оренду, відповідно до затвердженого в установленому порядку зонування земель та з додержанням вимог землевпорядної і містобудівної документації;
визначення принципів та запровадження порядку встановлення обмежень права власності на землю та права користування землею.
Забезпечення реалізації громадянами, юридичними особами, територіальними громадами сіл, селищ, міст державного права власності на землю здійснюватиметься шляхом:
створення рівних можливостей для юридичних та фізичних осіб у набутті права власності на земельні ділянки та права користування землею, в тому числі для здійснення підприємницької діяльності;
створення можливості для кожного власника земельної ділянки на свій розсуд розпоряджатися своєю власністю відповідно до чинного законодавства;
вилучення для державних потреб і потреб територіальних громад сіл, селищ та міст земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, лише на підставі та в порядку, встановленому законодавством;
надання орендарям земельних ділянок, що перебувають у державній та комунальній власності, права викупу цих орендованих земельних ділянок.
Вдосконалення земельних відносин
у сільськогосподарському виробництві
З метою створення механізмів економічного стимулювання раціонального і ефективного використання земель у сільськогосподарському виробництві області передбачається:
продовжити забезпечення потреби громадян у земельних ділянках для ведення особистого селянського, фермерського господарства, садівництва і городництва, сінокосіння та випасання худоби;
створити умови для розширення територіальної бази особистих селянських господарств шляхом приєднання до них земельних ділянок у розмірі земельної частки (паю);
вирішити питання щодо передачі земельних ділянок державних сільськогосподарських підприємств, у разі їх приватизації, у власність членів трудових колективів цих підприємств;
здійснити роботи щодо відведення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі та видати їм у встановленому порядку державні акти на право приватної власності на землю (таблиця 2);
розвивати ринок земель сільськогосподарського призначення як необхідний засіб раціоналізації використання земель;
запровадити систему економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель;
відновити проведення необхідного обсягу робіт щодо ╜рунтових обстежень сільськогосподарських угідь з метою виявлення їх забруднення шкідливими речовинами.
Впровадження регіональної програми
використання та охорони земель
Державні заходи з охорони земель:
правове та нормативно-методичне забезпечення оптимального використання земельних ділянок, в тому числі консервації деградованих, малопродуктивних і техногенно забруднених земель, які перебувають у приватній власності;
стандартизація у галузі охорони земель, у тому числі встановлення технологічних нормативів навантажень у процесі використання земель та нормативів показників деградації ╜рунтів;
нормативно-методичне забезпечення встановлення оптимального співвідношення земельних угідь у різних регіонах;
створення автоматизованої системи збирання, збереження і використання інформації про кількісний та якісний стан земельних ресурсів і оцінки земель для потреб прогнозування, планування та проектування;
розроблення класифікації земель за їхньою придатністю для використання; об╜рунтування та встановлення природоохоронних обмежень щодо використання земель;
удосконалення природно-сільськогосподарського, ╜рунтово-ерозійного, еколого-економічного та інших видів районування;
проведення обстеження ╜рунтів із застосуванням дистанційного зондування земель згідно із розробленими методиками;
об╜рунтування формування сільськогосподарських землекористувань ринкового типу з диференціацією стосовно природних і демографічних умов;
впровадження ресурсозберігаючих технологій щодо охорони та відтворення ╜рунтової родючості земель сільськогосподарського призначення;
вдосконалення методів екологічної реабілітації техногенно забруднених земель;
створення наукової основи і впровадження моніторингу стану земель;
відновлення цільового спрямування коштів, що надходять від плати за землю, на цілі забезпечення раціонального використання та охорони земель.
Рівень сільськогосподарської освоєності і розорюваності території області становить 70 відсотків площі земель сільськогосподарського використання (в Україні – 77,7 відсотка).
Для зменшення негативного впливу ерозійних процесів Програма передбачає створення стокорегулюючих лісосмуг у господарствах, де розроблено проекти з контурно-меліоративною організацією території, а також полезахисних лісових смуг, прияружно-балкових лісосмуг, суцільних лісонасаджень на ярах і балках, уздовж берегів, ставків і водоймищ загальною площею 500 га (таблиця 8).
Для відновлення порушених і відпрацьованих площ після добування корисних копалин необхідно провести рекультивацію земель на площі 426 га (таблиця 7).
Дальше реформування земельних відносин
у містах та інших населених пунктах
Головними завданнями щодо дальшого реформування земельних відносин у містах та інших населених пунктах області є:
забезпечення безперешкодної реалізації громадянами, юридичними особами та державою права власності на землю;
створення умов для рівноправної участі територіальних громад сіл, селищ та міст у ринку земель;
забезпечення захисту інтересів територіальних громад населених пунктів щодо соціального, економічного та територіального розвитку населених пунктів, збереження їх ландшафтних та історико-архітектурних особливостей.
З цією метою передбачається розроблення і здійснення заходів щодо:
формування резервних територій для розвитку населених пунктів;
створення сприятливих умов для залучення вітчизняних та іноземних інвесторів у сферу торговельного, готельного, транспортного та іншого капітального будівництва, зовнішнього облаштування територій, у рекреаційну діяльність, реконструкцію неефективних виробництв шляхом надання земельних ділянок із земель державної та комунальної власності у довгострокову оренду з правом продовження строків користування земельною ділянкою або з правом її викупу;
стимулювання розвитку ринку земель міст та інших населених пунктів шляхом надання інвесторам широкого вибору можливостей придбання земельних ділянок із земель державної та комунальної власності для здійснення підприємницької діяльності;
максимально можливого підвищення цінності земельних ділянок та створення належних умов для інвестування капітального будівництва, розвитку інженерної інфраструктури населених пунктів, упорядкування їх територій;
урахування інтересів територіальних громад населених пунктів, розташованих у приміських зонах, при прийнятті рішень щодо зміни зон міст;
запровадження практики викупу земельних ділянок, що перебувають у приватній власності, для потреб територіального розвитку міст та інших населених пунктів;
установлення підвищених ставок земельного податку за використання наднормативних площ земельних ділянок;
проведення грошової оцінки земель населених пунктів з метою регулювання продажу земель, встановлення ставок земельного податку (таблиця 17);
встановлення меж населених пунктів із включенням резервних територій для розвитку населених пунктів (таблиці 15, 16);
визначення меж прибудинкових територій у зонах житлової забудови, в результаті чого визначаться резервні території міста для інвестування будівництва та продажу (оренди) земель для найбільш прибуткових сфер діяльності (торговельного, готельного, транспортного та іншого капітального будівництва);
регулювання забудови, підвищення цінності землі здійснюватиметься переважно економічними методами, насамперед шляхом диференціації земельного податку, пільгового кредитування тощо.
У процесі реалізації Програми здійснюватиметься:
земельно-кадастрова інвентаризація територій населених пунктів, формування їх раціональних меж;
завершення робіт із встановлення та уточнення меж сіл, селищ і міст (таблиці 15, 16).
Розвиток ринку земель
Перехід до ринкової економіки потребує, щоб основні економічні процеси реалізовувались за допомогою залучення приватних інвестицій.
Першочерговим завданням органів місцевого самоврядування повинно бути створення найкращих умов для розвитку підприємницької діяльності. Зокрема, необхідне визначення привабливих земельних ділянок під будівництво об'єктів торгівлі, постачальної мережі, складських приміщень тощо.
Розвиток ринку земель на засадах поєднання суспільних та приватних інтересів, законності та прозорості проведення земельної реформи на сучасному етапі вимагає:
1. Стимулювання приватизації земельних ділянок несільськогосподарського призначення, насамперед у населених пунктах, шляхом:
відмови від практики надання земельних ділянок несільськогосподарського призначення під об'єктами нерухомості в постійне користування, а надання таких земельних ділянок в оренду або у власність шляхом їх продажу;
надання земельних ділянок несільськогосподарського призначення, вільних від забудови, відкрито, на конкурентних засадах, шляхом проведення земельних аукціонів, конкурсів;
продажу земельних ділянок разом з об'єктами приватизації, що приватизуються відповідно до законодавства;
забезпечення видачі громадянам державних актів на право приватної власності на земельні ділянки, надані для будівництва і обслуговування житлових будинків, для дачного і гаражного будівництва, ведення особистого підсобного господарства;
надання земельних ділянок на пільгових умовах інвесторам, які вкладають кошти у розвиток виробництва.
2. Визначення і вилучення в установленому законодавством порядку земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що не використовуються, земельних ділянок із ветхою забудовою, забруднених земель та вжиття заходів щодо залучення їх до ринкового обігу.
3. Створення юридичним і фізичним особам сприятливих умов для спорудження об'єктів нерухомого майна, в тому числі шляхом продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення чи надання їх в оренду на конкурентних засадах.
4. Надання фізичним і юридичним особам можливостей вибору різних дозволених видів функціонального використання земельних ділянок несільськогосподарського призначення.
5. Організації розроблення місцевих правил забудови найбільш інвестиційно привабливих територій з визначенням можливих напрямів використання земельних ділянок несільськогосподарського призначення.
6. Відведення в натурі земельних ділянок усім бажаючим власникам земельних часток (паїв) та видача їм державних актів на право приватної власності на землю.
7. Забезпечення безперешкодної реалізації громадянами та суб'єктами підприємницької діяльності прав володіння, користування і розпорядження своїми земельними ділянками.
8. Проведення підготовки земельних ділянок несільськогосподарського призначення для продажу суб'єктам підприємницької діяльності та надходження коштів до місцевих бюджетів (таблиця 23).
9. Активізації діяльності щодо завершення проведення грошової оцінки земель за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.
10. Розроблення механізмів стимулювання власників землі і землекористувачів щодо збереження та поліпшення екологічного стану використовуваних ними земельних ділянок.
11. Проведення систематичної роботи з інформування населення через засоби масової інформації про сутність, обсяги та інші характеристики ринку землі, права та обов'язки громадян і юридичних осіб у цій сфері, процедури захисту прав на землю.
Вдосконалення моніторингу земель, порядку ведення
державного земельного кадастру
В умовах економічного реформування значно зростає роль державного земельного кадастру, який є інформаційною базою для ефективного управління земельними ресурсами, ведення земельної статистики, землеустрою, регулювання земельних відносин, підтримки податкової політики, розвитку ринку землі, об╜рунтування розмірів плати за землю.
Ведення державного земельного кадастру забезпечується проведенням топографо-геодезичних, картографічних, ╜рунтових, геоботанічних та інших обстежень і розвідувань, реєстрацією землеволодінь та землекористувань і договорів про оренду землі, обліком кількості та якості земель, бонітуванням ╜рунтів, зонуванням територій населених пунктів, економічної і грошової оцінки.
При реформуванні земельних відносин зростає кількість власників землі та землекористувачів, а також здійснюється укладання цивільно-правових угод про оренду та розпорядження земельними ділянками.
З метою своєчасного визначення оцінки і прогнозу стану земель, Програмою передбачається після розроблення і затвердження у встановленому законодавством порядку нормативно-правових актів з питань удосконалення організації здійснення моніторингу земель проведення робіт щодо фонового моніторингу земельних ресурсів.
Удосконалення механізмів ведення державного земельного кадастру з метою об’єктивного визначення розміру плати за землю, вартості (цінності) земель, ресурсного потенціалу аграрного сектора економіки, здійснення контролю за використанням та охороною земель, проведення державної реєстрації земельних ділянок, а також забезпечення земельно-кадастровою інформацією органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій і громадян.
У процесі реалізації Програми здійснюватиметься:
внесення пропозицій для створення нормативної бази з урахуванням регіональних особливостей, яка відповідала б сучасним вимогам ведення державного земельного кадастру;
поліпшення єдиного порядку ведення державного земельного кадастру в адміністративно-територіальних одиницях;
запровадження в містах та інших населених пунктах єдиної системи ідентифікації земельних ділянок;
створення автоматизованої системи обліку платників земельного податку та плати за оренду землі;
формування в межах державного земельного кадастру єдиної системи державної реєстрації земельних ділянок і документів, що посвідчують право власності на землю та право користування землею;
спрощення порядку одержання громадянами і юридичними особами кадастрової інформації;
розроблення та апробація системи передачі кадастрових даних на підставі єдиних стандартів, форматів обміну даними, класифікаторів і технологічних процедур, а також системи захисту інформації від несанкціонованого доступу.
Удосконалення системи оцінки земель передбачає:
проведення грошової оцінки земель населених пунктів та земель несільськогосподарського призначення за їх межами (таблиці 15, 16);
уточнення (індексацію) грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення;
підготовку і організацію діяльності спеціалістів з експертної грошової оцінки земель;
поліпшення державного регулювання діяльності юридичних осіб, які виконують роботи з експертної грошової оцінки земельних ділянок, установлення відповідальності за достовірність результатів оцінки;
проведення щокварталу рейтингу вартості проданих земельних ділянок.
Ведення земельно-кадастрової документації, обліку земель
Основою обліку, його достовірності є поновлення та коректування планово-картографічних матеріалів зйомок минулих років, видача державних актів на право власності, користування землею підприємствам, установам, організаціям, громадянам.
В області значно зменшилися обсяги проведення коректування планово-картографічних матеріалів зйомок минулих років. Якщо до 1990 року планово-картографічні матеріали поновлювалися в середньому за один рік в усіх господарствах одного адміністративного району, то зараз через відсутність коштів ця робота здійснюється протягом 4 - 5 років в одному районі.
Програмою передбачено виконати роботи з коректування та оновлення планово-картографічних матеріалів у господарствах восьми районів, де ці роботи виконувалися до 1990 року, і виготовити в цих регіонах цифрові карти (таблиця 12) та провести коректування матеріалів ╜рунтових обстежень земель на площі 400 тис. га (таблиця 5).
Землевпорядне забезпечення формування земельних відносин
Здійснення реформування земельних відносин у рамках реалізації Програми передбачає:
удосконалення нормативно-правової бази землевпорядкування;
набуття права власності, користування юридичних та фізичних осіб, використання ними земельних ділянок має проводитись лише на підставі документації із землеустрою;
здійснення межування земель з установленням на місцевості меж адміністративно-територіальних утворень, територій з особливим природоохоронним, рекреаційним і заповідним режимами, меж сіл, селищ та міст, меж земельних ділянок, які належать громадянам і юридичним особам;
виявлення земель сільськогосподарського призначення, які не використовуються власниками та землекористувачами, і відповідно до законодавства вжиття заходів щодо їх перерозподілу;
здійснення консолідації земель резервного фонду і земель запасу в межах районів з метою забезпечення ефективного їх використання шляхом передачі в оренду на конкурентних засадах;
реалізацію проектів землеустрою сільських рад з контурно-меліоративною організацією території та розроблення таких проектів в ерозійно небезпечних районах, що дасть змогу уникнути екологічно небезпечних процесів.
Підвищення ефективності державного управління
земельними ресурсами
З метою здійснення державного регулювання земельних відносин і підвищення ефективності управління земельними ресурсами необхідно:
1. Зміцнити матеріально-технічну базу державних органів земельних ресурсів для виконання ними таких основних функцій:
нормативно-методичне забезпечення регулювання земельних відносин;
державний контроль за використанням та охороною земель;
організація землевпорядних робіт, проведення державного моніторингу і ведення державного кадастру земель.
2. Забезпечити розмежування повноважень органів державної влади і органів місцевого самоврядування щодо управління земельними ресурсами.
Поліпшення організації контролю за використанням та охороною земель
Охорона і раціональне використання земель особливо актуальні для Рівненщини, оскільки її земельні ресурси зазнають надзвичайно великих антропогенних навантажень. В області більше 300 тис. га еродованих земель, значна частина яких розорюється, в результаті чого втрати верхнього шару ╜рунту коливаються від 30 до 36 т/га.
Здійснення державного контролю за використанням і охороною земель має своїм завданням забезпечити дотримання всіма державними та громадськими органами, а також підприємствами, установами, організаціями і громадянами вимог законодавчих та нормативних актів, що регулюють земельні відносини, і включає систему правових, організаційних, економічних заходів, спрямованих на раціональне використання та охорону земель.
З метою підвищення дієвості та поліпшення організації контролю за використанням і охороною земель передбачається:
удосконалити порядок здійснення контролю за використанням та охороною земель, а також механізми моніторингу земель та землекористувань з метою своєчасного виявлення та оцінки змін стану земель;
поліпшити профілактичну роботу з попередження порушень земельного законодавства, інформування населення про діяльність органів, які здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель;
удосконалити діяльність органів, які здійснюють державний контроль за використанням та охороною земель, порядок їх взаємодії з прокуратурою, органами внутрішніх справ та запровадити практику систематичного проведення спільних комплексних перевірок додержання суб'єктами земельних відносин земельного законодавства;
опрацювати питання створення координаційних органів щодо здійснення на міжвідомчій основі контролю за використанням земель.
Кадрове забезпечення державного управління земельними ресурсами
З метою здійснення державного регулювання земельних відносин і підвищення ефективності управління земельними ресурсами необхідно:
1. Постійно підвищувати професійний рівень працівників землевпорядної служби області шляхом самоосвіти, вивчення чинних та нових законодавчих і нормативно-правових актів, а також на курсах підвищення кваліфікації (таблиця 21).
2. Для організації виконання повноважень органами місцевого самоврядування у сфері земельних відносин і підвищення ефективності управління земельними ресурсами на території кожної місцевої ради необхідно підвищувати професійний рівень спеціалістів.
3. Оцінка очікуваних результатів виконання Програми
Реалізація завдань, передбачених Програмою, дасть змогу досягти сталого розвитку землекористування, зокрема, в економічній сфері – підвищення ефективності сільськогосподарського виробництва завдяки більш раціональному використанню природно-ресурсного потенціалу земель; в екологічній сфері – забезпечення техногенно-екологічної безпеки життєдіяльності людини і збереження та збагачення довкілля; в соціальній сфері – поліпшення умов праці і життя сільського населення, створення та підтримання повноцінного життєвого середовища.
4. Фінансово-ресурсне забезпечення
Обсяги робіт та джерела забезпечення фінансування заходів з реалізації Програми, використання та охорони земель в Рівненській області на 2010 – 2015 роки, розроблені відповідно до Концепції вдосконалення земельних відносин на 2006 – 2015 роки, Закону України "Про основні засади державної аграрної політики на період до 2015 року".
Для виконання цих робіт передбачено залучити та використати кошти з усіх не заборонених законодавством джерел.
Загальні витрати на виконання Програми становлять 244,193 млн. грн., в тому числі :
державний бюджет – 79,723 млн. грн.;
обласний бюджет – 16,572 млн. грн.;
бюджети місцевих рад – 26,692 млн. грн.;
інші кошти – 121,206 млн. грн.
Див. Додаток