Регуляторна політика
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
до проекту рішення обласної ради «Про затвердження Порядку погодження Рівненською обласною радою клопотань про надання надр у користування»
1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв'язати шляхом державного регулювання
Питання у сфері користування надрами регулюються Конституцією України, Кодексом України про надра, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», постановами Кабінету Міністрів України та іншими нормативно-правовими актами України.
Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 «Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами». Спеціальні дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу або у випадках передбачених пунктом 8 зазначеного Порядку без проведення аукціону.
Отримання надр у користування погоджується заявником (суб’єктом господарювання) з обласними радами – на користування ділянками надр, що містять корисні копалини загальнодержавного значення.
Відповідно до статті 9-1 Кодексу України «Про надра» до компетенції обласних рад належить погодження клопотань про надання надр у користування з метою геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей не пов’язаних з видобуванням корисних копалин.
Проблема, яку пропонується розв’язати шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта, обумовлена відсутністю Порядку погодження Рівненською обласною радою клопотань про надання надр у користування в Рівненській області.
Порядком встановлюється процедура опрацювання поданих матеріалів, їх вивчення, підготовка висновків та проектів рішень для розгляду на сесії обласної ради, прийняття відповідного рішення.
Порядком обумовлено, що для здійснення господарської діяльності, пов’язаної з користуванням надрами, суб’єкт господарювання повинен подати на ім’я голови Рівненської обласної ради клопотання разом з визначеним відповідно до мети користування надрами пакетом документів, необхідний для надання погодження Рівненською обласною радою на отримання спеціального дозволу на користування надрами.
2. Визначення цілей державного регулювання
Проект розроблено з метою правового регулювання механізму надання суб’єктам господарювання права користування ділянками надр, передбаченого Кодексом України про надра. Оскільки надра, відповідно до статті 13 Конституції України, є одним із об’єктів права власності Українського народу, то і порядок надання права користування ґрунтується, в першу чергу, на необхідності забезпечення раціонального використання надр, досягнення максимального економічного ефекту та запобігання нанесенню шкоди навколишньому природному середовищу України.
Затвердження Порядку погодження Рівненською обласною радою клопотань про надання надр у користування в Рівненській області дозволить впорядкувати процедури отримання погодження клопотань з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно – промислової розробки, видобування корисних копалин або відмови у їх погодженні, внесення змін.
Водночас, затвердження зазначеного Порядку сприятиме прозорості дій обласної ради щодо погодження клопотань про надання надр у користування та підготовці суб’єктами господарювання пакету документів в повному обсязі, що скоротить термін розгляду клопотань.
3. Визначення та оцінка усіх прийнятих альтернативних способів досягнення встановлених цілей з аргументацією переваг обраного способу
У зв’язку з тим, що загальна нормативно-правова база є недостатньо чіткою для регулювання специфіки правовідносин, пов’язаних з наданням погоджень клопотань про надання надр у користування, обраний спосіб досягнення встановлених цілей є єдиним можливим.
Альтернативою такого способу є залишення ситуації без змін. У цьому разі можливе лише часткове досягнення цілей.
4. Опис механізмів і заходів, що забезпечать розв’язання визначеної проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта
Прийняття рішення Рівненської обласної ради «Про затвердження Порядку погодження Рівненською обласною радою клопотань про надання надр у користування» забезпечить розв’язання проблеми відсутності врегульованого механізму надання погодження органу місцевого самоврядування на користування надрами.
5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта
Впливу зовнішніх факторів на дію регуляторного акта не очікується.
Впровадження запропонованого Порядку не потребує фінансування з державного чи місцевих бюджетів.
Очікувані наслідки дії запропонованого регуляторного акта не передбачають нанесення шкоди суб’єктам господарювання.
6. Очікувані результати від прийняття регуляторного акта
Результатом прийняття акта має стати ефективна реалізація регіональної політики у сфері геологічного вивчення і раціонального використання надр.
Вигоди |
Витрати |
У сфері держави |
|
Додаткові надходження коштів до бюджету України |
Витрати із державного та місцевих бюджетів відсутні. |
У сфері суб’єктів господарювання |
|
Встановить єдиний порядок розгляду обласною радою питань користування надрами суб’єктами господарювання на території Рівненської області. Зменшення адміністративного тиску. Економія часу, пов’язаного з виконанням вимог регуляторного акту |
Відсутні |
У сфері громадян |
|
Покращення стану соціальних об’єктів на відповідній території |
Відсутні |
7. Обґрунтування строку дії регуляторного акта
Строк дії регуляторного акта встановлюється на необмежений термін, оскільки відносини у сфері надрокористування мають перманентний характер.
8. Визначення показників результативності акта
Основними показниками результативності регуляторного акта є:
· розмір надходжень до місцевого бюджету, пов’язаних з дією акта, тис .грн.;
· кількість суб’єктів господарювання, яким надано погодження клопотань про надання надр у користування в Рівненській області, осіб;
· час, що витрачається суб’єктами господарювання, пов’язаними з виконанням вимог акта, днів;
· рівень поінформованості суб’єктів господарювання та фізичних осіб стосовно основних положень акту, відсотки.
9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта
Базове відстеження результативності регуляторного акта здійснюється до дня набрання чинності цим регуляторним актом.
З огляду на показники результативності, визначені у попередньому розділі, відстеження результативності цього регуляторного акта буде здійснюватися двома методами: статистичним та соціологічним.
У рамках статистичного методу відстеження проводиться аналіз інформації щодо:
· розміру надходжень до місцевого бюджету, пов’язаних з дією акта, тис .грн.
· кількості суб’єктів господарювання, яким надано погодження клопотань про надання надр у користування в Рівненській області, осіб.
Також буде проведено соціологічне опитування щодо:
· часу, що витрачається суб’єктами господарювання, пов’язаними з виконанням вимог акта, днів;
· рівня поінформованості суб’єктів господарювання та фізичних осіб стосовно основних положень акту, відсотки. Цільовою групою опитування є надрокористувачі.
Повторне відстеження результативності регуляторного акта планується через рік з дня набрання ним чинності.
Періодичні відстеження результативності регуляторного акта здійснюються раз на кожні три роки починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.