Проєкти рішень обласної ради
Оприлюднено 21-05-2025ПРОЄКТ
У К Р А Ї Н А
РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА
Восьме скликання
(Тридцята сесія)
Р І Ш Е Н Н Я
від 20___ року № .
Про звернення Рівненської обласної ради до Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти та науки України щодо впровадження політики протидії сексизму, сексуальним домаганням та гендерно зумовленому насильству у закладах вищої освіти
Керуючись статтею 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», за погодженням з постійними комісіями та президією обласної ради обласна рада
в и р і ш и л а :
- Звернутися до Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України щодо впровадження політики протидії сексизму, сексуальним домаганням та гендерно зумовленому насильству у закладах вищої освіти (текст звернення додається).
- Голові обласної ради забезпечити направлення цього рішення Кабінету Міністрів України та Міністерству освіти і науки України.
Голова ради Андрій КАРАУШ
Проєкт рішення підготовлений
Депутатською групою
з гендерних питань "Рівні можливості"
Уповноважена депутатської групи Аліна ЯНЧУК
Звернення
Рівненської обласної ради до Кабінету Міністрів України, Міністерства освіти і науки України щодо впровадження політики протидії сексизму, сексуальним домаганням та гендерно зумовленому насильству у закладах вищої освіти
Ми, депутати Рівненської обласної ради, підтримуємо ініціативу громадськості та вважаємо за необхідне захистити честь та гідність здобувачів освіти та працівників закладів вищої освіти від проявів сексизму, випадків сексуального домагання та гендерно зумовленого насильства.
За останні роки кількість інцидентів, пов'язаних із сексуальними домаганнями з боку викладачів, та ігнорування цих випадків адміністрацією навчальних закладів та правоохоронними органами значно зросла, однак реального механізму впливу досі не існує.
Окрім громадського висвітлення та засудження, люди, що вчиняють подібні дії, не несуть жодної відповідальності.
Наприклад, завідувач кафедри хореографії Рівненського державного гуманітарного університету, якого іще в 2017 році звинуватили у сексуальних домаганнях, що було підтверджено свідченнями постраждалих та свідків злочину, досі не поніс жодного покарання, попри розслідування та свідчення.
Відсутність чіткого алгоритму реагування на сексизм, сексуальні домагання та гендерно зумовлене насильство призводить до незахищеності постраждалих. У зв'язку з цим ми закликаємо Кабінет Міністрів України та Міністерство освіти і науки України розробити та впровадити ефективний механізм запобігання сексизму, сексуальним домаганням та гендерно зумовленому насильству в закладах вищої освіти.
Враховуючи наведене, ми, депутати Рівненської обласної ради, звертаємося до Вас з проханням щодо:
1) Прийняття політики протидії сексизму, сексуальним домаганням та гендерно зумовленому насильству: розробити та впровадити єдину для всіх закладів вищої освіти політику, яка чітко визначає поняття, форми та наслідки сексизму, сексуальних домагань і насильства.
2) Створення механізму подання скарг: створити прозорий та конфіденційний процес подання скарг для постраждалих осіб, який гарантує їхню безпеку та неупереджений розгляд.
3) Створення комісії з розгляду скарг: сформувати в кожному закладі вищої освіти незалежну комісію, відповідальну за оновлення політики та розгляд скарг, до складу якої входитимуть представники адміністрації, студентства та незалежні експерт(к)и.
4) Призначення відповідальних осіб: визначити та призначити осіб, відповідальних за дотримання політики протидії сексизму, сексуальним домаганням та гендерно зумовленому насильству, бажано створивши окрему посаду для ефективного контролю та реалізації заходів.
5) Створення механізму запобігання:
- тренінги з протидії сексизму, сексуальним домаганням та гендерно зумовленому насильству: запровадити обов'язкові для всього персоналу та студентства тренінги при прийомі на роботу або вступі на навчання, а також періодичні повторні заняття;
- просвітницькі заходи: проводити регулярні інформаційні кампанії та заходи, спрямовані на підвищення обізнаності щодо протидії гендерно зумовленому насильству;
- формування культури доброчесності: сприяти створенню атмосфери невідворотності покарання за порушення, а також за неправдиві звинувачення, підкреслюючи важливість етичної поведінки;
- нульова толерантність до насильства: формувати середовище, в якому будь-які прояви гендерно зумовленого насильства є неприйнятними та суворо засуджуються.
Для ефективного впровадження цих змін необхідно забезпечити чіткий механізм відповідальності за дотриманням політики, а також системне навчання всіх учасників освітнього процесу. Пропонуємо запровадити обов’язкове ознайомлення викладачів із політикою запобігання сексизму, сексуальним домаганням та гендерно зумовленому насильству на початку кожного навчального року через відповідні накази, спеціалізовані лекції чи курси. Це сприятиме формуванню культури безпеки та запобігатиме випадкам замовчування чи ігнорування проблеми.
Важливо також, аби тренінги (зокрема, для здобувачів та здобувачок освіти) у ЗВО мали можливість спиратись на засади, закладені ще у шкільній сексуальній освіті. Саме вона надалі має стати першим кроком у формуванні критичного мислення щодо сексизму, сексуальних домагань та гендерно зумовленого насильства, а також навчити дітей і підлітків розуміти свої кордони й право на безпечне середовище. Однак сама відсутність сексуальної освіти у школах наразі не має бути перепоною для єдиної системи протидії сексизму, сексуальним домаганням та гендерно зумовленому насильству у закладах вищої освіти.
Ми переконані, що впровадження цих заходів сприятиме створенню безпечного та сприятливого середовища для навчання та роботи в українських університетах, а також підвищить довіру до системи вищої освіти в цілому.
Схвалено
Рішення Рівненської обласної ради
від «___»__________ 2025 року
№ ____