Положення обласної ради
Затверджено
Рішення обласної ради
від 05.06.2020р. №1692
ПОЛОЖЕННЯ
про обласний конкурс проектів з енергоефективності
І. Загальні положення
1. Положення про обласний конкурс проектів з енергоефективності (далі – Положення) визначає порядок проведення обласного конкурсу проектів з енергоефективності (далі – Конкурс), розроблених місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, установами та організаціями області, що фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів, комунальними некомерційними підприємствами (комунальними підприємствами) охорони здоров’я, а також комунальними підприємствами Рівненської обласної ради.
2. Метою Конкурсу є відбір проектів з енергоефективності (далі – Проекти), які фінансуються за рахунок коштів обласного бюджету та інших місцевих бюджетів, а також інших джерел, не заборонених чинним законодавством.
Проекти мають бути спрямовані на підвищення рівня енергоефективності шляхом:
модернізації або заміни наявного енергоємного обладнання;
заміщення або скорочення споживання природного газу;
запровадження новітніх енергозберігаючих технологій,
виключно за результатами технічних звітів з енергоаудиту з терміном окупності не більше ніж три роки (у 2018 році – п’ять років).
Крім того, Проекти, спрямовані на підвищення рівня енергоефективності, шляхом провадження стовідсоткового обліку спожитих енергоносіїв та наданих комунальних послуг, та встановлення автоматичних систем регулювання теплової енергії з терміном окупності не більше ніж три роки (у 2018 році – п’ять років), реалізовуються першочергово та не потребують технічних звітів з енергоаудиту.
Також Проекти, що передбачають встановлення локального устаткування збору і обробки даних/автоматизованої системи комерційного обліку електроенергії (ЛУЗОД/АСКОЕ) в бюджетних установах і закладах області, що утримуються з обласного бюджету, та комунальних некомерційних підприємствах (комунальних підприємствах) охорони здоров’я обласного підпорядкування реалізовуються першочергово і не потребують технічних звітів з енергоаудиту.
Передбачається проведення Конкурсу наявних Проектів з урахуванням строку їх окупності, даних енергетичних паспортів об’єктів та обсягу споживання ними енергоресурсів, визначеного за результатами моніторингу упродовж попередніх трьох років (у натуральних показниках та грошовому виразі), а також – вимог Закону України від 22 червня 2017 року № 2118-VІІІ “Про енергетичну ефективність будівель”.
При цьому, обов’язковою умовою є зустрічна перевірка (звірка) дирекцією Конкурсу з енергопостачальними компаніями (тощо) результатів моніторингу використання обсягів ПЕР за вказаний період установами, організаціями, що фінансуються з місцевого бюджету, комунальними некомерційними підприємствами (комунальними підприємствами) охорони здоров’я, а також комунальними підприємствами Рівненської обласної ради, які претендують на участь у Конкурсі. У разі наявності розходжень у зазначених показниках, в тому числі згідно із бухгалтерськими звітами бюджетних установ і організацій щодо використання інших видів палива (у натуральних показниках та грошовому виразі), Проект знімається із розгляду дирекцією Конкурсу до усунення недоліків, після чого можливий повторний розгляд цих матеріалів.
У конкурсному відборі можуть брати участь Проекти, розроблені місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, установами і організаціями області, що фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів, комунальними некомерційними підприємствами (комунальними підприємствами) охорони здоров’я, комунальними підприємствами Рівненської обласної ради та Проекти, розроблені та подані спільно кількома учасниками.
На участь в Конкурсі не реєструються Проекти, якщо вони передбачають реалізацію заходів з енергоефективності у складі основного комплексного проекту (вартість заходів з енергоефективності складає лише частину вартості проекту).
3. Основними завданнями Конкурсу є:
забезпечення належного функціонування та сталого розвитку соціальної інфраструктури територіальних громад Рівненської області в умовах скорочення споживання енергоносіїв, передусім природного газу, за рахунок упровадження заходів з енергозбереження і енергоефективності та заміщення використання природного газу альтернативними видами палива місцевого виробництва;
стимулювання застосування сучасних технологій та інноваційних рішень у сфері енергозбереження та енергоефективності в бюджетній сфері;
забезпечення популяризації успішного досвіду районів, міст обласного значення, ОТГ, структурних підрозділів ОДА у вирішенні проблемних питань підвищення енергоефективності та висвітлення результатів реалізації Проектів (додаток 6);
проведення нарад і семінарів для представників структурних підрозділів ОДА, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування з питань упровадження механізмів використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива в бюджетних установах тощо (додаток 6).
II. Основна тематика проектів
Енерго- та ресурсозбереження, енергоефективність, у тому числі у сфері використання відновлюваних джерел енергії та альтернативних видів палива в установах та організаціях області, які утримуються з місцевих бюджетів, комунальних некомерційних підприємствах (комунальних підприємствах) охорони здоров’я та комунальних підприємствах Рівненської обласної ради:
оснащення сучасними приладами обліку споживання ПЕР та автоматичними системами регулювання теплової енергії;
заміщення використання імпортованого природного газу;
модернізація або заміна наявного енергоємного обладнання, запровадження новітніх енергоефективних та енергозберігаючих технологій;
використання альтернативних та відновлюваних джерел енергії та місцевих видів палива;
технічне переоснащення установ і організацій з використанням передових енергозберігаючих технологій та сучасного енергоефективного обладнання за результатами технічних звітів з енергоаудиту;
технічні та організаційні рішення, що забезпечують суттєву оптимізацію споживання ресурсів та економію бюджетних коштів за результатами проведених енергоаудитів.
III. Організаційне забезпечення конкурсу
1. Організаційно-адміністративне забезпечення Конкурсу здійснюється радою (додаток 5) з проведення обласного конкурсу проектів з енергоефективності (далі – Конкурсна рада) та дирекцією Конкурсу.
2. Конкурсна рада є органом, який здійснює загальне керівництво щодо організації та проведення Конкурсу, а також визначає його переможців.
Конкурсну раду очолюють заступник голови ОДА, відповідно до розподілу функціональних повноважень, та перший заступник голови обласної ради, які почергово головують на засіданнях.
3. До складу Конкурсної ради можуть входити керівники та відповідальні працівники органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області, депутати обласної ради, незалежні експерти, представники громадських організацій (за згодою).
4. Співголови Конкурсної ради та її члени здійснюють свої повноваження на громадських засадах.
5. Конкурсна рада:
затверджує план здійснення організаційно-технічних заходів з проведення Конкурсу;
розглядає і затверджує протокольним рішенням документи, підготовлені дирекцією Конкурсу, щодо вимог до форми заявки, змісту Проектів та порядку їх оцінювання;
визначає переможців Конкурсу, а також рекомендації щодо фінансування Проектів;
надає консультаційну та організаційну підтримку дирекції Конкурсу з питань проведення Конкурсу і забезпечує контроль за виконанням прийнятих радою рішень.
6. Рішення Конкурсної ради приймаються на її засіданні за умови присутності не менше двох третин її складу.
Рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше половини присутніх на засіданні, але не менше половини складу Конкурсної ради. У разі рівної кількості голосів, вирішальними є голоси співголів Конкурсної ради.
За результатами засідання Конкурсної ради складається протокол щодо переліку переможців Конкурсу з розподілом коштів за Проектами, який підписується головуючим, секретарем та членами Конкурсної ради, які брали участь у засіданні.
7. Дирекція Конкурсу є виконавчим органом Конкурсної ради. Функції дирекції Конкурсу виконуються департаментом житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності ОДА.
Очолює дирекцію Конкурсу директор департаменту житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності ОДА.
Для здійснення своїх повноважень дирекція Конкурсу може залучати представників місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх об'єднань, громадських організацій, незалежних експертів та інших.
8. Дирекція Конкурсу:
забезпечує підготовку і проведення Конкурсу;
бере участь у розробленні умов Конкурсу, зокрема у формуванні вимог до форми заявки, змісту Проектів та порядку їх оцінювання;
затверджує порядок реєстрації Проектів;
проводить реєстрацію заяв та інших необхідних документів, здійснює перевірку Проектів на відповідність вимогам Конкурсу та подальшу реєстрацію його учасників;
забезпечує поширення інформації про Конкурс, зокрема щодо форми заявок на участь у Конкурсі, та здійснює організаційно-технічну та інформаційну підтримку Конкурсу;
самостійно або із залученням фахівців здійснює попередню оцінку Проектів, готує та надає Конкурсній раді аналітичні висновки за результатами оцінки Проектів;
здійснює моніторинг реалізації Проектів (у тому числі Проектів, які реалізовувалися у рамках Конкурсів минулих років, але не більше трьох);
аналізує соціально-економічні показники реалізації Проектів та після закінчення бюджетного року інформує про них Конкурсну раду.
9. Департамент житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності ОДА є головним розпорядником коштів обласного бюджету, виділених з обласного бюджету на фінансування реалізації Проектів переможців Конкурсу комунальних підприємств Рівненської обласної ради та в частині міжбюджетних трансфертів для місцевих бюджетів.
Таким чином, департаментом житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності ОДА фінансові ресурси передаються місцевим бюджетам, а ними визначаються головні розпорядники бюджетних коштів на рівні адміністративно-територіальної одиниці (району, ОТГ тощо).
У межах своїх повноважень департамент житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності ОДА укладає угоди та здійснює фінансування заходів з організації Конкурсу та реалізації Проектів – переможців Конкурсу.
Пунктом 47 статті 2 глави 1 Бюджетного кодексу України встановлено визначення основних термінів, а саме: «розпорядник бюджетних коштів – бюджетна установа в особі її керівника, уповноважена на отримання бюджетних асигнувань, взяття бюджетних зобов'язань та здійснення витрат бюджету».
Разом з тим, відповідно до пункту 1 статті 121 глави 18 Бюджетного кодексу України посадові особи, з вини яких допущено порушення бюджетного законодавства, несуть цивільну, дисциплінарну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно з законом.
ІV. Процедура проведення Конкурсу
1. Підставою для оголошення Конкурсу є рішення Конкурсної ради.
Повідомлення про проведення Конкурсу та умови його проведення публікуються із зазначенням терміну подання заяв на участь у ньому.
Інформація про Конкурс розміщується на офіційних веб сайтах Рівненської ОДА та Рівненської обласної ради а також у місцевих засобах масової інформації.
2. На Конкурс подаються Проекти із позитивними висновками експертизи експертними організаціями незалежно від форми власності, відомості про які внесені до Переліку експертних організацій, що відповідають критеріям, встановленим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15 серпня 2017 року № 204 “Деякі питання здійснення експертизи проектної документації на будівництво об’єктів”, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 18 вересня 2017 року за № 1140/31008, та можуть проводити експертизу проектів будівництва; за умови підтвердження співфінансування цих Проектів з місцевих бюджетів (розпорядження, рішення тощо місцевого органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування), за рахунок власних коштів комунальних підприємств Рівненської обласної ради (гарантійний лист) із зазначенням його розміру від загальної вартості Проекту на час подання, крім Проектів, які впроваджуються бюджетними установами і організаціями, що утримуються з обласного бюджету, комунальними некомерційними підприємствами (комунальними підприємствами) охорони здоров’я обласного підпорядкування. Обов’язковою умовою для подання Проектів на Конкурс є розрахунок строку їх окупності у складі ПКД.
Вимоги до написання та подання Проектів, форма проектної заявки затверджуються рішенням Конкурсної ради.
3. У процесі підготовки Проектів їх розробники мають право звертатися, у разі потреби, до дирекції Конкурсу для одержання додаткової інформації. Відповідь надається протягом десяти робочих днів після одержання запиту.
4. Реєстрація Проектів, що беруть участь у Конкурсі, здійснюється дирекцією Конкурсу.
5. Дирекція Конкурсу розпочинає приймання заяв на участь у Конкурсі з дня опублікування повідомлення.
Подання Проектів на Конкурс здійснюється упродовж терміну, визначеного рішенням Конкурсної ради.
6. Конкурс проводиться у два етапи.
На першому етапі розглядаються заяви на участь у Конкурсі. Дирекцією Конкурсу приймається рішення щодо відповідності документів, поданих претендентом, умовам участі у Конкурсі та про реєстрацію претендента як учасника Конкурсу чи відмову у реєстрації у разі невідповідності документів вимогам щодо участі у Конкурсі.
При цьому, претенденти на участь у Конкурсі повинні надавати (у разі потреби) завірені належним чином копії технічних паспортів обладнання (котлів тощо), яке замінюється, де вказані гарантійні терміни та терміни їх експлуатації. Якщо Проект спрямований на заміну такого обладнання, фактичний термін експлуатації якого менший за нормативний, то цей Проект не допускається до розгляду дирекцією Конкурсу.
Крім того, з метою належної оцінки Проектів дирекцією Конкурсу, претендентам на участь у Конкурсі подавати локальні кошторисні розрахунки.
Дирекція Конкурсу проводить перевірку комплектності та змісту пакета документів. У разі коли він є повним, оформленим належним чином та за своїм змістом відповідає встановленим вимогам, реєструє поданий Проект у журналі.
Підставою для відмови у реєстрації претендента як учасника конкурсу є:
невідповідність претендента вимогам щодо співфінансування, визначеним у Програмі;
невідповідність претендента вимогам пункту 3 розділу І цього Положення;
невідповідність змісту Проекту основним напрямам, умовам проведення Конкурсу, вимогам щодо їх розроблення;
недотримання умов Конкурсу щодо комплектності поданих документів;
не введення в експлуатацію адміністративно-територіальними одиницями (бюджетними установами, організаціями та комунальними некомерційними підприємствами (комунальними підприємствами) охорони здоров’я місцевого підпорядкування), структурними підрозділами облдержадміністрації (бюджетними установами, організаціями та комунальними некомерційними підприємствами (комунальними підприємствами) охорони здоров’я обласного підпорядкування) та комунальними підприємствами Рівненської обласної ради Проектів, які фінансувались з обласного бюджету в попередніх періодах до моменту їх введення в експлуатацію;
порушення інших умов, визначених у тексті оголошення про Конкурс.
У разі відмови у реєстрації для участі в Конкурсі апліканти мають право подати удосконалений варіант конкурсної документації, але не пізніше кінцевого терміну, визначеного рішенням Конкурсної ради.
Термін для ознайомлення, опрацювання попередніх аналітичних висновків дирекції Конкурсу представниками місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх об'єднань, громадських організацій, незалежних експертів та інших становить 5 робочих днів. При цьому, вказані висновки в обов’язковому порядку розміщуються на офіційних веб сайтах ОДА та обласної ради.
Після цього дирекція Конкурсу готує та подає Конкурсній раді аналітичні висновки за результатами оцінки Проектів з урахуванням можливих змін, зауважень, доповнень тощо виключно у відповідності із встановленими вимогами, а також у визначений термін вносить пропозиції Конкурсній раді щодо визначення переможців Конкурсу.
На другому етапі Конкурсна рада приймає остаточне рішення щодо визначення переможців Конкурсу з урахуванням висновків дирекції Конкурсу.
7. Оцінювання Проектів, поданих для участі у Конкурсі, відбувається у два етапи: перший етап – отримання експертних оцінок та рекомендацій; другий етап – оцінка Проектів Конкурсною радою на основі аналізу експертних оцінок та рекомендацій.
8. Рішення Конкурсної ради є підставою для оголошення результатів Конкурсу.
9. Фінансування заходів з реалізації Проектів, а також відповідне звітування переможців Конкурсу здійснюється відповідно до угод, укладених головним розпорядником коштів – департаментом житлово-комунального господарства, енергетики та енергоефективності ОДА, з причетними місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування та переможцями Конкурсу.
10. Дирекцією Конкурсу в обов’язковому порядку здійснюється верифікація результатів реалізації зазначених Проектів в частині відповідності розрахункової економії ПЕР згідно із розрахунком строку їх окупності в розділі ПКД, поданій на Конкурс, до фактичного рівня економії ПЕР (в натуральних показниках та грошовому виразі) бюджетною організацією, комунальним некомерційним підприємством (комунальним підприємством) охорони здоров’я обласного підпорядкування та комунальним підприємством Рівненської обласної ради.
Крім того, переможці Конкурсу зобов’язані надавати інформацію щодо фактичного обсягу споживання ПЕР протягом трьох календарних років від дати завершення реалізації Проекту в повному обсязі (згідно із декларацією про готовність до експлуатації об’єкта).
11. Головні розпорядники бюджетних коштів при затвердженні кошторисів на оплату спожитих енергоносіїв та наданих комунальних послуг для закладів, установ, організацій та комунальних некомерційних підприємств (комунальних підприємств) охорони здоров’я обласного підпорядкування, в яких будуть реалізовуватися Проекти – переможці Конкурсу, зобов’язані враховувати зменшення обсягу енергоносіїв в натуральних показниках та відповідно в грошовому виразі на обсяг економії, зазначеної в Проекті.”;