05-05-2022

Спроби законодавчо обмежити діяльність органів місцевого самоврядування є неприпустимими, - Рівненська обласна рада

Законопроєкт  №7269 «Про внесення змін до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» щодо функціонування місцевого самоврядування у період дії воєнного стану», прийнятий  Верховною Радою України 21 квітня 2022 року в першому читанні, є прямим порушенням Конституції України та Європейської хартії місцевого самоврядування.

Про це йдеться у листі, з яким голова обласної ради Сергій Кондрачук звернувся до депутатських фракцій політичних партій у Верховній Раді України.

Згаданий законопроєкт вводить низку новел, що фактично є наступом на місцеве самоврядування. Зокрема він передбачає здійснення повноважень районних та обласних рад військовими адміністраціями, що відповідно призводить до повного припинення повноважень районних та обласних рад. А це напряму порушує як  Конституцію України, так і Європейську хартію місцевого самоврядування.

Водночас у законопроєкті відсутня аргументація щодо того, як після передачі повноважень обласних і районних рад військовим адміністраціям (зокрема, на неокупованих територіях) покращиться керованість державою в умовах воєнного стану.

Як зазначено у листі, деякі норми вказаного законопроєкту у випадку набрання ним чинності не тільки призведуть до виникнення низки правових колізій, а й навпаки – ускладнять керованість державою в умовах воєнного стану на неокупованих територіях, на що також вказує Головне науково-експертне управління та Головне юридичне управління Апарату Верховної Ради України у своїх висновках до вказаного акту.

Наявність балансу між різними гілками влади в Україні відрізняє нашу країну від росії та білорусі, де органи місцевого самоврядування не приймають самостійних рішень, а лише дублюють  рішення органів виконавчої влади, вважає голова постійної комісії обласної ради з питань місцевого самоврядування, розвитку територій та європейської інтеграції Олександр Дехтярчук.

- У Конституції України чітко закріплюється розмежування різних гілок влади. Законодавство, яке стосується діяльності місцевого самоврядування, узгоджується з Європейською хартією місцевого самоврядування і відповідає усім нормам міжнародного права. Тому будь-яке  обмеження діяльності органів місцевого самоврядування стає предметом зацікавлення різних міжнародних організацій, які відстежують наявність балансу взаємодії різних гілок влади в Україні. Такий баланс в Україні є здобутком української демократії, і спроби окремих народних депутатів на законодавчому рівні обмежити роль та місце органів місцевого самоврядування, обраних громадою, є неприпустимими, - зазначив Олександр Дехтярчук.

Рівненська обласна рада загалом підтримує необхідність прийняття відповідних законодавчих актів з метою покращення керованості державою в умовах воєнного стану. Однак це має відбуватись не шляхом обмеження повноважень органів місцевого самоврядування. Особливо це стосується органів місцевого самоврядування, які діють на неокупованих територіях і  належно та ефективно здійснюють свою діяльність.

В умовах воєнного стану районні та обласні ради вже продемонстрували свою ефективність у здійсненні повноважень з метою посилення обороноздатності держави та забезпеченні безпеки територій.  Зокрема Рівненська обласна рада в період дії воєнного стану в Україні з метою оперативного та невідкладного вирішення питань, пов’язаних з безпекою та обороною країни, надання допомоги ЗСУ, територіальній обороні та правоохоронним органам делегувала окремі повноваження Рівненській обласній військовій адміністрації, а також доручила голові Рівненської обласної ради здійснювати окремі повноваження з управління об’єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Рівненської області.

З огляду на це Рівненська обласна рада просить народних депутатів не підтримувати в другому читанні законопроєкт №7269 «Про внесення змін до Закону України «Про правовий режим воєнного стану» щодо функціонування місцевого самоврядування у період дії воєнного стану».