04-03-2020

Реформа децентралізації має працювати на об’єднання країни

На державному рівні сьогодні ведеться широке обговорення змін до Конституції в частині децентралізації. За ініціативи Української асоціації районних та обласних рад в Києві відбувся круглий стіл, куди запросили своїх представників з регіонів та Всеукраїнської асоціації громад. Учать у заході також взяв керуючий справами виконавчого апарату ради – керівник секретаріату Богдан Сологуб.

За статистикою лише 23% українців мають уявлення, що таке децентралізація, а 60% сільського населення досі не визначилися, з ким і на яких умовах об’єднуватися.

У ході круглого столу висловлювалися думки, що, перш ніж «запускати» медичну та освітянську реформи, з боку держави доцільно було б провести реформу адміністративно-територіальну.

Наразі в державі обговорюють три законопроекти змін до Основного закону в частині децентралізації, підготовлений Президентом, УАРОР та Асоціацією міст України. Фахівці схиляються до думки, що доречно об’єднати їх в один документ, врахувавши ключові пропозиції.

На думку Богдана Сологуба, – і цю думку висловлювали інші учасники круглого столу, - вже сьогодні потрібно напрацьовувати зміни до суміжних законів України, які потрібно приймати після того, як будуть прийнятті зміни до Конституції. Зокрема, йдеться про Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні», де необхідно чітко прописати нові повноваження обласних, районних рад та рад базового рівня. Закони України «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про статус депутатів місцевих ради», «Про засади адміністративно-територіального устрою» теж повинні перед затвердженням пройти широке експертне та громадське обговорення.

Особливу увагу учасники круглого столу звернули на необхідність якісної підготовки Закону України «Про префектури». Адже саме до повноважень префектів в Асоціації мають чимало засторог. На думку представників громад, є ризик, що префекти зможуть блокувати роботу місцевих рад. Аби витримати баланс влади, їхні повноваження варто обмежити до контрольно-наглядових.

Стурбовані в Асоціації і фінансовою політикою стосовно органів місцевого самоврядування. Надто тих, які першими розпочали процес децентралізації і мають певний досвід. На думку багатьох голів ОТГ, навантаження на них зросло, адже додалося чимало повноважень. Натомість, щоб забезпечити якісні реформи, коштів не вистачає. Крім того, залишається чимало відкритих питань щодо передачі повноважень, зокрема в земельних та майнових відносинах.

На думку Богдана Сологуба, варто переглянути положення про представництво муніципалітетів в обласній раді, яке прописане у варіанту змін до Конституції від УАРОР: «Не зовсім правильно, коли різні за чисельністю населення громади будуть представлені однаковою кількістю своїх депутатів. Доцільно, аби цей розподіл був пропорційним».

Крім того, існують застереження і щодо термінів, які регулюють завершення процесу децентралізації. У проекті змін до Конституції прописано, що з 1 березня 2021 року адміністрації повинні припинити свою діяльність, натомість ради мають отримати всю повноту відповідних повноважень. Але, на думку Богдана Сологуба, є ризик не вкластися в цей термін. Адже після місцевих виборів, які мають відбутися у жовтні цього року, ради повинні вирішити чимало власних організаційних питань, затвердити бюджет, а тому можуть просто не встигнути якісно прийняти нові повноваження.