04-03-2024

Мистецтво як творчість і як реабілітація: на Рівненщині розвивають інклюзивну мистецьку освіту

Дев’ятирічна Богуслава Делейчук живе в селі Карпилівка на Сарненщині. Дівчинка незряча та має порушення опорно-рухової системи. Водночас дуже творча. Рік тому вона почала вчитися грі на фортепіано, згодом – опановувати бандуру, скрипку та вокал. Музиці Богуслава навчається в Рокитнівській музичній школі, зокрема у класі "Бандура" під керівництвом Сергія Холяви. Викладача захопив талант цієї дитини і величезне бажання вчитися. Для цього він самотужки опанував методику роботи з незрячими дітками.

Своїми успіхами цей творчий дует поділився нещодавно перед рівненською аудиторією. 

В Лабораторії живої спадщини Рівненського обласного центру народної творчості відбулася творча зустріч, на яку завітали також знаний рівненський лірник Андрій Ляшук, а також зразковий дитячий гурт традиційного поліського співу "Ранкова роса” під керівництвом Юрія Ковальчука. Говорили про історію походження ліри та дудки-викрутки, грали на інструментах. Сольний виступ присутнім подарувала і Богуслава. Почути його можна на Telegram-каналі голови обласної ради Андрія Карауша. 

Як розповіла директорка Рівненського обласного центру народної творчості Ірина Баковецька-Рачковська, інклюзія в закладах мистецької освіти Рівненщини – один із напрямків, над якими працюють фахівці центру зі своїми партнерами в громадах.

- Інклюзивна мистецька освіта необхідна, як повітря, бо саме вона повинна допомогти дітям, проявити себе в музиці, живописі, вокалі чи задіяти їх у театральних постановках, дати їм відчути радість творчості. Водночас, вчителі не повинні боятися брати таких дітей під опіку й розвивати їхні таланти. Перед тим, як розпочати роботу над інклюзією в мистецькій освіті, наш центр написав листи в мистецькі школи різних громад з проханням надати статистику, скільки дітей з різними нозологіями у них займаються. Результати не втішили: з 38 закладів, лише дві третини мають таких вихованців, загалом, це 74 дитини. Найбільше - у рівненській громаді. Переважно це діти з порушенням зору, слуху, хворобами нервової системи та іншими складними порушеннями розвитку. Зрозумівши, що дуже багато діток не охоплені мистецьким навчанням, ми ініціювали цикл семінарів-практикумів для розвитку безбар'єрності в середовищі музичних та художніх шкіл області, - розповіла Ірина Баковецька-Рачковська.

Під час таких зустрічей фахівці РОЦНТ зупиняють увагу на правових аспектах роботи мистецьких шкіл в питанні інклюзії (законодавча база, співпраця з місцевими інклюзивно-ресурсними центрами), розповідають про те, що таке безбар’єрність. Своїм досвідом роботи діляться фахівці обласних спеціалізованих шкіл, а також вчителі мистецьких шкіл, які займаються з такими дітками.

Перший семінар вже відбувся на базі Сарненської мистецької школи. Наступний запланований на 13 березня в Дубенській мистецькій школі.

(Фото з Facebook-сторінки Ірини Рачковської-Баковецької)